Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Jag har helt klart helst brodd i när det är isigt ut. Men då endast 2 st bak. Tror att det är större risk att det händer något utan brodd, så som att det halkar och fläker sig eller liknande.

Vi hade tyvärr en häst i stallet i går som troligten halkat (hade inte skor eller brodd) och bröt benet och fick nödslaktas.:cry:

Tror inte en brodd kan göra lika stor skade, i alla fall inte om man har hästar ihop som trivs med varandra. Jag kanske inte skulle köra brodd bak första gången man släpper ihop nya hsätat, Men det skulle jag ändå inte göra om det var halt ute.

min häst har broddar i hagen..
med de andra hästarna har inte det för de sparkas...
och våran gamla häst har broddar..

För att jag är lika mycket emot skor som broddar. Jag vet vad skadorna kan bli - that's why. Jag ville veta varför, nu vet jag.

Du får ju gärna välja att ha dina hästar barfota om du vill det.
Men det förvånar mig att en hästerfaren person inte någonsin haft kontakt med skodda hästar på vintern. :crazy: Eller att man inte rent logiskt kan räkna ut att blanka skor av järn faktiskt halkar på is....

Du får ju gärna välja att ha dina hästar barfota om du vill det.
Men det förvånar mig att en hästerfaren person inte någonsin haft kontakt med skodda hästar på vintern. :crazy: Eller att man inte rent logiskt kan räkna ut att blanka skor av järn faktiskt halkar på is....

Varför inte?
Mina pållar går barfota o det funkar bra. Det kanske beror på HUR hagen ser ut. Jag tror inte att det blir mycket risker om dom går i en skoghage där marken inte är så slätt. Ju mera "terräng" hagen har desto bättre o stadigare för dom barfotahästarna.
Vad tycker du själv?
Nu är det ju inte så att alla har skoghagar, många fällde ner träden o marken blir slätt o allmänt tråkig.

Om jag haft en sån mark som är slätt o tråkig skulle jag nog fundera på saken o låta dem gå med skor o broddade. Men nu är ju dom inte skodda.
Det var nån som sa att inte alla hästar som kan gå barfota även om det är det bästa för hästarna.

Hej!

Har du nånsin sett en fläkskada, från när hästen gått omkull i hagen utan broddar? Hade du det skulle du inte ens fråga denna fråga..

/ Lavinia, vars häst hade kvarstående problem i 2 år efter att ha gått omkull.. Men sparken på hasen med efterföljande rehab tog bara 3 månader.. Jag vet vad jag väljer..

Fast Björks fråga var ju inte om det var ok att ha hästen oskodd eller inte utan hur en hästerfaren person lyckats med att aldrig vara i kontakt med skodda hästar och alltså förstått att om man har skor måste man ha brodd om det är isigt.
Samt att hur man annars inte kan räkna ut hur glatta skor blir på is

Fast Björks fråga var ju inte om det var ok att ha hästen oskodd eller inte utan hur en hästerfaren person lyckats med att aldrig vara i kontakt med skodda hästar och alltså förstått att om man har skor måste man ha brodd om det är isigt.
Samt att hur man annars inte kan räkna ut hur glatta skor blir på is

Jo, om hästen har skor o det är isigt ska denna ha broddar runt om.......Skorna på hal is skulle inte se bra ut. ;)
Mina pållar har haft skor på sej tidigare. Funkade helt OK. Jag har inte haft några hästar, som blev sparkade av andra hästar med broddar. Men det kan ändå hända vems häst. Det är smärtsamt för hästen:crazy:

Jag vet inte var du bor men där jag bor med konstant snö och is hela vinterhalvåret så är det självklart med broddar i hagen, istallet, ja hela tiden.

Har själv en häst som har en gammal sträckningsskada vänster bog och det är en evig följetong. De sparkskador han fått (de FÅ skador han fått under 8 år) har läkt direkt och inte gett några men.

Varför har man hästar ihop som tenderar att bråka även efter ranguppgörelse? Många gånger förhindras skador i hur man tänker och den kunskap man har om hästar - inte i säkerhetsdetaljer.

Vem ska skruva i och ur broddarna varje dag? 16 broddar á 7 hästar i vårt stall - det tar sin lilla tid speciellt när de sitter fast ordentligt (vilket de måste annars skruvas de ur när det verkligen behövs).

/Camilla

Jag vet inte var du bor men där jag bor med konstant snö och is hela vinterhalvåret så är det självklart med broddar i hagen, istallet, ja hela tiden.

Har själv en häst som har en gammal sträckningsskada vänster bog och det är en evig följetong. De sparkskador han fått (de FÅ skador han fått under 8 år) har läkt direkt och inte gett några men.

Varför har man hästar ihop som tenderar att bråka även efter ranguppgörelse? Många gånger förhindras skador i hur man tänker och den kunskap man har om hästar - inte i säkerhetsdetaljer.

Vem ska skruva i och ur broddarna varje dag? 16 broddar á 7 hästar i vårt stall - det tar sin lilla tid speciellt när de sitter fast ordentligt (vilket de måste annars skruvas de ur när det verkligen behövs).

/Camilla

*lånar knapp*
Blivit väldigt social på "äldre dar" här nu :banana:
Men iallafall....Det är nog en annan femma om man bor i Norrland. Själv bor jag i Karlstad här har vi både mkt snö o is, ibland bara snö utan is fast det kan finnas under snön ändå.
Mina pållar går barfota, som sagt (tidigare skodda) o dom går bra på snön men det är ju snö som inte är nån fara.
En annan femma om det är halkrisk....

Har man en ganska liten hage är det riskfyllt. Rätt?
Vore hagen väldigt STOR (inte alla som har det,vilket skulle va kanon) kanske det kan minimera risker för sparkskador o dylikt.
Eller?
Vad tror du själv om detta?

Jag rider inte mycket på vintern, då brukar hästen få något som kallas vintervila. Och om jag rider ser jag till att hålla mig ifrån vägen.

Jaså?! Menar du att din häst vilar de fyra (ca) månader
när det är sådant vinterunderlag att man kanske skulle
ha behövt brodd för att ta sig ut på en liten ridtur?

Hoppas att du inte är allvarlig..

Klart att man hellre låter hästen vila på vintern när det är kallt
och ruggigt. Men inte mer än en vecka ellr två.

Vore hagen väldigt STOR (inte alla som har det,vilket skulle va kanon) kanske det kan minimera risker för sparkskador o dylikt.
Eller?
Vad tror du själv om detta?

Det tror inte jag på!
Bara för att man har en stor hage betyder ju inte det att
hästarna står för sig själva i varsitt hörn och trycker.

Även i stora hagar händer det olyckor, tror inte att risken
är mindre för att man har en större hage.

Sägersom Lavinia, har man sett en häst med fläkskada, tex bäckenfraktur, femurfraktur, höftledsluxation, ja, då sitter broddarna i, punkt slut.

Det tror inte jag på!

Tja, jag kan inte säga emot. Men jag tror nog att det finns gott om utrymme ifall nån häst börjar tjafsa med den andre o den går åt sitt håll...Visst kan det ändå hända olyckor oavsett storleken på hagarna.
Har du testat?

Jo, om hästen har skor o det är isigt ska denna ha broddar runt om.......Skorna på hal is skulle inte se bra ut. ;)
Mina pållar har haft skor på sej tidigare. Funkade helt OK. Jag har inte haft några hästar, som blev sparkade av andra hästar med broddar. Men det kan ändå hända vems häst. Det är smärtsamt för hästen:crazy:

Men har du verkligen läst hela tråden:confused: Det känns som du ställer frågeställningar på de svar vi lämnat på typ samma frågor tidigare i tråden:confused:
Jag drar inte min åsikt och argument igen du får gå tillbaka i tråden och titta:p !!!...

Det får man väl hoppas att de inte gör, för då fallerar ju hela andemeningen med barfotateorin.

Tja, jag kan inte säga emot. Men jag tror nog att det finns gott om utrymme ifall nån häst börjar tjafsa med den andre o den går åt sitt håll...Visst kan det ändå hända olyckor oavsett storleken på hagarna.
Har du testat?

Fast det mesta tjafset uppstår oftast vid fodring eller insläppsdags enligt min erfarenhet och då spelar det inte så stor roll om hagen är stor f.ö. Så var det för oss när vi hade ponnyuppfödning på lösdrift iaf (fodring då).

Jag är helt klart för broddar bak i hagen om hästen är skodd. Annars är det bättre att sära på hästarna som bråkar eller lösa fodringen på ett nytt sätt.

Det tror inte jag på!

Men i en stor hage har de plats att gå undan, känner sig inte trängda. Hade hästen i mindre hage innan 50x50 meter kanske? Stor, platt fyrkantig gräshage. Och hästarna rök ihop oftare än normalt. (Islandshästar, som normalt inte brukar bråka och gärna är nära varandra). Så flyttades hästarna till en väldigt mycket större hage och vips så tog bråket slut. Ser inget konstigt i det. Hästarna går tätt tillsammans, men har rum att gå undan.
Klart det blir mindre bråk än när de trängs ihop på en för liten yta!

Men i en stor hage har de plats att gå undan, känner sig inte trängda. Hade hästen i mindre hage innan 50x50 meter kanske? Stor, platt fyrkantig gräshage. Och hästarna rök ihop oftare än normalt. (Islandshästar, som normalt inte brukar bråka och gärna är nära varandra). Så flyttades hästarna till en väldigt mycket större hage och vips så tog bråket slut. Ser inget konstigt i det. Hästarna går tätt tillsammans, men har rum att gå undan.
Klart det blir mindre bråk än när de trängs ihop på en för liten yta!

Där har du en poäng!
Kan tänka mej att det blir mindre bråk om hagen är stor nog för att dom ska kunna gå åt olika håll.

Jaså?! Menar du att din häst vilar de fyra (ca) månader
när det är sådant vinterunderlag att man kanske skulle
ha behövt brodd för att ta sig ut på en liten ridtur?

Hoppas att du inte är allvarlig..

Klart att man hellre låter hästen vila på vintern när det är kallt
och ruggigt. Men inte mer än en vecka ellr två.

Nej för det är sällan vi har mycket snö här på ön, hitills har det bara varit några få veckor. Och man behöver inte bara rida, man kan tömköra på en åker, longera, gå ut och gå med hästen. Jag föredrar faktiskt att jobba hästen från marken så mycket som möjligt och det är inte isigt och halt på alla ställen bara för att det är snö ute ;). Man får anpassa sig efter vädret helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 667
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka