Sv: Broddar på i hagen eller ej?
PL
Jag tror att TS varit på kurs hos Ove LindÄr du sann, eller skämtar du?
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att TS varit på kurs hos Ove LindÄr du sann, eller skämtar du?
Men människor och hästar är olika i fötterna.Läs om det så får du se. Det är egentligen ganska logiskt, järn blir kallt i snö - det vet vi alla, järnrör kan frysa igen osv, och då blir det som ett kallt beslag på hoven dygnet runt och då borde det - rent teoretiskt sett drabba även hoven. Vi pratade om det på en hovvårdskurs, jag hade aldrig tänkt på det innan men sen när jag fick höra det så fick jag mej en funderare.Testa själv att gå runt eller stå på en järnplatta mitt i vintern, det är inte varmt.
Jag tror att TS varit på kurs hos Ove Lind
PL
Jo jag har hört det.Vissa delar av året gör han det, även ute i stallen!
PL
Varför inte?
Mina pållar går barfota o det funkar bra. Det kanske beror på HUR hagen ser ut. Jag tror inte att det blir mycket risker om dom går i en skoghage där marken inte är så slätt. Ju mera "terräng" hagen har desto bättre o stadigare för dom barfotahästarna.
Vad tycker du själv?
Nu är det ju inte så att alla har skoghagar, många fällde ner träden o marken blir slätt o allmänt tråkig.
Om jag haft en sån mark som är slätt o tråkig skulle jag nog fundera på saken o låta dem gå med skor o broddade. Men nu är ju dom inte skodda.
Det var nån som sa att inte alla hästar som kan gå barfota även om det är det bästa för hästarna.
Klart det blir mindre bråk än när de trängs ihop på en för liten yta!
Där har du en poäng!
Kan tänka mej att det blir mindre bråk om hagen är stor nog för att dom ska kunna gå åt olika håll.
Konstigt svar på mitt inlägg....
Jag ifrågasätter inte varför en barfotahäst klarar sig bra i hagen. Jag ifrågasätter hur TS har missat att hästar med skor inte så ofta klarar sig bra i hagen utan brodd på vintern. Visst; med en stor hage där inte någon del av den blir "tillplattad" och isig så kan det funka med skor utan brodd, men det är väldigt svårt att fixa såna hagar en hel vinter.
Bra för att dom KAN gå åt olika håll betyder inte det att dom GÖR det.