Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Finns det gott om hö i hagen så då tror jag nog att dom blir "fredliga" av sej. Flera högar på olika ställen, eller lite idéer får man ju ha.

Tror inte att hö i hagen gör att dom inte bråkar.

Alla har inte så att de kan ha hö i hagen hela tiden alltjämt.
Fler bra idéer?

Tror inte att hö i hagen gör att dom inte bråkar.

Alla har inte så att de kan ha hö i hagen hela tiden alltjämt.
Fler bra idéer?

Har massor med BRA idéer!!!!
Större ytor att röra sej på, fri tillgång på hö i en häck o gärna några högar - om man har ork o tid, förståss! -, släng lite clementiner på några ställen så att dom äter dem, kanske leksaker som de kan leka med om de nu fattar vad det är för något. Återkommer senare med fler idéer. ;)

hade hästen i gigantisk hage med massa gräs. Ändå blev benet avsparkat på henne (krossat rättare sagt av en sparkskada) av en häst utan broddar. Tror inte yta o mat spelar så skitstor roll!

Jag har skor utan broddar i hagen ,har ej broddat inann ..inte kommit någon snö eller is.Men nu dennna veckan har det blivit nåra minus.., det är jätrtehalt vissa dagar.Gängorna i skorna är utslitna..Kan därför inte sätta i broddar., hovis kommer nässta vecka..Men jag undrar om man kan ha broddar bara på fram...,, mindre skadorisk..bara en ide:idea: ..men jag broddar ju i så fall bak när jag rider ut..:smirk:

Har massor med BRA idéer!!!!
Större ytor att röra sej på, fri tillgång på hö i en häck o gärna några högar - om man har ork o tid, förståss! -, släng lite clementiner på några ställen så att dom äter dem, kanske leksaker som de kan leka med om de nu fattar vad det är för något. Återkommer senare med fler idéer. ;)

Hagarna är jätte stora.
Men vi får inte ha hö i hagen! (beror bla på bestämmelser av högre ort)
Leksaker är inget alternativ och clementiner var ett riktigt kasst förslag.

Jag vill ha BRA förslag och de ska funka.
Bara att inse att det inte finns några.

Vaddå bestämmelser från högre ort att ni inte får lägga ut hö i hagen?
Varför frågar du efter förslag när du sen säger att det inte finns några bra? Det finns aldrig några idiotsäkra lösningar.
Har ni en häst i hagen som bråkar får ni helt enkelt plocka ut den ur gruppen, oavsett om den är broddad eller inte så är riskena stora för skador på de andra.

Ja, vi har skyddade hagar som vi inte får fodra hö i för länsstyrelsen.
Jag har inte påstått att bråket i våra hagar ett problem.
Men jag påstår däremot att stora hagar inte gör att hästarna
automatiskt slutar bråka, vilket var ett påstående här i tråden.

Jag frågar efter bra förslag, inga förslag som inte är genomförbara i verkligheten.

De hästar som bråkar i vår hage lider av utebliven stimulering.
De går i hagen och bråkar med varandra på dagarna, kommer
in och ställs i boxen och står där tills de går ut dagen efter.
De varken rids eller stimulers på annat sätt.
Det är snarare ägarna till de här hästarna (samma ägare)
som skulle behöva engagera sig lite i sina djur. (Okunskap)

Det är inget fel på hagen, då ingen av dom andra bråkar.

hehe.. sant!
Det är ängshagar och det innebär att de måste betas ner ordentligt innan hösten och man får inte fodra i dem.

Dom som har sina hästar inhyrda hos oss släppte ut sina hästar i hagen utan brodd, jag såg den ena gå omkull minst 3gånger. som tur var så va det den yngsta av dom (den äldsta är 22år och skulle förmodligen bryta benen)

Men varför kan man inte lägga ut leksaker åt dem? Att alla inte är intresserad av leksaker vet jag men det kanske minskar irritationen om de har ngt att pyssla med? Likaså kan man ju lägga ut träd så de kan gnaga bark eller äter kvistar. Annars så är nog lösningen att plocka ut de som bråkar så resten av flocken får lugn och ro, misstycker hästägarna får de väl leta nya platser?

Jag hoppas du berättade för ägarna vad som hände och vad som kunde hänt? :crazy:

Träd är inte att tänka på. Har hänt olyckor.
Tex fick en häst (ingte i vårt stall) in en uppstickande pinne i buken.
Vilket ledde till avlivning.

De är inte intresserade av leksaker, bråkar hellre med varandra.
Så länge dom bråkar med varandra och inte med mig så får de hålla på.

Men när de ger sig på andra.. DÅ! :devil:

Valacker eller mixad hage? Killarna brukar ju kunna vara barnsliga större delen av livet och leker rätt hårdhänt emellanåt. Går de i blandade hagar brukar det kunna vara bråk när stona brunstar.

Är man orolig för skador pga grenar kan man ju lägga in aspstammar utan grenar? Granris brukar också vara poppis.

All typ av trä (som inte växer av sig sjäv i hagen) är bannlyst.
Även om det är en pinne utan grenar lyckas säkert nån halka på den och göra illa sig.
Det är en ren vallackhage.

Jag tycker inte ens du verkar VILJA ta till dig förslag som folket skriver.. :crazy:

Det finns massa lösningar på bråkiga hästar, det är bara att se utefter sina egna möjligheter. :smirk:

Alltså kan ni förklara för mej varför folk väljer att ha broddar på sina hästar i hagen? Visst - det är is, men hästar kan anpassa sig. Tänk vilken stor skada dom kan göra om dom sparkar en annan häst? Visst, det går kanske inte ut över ens egen men den andra hästen definitivt. Anledningen till att jag undrar är bara för att jag förstår inte hur folk tänker, jag har varit med om två olyckor angående broddar kvar i hagen.
Den ena slutade med avlivning, och den andra med permanent skada i ben. Båda gångerna drabbade det INTE den hästen som sparkade, utan den som blev sparkad, och båda hästarna var ranglåga och väldigt snälla, höll sig undan - ändå blev dom utsatta. jag tycker det är en självklarhet att man ej lämnar några broddar på i hagen - vad tycker ni?

Svar:
Om du någonsin varit med om en fläkskada så har du svaret varför brodd är en betydligt smartare ide.
en fläkskada har HUNDRA gånger större risk att vara så allvarlig att du får avliva hästen alternativt ha en årslång konvalecens på den, än en broddspark, som visserligen kan vara trist, och i vissa fall seriös. Men INTE som fläkrisken.

"vänjer sig" vid is?`vad 17 menar du? skulle du "vänja dig" vid halkan om du hade tvålar fästa under dina skor i en vecka menar du?

Endast vettiga förslag beaktas med respekt och vördnad.

:D

vid "vinterväglag" har min pålle broddar i hagen om det är halt (nu har vi varit väldigt förskonade från det i vinter, har inte behövt brodda en enda gång). Som många andra poängterat får jag hellre broddskador än fläkskador. Går hästarna utan brodd spänner de sig också bara vid normal skritt i hagen, vilket ger stelhetsresultat på musklerna, helt i onödan. Jag vill också att min häst ska kunna röra sig fritt i hagen utan att halka omkull. Däremot så skulle jag aldrig ha en flock som inte är helt stabil ihop med broddar. I stallet har vi en valack som tycker om att visa att han är kung och skulle vi behöva brodda så får han inte gå med de andra. skulle i absolut nödfall hellre ha min häst ensam och broddad än obroddad med kompisar i en hal hage!

All typ av trä (som inte växer av sig sjäv i hagen) är bannlyst.
Även om det är en pinne utan grenar lyckas säkert nån halka på den och göra illa sig.
Det är en ren vallackhage.

"Det är farligt att leva, man skulle kunna dö"
för mig verkar det som om ni genom att lägga in grenar/stammar för hästarna att gnaga på snarare skulle minska olycksrisken. hästarna får något att göra, vilket leder till minskade bråk och lugnare flock. Annars skulle jag obönhörligen plocka ut så många hästar som är nödvändigt för att flocken ska fungera.
Annars verkar ju läget ganska dödsdömt, du får inte lägga in hö och du vill inte lägga ut grenar/leksaker eller något för dom att roa sig med. Då hade jag nog också börjat "roa mig" med dom andra hästarna :devil:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 672
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat