Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Läs om det så får du se. Det är egentligen ganska logiskt, järn blir kallt i snö - det vet vi alla, järnrör kan frysa igen osv, och då blir det som ett kallt beslag på hoven dygnet runt och då borde det - rent teoretiskt sett drabba även hoven. Vi pratade om det på en hovvårdskurs, jag hade aldrig tänkt på det innan men sen när jag fick höra det så fick jag mej en funderare.Testa själv att gå runt eller stå på en järnplatta mitt i vintern, det är inte varmt.
Men människor och hästar är olika i fötterna.;)
Nånsin sett en häst med frostskadade hovar?Nä just det .

Skulle skodda hästar frysa mer menar du.:D
På vintern har ju många hästar snösulor så skorna ligger ju inte ens emot hovarna liksom.:angel:
Och sömmarna sitter knappast i några nerver eller blodkärl.
Teoretiskt sett så borde väl en sko istället skydda hoven mot kylan då den lyfts från underlaget,spec en sko med snösulor och brodd.

En välskodd och välbroddad häst rör sig ofta också mera spec om det är hård mark om man jämför med en barfota ,kanske ömfotad häst.
Vem tror du då har bäst blodcirkulation?Vem fryser mest?

Tro inte på all du läser och hör,bara för ordet är skrivet eller föreläsaren själv tror han vet allt så behöver det ju inte va sant det som sägs.
Tror du på tandfen oxå.:angel:
*skakar på huvet*

Man får helt enkelt acceptera att folk tycker olika i den frågan. Och båda sidor har helt ok argument tycker jag. Slutsatsen är att det uppenbarligen finns två rätt sätt i den frågan! :idea:

Men eftersom du ställde frågan så att den som tyckte tvärt om mot dig utmålas som en dålig hästägare, så är min åsikt att jag kan inte förstå hur ngn kan vara så stollig att den släpper sin häst UTAN brodd i hagen. De som gör det kan absolut inte bo på samma "breddgrad" som mig, jag skulle aldrig drömma om att släppa ut min häst skodd men utan brodd om det är is i hagen.

Jag har hållit på med hästar sedan -77, och då alla år minus ett på stora stall, ridskolor. Jag har aldrig upplevt en skada från en broddspark. Visst, sparkskador som slutat illa har jag upplevt, men inte att ngn brodd gjort det värre.

Jag tycker att man i stall om man har olika åsikt om hästarna ska gå med eller utan brodd självklart inte tvingar ngn att göra tvärt om mot vad den tror på. Man får helt enkelt fixa olika hagar i de fallen anser jag.

Varför inte?
Mina pållar går barfota o det funkar bra. Det kanske beror på HUR hagen ser ut. Jag tror inte att det blir mycket risker om dom går i en skoghage där marken inte är så slätt. Ju mera "terräng" hagen har desto bättre o stadigare för dom barfotahästarna.
Vad tycker du själv?
Nu är det ju inte så att alla har skoghagar, många fällde ner träden o marken blir slätt o allmänt tråkig.

Om jag haft en sån mark som är slätt o tråkig skulle jag nog fundera på saken o låta dem gå med skor o broddade. Men nu är ju dom inte skodda.
Det var nån som sa att inte alla hästar som kan gå barfota även om det är det bästa för hästarna.

Konstigt svar på mitt inlägg.... :confused: :crazy:

Jag ifrågasätter inte varför en barfotahäst klarar sig bra i hagen. Jag ifrågasätter hur TS har missat att hästar med skor inte så ofta klarar sig bra i hagen utan brodd på vintern. Visst; med en stor hage där inte någon del av den blir "tillplattad" och isig så kan det funka med skor utan brodd, men det är väldigt svårt att fixa såna hagar en hel vinter.

Jag tycker att det är en självklarhet med brodd.

Testat?
Vi har väldigt stora hagar och ändå förekommer det bråk.
Har en häst som mer än gärna bråkar och jag kan ju säga
att dom INTE går åt olika håll bara för att de har stor hage.
Är de ute efter så muckar de tills de får gensvar.

Vi har även en liten hage och det förekommer inte mer bråk där.

Jag tror att det beror på hästarna flocken och inte på hagstorleken.

Med det vill jag ha sagt att det inte beror på hagstorleken hur
mkt eller lite bråk det förekommer.

Vi har alltid broddar på hästarna här.
Ridskolehästarna måste ju ha broddar på sig, för dem kan man inte stå och brodda varje dag.
De andra för att det är nödvändigt helt enkelt.
För det första kan det vara halt i hagen, och för det andra så går dem på asfaltsväg ut till hagen (går lösa) och där är det oftast snorhalt.
Plus att det är betydligt lättare och tryggare för hästen att gå med brodd.
Jag tycker näöstan synd om min oskodda häst eftersom hon får halka omkring som en tok.

Har man hästar som bråkar så mkt att de håller på att sparka varandra hela tiden ska man byta hage/kompisar.
Det är ju "livsfarligt" hur eller hur.

Där har du en poäng!
Kan tänka mej att det blir mindre bråk om hagen är stor nog för att dom ska kunna gå åt olika håll.

Bra för att dom KAN gå åt olika håll betyder inte det att dom GÖR det.

när jag släppte ihop min häst med 3 andra ston hade alla brodd på alla 4 o det har de fortfarande.

Kan nog säga att en rejäl spark från en skodd hov skadar lika illa som en broddspark. Dessutom säjer ju veterinärerna att hellre broddskada än fläkskada.

Konstigt svar på mitt inlägg.... :confused: :crazy:

Jag ifrågasätter inte varför en barfotahäst klarar sig bra i hagen. Jag ifrågasätter hur TS har missat att hästar med skor inte så ofta klarar sig bra i hagen utan brodd på vintern. Visst; med en stor hage där inte någon del av den blir "tillplattad" och isig så kan det funka med skor utan brodd, men det är väldigt svårt att fixa såna hagar en hel vinter.

Sorry om jag svarat fel på ditt inlägg, men shit happens.
Jag säger detta för att jag tror att det är så. Sen får andra ha sina egna åsikter för det är dom själva som har hästar som råkat ut för "olyckor" såsom broddsparkar.

Bra för att dom KAN gå åt olika håll betyder inte det att dom GÖR det.

Finns det gott om hö i hagen så då tror jag nog att dom blir "fredliga" av sej. Flera högar på olika ställen, eller lite idéer får man ju ha.

Vi lägger ut hösilaget på olika ställrn i hagen ,men hästarna där går runt/byter högar med varandra så de kan vara lite griniga mot varandra.:devil: Och som jag sakt i denna tråd innan så har vi två unghästar 2 och 6 som är ganska lekfulla så dom busar gärna mycket..:D

Mina pållar kommer förmodligen alltid gå barfota. Den kommande avkomman kommer oxå göra det.

Hmm! Vad spelar det för roll? ;) Vet du varför dom gör så?
Dom går runt till nästa häst o uppmanar på denna att gå till nästa hö. Typ "turas om" så att säga :D Grinollen är dom allihopa, o det är väl inte så konstigt ;)

Vi har aldrig broddar på bak ! Men broddar fram är ett måste tycker jag.

Det går inte att korsa en väg med is på utan broddar. När första snön kom så hade ingen broddar, den kom under tiden hästarna var i hagen. Och alla 8 hästar utom 22 åringen höll på att sätta sig på rumpan. 22 åringen är klok nog, så han gick super sakta. Broddar fram är verkligen ett måste, hur lätt är det för en häst att komma upp efter ett fall på blank is ? Dom får juh inget fäste för 5 öre. Nej fy ..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 671
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka