Bråk i hagen!!! HJÄÄLP

Sv: Bråk i hagen!!! HJÄÄLP

Jag håller med dig här. Fick min unge man ordentligt sparkad av häst med skor baktill vid ett hopsläpp. Det höll på att gå så illa att han kunde blivit obrukbar för resten av livet. En och en halv centimeter längre upp sa veterinären att då hade det tagit leden och med den skadan hade det förmodligen bara varit att avliva. Jag gör aldrig om det misstaget igen.

Som några skrivit. Ställ dem i boxarna intill varandra på nätterna ett tag. Ta det sedan försiktigt och var med så att ni kan skilja dem åt om de kommer ihop sig ordentligt. Det här är inte att leka med och kan faktiskt bli ordentliga skador av.

Håller med Murray, och Lovisaleonora - att låta dem gå en längre period i hagarna brevid varandra med möjlighet att nosa är jättebra. dock brukar ston ha förmåga att slå med framhovarna och fastna i den undre tråden om det inte är dubbelstaket, så viss försiktighet med sånt.
att stå i boxarna brevid varandra nattetid löser också en massa.

skulle definitivt ta av dem skorna på bak, och ha benskydd på. under de omständigheterna skulle jag försöka.

det är ytterst sällan hästar inte kommer överrens men de gånger de inte gör det är oftast när det är två rangbördiga individer och ingen vill ge sig. har varit med ngra gånger då det faktiskt gått för vilt till och inte rett ut sig, så man har särat och gett upp pga skaderisken har varit så hög. En gång med avsparkat ben också och ett par andra med ordentliga sparkskador med långvarig konvalecens.......men det är som sagt sällsynt men olyckan kan alltid vara framme. Det är INTE nojjigt att vara ordentligt försiktig!
vidtag alla försiktghetsåtgärder du kan och ha inte för bråttom så är chansen ändå stor att de löser det på ett par veckor.

Senast ändrad:

vidtag alla försiktghetsåtgärder du kan och ha inte för bråttom så är chansen ändå stor att de löser det på ett par veckor.

Här kommer ytterligare en som håller med om att försiktighet är viktigt. Jag skulle aldrig släppa mitt sto med en ny häst som precis har kommit till stallet. Ett par-tre veckor där de fått möjlighet att bekanta sig med varandra som box- eller haggrannar först kräver jag. Då brukar de vara ganska klara över var de har varandra när man vl släpper ihop dem och flocken hittar ett lugn snabbt.

Hellre försiktig en gång för mycket än för lite. Lycka till med din nya (och gamla) häst! :)

Jättebra förslag att ha hagar så att dom kan nosa! :bow:

Dock hade bekanta till mig så, och ena stoet slog med frambenet när dom nosa på varann, så eltråden skar av henne i princip hela benet, för de vira fast sig och hon fick panik, henne fick dom ta bort.. Så ha ordentligt staket emellan, för det är en jättebra grej, om han väldigt bråkiga hästar. Men jag personlighen hade bara låtit dom få gå ihop, i en tillräckligt stor hage.

Man har ALDRIG elstaket utan staketgator mellan. Då kommer inte hästarna åt varandra och ytterst få hästar slår ut med fram (eller bak) om de inte når att nosa...

*KL*
Sällar mig till de försiktigas skara:bow:
Det bästa är om de först står i box brevid varandra o sen i hage likadant.
Man kan ta bort undertråden mellan hagarna.

Oftast går det bra med bara 2, men man måste hålla koll o ej fodra ute.

Bakskor av o skydd.

en ej hingstig val o sto brukar gå bra, men sällan när man släpper in en till ett redan etablerat par- 3 leker sällan bra.

hur gamla är dem?

Jag skulle inte släppt ihop dem, inte på en gång, utan låtit dem gå i hagarna bredvid varann istället.

Ja, ja håller me dig. Ja har varit me om de där o min häst har fått så mkt stryk!! Ja tycker man ska släppa i varsin hage först så dom får lukta o bekanta sig me varandra lite(typ 1 veck). De funkar bäst, tycker ja:).Kan bli så oerhört mkt skador för att man VILL släppa ihop, ja hade väntat!!! lycka till...hur du än gör:bump:

Två ston, 15 o 18 år. Ett varmblod och en bruks Nordsvensk.

Vill återigen tacka för alla svar.:bow:
Jag har boxar, så dom kan stå bredvid varandra, och jag låter dom gå i hagar bredvid varandra. När det är dags så ska jag sätta på skydd, ingen av dom har skor bak.
Har bara haft häst nr 2 i 3 dagar. Hoppas nu att allt ska lösa sig med tiden. Blev väldigt skraj då dom rök ihop igår. Tursamt nog fick varmblodet bara ett par ytliga revor på bakbenet, läks fint och ingen hälta.
Tack igen alla snälla, själar som svarat på min fråga::bow:

är du rädd att dina hästar skall skadas så ta av dem båda skorna och sätt på benskydd, då skyddar du iallafall lite av benen och utan skor blir sparkarna inte lika krfatiga som med skor.
mitt sto hatar skimmlar, så när jag hade en skimmel hemma så fick jag ha täcke på honom ute när de gick tillsammans och så stod de boxarna brevid varandra. men hon gillade aldrig honom, trots mina försök...
men du kan ju iallafall prova :smirk:

Du gör rätt i som har dem barfota, och håller också med om att du ska vara försiktig. Min häst är nästintill oridbar efter röj i hagen. Ångrar mig bittert att jag släppte ihop henne med okända hästar! Senskador, griffelben och elände!

I vårat stall släpptes alltid den nya hästen in i hagen det var tänkt att den skulle gå redan dagen/dagarna efter att den anlänt. Det var ofta bråk och hästar kom till skada innan de hunnit göra upp rangordningen. Nu har vi infört rutinen att den nya hästen får gå ensam i hagen intill (så att de kan nosa över staketet) den stora flocken hästen är planerad att flytta in i senare. Där får den gå några veckor. När den nya sedan släpps in i resten av flocken har det aldrig varit några problem egentligen, en kort hälsningsceremoni och sedan brukar det vara bra eftersom de ofta ordnat rangordning redan över staket, utan att någon kommit till skada!

Så JAG skulle satt upp en egen hage åt den nya och låtit den gå där 2-3 veckor för att sedan släppa in den med din andra häst.
Jag skulle aldrig våga låta nya hälsa på varandra över en eltråd. Det är så lätt hänt att dom får in frambenet i tråden.

Har du stora hagar så tycker jag att du skall släppa ihop dom. Vi gör alltid så när det kommer en ny häst hit. Är en av hästarna lite jäklig och tränger upp den andra i ett hörn så ta bort hörnena för några dagar. Kroka bara av eltråden i hörnet.

Håller med Sidekick.

Man måste kunna se när det är rangbråk och när det är slagsmål. Hästar har i regel aldrig slagsmål, det sker vid självförsvar och även hingstslagsmål om ston där en vinner och en dör eller förlorar.

Men självklart ska man hålla ett öga. Viktigast är att man inte lägger sig i för mkt. Sålänge de inte siktar för att skada så är det en shargong som de måste igenom. Vissa hästar är våldsammare än andra. Min häst hade problem med en annan i ca 1 år, men i det fallet var det inte slagsmål utan bara bortstötning, vallning och andra dominanssätt. Att de slåss är i regel ett tecken på att de är osäkra/ranglåga hästar. Inte att de ogillar varandra. Men såklart finns undantag, precis som bland människor kan man faktiskt ogilla andra individer. Men som flockdjur kan det inte ta över om man vill överleva så i regel brukar det lösa sig.

På ridskolan hade vi två ponnyer som bara inte kunde gå i samma hage. De slogs faktiskt ganska redit - två ston. Men efter några år hamnade de återigen i samma hage och blev riktigt tajta - ropade efter varandra osv. I regel ligger det någonting bakom agressiviteten för det är inte naturligt att bara hata en annan varelse av sin egen art.

Jag släpper inte ihop min häst med nya på sommarbete. Hon går i sin gamla lilla flock. Jag ändrar ogärna flockkonstellation om det inte är absolut nödvändigt.

Senast ändrad:

Men självklart ska man hålla ett öga. Viktigast är att man inte lägger sig i för mkt.

OK, nu ska vi se här... Jag tycker inte om att släppa ihop på små ytor (uppgjort för konflikter och hörnvallning), alltså har vi ett par hektar när vi släpper ihop. Hästarna jagar iväg... låt säga en kilometer... När de väl stannar vänder de röven mot varandra och står och blåslår mot varandra och skriker.

HUR i hela fridens namn ska jag som enkel människa KUNNA avbryta detta? Dels kommer jag inte fram i tid, dels har i alla fall jag tillräckligt med självbevarelsedrift för att INTE gå emellan två slående hästar och skrika BRYT.

Jag undviker hellre att komma i de här besvärliga situationerna genom att helt enkelt låta hästarna bekanta sig FÖRST och släppa ihop SEDAN. Om de inte kan hålla sams i grannboxar/grannhagar då blir det inget hopsläpp...

Kan bara hålla med Katarina_ Dacke här!

Vi hade två som verkligen visade att dom HATADE varandra vid blåtta åsynen av varandra... Vi Gjorde som Katarina skriver och i dag är dom bästisar med varandra!

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 941
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar