Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Får hästen ont i ryggen när du broddar av och på?? Då kan du väl heller inte kratsa hovarna inför varje ridpass?

Och hur läste du då??? Tyckte nog att Görel var mycket tydlig med att det är hon som har ryggproblem, inte hästen;)

Sen har jag väl ingen större erfarenhet hur halt det blir med skor på en häst utan broddar, då kanske det är så att man behöver broddar för att skor är halare. Men jag har inte skor på mina hästar.

Om du inte vet hur det är att ha en häst med skor utan brodd på is..

VARFÖR uttalar du dig? Det va du som ville ha en förklaring.
De försöker förklara vikten av att ha brodd på en skodd häst.

Tycker att du ska ta till dig det och sluta propsa med att det är onödigt med brodd.
Att hästen klarar sig utan. Jag säger ICKE!
Ta på dig själv ett par järnskor och ut på isen med dig!

Får hästen ont i ryggen när du broddar av och på?? Då kan du väl heller inte kratsa hovarna inför varje ridpass?

Tror Görel menar att hon har ryggproblem och inte orkar stå och skruva på och av broddarna..

Om du inte vet hur det är att ha en häst med skor utan brodd på is..

VARFÖR uttalar du dig? Det va du som ville ha en förklaring.
De försöker förklara vikten av att ha brodd på en skodd häst.

Tycker att du ska ta till dig det och sluta propsa med att det är onödigt med brodd.
Att hästen klarar sig utan. Jag säger ICKE!
Ta på dig själv ett par järnskor och ut på isen med dig!

För att jag är lika mycket emot skor som broddar. Jag vet vad skadorna kan bli - that's why. Jag ville veta varför, nu vet jag. Jag har i mina senare inlägg inte sagt att det är onödigt att ha brodd på hästar med skor. Det kan jag förstå - nu. Min fråga var inte heller från början - varför ha broddar på en skodd häst? Utan - varför ha broddar?
Då kunde folk förklarat från första början att eftersom vi har skor på våra hästar blir det halare än vanligt och därför väler vi att ha broddar - svårare än så är det inte.
Jag väljer att ej ha skor på mina hästar, tänk er kylan som går upp genom skon och upp i benen - brrr

SJÄLVKLART ska man ha broddar i hagen!!!! har aldrig äns funderat på att ha min ponny obroddad i hagen..

speciellt inte fter att ha sett en häst komma ut på hal is, gjorde en "bambi" med alla 4 ben åt olika håll, låg alltså på mage och fick kravla sig fram 10 meter tills isen tog slut. hästen knäckte alla 4 ben och kotor i ryggen, kok aldrig upp på benen igen fick avlivas på plats..!:cry: :cry: :cry: :cry:

För att jag är lika mycket emot skor som broddar. Jag vet vad skadorna kan bli - that's why. Jag ville veta varför, nu vet jag. Jag har i mina senare inlägg inte sagt att det är onödigt att ha brodd på hästar med skor. Det kan jag förstå - nu. Min fråga var inte heller från början - varför ha broddar på en skodd häst? Utan - varför ha broddar?
Då kunde folk förklarat från första början att eftersom vi har skor på våra hästar blir det halare än vanligt och därför väler vi att ha broddar - svårare än så är det inte.
Jag väljer att ej ha skor på mina hästar, tänk er kylan som går upp genom skon och upp i benen - brrr

Jasså.... det var där skon klämde.... En kamoflerad barfota är alltid bäst tråd.... :cool:

Mian hästar kommer aldrig ha skor (om det inte är mediciniskt nödvändigt vill säga) och då kan jag ej heller ha broddar - så var det med den historien

Men om du rider vid halt väglag, hur gör du då?

Visst finns risk för stora skador om hästarna sparkar med brodd. Och visst finns risk för fläkskador om hästen är obroddad. Man får ta hänsyn till olika faktorer när man avgör hurvida hästarna ska vara broddade i hagen eller ej. Hur väl känner hästarna varandra? Är rangordningen i hagen klar och tydlig? Har någon av hästarna för vana att sparkas?
En häst jag haft tidigare sparkade ofta åt de andra i hagen och henne hade jag broddad fram men inte bak. Nu är det lugnt i vår lilla flock (3 hästar) och de går broddade runt om. Ett alternativ är att bara ha traktbrodd bak. Det finns också olika storlek på broddar och man kan ju välja de minsta om man vill minimera skaderisken. Enligt hovslagare är det tåbroddarna som gör mest skada vid sparkar. Varken broddsparkskador eller fläkskador är någon man vill ha, men det gäller att se till situationen óch fatta beslut sen. Det går inte att säga generellt vilket som är bäst tycker jag.

Det är jag som har ont i ryggen!

Det tar förstås mycket längre tid att brodda på och av fyra broddar än att kratsa en hov!

Och jag skulle inte vilja att min häst gick i hagen utan broddar. Han går i en stor hage med många kompisar, det är fullt ös hela dagarna. Och jag tar heldre en broddskada än en fläkskada!!!

Men om du rider vid halt väglag, hur gör du då?

Jag rider inte mycket på vintern, då brukar hästen få något som kallas vintervila. Och om jag rider ser jag till att hålla mig ifrån vägen.

Är du sann, eller skämtar du?:eek:

Läs om det så får du se. Det är egentligen ganska logiskt, järn blir kallt i snö - det vet vi alla, järnrör kan frysa igen osv, och då blir det som ett kallt beslag på hoven dygnet runt och då borde det - rent teoretiskt sett drabba även hoven. Vi pratade om det på en hovvårdskurs, jag hade aldrig tänkt på det innan men sen när jag fick höra det så fick jag mej en funderare.Testa själv att gå runt eller stå på en järnplatta mitt i vintern, det är inte varmt.

Visst finns risk för stora skador om hästarna sparkar med brodd. Och visst finns risk för fläkskador om hästen är obroddad. Man får ta hänsyn till olika faktorer när man avgör hurvida hästarna ska vara broddade i hagen eller ej. Hur väl känner hästarna varandra? Är rangordningen i hagen klar och tydlig? Har någon av hästarna för vana att sparkas?
En häst jag haft tidigare sparkade ofta åt de andra i hagen och henne hade jag broddad fram men inte bak. Nu är det lugnt i vår lilla flock (3 hästar) och de går broddade runt om. Ett alternativ är att bara ha traktbrodd bak. Det finns också olika storlek på broddar och man kan ju välja de minsta om man vill minimera skaderisken. Enligt hovslagare är det tåbroddarna som gör mest skada vid sparkar. Varken broddsparkskador eller fläkskador är någon man vill ha, men det gäller att se till situationen óch fatta beslut sen. Det går inte att säga generellt vilket som är bäst tycker jag.

Tack, skall tänka på det när jag flyttar, flockarna kommer inte vara fler än 2-3 stycken så man tycker att dom borde kunna hålla sams men min kommer då vara 2,5 år och säkert väldigt busig och jag vill inte slänga på honom skor bara för att han ska ha broddar över vintern. Det beror nog mycket på hur flocken och rangordningen ser ut som du säger - intressant...

men om man rider på vintern o har skor som broddarna sitter fast på ? :idea:

Läs om det så får du se. Det är egentligen ganska logiskt, järn blir kallt i snö - det vet vi alla, järnrör kan frysa igen osv,

Nej tack, jag håller mig till mera sanningsenliga rön.;) Sen antar jag att en skodd häst är så pass okänslig i hoven eftersom den varken har cirkulation samt att hoven är död, så lär knappast kylan kännas.;)

Typ "guldskor" kallas det :D det sitter 4 st och enligt hovslagaren så blir det värre skador av "vanliga" broddar

Och jag tycker tvärtom, skulle aldrig låta min gå obroddad med skor på blankis! Hur ska hästen anpassa sig till det menar du?

Alla år jag har haft min häst i flock har jag varit med om TVÅ mindre broddskador (ej på min dock). Sår som läkt snabbt ut. Å andra sidan har hon alltid gått i lugna harmoniska flockar, mkt mkt sällan tjafs.

Däremot fläkte sig min häst förra vintern, i hagen. Hon var vinterutrustad med snösulor och brodd runt om. Hade hon varit obroddad hade hon troligtvis fläkt sig så illa att det hade blivit himlen. Nu blev det "bara" ca 2,5 månads konvalecens.
Detta vill jag INTE uppleva igen!!:( Hon hade så ont.

Så - broddar på för min hästs del. Är det is kommer dom inte ens ut till hagen annars, en häst fick dom vända med i helgen när hon skulle ner till hagen, de gick inte. Bambi på hal is, livsfarligt!
Hon var obroddad förstås.

Håller helt med om detta!!!!
Mina hästar har skor med fasta broddar(gjutna i samma stycke som skon, 6 st SMÅ på varje sko), är inte så glad i de stora man skruvar i, dels är de så stora och få, sen lossnar de ju rätt så lätt....
//FPL

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 665
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka