Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Hej, jag bor på samma breddgrad som henne.
Vi har: 2 Connemara, 1 Shettis, 1 PRE, 1 Paint, 2 Nordis, 2 Arab, 1 Haflinger och ett Russ.
De går i lösdrift med fri tillgång. - förresten, barfota är dom alla.
De körs och rids.. ingen fläkskada, de mår oförskämt bra:D

Jag tycker det är fel att ha broddar på sina hästar i hagen ... men ändå har jag det ... :p är så att min häst skadat sig och måste ha fullt fotfäste och kunna röra sig så jag måste ha det. Men jag broddar bara fram när hon är i hagen pga. Skaderisken .

kl

Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd, men det är STOR skillnad på barfotahästar och hästar med skor utan brodd!

Jag tyckte mig se någon som jämförde, men i min värld så det går det inte! Järnskorna är snorhala!

En familj jag känner förlorade deras älskade häst för att den gick obroddad, hon bröt benen i hagen:(

Jag förstår båda sidorna,alltså dom som inte gillar brodd i hagen o dom som gör det. Men själv föredrar jag att ha hästen broddad runt om i hagen. Dels för att hästen spänner sig om den är rädd för att halka och dels för att fläkningsskador inte heller är de roligaste. Visst, det kan bli broddskador uppkomna av sparkar men allvarligt så har jag aldrig hört nån häst som fått en broddspark. Den ända broddskadan jag vart med om är när hästen trampat sig själv med brodden. Och det är lika illa att ha bakskodda hästar tillsammans isåfall. Och är det så att man har hästar som är jätteosams så kanske man inte behöver ha brodd bak iaf eller inte tillsammans alls. Men jag förstår er andra också som är rädda för broddskador,för ingen vill ju se ens häst skadad. Men jag har hellre brodd i än att ha en häst som har ont i hela kroppen för den spänner sig. Det är min åsikt:P

Jag tycker att ska man ha skor på hästen så ska det finnas brodd när det är is och snö ute annars är det bättre att de går helt barfota..
Jag har själv ett sto som snart ska föla och hon är barfota med lite "längre sulor" nu när det är så halt för att hon ska få mera fäste..

oftast är det lättare att "läka" sparkskador än fläkskador... så anser jag iafl...:d

Ingen har talat om de KROSS-skador som kan uppstå vid fall.

Man behöver inte nödvändigtvis ha 4 broddar i varje hov o heller inte höga.
Vuxna hästar tar det oxå försiktigare om det är riktigt halt- de flesta;)

Jodå, det har vi förstått och därför har hästen brodd i skruvad. Men har man även förstått att en oskodd häst faktiskt också ska ha ett halkskydd under arbete vid hala väglag, eller låter man bli att rida när vintern och isen kommer?

jag gör det ;) Jag rider ej mina hästar när det är för halt ute.

Ingen har talat om de KROSS-skador som kan uppstå vid fall.

Jo, jag..

Som sagt så vurpade K i hagen pga halka (oskodd, obroddad, tog det lugnt) när hon var 1½, hon är 4 år i år och vi dras fortfarande med efterverkningarna av den vurpan.

Och hon fick just en 'kross'skada (kontusionsskada) på musklerna på vä sida av låret, när hon landade på det och fick hela kroppsvikten tryckandes på ovanifrån. Det var dock det lindriga i sammanhanget, snedheten i bäckenet som kom vid samma tillfälle är det som gett de envisa, svåra problem som vi dragits med (och som om hon inte haft en sjukligt envis/idiotisk - stryk det som ej önskas - matte hade varit i graven flera gånger om vid det här laget.

Usch ja:crazy:

Men det kan oxå bli bäckenfrakturer o lårbenskulan är oxå i utsatt läge.

"Knapplån"
Jag broddar skodda hästar vid halka, men då får de gå i egen hage de dagarna med benskydd och boots runt om. Oskodda klarar sig bättre, men även de halkar. Hade en förra året som halkade och fick ett hematom med tre liter vätska i på ena skinkan. Tog många månader och flera klinikbesök. Detta hände trotts att jag sandat på alla ispartier i hagen.
Min uppfödning som jag sålde som tvååring i somras står just nu på Strömsholm med punkterad hasled pg av broddspark. Ledinfektion med hög feber är ett livshotande tillstånd på häst. Utgången är oviss, man har spolat leden med fyra liter vätska.:cry: Blir hon frisk så är treårstestet inte att tänka på då det är lång konvalecens.
Det är ett ögonblickverk och man kan aldrig lita på att hästar inte sparkar varandra.

Senast ändrad:

*kl*
Vår skrutta är nu igång igen efter att ha stått en vecka p g a broddtramp av kompisen (som bara har brodd fram), de lekte och busade i hagen och så landade han olyckligt med sin framhov på hennes bakben.
Det är nog många som tycker att det är rätt åt oss som är så "korkade" att vi låter hästarna gå tillsammans med brodd, men jag tar tusen gånger hellre ett broddtramp än en fläkskada/halkskada. Det tror jag även att hästarna gör om de får välja...

Huu, vad tråkigt. fast unghästar bör inte gå med broddade hästar om de inte har en relation där de aldrig sparkar varandra.

Mina hästar är helbroddade o har aldrig sparkat PÅ varandra under alla är som jag har haft 2 hästar, inte ens när de var föl- vuxen eller unghäst- vuxen.
De är rädda om varandra o hotar eller bits på sin höjd.

Kullerbytta - lite nyfiken. jag tolkar ditt inlägg som att dagar med halka inte är i majoritet hos er? Hur skulle du, som ju har erfarenhet från 'båda sidor' (dvs har/haft erfarenhet av både broddrelaterade och obroddatrelaterade skador) göra om det var så att majoriteten av dagarna var med halka? och hagen inte går att sanda? Ställa i småhagar och sanda? Brodda och ha enskilt 'hela vintern' (more or less..) eller någon annan lösning?

Det är absolut ingen kritik eller försök att få fram ett svar jag kan kritisera, utan jag är uppriktigt nyfiken, just för du sett baksidorna av båda sakerna?

Kullerbytta - lite nyfiken. jag tolkar ditt inlägg som att dagar med halka inte är i majoritet hos er? Hur skulle du, som ju har erfarenhet från 'båda sidor' (dvs har/haft erfarenhet av både broddrelaterade och obroddatrelaterade skador) göra om det var så att majoriteten av dagarna var med halka? och hagen inte går att sanda? Ställa i småhagar och sanda? Brodda och ha enskilt 'hela vintern' (more or less..) eller någon annan lösning?

Det är absolut ingen kritik eller försök att få fram ett svar jag kan kritisera, utan jag är uppriktigt nyfiken, just för du sett baksidorna av båda sakerna?

Det är svårt, hur man än gör så har man "arslet bak"
:p

Nu bor jag ju i Skåne och där varierar sig vintern väldigt mycket.
Hematomet hade jag kanske kunnat undvika genom att hårdsalta bort isen just vid ingången till vindskyddet (där ovan nämda olycka skedde)/alt att låta hästarna stå inne en eller ett par dagar när det var som värst, ta bort kraftfodret. (Jag har nu turen att ha en 10x16 m maskinhall som jag kan släppa hästarna i när det är fördjävligt ute, de kan rulla sig och vara sociala även om ytan är liten. Jag brukar även aktivera dem med diverse övningar.)

Själv är jag ganska flink med att sanda, kliver upp extra tidigt och kör ut det med hand spridare om det behövs, det är ju det man kan göra. Jag beställde hem 16 ton sand förra året, det ger en bra grund. Mindre hagar på vintern hjälper (mina är ca 40x80m).
Tycker även det hjälper att låta hästarna få springa av sig ordentligt antingen i ridhus eller på gräs/snö i alla fall nån gång per vecka.

Jag kan förstå att man som du skor och broddar sin unghäst så den kan röra sig normalt när det är långa is-perioder, men då får man kalkylera med broddskador.
Kan hålla med om att i de flesta fall så är fläkskada värre än broddspark.

Just nu så har jag tre hästar hemma varav en tvååring. Han är dock av den försiktigare sorten och har inga tokrace för sig, han leker mest bitlekar med sin Shettiskompis.
Mitt femåriga sto, (som kan springa hur mycket som hellst och är väldigt stoig och brunstig den här konstiga vintern) är broddad när det behövs och då får hon gå i egen hage med boots och senskydd.

Fick just meddelande från min unghästs nya ägare att man nu spolat leden för tredje gången och vet tror att hon blir helt frisk:)
Unghästen bor i Stockholm och där är det ju längre broddperioder som gäller än i Skåne.

Så min lösning är av många onda ting att ställa i mindre hage och sanda den tid det är värst, ta bort kraftfodret och ge fri tillgång på hö/silage, aktivera så gott det går, se till att de får ordentligt utlopp för sin flykt impuls när det är säkert underlag.

Senast ändrad:

Jag måste säga att jag är imponerad av din energi!

Men samtidigt så får jag också känslan av att mycket av det är i onödan - det är klart, har man bara is några dagar per år så kan man göra sig besväret, men om man som jag har is och snö från oktober till april så är det helt uteslutet.

Men trots att vi har alla hästar skodda och broddade med 4 brodd i varje sko, varje vinter och tillsammans två och två, så kan vi på sju hästar lätt räkna såren som en vinter producerar. Och då handlar det inte alls om det vi här i tråden menar med broddskador - dvs stygga djupa sår med krosseffekt, utan bara vanliga sår som likaväl kan uppkomma under sommaren utan brodd och då hästen kliver på sig själv.

Att använda skydd är ett dilemma. När man hela tiden skyddar hästen blir den också mer oförsiktig. En oskyddad häst lär sig att hålla reda på fötterna så att den inte trampar på sig själv. Har den åas inte fått lära sig det under sin uppväxt så kan "inskolningsperioden" leda till en rejäl skada, om man har otur.

Men hästar är ju inte ute efter att skada vare sig själva eller flockmedlemmarna - har man en sån häst i hagen ska den bort därifrån, tycker jag. Flocken är viktig för tryggheten och likaså en fullt fungerande kropp. Därför slår inte hästar sig sönder och samman i onödan - för de måste vara fräscha att fly när det är allvar.

Jag har själv en häst som är mycket livlig i hagen. Han är 12 år nu men har under sitt liv skaffat sig ett antal hagskador, men dock bara ett orsakat av brodd och då gjorde han det själv. Han har ett fult ärr tvärs över kotan höger bak där han rivit upp huden med en brodd.

Övriga skador är senskada, kotskada och bruten svans, bruten manke, ett otal svullna leder, sparkskador UTAN brodd, tungskada, mm, mm.

För mig är oro för broddskador som att sila mygg och svälja kameler.

/Camilla

Vi har haft väldig tur med hästarna som står där ja har min. Dom sparkar och busar med varandra men det enda som har blivit är några mindre sår som läkt fort på bakbenen på hästarna. Skulle aldrig låta min häst stå utan brodd.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 664
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka