Bra vakthundsras sökes

AgentCarter

Trådstartare
Jag har lite undringar vad för hund detta är:
En hund som vaktar hemmet, ge skall om det rör sig okänt folk utanför både dagtid och natt. Helst inte släppa in någon i huset, absolut inte släppa ut. Inga problem om den reagerar med bett om okända tar sig in (vare sig vi är hemma eller ej). Den ska kunna släppas lös på gården i vaktsyfte om behovet uppstår. Se respektingivande ut.
Samtidigt så ska hunden passa i en barnfamilj med andra hundar och helst inte ha ihjäl sonens kommande kompisar. Den ska helt enkelt kunna tagga ner vid tillsägelse om att personen är okej. De andra boende på gården ska kunna gå in också, men det ser jag som en träningsfråga.

Nej, jag har inte ramlat och slagit i huvudet och helt plötsligt fått idén om att ha en farlig hund vore coolt. Utan jag är faktiskt tyvärr seriös.
Men hoppas självklart på att vi slipper:)

Aktivering: Gärna kunna ha en av knapp och inte kräva timmar av träning varje dag, men kan tänka mig att träna kanske någon timme varje dag men längre pass då och då t.ex. spår 2 gånger i veckan, åka och träna på hundklubben en dag och liknande.

Jaklust: Så liten som möjligt

Pälsvård: Inga problem med långhåriga hundar, däremot så ser de inte lika respektingivande ut. Trimmras (typ risen) helt ok.

Storlek: Absolut inte under 30 kg.

Har tittat lite på svart terrier innan men tyckte de verkade vara för mycket med kraven jag hade då, men kanske borde tänka om nu?
Men har för mig att de mest bara går i höger varv i sverige?

Sv: Bra vakthundsras sökes

Jag har två hundar och en av dem är en Dogo Canario.

En bra vakthund som ogillar främlingar men älskar de personer hon blir presenterad för. Lite samma sak med andra hundar, funkar inte ihop med tikar och ogillar andra hundar överlag men de hanar hon blir presenterad för älskar hon. :)

En riktig latmask som gärna vilar hela dagarna men som reagerar direkt om det händer någonting utanför. Sitter hellre med mig vid en parkbänk och observerar folk som går förbi än att ta en powerwalk. Tycker det är roligt att använda nosen, springa lös i skogen/rastgården (då finns energin helt plötsligt!;)) Iaktar och har koll på allt, på promenaderna (speciellt när det är mörkt) slänger hon gärna ett öga över axeln titt som tätt för att se vad det är för folk i närheten. De väger ju självklart lite olika men min väger ca 43kg.

Jag brukar inte tipsa om rasen till vem som helst eftersom den är väldigt speciell men av det du skriver stämmer mycket in. Googla och läs. :)

Boer Boel? Om man kan hitta en här, den är ju inte godkänd av SKK och vad jag vet finns knappast några uppfödare i landet? Eller?

Det var rolig läsning! Men måste fråga, ser din också ut som om ryggen har gått av efter manken?:o
Finns det några speciella sjukdomar inom rasen?

Det var rolig läsning! Men måste fråga, ser din också ut som om ryggen har gått av efter manken?:o
Finns det några speciella sjukdomar inom rasen?

Det finns såpass få i Sverige fortfarande så det är svårt att säga, men det finns inga kända sjukdomar. Klippte ut det här från internet:
"Canarion är en frisk ras och har god hälsa. HD(höftledsdysplasi) förekommer, mest på grund av hundens storlek och tyngd."

Haha förstår inte hur du menar, inget jag har tänkt på så du får avgöra själv. :D Har inga nya foton på henne men här är hon 2år:
IMG_2646.jpg

IMG_2644.jpg

Boxer passar in rätt bra, men de kräver ju en del. Bullmastiff vore perfekt!

Hmm verkligen? Måste ha träffat väldigt otypiska boxrar då :p

TS: Lägger också ett ord för Canarion, jag har träffat på flera individer (iaf minst 5 st vuxna) och alla passar rätt bra in på din beskrivning.

Tja, minst lika många uppfödare som på rasen saddi tipsade om innan:p
Just denna rasen har en bekant till sambon och han är inte helt positiv till dem. Också att det inte är skk-reggat är också negativt (med tanke på att det ändå blir lite lättare att sålla ut oseriösa). Men ska läsa på mer:)

Senast ändrad:

Boxrar är ju vaktiga på ett vettigt sätt, utan att bli hysteriska. De ger varningsskall, men skäller sällan flera skall. De är super med barn, och kan ju se rätt skrämmande ut om de vill. De har kort, fin päls, de gillar att hänga med familjen.

Men som sagt är nog Bullmastiffen ännu bättre.

Tagen ur rasbeskrivning för Boxer:
Dess tillgivenhet och trofasthet mot sin förare och hela familjen liksom dess vaksamhet och oförskräckta mod som försvarare är sedan gammalt berömd. Den är beskedlig i familjen men avvaktande mot främlingar, glad och vänlig i lek men oförskräckt när det är allvar.

Senast ändrad:

Boxer tycker jag inte om pga. hälsan, men annars är inte aktiveringsnivån på dem något problem. Just de jag har träffat har mer kört på pussa ihjäl stuket också:p
Bullmastiff får jag kolla upp! Har mest kollat bruksraserna innan så det är lite nytt!

saddie: Nepp, ryggen såg bra ut:D Tror det var på de riktiga muskelbergen som hade mycket stort framparti som gav illusionen att ryggen typ gick av för de blev så slimade sedan. Att det bara är HD är också positivt, är svårt att komma ifrån med de större hundraserna tyvärr.

Tink: Har faktiskt en kennel inte så långt bort, får snoka reda på mer om den.

Jag tänkte faktiskt på rottweiler med tanke på att du ändå vill träna en del. Jag har varit med om att väktare ringt in(har jobbat på larmcentral) då det stått en rottweiler innan för dörren på ställen de ska kolla och då är det inte mycket annat än att göra än att åka därifrån.

Sedan finns det ju tyvärr mycket hälsoproblem i rasen och en hel del utställningsavlade fläskberg också, men annars tycker jag spontant att en bra rottweiler låter som om det skulle passa.

Vågar jag säga Cane Corso?
Om du ska ha en större hund så är det nog inte lätta att hitta utan HD problematik men det finns kennlar som har bra statistik vad jag förstår.
Sen är jag fullt övertygad om efter min schäfertid att HD är inte bara avel - foder och uppväxt har stor betydelse.
Så med bra föräldrar, bra foder och lagom med lek o belastning som valp och unghund så borde man ha minimerat riskerna på de flesta individer.

Alla boxrar jag har träffat är verkligen underbara med barn, är helt perfekta så sätt. En kompis kompis har och jösses vad den leker med barnet:D
Att den bara skäller en gång är däremot för lite, den får gärna avskräcka från att ens komma in. Däremot så tror jag att den är en typisk sådan hund en vanlig tjuv aktar sig för.

Dentaku: Rottis har jag också tänkt på, men känner mig osäker på att jag faktiskt skulle klara av en bra. Nu så skulle jag försöka komma med i en skyddsgrupp om det blir en bruksras men tänk om man får en sådan som aldrig stänger av? Däremot så är det också en väldigt avskräckande ras vilket är bra.

martha: Usch nej! De är jävligt mycket hårdare än de ser ut, har träffat en som hade ihjäl grävlingar på nätterna och bett människor på dagarna. Är väldigt avskräckt från dem efter ha träffat den hunden. Nu så ska man inte dra alla i rasen över en kam efter att ha bara träffat en egentligen, men den hunden var verkligen hemsk. Förlåt för mitt extremt negativa svar, men just de hundarna har jag väldigt svårt för.

Såklart du får!
Kom och tänka på dem först men det är ju för att jag har läst om dem nyligen.
Ja självklart minimerar man riskerna något betydligt med bra foder och lagom belastning (t.ex. trappor kommer vara ett no no). Fast det avlas väl på individer med D höfter? Just det vill jag undvika, vill helst inte gå under B (men sedan sliter det nog faktiskt mer på hunden om den har ojämna höfter, B och D t.ex.)
Sedan hur 17 gör man för att hitta en med bra mentalitet? Finns det uppfödare som redan gör MH?

Ridgeback?

Jag har svårt att tro att de skulle bita en inkräktare, utan skulle nog sköta hela historien på ett mer balanserat sätt.
Min egen tik vaktar ganska rejält här hemma, och har försvarat mig en gång när behovet uppstod.
Har pratat med folk som berättat om hur deras RR hållt kvar inbrottstjuvar, ståendes i vardagsrummet med tvn i famnen ;)
De är stora, men smidiga. Vaktar vid behov och är väldigt duktiga på att läsa folk och situationer.

Samtidigt är de himla snälla och bra familjehundar. Vill framförallt ha fysisk aktivering, gillar att vara ute i skogen.
Har dock jaktlust men brukar inte vara svåra att träna så att de sköter sig.
Betydligt bättre hälsoläge än flera av de andra tunga raser som tas upp i tråden.

Senast ändrad:

Va synd :) För annars platsar dom på alla kriterier...hade en själv och han älskade att bara ligga ute på gården..EN gång ställde han en gubbe mot väggen , men det var ett original med skägg hela ansiktet och skum överlag ...

Ja, RR skulle kunna vara något.
Trots att min var en ganska mjuk tjej så var det bom stopp när grannen (som hon inte kände) på landet kom in och skulle hämta vatten medan jag sov i rummet innanför. Jag vet ju inte om hon verkligen hade satsat fullt ut OM han hade gått på och hotat henne/mig men jag tror inte direkt att man får den idén när det står en mycket upprörd RR framför en och råskäller.
Ett + i det här sammanhanget är faktiskt ridgen eftersom förvånansvärt många tror att hunden är arg och reser ragg!
En annan smart grej är naturligtvis att lära hunden att skälla på kommando.
Jag kände mig helt klart trygg när jag var ute på promenader i mörkret med henne, trots att hon egentligen var ganska rädd för folk.

Dock är ridgebacks ganska speciella hundar med lite egna idéer så läs på ordentligt och träffa ett gäng, om ni skulle vara intresserade :).

Har jag också funderat på! Men har inte träffat några direkt, mest sett på utställning. Det är just jakten som kan ställa till problem, vet inte hur min sambo gör men allt han rör vid börjar jaga. Hur är det med aveln, är de flesta seriösa? Finns det köns aggressivitet?

martha: Ja! Jag tycker inte om egentligen att vara så misstänksam mot en ras. Fast jag hoppas på att få lära känna någon riktigt trevlig en dag:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka