Bråk i hagen!!! HJÄÄLP

Sv: Bråk i hagen!!! HJÄÄLP

Har du en tillräckligt stor hage rekommenderar jag dig att släppa ihop dem - ge det ett par dagar och är det inte bättre får du nog helt enkelt sära på dem.

Det bästa är enligt min mening att ha hästarna i box bredvid varandra, så de kan stämma av varandra lite inne. Sen släppa dem i hage bredvid varandra MEN med dubbel tråd så att de inte når varandra eftersom det då är stor risk att de sparkar och trasslar in sig i tråden med risk för senskador..... Som någon skrev, det tar ett tag innan den nya hästen får det nya stallets lukt, bättre att vänta med att släppa ut dem ihop. Om jag var som du skulle jag se till att de stod bredvid varandra både inne och ute, reds ut ihop, dvs kan bekanta sig allmänt - sen släppa ihop dem - låt det ta ett tag! Då minskar skaderisken :). På det förra stallet jag stod släppte stallägaren ut min häst med en ny häst utan min vetskap - det slutade med ett sparksår så djupt att benet syntes, millimeter från att ha varit livshotande:mad:, så fruktansvärt onödigt.....

Hej Petra! Jag tror jag bor granne med dig. Har du frågor och behöver hjälp så hör av dig, tror du var och tittade på min gård när den var till salu för två år sedan och nu bor jag på gården snett över! Kan se till dig!

En tråd går av. :)

beror på, några typer går knappt av förrän benet är av... :(
Beror ju på hur hästen drar tråden osv. med.

Angående trådämnet så skulle jag nog oxå låta dom stå bredvid varandra i boxarna ett par dagar, funkar det fint med enkelstaket mellan dom så ha det, ger ju dom större möjlighet att lära känna varann! Ston kan va ena riktiga tjurskallar! Det kommer nog gå bra, bara dom får lite tid på sig.

Viktigt är nog att du inte har dem skodda, det minskar rejält skaderisken.

Sedan är det mkt bra om du har en STOR hage där de kan bralla av sig och inte bli inklämda i ett hörn, vilket inte ger den nya eller den gamla någonstans att ta till flykten.

Måste finnas riktigt med yta!!

Sen som många har skrivit här så hade dem fler än 1 häst. Du har nu 2 i samma hage har har en bättre chans att kontrollera den andra. Om du förstår mig rätt. Det är inte flerasom ger sig på henne utan de är bara de 2, och det är ju betydligt bättre.

Släpp ihop dem utan skor. Har du dem i hage med tråd eller så emellan kan de slå med fram/bak och göra sig illa på tråden och den kan slita av senor mm. Och i värsta fall dra ner hela staketet och trassla in sig.

DÅ HAR DU STÖRRE PROBLEM, tro mig.

Bevaka dem tills du ser att det är lugnt. Det går säkert bra, är den ena mer dominant än den andra brukar det inte bli så långvarigt.:)

Upprepar mig:p
Man kan ta bort undertråden när nya hästar ska hälsa på varandra.

Jag tycker tvärtemot alla andra att du SKA vara försiktig. En av våra medbukare har fått sin häst så illa sparkad i hagen att den fick avlivas efter mycket lång och smärtfylld konvalcens.

Själv har jag varit med om riktigt allvarliga olyckor vid hopsläpp, olyckor som skett ett par veckor efter hopsläpp också för den delen. En häst som jag vuxit upp med fick ett ben avsparkat av en ponny som gått i samma hage i två år. Avlivning på plats i hagen.

Vårt lånade sto hoppade in till valacken efter ett par dagar, då gick allt väl och vi beslutade oss för att de fick gå ihop eftersom det ändå fanns risker med att hon hoppade över 1,60 staketet när andan föll på. Två veckor senare hade vi ett rejält jack i en has (fredag kväll, givetvis!) Distriktsveteriär, 2000 kr i räkning för ett illa lagt bandage men ett konstaterande om änglavakt då jacket blottlade viktiga delar i hasen men inte skadat den. Dessa två hästar går ihop idag, men vi har dem nu i en rejält stor hage.

Det ÄR inte roligt när de ryker ihop ordentligt och det blir faktiskt skador av det i många fall. Förhoppningsvis sådana som läker fort, men det kan hända allvarliga saker också...

Håller med!

*delvis kl*

Visst kan hästarna bråka i början men de ska ha rangordningen klar på ngn dag & då ska de inte småbråka i hagen varenda dag.
Sett alltför många hästar som fått benen avsparkade pga okunniga & själviska hästmänniskor som helt enkelt inte bryr sig om att det är bråk i hagen.
Är man rädd om sin häst så ser man till att den går med hästar den passar ihop med, det finns även hästar som inte alls kan gå med andra, de har helt enkelt inte hästvett i skallen utan bråkar fast rangen är självklar.

Hej alla snälla, som svarat. Nu 3v. senare går allt bra.

Vad bra att det ordnat sig :)!

I ett tidigare stall var det min häst och ett annat sto som verkligen avskydde varandra. Ingen ville ge sig och de slogs en del. Men sen skulle vi byta stall och vi bestämde oss för att rida dit. Min häst hade gått vägen många gånger, men den andra hade inte gjort det och var väldigt osäker. Så min gick först och visade vägen liksom, och den andra efter och när vi kom fram till nya stället och släppte dem i hagen var de bästa vänner:eek::)! Bara sådär! Trodde aldrig det skulle hända...
Så det kan man ju alltid prova om det inte funkar.

Jag måste säga att jag är verligt lycklig. Njuter av att se mina hästar gå och beta tillsammans. Har den lyxen att jag bara kan gå ut ur mitt hus och titta på dom.

det är inte ovanligt att valacker är elaka, min förra häst blev utmobbad av en valack så mycket att jag flyttade mina hästar. sen hade vi ihopsläpp igår på nya stället, min valack fick 2 sparksår på benet då han skulle skydda men 2 åring från ena valacken. Vi va 3 pers som stod redo med longerpisk så att inga hästar skulle bli upptryckta i grinden. Detta märkte min 2åring så hon sprang och stälde sig bakom matte och tittade på medans dom andra hästarna gjorde upp. Idag va det lugnt men min val jagar undan den andra om han kommer för nära Bebban :love: så dom går i grupper med 3 hästar i varjei hagen för stunden-

Är bara rädd för att dom ska skada varandra ordentligt. Visst är jag mesig?? Tar man dom ifrån varandra så blirdom oroliga av det. Något förvirrad.

Jag förstår dig helt till fullo...
Jag skulle släppa min häst på bete för några veckor sedan,bland 4 ston och 2 valacker...
Varav den ena valacken är riktigt gammal
Men den andra valacken är en jävel,jagar min häst runt hela hagen med öronen slickade bakåt och mord i blicken!!!
Min häst har fått ett bitsår på halsen och ett sår på flanken,och även trampat sig själv på kronranden..
Jag tar inga risker!! Att jag en dag ska komma o hitta min häst med brutet ben,eller krossat knä eller vadsomhelst.
Det beror väl på lite hur de "slåss" eller hur det verkar i hagen.. Men detta här var inte sunt iaf...
När man släpper sig häst på bete ska de ju få gå med andra hästar,och ha lugn o ro..Inte kännas sig hotade och gå utanför flocken...
Så nu går min häst med ett sto i en annan hage...Lugnt o skönt!
Och jag slipper oroa mig för skador!

Nu är det jag igen!!!
Mina hästar går i samma hage nu. Det går bra. 1månad sedan dom slogs. Jag vet vem som är ledaren, (det vet vi alla). Jag tycker dock att hon måste bevisa det lite för ofta. Då jag är ovan, undrar jag nu om detta kommer att fortgå eller om det lägger sig med tiden. Jag vet att det är djur och tänker inte förmänskliga dom, men jag tycker ändå att Jolly (som inte är ledare), inte ska behöva gå och sp
änna sig hela tiden och vänta på att bli bortjagad från sin grästuva.
Tacksam för svar från er som är erfarna.:bow:

Jag skulle aldrig släppa ihop dom med en gång låt dom gå bredvid varandra ett tag, så kanske problemet löser sig efter ett tag.
Det är väl bättre att dom går i olika hagar än att du får två hästar som står skadade?

Hallå!!! läs innan du skriver. Please!!!

Nu är det jag igen!!!
Mina hästar går i samma hage nu. Det går bra. 1månad sedan dom slogs. Jag vet vem som är ledaren, (det vet vi alla). Jag tycker dock att hon måste bevisa det lite för ofta. Då jag är ovan, undrar jag nu om detta kommer att fortgå eller om det lägger sig med tiden. Jag vet att det är djur och tänker inte förmänskliga dom, men jag tycker ändå att Jolly (som inte är ledare), inte ska behöva gå och sp
änna sig hela tiden och vänta på att bli bortjagad från sin grästuva.
Tacksam för svar från er som är erfarna.:bow:

I mitt stall har vi bara valackar. Men ledaren i detta gänget släpper aldrig till. Han står hellre själv en hel dag än delar med sig. Som jag ser det så är det oftast han som far illa av det, han måste se till så att ingen äter hö och går från höhög till nästa. De andra bara flyttar till nästa hög och bryr sig inte värst. Jag tror de tycker det är skönt med en tydlig ledare.

Ett tag var de dock bara två vallackar i stallet och då gav han med sig mer och de kunde tillslut klia på varandra. :banana: Det är väl som vanligt från individ till individ.
Jag tror i alla fall inte att du behöver oroa dig ännu.:smirk:

Skönt att de inte slåss längre :bump:

Oftast löser det sig, men det kan som sagt var bli otrevliga skador före dess. Vi följer dessa regler innan vi släpper ihop främmande hästar:

* Minst en natt i box före utsläpp, så de får bekanta sig genom boxgallret. Blir oftast mycket lugnare efter det. Staket kan vara ett gissel om någon av hästarna slår med frambenen och fastnar.

* Skor och broddar av! Minskar risken för allvarliga skador betydligt. Vi brukar låta dem gå oskodda i 14 dagar för säkerhets skull.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 941
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar