Bra vakthundsras sökes

Sv: Bra vakthundsras sökes

Leonberger....hårdare än dom ser ut :)

229-leonberger.jpg

Jag håller faktiskt också med om leonberger, tycker du borde träffa ett par till innan du avfärdar dom.
Dom jag träffat på har varit otroligt välbalanserade, och ändå bara levt som sällskapshundar, så ingen större arbete men vaktat har dom gjort NÄR det behövts, annars otroligt kramgoa och mysiga hundar.

Annars har du både Bernersennen och Newfoundland där dom jag har träffat på har vaktat, men en viss reservation för bernersennen pga hälsoproblem ofta svårt att hitta friska hundar.

Rottisen tror jag precis som du själv att det är stor risk att du får en hund som blir för mycket för dig. Jag tycker tyvärr oftast att de rottisar som vaktar gör det på osäkerhet, så jag hade inte velat ha en rottis för att gå som vakthund, risk för att du får svårt med just av och på knappen som du säger.

/Camilla

Det är nog ganska få RR som fortfarande har så mycket jakt i sig att det skulle ställa till med problem.
Jag känner ganska många som har RR och nästan alla kan ha sina hundar lösa i skogen när de promenerar.

Det finns väldigt många uppfödare och nej, jag skulle inte säga att alla är seriösa. Men många. Sen är det olika vad man har för målbild vilken uppfödare man föredrar.

Jag har inte upplevt att det finns så överdrivet mycket könsaggressivitet. Har hört om några hundar som haft svårt i umgänget med andra hundar men ingen jag känner. De flesta är väldigt okomplicerade kring andra hundar.

Som Lona skriver så är de lite speciella så rekommenderar verkligen att du träffar ett gäng och bildar en uppfattning om ifall ni trivs med typen. :)

Dogue de Bordeaux! Vår är en jättebra vakthund trots att han är den veka känsliga typen. Finns betydligt tuffare exemplar.

Funderar på Broholmer som ytterligare alternativ. Boerboel har jag träffat ett par, trevliga, men jag är lite tveksam till att aveln verkligen är okej i Sverige. Annars är ju en helt vanlig bullmastiff respektingivande och finns ett ganska stort urval.

Oh ja - flera kennlar ställer det kravet på sina valpköpare och har så gjort i flera år.
Några av kennlarna jobbar intensivt för att rasen ska bli en bruksras så nog är dom seriösa med både HD/AD och MH.

Ja aveln för borerbol kändes inte okej:eek: Verkade bra så länge man inte läste för mycket.

kl

Tack för alla svar! Ska kolla upp dogue de bordeaux och bornholmer också. Just bullmastiff verkade vara för sjuk för min smak. Bernersenner och newfoundland är inte tillräckligt tyvärr.

Luff: Härligt:)

Det finns ridebacks utan jaktlust, har träffat flera. tom sett en tik, spana och vädra på en älg (ca 15 meter avstånd till älgen) och sen vända om och gå därifrån :D
De jag har mött är riktiga gårdshundar och springer inte iväg, de vaktar gården och sin flock.

Dock är det en ras som har exploderat i antal de senaste åren, så det kan nog vara en bra ide att lägga ett extra kol på att hitta en bra uppfödare med bra hundar.

Det finns en hel del fega ridgebacks och det finns även några som fullkomligen älskar människor det senare är inte rastypiskt och inte önskvärt. Läser man rasstandarden ska de ignorera främlingar.

Föresten, om de blev hotade själv skulle de gå på bett då eller om en hund i deras flock blir attackerad utav en människa?

Dogo argentino?
Visserligen rel mkt jaktlust men det är individuellt.
Varför vill du inte ha en dobbis eller en schäfer?
Min bror har en blandis amstaff/ rottis,
En mkt trevlig hund som passar till allt och är minst sagt respektingivande

Maremma skulle jag säga. Mitt exs pappas maremma högg inbrottstjuven i rumpan och slet bort både jeans och kött när de försökte ta sig in. Ändå jättetrevliga hundar som gärna sover ostört stor del av tiden. Trivs dock bäst ute då all päls gör det väääldigt varmt för dem att vara inne vad jag förstår.

Tydligen finns en film på när 2 maremmor jagade iväg en björn (upp i ett träd har jag för mig?) när den kom för nära fårflocken. Har inte själv sett det tyvärr, men det låter inte orimligt, de kan om de vill. Exets mamma försökte gå på hundkurs en gång, hunden gjorde INTE uppgifterna utan la sig ner och sket i alla andra. Latmask :p

Ser ut som isbjörnar ungefär, jättesöta. Kräver dock en hel del vana och konsekvens för att bli bra.

Jag vet faktiskt inte. Har aldrig varit med om att hunden hamnat i en sådan situation.
Jag tänker att det i nästan alla fall räcker med varnande/hotande beteende, men kan inte svara för hur de generellt skulle reagera om det inte räcker.

Dogo argentino?

Jag kan inte låta bli att fråga varför du tycker att schäfer vore en bra idé? I min värld är en bra schäfer en riktig arbetsnarkoman som kräver MASSOR. Och det passar ju inte alls på TS beskrivning av vad hon vill ha.

I mina öron låter det som att någon sorts mastiff vore en bra idé. Men vad tråkigt att behöva känna sig så orolig för inkräktare att det behövs :( Hoppas det löser sig för er TS!

Dogo argentino?

Dogo Argentino är inge vakthund. Inga hundar med kamp är vakthundar även om man kan tro det på uteseendet. De vill helst inte vakta.

En tibetansk mastiff kommer jag att skaffa den dagen jag vill ha en vakthund, har ett oerhört respektingivande skall och tycker om att vakta.

Håller med dig där!

TS: kolla inte på bruksraserna, där tror jag inte att din vakthund finns. Kolla på t.ex. bullmastiff, dogue de bordeaux och andra raser som tagits upp tidigare. Rottisen behöver massa stimulans och det är MÅNGA som har rejält med jakt i sig, vill du då ha en vakthund är det rätt värdelöst om hunden är borta och jagar rådjur.

Och en fråga... varför vill du ha en hund som faktiskt biter?! De flesta rottor älskar människor så du vet.

har en råtta och en labradorkorsning.
bor mitt i skogen och har ibland ovälkomna besök och hundarna har även haft anledning att skydda mig någon gång.
vi köpte lite råttan för att det är så mkt respekt, men labben är absolut bättre på att vakta mig, men har ju svårare för att skrämma folk av blotta åsynen...:o
råttan är mkt lugnare och kräver mindre stimulans än labben, ingen av dem jagar vilt (har alla sorter inpå knuten, bara en träningssak) och folk har extrem respekt för råttan men de gånger det blivit skarpt läge har labben absolut varit mer beskyddande.:laugh:
de har aldrig behövt försvara någon med bett utan skrämt iväg folk innan ngt hänt (och är folk okända men välkomna är det aldrig några problem) men ingen gillar barn, men de är ju inte vana vid det heller.;)

Svarar alla!

Har aldrig sagt att jag inte vill ha varken schäfer eller dobbis;) Men en bra sådan kräver mycket träning och nu under småbarns åren kan det bli mer än vad jag hinner. Blandraser går bort. Maremma ska jag kolla mer på!
Jag vill ändå ha en sådan frisk ras som möjligt, så bullmastiff går också bort men har tittat lite på pyreneiska mastiffen och får kolla på tibetanska med.
Jag hann inte med alla raser igår så får fortsätta idag!

Vi kommer inte ha hunden lös på gården så ute och jaga rådjur kommer ingen av våra hundar vara. De flesta bra uppfödda rottisar älskar människor vet men samtidigt så är de väldigt avskräckande. Nu kommer inte bara avskräckande räcka för oss och med aktiveringsnivån är det inte rätt ras för oss.

Exakt varför jag vill ha en hund som faktiskt biter har jag bestämt mig för att jag inte vill skriva ut och speciellt inte under mitt nick som ändå är rätt så "offentligt". Men till störst del för att kunna skydda våra andra hundar och minska risken för skadegörelse.

Men ingen som har en åsikt om svart terrier?

De svarta terrier jag råkat på har varit brukshundar och behövt jobba.

Det låter helt klart som om det är bland mastifferna du ska leta!

Saken är egentligen den att jag vill ha en hund att jobba med också, samtidigt som jag inte vet hur mycket tid jag kommer ha senare. Också om jag skulle bli gravid igen så skulle det ställa till problem eftersom jag var så orörlig förra gången. Så jag vill egentligen väldigt gärna men kan inte:p
Just en brukshund med "normal" aktiveringsnivå skulle gå bra, men om man får ett sådant där exemplar som man tränar (alltså inte bara lull lull i skogen utan sök, ordentlig lydnandsträning osv.) två timmar dag och den fortfarande är helt stissig inne kommer det inte gå. Eftersom jag från början har haft tävlingsambitioner så känns en mastiff ganska tråkig så sett, men verkar helt perfekt som vakthund.
Fast ska kolla upp broholmer och cane corose mer, det verkar vara mer "min stil"

Köper du en Broholmer måste du skriva här och berätta! Det är en ras som jag själv sneglat på, men hittade inte några uppfödare då.

Varför jag tog upp de raser jag gjorde är just för att hundar är individer.
Min dobbistik jag hade hatade att träna.
Normala promenader räckte för att hålla henne nöjd.
Och de två gångerna jag behövde skydd tvekade hon inte en sekund att försvara mig.
Hemma mös hon med både katten och grannens småbarn.

Jag skulle passa kompisens mastiff en vecka och den upplevde jag som mkt mer krävande!
Behövde stimulans heela tiden för att vara nöjd,så det är helt upp till individen.

Jag tror att man kan skapa behov hos en hund som i början inte finns.
Med andra ord, lås inte fast dig för mycket på vissa raser.

När det gäller svart/rysk terrier så har jag bara mött en.
En kastrerad hane som var hanilsk och omöjlig att ha lös.
Som sagt, individer ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka