Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Tycker jag låter som en bra idé!!!! :idea:
Får prova ta ut mina pållar på promenad nån dag samtidigt. Fast dom bråkar ju aldrig.
Jo, stoet grinar mot den lille när det är fodringsdax.
Brukar vara ganska lugnt annars.

Av samma anledning som fler har angivit, hästen ska inte behöva halka runt i hagen.
PLUS att jag inte har någon lust att stå och göra rent broddhålen från snö, is och lera, för att sedan skruva 16 brodd, varje gång jag ska rida, och sedan ut med dem igen och täppa igen broddhålen.
Händerna fryser till is lagom till ridturen och ryggen, som inte är som den ska, mår inte direkt bra av detta. Och skulle jag göra detta varje gång jag red, så skulle det bli kortare ridturer. Man pusslar nog med minuterna när man jobbar heltid och har ett hus att sköta.

Så visst, det må låta egoistiskt för en del, och jag kan tro att en del tycker att är man inte beredd på sån't här så ska man inte ha häst. Men för mig funkar det att låta brodden sitta i.

Av samma anledning som fler har angivit, hästen ska inte behöva halka runt i hagen.
PLUS att jag inte har någon lust att stå och göra rent broddhålen från snö, is och lera, för att sedan skruva 16 brodd, varje gång jag ska rida, och sedan ut med dem igen och täppa igen broddhålen.
Händerna fryser till is lagom till ridturen och ryggen, som inte är som den ska, mår inte direkt bra av detta. Och skulle jag göra detta varje gång jag red, så skulle det bli kortare ridturer. Man pusslar nog med minuterna när man jobbar heltid och har ett hus att sköta.

Så visst, det må låta egoistiskt för en del, och jag kan tro att en del tycker att är man inte beredd på sån't här så ska man inte ha häst. Men för mig funkar det att låta brodden sitta i.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Där satt den!!!

Skulle det bli tjafs i hagen och att det inte skulle gå att ha broddarna i så skulle nog min häst få gå själv i hage bredvid de andra. Jag varken KAN eller VILL ha honom utan broddar. (Förutom när vi släpper ihop nya hästar förstås)

// M

Men hallååå, va???? *ironi*
Du förstår väl att när du skaffar häst måste du vara beredd på att offra allt för den, precis ALLT! Hästen betyder alltid mest och ska alltid sättas främst (helst framför make/maka, barn, vänner och jobb också!) och du ska anamma alla nya idéer direkt för TÄNK OM de har rätt!! Då har du ju PLÅGAT din häst genom att inte göra det som alla säger är så himla bra... Om det sen visar sig att något annat istället är rätt så måste du anamma det OMEDELBART. Och det där med att hästar är djur som är tåliga är bara egoistiskt nys - de vet alla att de är sköra som porslin och mår bäst i täcken inomhus där det är varmt och ha mycket god sockrig mat att äta! Eller vänta nu... var det lösdrift...? och utan täcke...? och kanske barfota...? och inget kraftfoder...? :confused:

Iaf så jag tycker nog att du är alldeles för ego för att ha häst!

;)

/Camilla

Dagens bästa! ... det skrattet tackar vi för :bump: :banana: :bump:

// M

Mjo fast utan nya ideer och kunskap sker ingen utveckling.

Att djur får beteendestörningar har väckt stor debatt i dagens samhälle.

Hästens roll i samhället har förändrats och används inte på samma sätt som "förr". Ingen arbetshäst stod i boxen och krubbade på trä eftersom de var helt slut efter den långa dagen.

Med nya problem kommer ny nödvändig kunskap.

Hästar är i grund och botten stäpplevande stäppdjur som är grovfoderomvandlare. Att anpassa hästen till direkt olämplig miljö och kost skapar problem som ger symtom i form av bla. stress, magsår och beteendeproblem

Sedan inte sagt att alla hästar måste gå otäckade i en lösdrift.
Men visst anser jag att det ultimata livet anpassat för en häst är grupphållning utan trånga utrymmen. Men inte att en häst i box på natten nödvändigtvis måste må jättedåligt. Men lika bra? Säkerligen inte. Kompromisser är tillåtna men när jag ser en krubbitande häst i boxen med sin rem på har jag lust att skjuta ägaren :devil: Att man inte förstår att man täcker över problemet som fortf finns kvar :mad:

Mumin
Vars hästar är flocklevande med ordentliga skydd, fri tillgång på grovfoder och barfota.

Har säkert skrivit här tidigare men...
Fick ett tjafs med en i helgen. Hon var sur och tvär och var sur för att min gick broddad bak(dock bara med traktbrodd eftersom dessa idiotiska hovslagare inte har 4-hålsskor) och snäste att då skulle hon minsann brodda sina med och jag tänkte bara: men gör det då?? varför skulle det spela roll? Jag har alltid haft mina broddade även bak efter att ha haft en fläksskada. är dets å att de bråkar separeras de över broddperioden men dessa bråkar aldrig.
Jag broddade av i bak men kommenterade att jag skickar veträkningen till henne sen. För min känner av fläksskadan fortfarande efter 8 år om hon inte broddas när det är halt, om nu dessa hästar hade sparkat varann med skor hade jag sett skador tidigare, men inte då..
Jag snäste tillbaka att då rycker jag väl skorna på henne då ,emn då fick jag tillbaka att hon blir öm. Precis som det spelar roll.
Häst som halkar runt och har ont eller häst som går barfota och har ont För mig är det lika illa.

Jag tror du missade min poäng... :)

Ny kunskap är naturligtvis mycket viktig för utveckling, men på något sätt har vi tappat det kritiska tänkandet och går hellre på hästägarens dåliga samvete för att få in en poäng och känna oss duktiga över att vi lyckats omvända någon till den nya kunskap vi lärt oss...

Allt nytt som kommer är inte bra. Alla absoluta sanningar har inte verklig bakgrund och mycket sällan vetenskaplig grund. Men när någon envist påstår något som de nyss lärt sig av någon annan som också påstår detta lika envist så är det lätt att påverka de som är osäkra på om de gör rätt. Och jag tror inte att hästarna gynnas av detta.

Själv har jag en arabvalack som är uppfödd på lösdrift (såg stall första gången då jag köpte honom som 3,5 åring) och han drogs med sviter av det under många år (njurarna). Vissa hästar passar inte för lösdrift i vissa klimat och en tunnhudad arab på lösdrift i Norrland KAN vara dumt. Nu går han ute hela dagarna men är inne på nätterna förutom under sommaren då han går på lösdrift. Min häst trivs mycket bra med denna lösning och har efter att jag flyttade till detta stall (gick ute längre i förra stallet) fått mindre muskelspänningar och blivit lättare att hålla i hull.

Så det jag menar är att den gamla klyschan "it depends" gäller över hela linjen och att det som ÄR hästägarens ansvar är att studera och läsa sin häst för att se om den mår bra, läsa på om alla aspekter av hästens behov och se till att den har det bra utifrån den SAMLADE kunskap som finns om hästar just nu.

En intressant sak att konstatera är att mycket av den "nya" kunskap som kommer fram egentligen är urgammal. Vad säger det om den moderna hästhanteringen? Det har länge sagts att vi har hoppat över en generation eller två när det gäller hästkunskap. Dagens föräldrar och deras föräldrar växte inte upp på bondgård med djur om kring sig och de körde inte häst skogen eller vagn på vägen. Så det är kanske inte underligt när en eller två generationer ska lära sig häst av människor som i sin tur inte har haft kunskapen med sig från barnsben att det blir mycket lustiga teorier och "sanningar".

/Camilla

*kl* (och nästan off-topic)
I vårt stall är det viktigt att hästarna respekterar människor och därför tillåter vi tex inte att hästar slåss med varandra vid lunchning osv. Vi leder också ofta hästarna två och två till och från hagarna och i går var jag som sagt ute med två stycken samtidigt och de tar detta naturligt och försöker inte att bråka med varandra då vi människor är med.

Jag vet inte om det är det som gör det men trots att vi, av diverse anledningar, har bytt hagkompisar hit och dit de senaste åren så har vi ALDRIG haft en allvarligare sparkskada. Småsår som kommer av att de är ovarsamma vid lekar är en annan sak, men regelrätt spark för att skada sysslar de aldrig med.

Jag kan vara helt ute och cykla med den här teorin och det kanske är så att hur hästarna är mot varandra i hagen kan man som hästägare inte påverka men någonting måste det bero på att vi kan släppa ihop nästan vilka hästar som helst, eller?

/Camilla

Jag har samma 'förhållningsregler' för mina hästar med, och även jag kan släppa ihop 'kors och tvär' och inga sparkskador. Jag *viskar* släppte ju in nya fbl till mina två fullbroddade..

Det har funnits några hästar här (inte mina men inhyrda/inlånade) som dock aldrig riktigt lärt sig att sköta sig, de har hamnat i egen hage. Dock är de lätträknade.

Jag har aldrig tänkt på det ur den aspekten du tar upp, utan mer sett det som att 'jag har vattiga hästar som behärskar hästspråk till fullo och alltså inte behöver slåss'. Men vi har soms agt samma hanteringskrav etc, och när jag är i hagen ska de ga sjutton i ev diskussioner de hade innan. När jag fodrar t ex får fbl äta i samma hög som valacken, något han inte tillåter annars. När jag går ut ur hagen sjasar han iväg henne igen. Så det kan ju ligga något i det?

Men inte att en häst i box på natten nödvändigtvis måste må jättedåligt. Men lika bra?

Eller så kan den som i vårt fall, må bättre än mot tidigare när han gick ute dygnet runt. Här är boxvistelsen långt mycket kortare än hagvistelse, men ändå han trivs i sin kuppe thats it. Han sover numera liggandes, något som man i sällsynta fall kunde se tidigare. Detta har i sin tur givit oss en helt ny häst.

Kan tänka mej att det skulle va jättedumt o låta hästar gå på lösdrift om dom bor i norra Norrland som din hemtrakt.

Är det araber, travare, halvblod, fullblod du tänkte på som inte skulle klara i detta klimat däruppe hos er?

Shettisar, islänningar, kallblod såsom ardennrar o nordsvenskar skulle nog klara detta klimat bättre, tror jag.
Eller vad tror du själv? Dom andra som läser detta får väl säga som de tycker o tror.

Finns inte det några hästar däruppe som går i lösdrift dygnet runt trots denna hårda kyla? som travare, t ex?

Jag är intresserad av att veta om det finns några hästar som går utomhus. Främst travare.

Kan tänka mej att det skulle va jättedumt o låta hästar gå på lösdrift om dom bor i norra Norrland som din hemtrakt.

Är det araber, travare, halvblod, fullblod du tänkte på som inte skulle klara i detta klimat däruppe hos er?

Shettisar, islänningar, kallblod såsom ardennrar o nordsvenskar skulle nog klara detta klimat bättre, tror jag.
Eller vad tror du själv? Dom andra som läser detta får väl säga som de tycker o tror.

Finns inte det några hästar däruppe som går i lösdrift dygnet runt trots denna hårda kyla? som travare, t ex?

Jag är intresserad av att veta om det finns några hästar som går utomhus. Främst travare.

Nu vet jag inte exakt vad det är för temperaturer 'däruppe' jmf med här, men jag tycker det är farligt att 'titta på ras', för de individuella variationerna är stora. Och t ex mitt arabsto, hon klarar utmärkt väl att gå på lösdrift i minus 25 utan att frysa, medan valacken frusit häcken av sig långt innan. Och om fullblodsstoet fick behålla pälsen intakt så undrar jag om inte hon med skulle fixa det, det är en synnerligen ofrusen dam.

I övrigt har vi haft welsh mountain och kallblodskorsningsponny på lösdrift i södra norrland (dvs kanske inte lika kallt som uppåt, men på den tiden det var ordentliga vintrar så var det mer vanligt än ovanligt med minus 25)

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Där satt den!!!

Skulle det bli tjafs i hagen och att det inte skulle gå att ha broddarna i så skulle nog min häst få gå själv i hage bredvid de andra. Jag varken KAN eller VILL ha honom utan broddar. (Förutom när vi släpper ihop nya hästar förstås)

// M

Haha tackar. Ja det är klart man tar ur brodden om man släpper ihop hästarna, men att stå å pula med det dagligen, nääääää.... det funkar inte. :banana:

Nja, det jag skrev var om min tunnhudade arab och att det KAN var dumt att ha araber på lösdrift i norrland. Men jag säger som Alexandra - det beror på individ.

Jag bor på 64 breddgraden och vintern är i vanliga fall (vad nu det är nuförtiden?) från mitten av oktober till mitten av april (snö från början av november till mitten av april). I januari-februari är det kallast och kan veckovis ligga mellan -25 och -30. Den här vintern har varit mild men förra veckan hade vi 3-4 dagar i de temperaturerna. Nu är det -10 och snålblåst vilket på många sätt är värre.

De hästar jag vet som går på lösdrift i närområdet är en flock med varmblodiga travare och en flock med tinkers/shire. Det går alldeles utmärkt.

I vårt stall har vi fyra hästar som är lite mer frusna än de andra. Raserna är två araber (en är ett 19-årigt sto), ett varmblod (23 år gammal) och en som är korsning knabstruper/arab (17 år och klipps en gång på hösten).

Men vi har tre stycken som är rätt tåliga; en korsning quarter/nordis, en morgan och ett halvblod. Alla de tre får ordentlig päls och har lagomt hull.

Min arab har sanslöst tunn hud och får inte mycket till päls. Hudtunnheten är inte min egen uppfattning utan veterinärers på tävlingar. Man kan nästa se igenom den på benen på somrarna, vilket gör det lätt att kolla senor och gallor, men som inte är så praktiskt på vintern.. ;)

Så it depends!

/Camilla

Svar till både Alexandra_W och Camilla_H

Kanske ska man titta på just individen om den klarar verkligen av att gå utomhus dygnet runt.
Finns säkert några shettisar, som är ena riktigt fryslortar (min är inte en fryslort) och araber....Jag har diskuterat om araber med några andra.
Vad dom har sagt skulle faktiskt araber ha klarat av konstigt klimat med tanke på deras härkomster.
Men det kan nog ni ha rätt i, man ska titta på individen o inte enbart rasen.
Finns en kallblodsvalack, som är en riktig fryslort att man häpnade till en början, men sen har väl man förstått att inte det är rasen man ska titta på.
:banana:

Vad dom har sagt skulle faktiskt araber ha klarat av konstigt klimat med tanke på deras härkomster.

Ja, det är ju så att i öknen är det stekhett på dagarna och ganska kallt på nätterna, men jag vet för lite om detta och hur det påverkar hästen för att säga att det borde gör att de klarar extrem klimat bättre. Kanske klarar de hellre klimatomställningar bättre?

Det jag vet är att araber - i större utsträckning än andra raser - klarar att transportera bort överskottsvärme från musklerna. Därför används de till tex distansritt då de klarar av att hålla pulsen lägre och orka längre även under lång ansträngning och/eller stark värme. Så avkylningen fungerar utmärkt men då borde också de ha en sämre hushållning med värme än vad andra raser har? Men hur det fungerar på natten i öknen har jag ingen aning om...

/Camilla

Nu börjar vi komma ordentligt OT här, men jag har ju två araber som verkligen är i varsin ända av skalan ang frusenhet.

Valacken fryser ju tyvärr otroligt lätt, och värre har det blivit med åren. Han är också EXTREMT känslig för att bli BLÖT. Fryser under ihållande sommarregn, och skakar något otroligt om han badas sommartid i varmvatten till och med.

Han har dock en otrolig värmetålighet, han jobbar glatt i trettiogradig värme. Har normallätt/normalsvårt att svettas av arbete. Han har också en väldigt låg vilopuls även helt otränad, och låg normaltemp. Han sätter ordentlig päls vintertid, tjock och 'fluffig', ser ut som en liten luddboll.

Han kräver en hel del över tabellerna för att hålla hullet med, dvs hyfsat svårfödd. Klarar både lågintensivt arbete under lång tid, men även explosivt 'höghastighetsarbete' under 'längre tid'. Har MKT nerv (för mkt).

Stoet är ganska oberörd av väta, även långvarig sådan. Tål kyla väldigt, väldigt bra. ENBART sett henne frysa vid temperaturer kring noll och ihållande nederbörd. Tål 'omslag' i vädret bra med, och gick från supertäckad till otäckad över en natt utan att bry sig minsta lilla.

Hon har en 'normalhög' normaltemp, och en normal vilopuls otränad. Hon är inte lika värmetålig som valacken. Mer värmetålig än t ex ett halvblod, men betydligt mindre värmetålig än valacken. Dock svettas hon i princip ALDRIG annat än vid stress och/elelr om de härjar hejvilt i hagen under LÅNG tid och hon har täcke. Men att bli svettig av arbete sitter lååångt inne hos damen.

Hon är inte riden så mycket än, men tycks generellt ha en enorm uthållighet, men inte samma 'höghastighetsstyrka' som valacken (jag jmf hur de kändes/var i samma ålder).

Hon har inte alls den nervighet valacken har, utan är betydligt coolare. Sätter kort men TÄT vinterpäls. Ser fjantig ut för omvärden, men den värmer otroligt bra. Är LÄTTfödd.

Och, jag tror att de två visar ganska väl på hur det kan skilja sig inom samma ras. Men där man om man kikar på det kan se ett mönster, som visar två helt olika hästtyper, med helt olika egenskaper.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 663
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka