Bra vakthundsras sökes

Sv: Bra vakthundsras sökes

Oavsett ras kan det bli svårt att hitta en uppfödare om du säger rent ut att du vill ha en hund som biter inkräktare. Jag säger inte att det är omöjligt, men du kanske inte ska söka bland de uppfödare som är noga med röntgen och liknande...

I alla fall inte i Sverige, men jag vet ju inte var du bor.

Oavsett ras kan det bli svårt att hitta en uppfödare om du säger rent ut att du vill ha en hund som biter inkräktare. Jag säger inte att det är omöjligt, men du kanske inte ska söka bland de uppfödare som är noga med röntgen och liknande...

I alla fall inte i Sverige, men jag vet ju inte var du bor.

Jag har tänkt samma tanke. Tror många skulle dra öronen åt sig och tänka oseriös om TS lägger fram vad hen vill ha hunden till.
Något att tänka på!

Bita ihjäl är lite överdrivet, men hålla borta från andra hundarna/hålla "fast" en person inne tills antingen vi kan reda ut det eller annan.
Jag tror inte att det skulle bli tal om skjutvapen, då hade jag dragit för länge sedan:p

Jag förstår att du inte menar att vara respektlös :)

+yennork

Nej jag vet problematiken med det, samtidigt så vill jag ha en öppen dialog med uppfödaren om mina behov. Om en uppfödare väljer att backa ut så är det inte konstigt! Men jag kommer ändå kunna formulera behoven mer exakt till hen och förhoppningsvis så förstår uppfödaren. Och om inte så kanske jag får något tips. Nåja, har inte tagit kontakt med någon än, vi får se vad det sägs då

Isf skulle jag nog satsa på en bra rottis (och en erfaren person du kan ta hjälp av vid träningen). Om du känner att du orkar aktivera med annat? Spår och liknande är ju egentligen inte så avancerat om man inte är nån soffpotatis.

Det kanske vore bättre att se till andra lösningar än en vakthund för att få frid hemmavid?
Polisanmälan, besöksförbud, vad nu problematiken är. Eller en flytt.

Nej, schäfer har jag inte mkt erfarenhet av.
En bekant hade sin som stallhund och den var med på ridturerna och vad jag vet så tränade hon inget med den.
Nämnde det mest för att det verkar vara en typisk skydds/ vakt hund :)
Sen får man ju inte glömma att hundar blir ju vad man gör dem till.

Det måste vara därför borzoier är så vanliga som vallhundar....

Till TS DdB är nog inte den friskaste rasen.

Howavart? Går att jobba med men är enligt min uppfattning inte alls så krävande som en schäfer.

Jag har oxå funderat på om hoffen kan vara något för TS. Jag har själv en och de går absolut att jobba med men kräver inte lika mkt som schäfer. De är dessutom en gårdsväktare ursprungligen så vakt ligger nära och inget som behöver lockas fram. Det jag tvekar på är om de är så skarpa som TS efterfrågar. Min har visat små tecken på att kunna backa upp mig vid hot. Om han står pall när det verkligen gäller vet jag inte. Nu finns det ju hoffar som är mkt vassare än min så det kan kanske vara en ide att kolla upp. Vill man vara helt säker så är kanske ändå en ren vakthund bäst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka