Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Förstår det. Jag har en liten travare i magen på stoet,så det är nog inte så konstigt att jag är intresserad av skorna o barfotagången på travare. :)
Vill gärna att hästen ska kunna gå barfota året om, men det är lite problem vintertid om den ska gå på trav, vill säga.

Jag har ju "bara" körhästar härhemma. Bara stoet som är inridet. Shettisen enbart körponny.

Elitskon har jag läst lite om. Har även mailat till den som tillverkat elitskon, läst referenser bl a Stig H, Tarzan som jag redan nämnt.

Alltså kan ni förklara för mej varför folk väljer att ha broddar på sina hästar i hagen? Visst - det är is, men hästar kan anpassa sig. Tänk vilken stor skada dom kan göra om dom sparkar en annan häst? Visst, det går kanske inte ut över ens egen men den andra hästen definitivt. Anledningen till att jag undrar är bara för att jag förstår inte hur folk tänker, jag har varit med om två olyckor angående broddar kvar i hagen.
Den ena slutade med avlivning, och den andra med permanent skada i ben. Båda gångerna drabbade det INTE den hästen som sparkade, utan den som blev sparkad, och båda hästarna var ranglåga och väldigt snälla, höll sig undan - ändå blev dom utsatta. jag tycker det är en självklarhet att man ej lämnar några broddar på i hagen - vad tycker ni?

Jadu, att välja mellan broddskada och fläkskada/sträckning väljer jag det senare, trots att jag har en häst som har ganska dålig koll på sina ben. Detta har resulterat i en hel del tråkiga broddtramp, men hellre det än fläkskador säger jag.
Tycker snarare det är idioti att släppa ut sin häst i hagen med skor utan broddar!!

Min häst går obroddad nu , men vi har inte heller is i hagen, men hade vi haft det så skulle jag brodda. (såklart hade jag frågat dom andra hästägarna om det var okej)

En kille på ett större stall söder om sthlm jobbade tidigare på ett försäkringsbolag modell större, av de skador som kom in där relaterade till brodd eller inte var 9/10 en fläkskada. Tycker det talar för sig själv. :angel:

Om man sedan inte vill att sin egen ska gå med broddade hästar så får den väl gå själv. Så funkar det hos mig! Skyll nu inte på hagbrist, dela av en befintlig hage INNAN marken fryser så är problemet löst. Framförhållning o planering. ;)

Du har nog en poäng där iallafall.
Jag har inte mina pållar inhyrda någonstans, arrenderar egen mark hos en snubbe som låter dom gå där o det funkar bra.
Ville gärna bestämma lite själv, därför har jag dem härhemma inärheten.
Broddade skor eller icke, det är frågan. Än sålänge går dom barfota o funkar bra. Hagen är full med skogen o marken är inte slätt precis ;)

beror ju på hur underlaget i hagen ser ut...jag är kanske hönsig med det..

jag ser det som så broddar i hagen - då har jag min häst själv i hagen

alla våra hästar har det. Hellre en sparkskada än en fläkskada :crazy: . Speciellt min dam busar friskt i hagen och jag vill inte att hon ska halka. Sen bråkar våra hästar extremt sällan så risken är inte så stor att dem sparkar varandra för att träffa.

Jag lägger ut halm, och alltså, hur halt det än varit i mina hästars hage har dom aldrig fläkt sig. Jag har en nio månader gammal hingstunge här hemma och han fattar själv att det inte är smart att springa runt när det är halt, för det gör han inte. Ingen av hästarna gör det.

Fast det är ju stor skillnad på en oskodd häst och en skodd. En oskodd får mkt bättre grepp än en skodd utan brodd. Broddar iallafall fram tycker jag är självklart om man har en skodd häst när det är isigt i hagen. Broddar bak kan man väl däremot diskutera. Jag har hittills klarat mig med halvskodda hästar så jag har aldrig haft det dilemmat.

/Maria

Senast ändrad:

OM, jag säger OM, hästar var så känsliga i hovarna och att hovarna INTE innebar ett skydd mot underlag väder och vind, och OM det vore så att de blir ÄNNU känsligare när de går BARFOTA (då de enligt utsago får tillbaka känseln i hovarna som skodda varit döda) så skulle det vara omöjligt att verka hovarna då hästarna inte skulle stå ut med smärtan.

Hela resonemanget är så ologiskt ibland så jag vet inte var jag ska titta utan att skämmas.

Om nu hästens hov är dödförklarad då den är skodd då känner den ju ingen kyla heller då? Om hästen får mer känsel när den är barfota så borde den ju också känna kyla bättre, så alltså borde den frysa mer om hovar och ben, enligt den här teorin, om den är barfota än när den är skodd???

Ser verkligen skodda hästar ut att frysa om benen på vintern? Finns det belägg för att det blir köldskador? Ja, är det så är iaf jag nöjd - då slipper man ju kyla ansträngda ben....

/Camilla

En barfotahov är lagom varm medan en skodd hov är kall.

Som min hovslagare säger, det sker så många fler olyckor utan broddar om man jämnför med. Så har man broddar på, är det ju en billig försäkring. :)

Vi har inte broddar på våran pållen i hagen.

Medryttarpållen har broddar i fram.

Tycker det går bra med broddar ifram, men skulle aldrig sätta på i bak.

ÖH! Nej det är den inte.

Vi har både och i vårt stall och det känns ingen skillnad.

// M

Svarar till både Boj o dig.
Okej, då är det nog ingen skillnad. Mina pållar är iaf lagomt varma i hovar. Det sägs ju att blodcirkulationen på en barfotahov "jobbar" o då blir den varm.
Medan en skodd hov är "stum".
Men rätta mej gärna om jag har fel. Som du skrev, det är nog säkert ingen skillnad. Jag kom bara att tänka på det eftersom mina pållar är inte kalla i fötterna då dom går utan skor. Ibland kan dom vara ganska kalla det är väl för att det är snön på marken.

KL
en häst i en isig hage tillsammans med andra och som dessutom kanske är låg i rang skulle jag aldrig våga ha utan brodd runt om. (skulle aldrig släppa ut min häst utan brodd runt om ifs)
Fläkskador tar lång tid innan det läker och ont måste det göra också :crazy: . Förstår inte resonemanget att inte ha brodd i bak...om hästarna slåss så borde dem väl inte gå ihop överhuvudtaget.(?)

sen om man bara har i fram så blir det väl ojämn belastning mellan bak och framhovarna? framhovarna är ju högre än bak (kan inget om sånt här så säg gärna om jag har fel). kan det inte bli spänningar i manke mm? Kanske inte ute i hagen om det är så pass mjukt att det sjunker men inne i stall och när det är fryst men inte is?. Värre blir det väl om man bara har två i fram? och om hästen inte har broddar bak uppstår det ju spänningar när hästen måste gå försiktigt och halka omkring. lite OT kanske.

Senast ändrad:

En barfotahov är lagom varm medan en skodd hov är kall.

Hur många skodda hovar har du känt på? :confused:

Snälla, svälj inte allt som "barfotafolket" säger med hull och hår!

Mina hästar (oftast skodda, alltid skodda på vintern), har haft både varmare och kallare hovar, det varierar.

När de stått i snön en hel dag är de såklart alltid kalla, men det är väl inget konstigt med det?

*kl* (och nästan off-topic)

I går kväll tog jag en promenad med min häst och hans hagkompis och då funderade jag lite mer kring en helt obevisad teori som jag har haft länge och som jag grundar på mina erfarenheter från de olika konstellationer av sällskap som hästarna haft i hagarna genom åren i det stall där jag har min häst.

I vårt stall är det viktigt att hästarna respekterar människor och därför tillåter vi tex inte att hästar slåss med varandra vid lunchning osv. Vi leder också ofta hästarna två och två till och från hagarna och i går var jag som sagt ute med två stycken samtidigt och de tar detta naturligt och försöker inte att bråka med varandra då vi människor är med.

Kan det vara så att för att skapa större harmoni i en hage så kan man som människa hjälpa till genom att umgås med två hästar ur hagen i taget, dvs tex promenera med dem och då tala om vilken uppförandekod som gäller? Om man tycker att det känns osäkert kan man gå en sväng på en äng eller i skogen och inte ute i trafiken (som jag då gör då jag litar på att jag klarar av att kontrollera dem i en upprörd situation) och passa på att sätta gränsen för vad de får göra mot varandra när en människa är med.

Jag vet inte om det är det som gör det men trots att vi, av diverse anledningar, har bytt hagkompisar hit och dit de senaste åren så har vi ALDRIG haft en allvarligare sparkskada. Småsår som kommer av att de är ovarsamma vid lekar är en annan sak, men regelrätt spark för att skada sysslar de aldrig med. Den enda häst vi har som är opålitlig i det fallet är en häst som stått ensam under större delen av sin uppväxt, har dålig förmåga att kommunicera med andra hästar och ger sig gärna på dem oprovocerat. Men den hästen går ensam i hage och han trivs bäst så.

Jag kan vara helt ute och cykla med den här teorin och det kanske är så att hur hästarna är mot varandra i hagen kan man som hästägare inte påverka men någonting måste det bero på att vi kan släppa ihop nästan vilka hästar som helst, eller?

/Camilla

Svälja allt med hår o hull? Varför ska det vara just barfotafolket som skulle ha sagt det?
Det har ju några hovisar oxå sagt.
Men som du sa, det kanske varierar från häst till häst? :idea:
Så det spelar väl ingen roll vad barfotafolket har sagt, jag har haft hästar som gått med skor och även barfotahästar.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 665
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka