Sv: Bra tips hur man stärker hästens galopp?
Man vill inte ha påskjut, man vill ha bärighet...
Man vill inte ha påskjut, man vill ha bärighet...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lollan skrev:din o min anordning fungerar i princip likadant, de inspänningstyglar du har (om det är såna jag tänker på http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/420513.jpg) ger inte heller isåfall någon eftergift, den gummin är HÅRD!
Hästen hamnar inte på framdelen om man har tillräckligt mycket påskjut från bakbenen.
mimus skrev:Sällar mig till de som skriver många galoppfattningar, övergångar skritt - galopp, trav - galopp.
Rida förvänd galopp, genom en långsida och möjligen ett hörn.
Anledningen att många övergångar stärker galoppen är att det är lättare att ha hästen kontrollerad i skritt och trav, så de första galoppsprången blir kvalitet på.
Om en häst har en obalanserad galopp så blir ett längre galopppass obalanserat och okontrollerade steg, och det stärker inte rygg och bakben.
Jag är fundersam till att en inspänd häst stärker galoppen.
Möjligen om det är en lugn häst med inte så mycket energi, och att man klarar av att träna övergångarna på lina.
Elisha skrev:Mitt sto går bra i skritt och trav men i galoppen orkar hon inte riktigt än. Vill ha bra tips hur man stärker galoppen på ett bra, enkelt sätt. Alla SERIÖSA förslag välkomna.
Men då är det ju för att du som ryttare inte kan lösgöra hästen korrekt när du rider och inget annat, tänk så istället
Lollan skrev:Just så tänkte jag också innan och jag frågade min tränare om det och han sa nä det beror inte på det, det är för att han inte är tillräckligt stark för att gå så än. Han sa åt mej att longera precis som jag har förklarat, och visst har det hjälpt mig jättemycket!
Elisha skrev:HUR tror du att hon ska orka gå i förvänd?? FÖRVÄND övar man på NÄR dom KAN gå STADIGT i RÄTT galopp?! Eller?
Han_naH skrev:Min häst hade väldigt svårt att bära sig iglp. förut och att fatta glp. var i princip otänkbart, tre varv runt ridbanan då hade vi någorlunda lugnt tempo. Man kan ju fråga sig vad som hänt?!
Men jag har tränat mkt. glp. fattn och då menar jag MÅNGA på ett pass. Typ glp. ett par glp. språng och sen avbrott, samling ny fattn osv. Både från trav och skritt (jobbigast från skritt).
Klättrat och hoppat studs har jag också gjort för att stärka "rumpmusklern" och träna konditionen.
Men övergångar i allmänhet är bra för att få dem att "sätta" sig och "bära" sig. Men då gäller självklart samlade avbrott med kontroll och balans, en lång häst bär sig ju såklart inte.
Sen cavaletti och glp. bommar är också väldigt bra för att få dem bäriga. Att göra tempoväxlingar, länga och samla aktiverar dem.
Sen är är sidvärtsrörelser med en glp. fattn ur dem också väligt bra samt skolorna öppna och sluta, för att få dem att komma under sig och bära sig.
Öppna i trav är ngt. som varit väldigt nyttigt för mig och min pålla.
Sen för att få till formen i glp. fattn. har jag använt både graman och EN vanlig löst sittande inspänningstygel (självklart vid olika tillfällen), spänd från sadelgjord till nosgrimma, lite som en fast martingal, fast lösare. Spec. inspänningstygeln hade en lugnande effekt och gjorde att hon inte kastade sig in i glp. Utan den fanns alltid där när hon ville ta stöd och gradvis så har hon blivit lugnare med huvudet i glp. fattn. och nu fattar hon alltid i form och jag har inte använt vare sig gramanen eller inspänningstygel på fyra-fem månader.
Lycka till!
wert skrev:Fast förmodligen vill din häst gå på dubbla spår i galoppen och då är den förvända bra att ta till eftersom hästen inte kan putta ut bakdelen och måste galoppera rakt under sig. Att galoppera runt på dubbla spår stärker aldrig någon galopp och få väldigt få (läs ryttare) har sina hästar rakriktade eller rakställda i galoppen.
Det är bättre att galoppera i förvänd galopp en långsida om hästen inte orkar än att galoppera runt på dubbla spår.
mimus skrev:Då har jag misstolkat dig, för jag svarade på det här inlägget.
Hur man stärker galoppen.
Vill du ha henne stadig och så försår jag att förvänd galopp kanske är överkurs just nu.
Men om du tränar mycket fattningar, övergångar, utan att hon ligger på/hänger i handen, och kan galoppera stadigare, så kommer du att märka att när du kan prova på den förvända så kommer det göra underverk på hennes galopp.
Allt handlar ju om på vilken nivå man ligger på, eller hur?