Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Beroende på hur hagen ser ut...Är hagen kuperad och marken inte är så slätt, så tror jag nog att det är mindre farligt. Både mina pållar går barfota i en skogshage (LÖSDRIFT) o den är inte lika farlig som en tråkig o slätt mark. Där är det Bambi på hal is, typ (alltså tråkig o slätt mark)
Jag vet att mitt sto gick barfota sedan tidigare o då gick hon i en något kuperad hage men den marken va tråkig o slätt ändå.
Här minns man när man frågade de som lånade henne för aveln varför hon gick barfota fastän hon var dräktig o då svarade dom att ´hon är duktig på att "promenera" över isen bara sådär...´ Hmm!

Det är nog väldigt varierande från häst till häst. Vad vet jag. Man kan aldrig veta vad som sker ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså kan ni förklara för mej varför folk väljer att ha broddar på sina hästar i hagen? Visst - det är is, men hästar kan anpassa sig. Tänk vilken stor skada dom kan göra om dom sparkar en annan häst? Visst, det går kanske inte ut över ens egen men den andra hästen definitivt. Anledningen till att jag undrar är bara för att jag förstår inte hur folk tänker, jag har varit med om två olyckor angående broddar kvar i hagen.
Den ena slutade med avlivning, och den andra med permanent skada i ben. Båda gångerna drabbade det INTE den hästen som sparkade, utan den som blev sparkad, och båda hästarna var ranglåga och väldigt snälla, höll sig undan - ändå blev dom utsatta. jag tycker det är en självklarhet att man ej lämnar några broddar på i hagen - vad tycker ni?

Jag skulle aldrig låta en skodd häst gå utan broddar i hagen vintertid. :eek:
Men då har jag normala trevliga hästar som inte sparkar varann :angel: iaf inte mer än någon gång ibland och vi har då ännu inte fått några skador utöver någon rispa här och där. Och det föredrar jag framför fläkskador...

Hästar ska hållas i grupper så att bråk och stress inte uppkommer anser jag. Och är det någon jäkel som sparkar och har sig får den ju vara barfota bak :idea:

I vårt stall har vi delat upp hagarna så att vi som vill brodda för att vi bedömer risken för fläkskador som större/värre än broddsparkar får ha våra hästar tillsammans och de som är livrädda för broddade hästar får ha sina i andra hagar. På så sätt blir alla nöjda och glada och vi undviker osämja.

Som så många andra har sagt så tycker jag också att det är helt idiotiskt att ha oskodda hästar när det är halt. Och tänk hur lätt man kan förhindra fläkskador bara man använder broddar!
Och om man nu är rädd för att hästarna skulle sparka varandra (något som i vanliga fall inte händer om flocken känner varandra väl och är medvetna om rangordningen), så kan man väl ha broddar fram, men inte bak. Då har dom i alla fall lite mer skydd mot halka än om dom går obroddade.

Jag har broddar i hagen på mitt sto!

Det är av flera anledningar, dels vill jag inte att hästen ska inte halka. Hon är blir 17 i år och var halt i ett helt år -04 till -05.
Och dels har jag ryggproblem och kan omöjligt brodda på och av henne inför varje ridpass.

Detta är fjärde vintern jag äger henne och hennes broddar har aldrig orsakat större skada än en reva i ett täcke.

jag skulle aldrig släppa ut mina hästar utan broddar, nu går dom visserligen en och en i hagarna, men även om dom skulle gå flera i samma hage så skulle dom få ha brodd på i hagen, visst dom kan råka sparka varann (vilket aldrig hänt hitills) eller odm kan trampa sig själv ( men det kan dom ju göra om man bara är ute och rider också)
Men jag tycker det känns farligare att släppa ut dom utan brodd..

Jag har varit broddmotståndare i hagen förut. Vi använde blindbrodd (som i alla fall fungerar något bättre än ingen brodd alls på isen) och broddade på vid ridturer. Då talade halva stallet om de hemska fläkskadorna. Under de ca 4 vintrar vi använde blindbrodd i hagen hade vi inte en fläkskada.

Sen har jag ändrat mig och provat ha brodd på dygnet runt istället. Och; se på f-n: inte en sparkskada/broddskada HELLER!!

Det vill säga: riskerna med olika slags skador finns oavsett vilket alternativ man väljer. Enligt min personliga erfarenhet är nog risken ungefär lika stor. och då väljer jag det som är enklast/smidigast för mig som människa: brodd på så slipper man en kvarts skruvarbete inför varje ridtur. :idea:

Har man en hage utan någon isbildning så kan man visst strunta i brodd. Har man en hage med hästar som inte känner varann BÖR man inte ha brodd i förrän de lärt känna varann. Har man en isgata till hage bör man ha brodd. Osv osv.

Skodda hästar skall ha brodd när det är halt underlag. Betydligt flera hästar har skadat sig allvarligt eller förorlyckats pågrund av halkskador än skador orsakade av broddsparkar...
I och med att vi sätter skor på hästen har vi också sett till att riskerna för att de skall halka ökar betydligt. Sätter vi då brodd på skorna så minskas den risken lika betydligt.

Ett enkelt sätt att förhindra sparkskador är tillräckligt stora hagar.. tillräckligt många platser att äta på... samt att sätta ihop hästar som drar jämt.

Bråkstakar och sparkvilliga hästar kan gå i egen hage vintertid för att minimera broddsparkar.

Broddar runt om på alla, "hellre" sparkskada än halkskada, och jag upplever risken för sparkskada minimal eftersom våra hästar känner varandra så väl och inte sparkar runt sig annars, sen kan det givetvis hända ändå både med eller utan brodd, men som sagt jag upplever att i våra hagar är risken för halkskada större än sparkskada och förebygger därefter...

Denna debatt har varit uppe förr och jag fattar inte riktigt resonemanget att hästen klarar sig utan brodd i hagen??? Jag menar om det inte är värre halkig is att kliva runt i hagen än att era hästar klarar sig utan brodd är det väl inte värre halkig is på på vägarna när man rider ut heller?? jag menar is som is den är ju den samma, så då skulle man ju i princip inte behöva brodda när man rider heller eller?? Fast det kanske ni inte gör??!!

Unghästar ska inte gå med broddade hästar.

Unga, små o lätta hästar klarar sig som regel bra o är då oxå oftast barfota.
Sen får man se till att inte ändra på en väl fungerande flock.

Om man är orolig kan man ge tusan i att ha 4 brodd eller ha på väldigt låga broddar.

Jag har skor där broddarna sitter fast på min pålle o ha o kopisen lever o mår bra

Att ha skodda hästar obroddade är ren och skär idioti!!:devil:

Det kan vara ok att ha dem helt oskodda om de går på sådant underlag att det fungerar, men för min unghäst gjorde det inte det. Hon fick sina första skor i vintras, 2,5 år gammal och kommer aldrig att gå obroddad en vinter till. (Däremot kanske hon kan gå barfota under sommarhalvåret, men det är en annan historia...:) )

Visst blir det småskador av brodden, hon är lite slarvig med benen och busar gärna, men det tar jag så gärna jämfört med vad som kan hända utan brodd...:smirk:

Man måste såklart vara noggrann med flockarnas sammansättning under vintern, och se till så att hagarna är tillräckligt stora.
Hästar som kommit överens om rangordningen och där de som står lägst i rang har utrymme att gå undan på behöver sällan sparka på varandra, det finns liksom ingen anledning.
En häst som gärna kör med de andra och är onödigt elak ska såklart inte gå med andra, åtminstone inte när de är broddade. Sunt förnuft!!:idea:

Och angående allvarliga sparkskador med brodd...
Har hästen träffats så olyckligt att ett ben gått av eller liknande så tror jag knappast att brodden gjort någon större skillnad...:cool:

Från stallet ner till hagen är det livsfarligt att gå, blir oftast blankis hela vägen ner och dessutom är det nerförsbacke :/

Så vi har sagt så att alla får välja själva hur de vill ha sina hästar, vill man inte ha sin häst bland de andra med broddar finns rasthagar där hästen får gå själv. Vi tog ett "hag-möte" och beslutade det gemensamt.

Jag tar hellre en sparkskada än en sträckning/fläkning, det läker fortare i de flesta fall.
Dessutom så vet man ju hur ens hästar är i hagen, vet man att dom slåss o leker kanske man ska tänka över saken men är dom lugna (vilket dom oftast är på vintern) så kan dom ju ha broddar på.

Skulle aldrig falla mig in att släppa ut mina hästar obroddade i en hage med is!!

Så de går med brodd hela tiden!

Jag skulle inte våga låta min häst gå obråddad som dom flesta säjer här, det är halt på väg till hagarna skulle en häst åka runt som bambi tänk om man får hästen översig eller om den skadas .. I hagen där min häst går så leker dom hallihoppa, och min trampar på sig själv i bland. visst har man hittat sparkmärken men huden läker ganksa snabbt om man sköter om såret.(i alla fall på min polle)

Det där är svårt!
Vad väljer du på, pest eller kolera?
En fläkt häst eller en häst som blivit sparkad med brodd?

Jag har broddar i hagen på mitt sto!

Det är av flera anledningar, dels vill jag inte att hästen ska inte halka. Hon är blir 17 i år och var halt i ett helt år -04 till -05.
Och dels har jag ryggproblem och kan omöjligt brodda på och av henne inför varje ridpass.

Detta är fjärde vintern jag äger henne och hennes broddar har aldrig orsakat större skada än en reva i ett täcke.

Får hästen ont i ryggen när du broddar av och på?? Då kan du väl heller inte kratsa hovarna inför varje ridpass?

Alltså kan ni förklara för mej varför folk väljer att ha broddar på sina hästar i hagen? Visst - det är is, men hästar kan anpassa sig. Tänk vilken stor skada dom kan göra om dom sparkar en annan häst? Visst, det går kanske inte ut över ens egen men den andra hästen definitivt. Anledningen till att jag undrar är bara för att jag förstår inte hur folk tänker, jag har varit med om två olyckor angående broddar kvar i hagen.
Den ena slutade med avlivning, och den andra med permanent skada i ben. Båda gångerna drabbade det INTE den hästen som sparkade, utan den som blev sparkad, och båda hästarna var ranglåga och väldigt snälla, höll sig undan - ändå blev dom utsatta. jag tycker det är en självklarhet att man ej lämnar några broddar på i hagen - vad tycker ni?

hur tror du att hästen känner sig när den knappt kan röra sig i hagen då?de e ju livsfarligt för dom att knalla utan brodd i hagen tänk på vilka skador dom kan få om de drattat omkull eller fläker sig

Som jag sa, jag vet inte hur halt det blir för hästar med skor så då kanske det är lämpligt med brodd - vad vet jag? jag är lika mycket emot skor som broddar.
Som någon sa, unghästar skall inte gå me broddade hästar och det är precis vad jag har - två unghästar och en äldre dam.
Mian hästar kommer aldrig ha skor (om det inte är mediciniskt nödvändigt vill säga) och då kan jag ej heller ha broddar - så var det med den historien

När mina hästar varit skodda har det varit broddat på vintern. De hästar som är lite kinkiga mot andra har gått i egna hagar då. Vissa vintrar funkade inte ens barfota då hagarna, som alla låg i söderläge, blev till rena isbanor. Sand funkade inte så det var bara att sko på och brodda.:cool:

...vänta du tills du ser en riktig fläkskada (bara att hoppas att den inte blir oåterkallelig, om du förstår vad jag menar...)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 665
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka