Sv: Bra vakthundsras sökes
Jo, fast det där vet man ju inte när valpen är liten. Och då gör man kanske ändå klokast i att gå på rasens typiska egenskaper och vad som är önskvärt. En schäfer är ju en brukshund som ska ha en väldigt stor arbetslust. Det känns lite konstigt för mig att råda TS om att leta efter en otypisk schäfer, när det finns raser som är skapta just för att vakta och som inte brukar ha det aktivitetsbehovet som en schäfer har.
Dobermann kan jag inte så mycket om. Har mest fått intrycket att de inte alltid är så himla bra mentalt. De jag har känt har haft rätt så mycket energi. Men vackra är de.
Varför jag tog upp de raser jag gjorde är just för att hundar är individer.
Min dobbistik jag hade hatade att träna.
Normala promenader räckte för att hålla henne nöjd.
Och de två gångerna jag behövde skydd tvekade hon inte en sekund att försvara mig.
Hemma mös hon med både katten och grannens småbarn.
Jag skulle passa kompisens mastiff en vecka och den upplevde jag som mkt mer krävande!
Behövde stimulans heela tiden för att vara nöjd,så det är helt upp till individen.
Jag tror att man kan skapa behov hos en hund som i början inte finns.
Med andra ord, lås inte fast dig för mycket på vissa raser.
När det gäller svart/rysk terrier så har jag bara mött en.
En kastrerad hane som var hanilsk och omöjlig att ha lös.
Som sagt, individer
Jo, fast det där vet man ju inte när valpen är liten. Och då gör man kanske ändå klokast i att gå på rasens typiska egenskaper och vad som är önskvärt. En schäfer är ju en brukshund som ska ha en väldigt stor arbetslust. Det känns lite konstigt för mig att råda TS om att leta efter en otypisk schäfer, när det finns raser som är skapta just för att vakta och som inte brukar ha det aktivitetsbehovet som en schäfer har.
Dobermann kan jag inte så mycket om. Har mest fått intrycket att de inte alltid är så himla bra mentalt. De jag har känt har haft rätt så mycket energi. Men vackra är de.