Bra tips hur man stärker hästens galopp?

Sv: Bra tips hur man stärker hästens galopp?

Fatta hur hemskt det känns att "hänga där"! :eek:
Skitläskigt ju!

Pja, min muskulatur vill att jag ska gå som en anka. :crazy:
Ej särskilt bra ur ridsynpunkt d man ju vill ha raka motsatsen, så jag har fått stränga order av min nuvarande naprapat att göra situps varje kväll och stretcha ut min höftböjare och rumpa. :o :o

Sedan har jag låsningar högre upp i ryggen också.
Yey. :banana:

Jag kunde väl ha börjat med simning istället, jag kunde ha skapat en egen gren! Duckswim! :devil: :p
Skulle säkert ha vunnit guld i OS då.. minst! :bump:

Duckswim.. jag anmäler mig! :rofl:
Jag är och har alltid varit väldigt svank.. hmm. :(

Tyvärr har man ju som kvinna oftast inte så bra förutsättningar för detta med dressyr. :crazy:
Jobbigt läge.

Spårar vet vi ju vad det är, men även om hästen spårar kan den lägga bäckenet på sned eller eller på annat sätt belasta sin bakben olika.
Rak för mig - är när hästen tar i lika mycket och arbetar likadant med sina bakben

rak för mig är när hästens ryggrads kotor pekar uppåt hela vägen till öronen.
De skall inte tippa under ryttaren så hsäten belastar sitt enaframben mer än det andra
Och hästen skall inte lägga huvudet på send.

malinsky skrev:
Så hur gör man då när man har en häst som är så svag i sin galopp så öppna och sluta inte är ett alternativ? För mig så gäller helt enkelt klättring, ut i skogen över stock och sten, samt möjlighet för hästen att rulla på i sin galopp som den förmår just nu ute i skogen/på vägarna så det blir längre sträckor och stärker den på så vis, gärna galopp i långa inte alltrör branta uppförsbackar. Så har jag fått göra. SNART, kan vi börja tänka skolor i galopp.... kanske :angel:

På buke har jag två fans
Ett MINIME
och ett ME WANNABE
(obs skoj, det var Elin själv som skrev så en gång)

För mig är diskussionen om det är hästens som är sned eller om det är ryttaren som är sned ointressant
Det är i alla falla ryttaren som måste rätta till den.:cool:

Klättring är ju jättebra för att stärka magmusklerna, liksom även galopen är.

Altså jag har ju lärtmig att göra det här på en Nordis som man lugnt kan säga inte har en Naturlig balans för en bra galopp.

Det ENDA sättet att få det att fungera är att hjälpa hästen att hitta balansen utifrån ytterbak.
och i mitt fall och denna hästens fall får jag 'tänka så' för att placera och belasta benen korrekt.

Som jag ser det så kan hästen inte i höger varv galoppera om den belastar inner fram mer än ytter. (det går däremot bra att trav och skritta)

Och i Vänster varv kan den inte galoppera om den själv /jag sitter på ett sådant sätt att denväljer att belasta vänster bak mer än höger.

Ungefär så.
men ni är på fel tråd..............

Susan skrev:
Spårar vet vi ju vad det är, men även om hästen spårar kan den lägga bäckenet på sned eller eller på annat sätt belasta sin bakben olika.
Rak för mig - är när hästen tar i lika mycket och arbetar likadant med sina bakben

rak för mig är när hästens ryggrads kotor pekar uppåt hela vägen till öronen.
De skall inte tippa under ryttaren så hsäten belastar sitt enaframben mer än det andra
Och hästen skall inte lägga huvudet på send.

Vad fint det låter. :D
:bow: :bow:

Susan skrev:
På buke har jag två fans
Ett MINIME
och ett ME WANNABE
(obs skoj, det var Elin själv som skrev så en gång)

Fast fans kanske är fel ord? :p
Jag vill ju helst inte bli som du om det inkluderar dina snedheter.
*tänker på pappret där du skulle fylla i dina problematiska kroppdelar till din akupunktör* :p
Men din medvetenhet och pedagogik, yes sir.

Bosse: Varför ritar du inte bara hela gubben svart direkt?

:rofl: :rofl: :D

Och vaddå fel tråd förresten?

Den andra tråden där bukes själ framträder så tydligt; Hej ALLA

jag kommer sist i Duckswim för min ända ploppar upp för mycket.

*funderar*
jag undrar vad heter den andra motsatsen till fans.:confused:
Fans and the "KLANS"

Du har missuppfattat nu, det är en STOR fördel att ändan ploppar upp i Duckswim! :)

Ang. fans så vet jag faktiskt inte.

/ME-WANNABE ;)

Susan skrev:
Vilken tur att min fördel är stor :D

:rofl:

Ja, mitt mål är att få en stor fördel. :D

OT:
Provade en kompis Back on track grej (var som en halv tröja, täcker axlarna och halva ryggen) och den del den täckte blev mjuuuk, musklerna blev mjuuuka och rörliga. :love: Känns som bommull i kroppen just där.

Jag MÅSTE köpa ett sådant ryggstycke som går ner över länden och resten av ryggen. Helskotta vilken skillnad det var i nacken och så. :love: :d

Muhi, såg nu att Lillhästen i stav säljer dem för 400 kr.

fast det du skriver om att hästen ska 'ta i' lika mkt med hö som vä sida, det kallar jag (strävar efter) liksidighet. Eller gör du där skillnad på att HÄSTEN eg är liksidig, men ryttarens snedhet bromsar ena sidan att jobba lika bra? men fortsätter det har jag ju igen en oliksidig häst..? hmm hur menar du, nu har jag snurrat in mig själv :s

Vem har inte det????

Snurr är mitt andra namn......

likdsidig är väl att en häst är jämnstarkt utbildad, eller va, eller nåt
så att den har lika starka muskler på båda sidorna.
men helt liksidig blir aldrig hästen, eller va eller nåt?

Vill jag få mig och min häst mer liskidigt musklad så får jag ju rida den tvärtom mot vad hästens snedhet / min snedhet är.

Då måste jag ju var medveten om min egen snedhet för att spegelvända den....Annars fortsätter bara hästen att kompensera min snedhet fast på ett annat sätt.

Jag måste ha Kaffe...........

Lollan skrev:
när jag spänner in har jag ett vanligt snöre med balsnöre längst ut som säkring. Den fästs mellan frambenen och löper genom bettringarna till ringarna på longergjorden. Ställ hästen lite inåt när du spänner.
Du skojar va?! missupfattar jag dig eller anväder du ett SNÖRE? Är det bara jag som tycker att det läter som att dedt skulle kunna ge "bränskador"?:eek:

Mååånga fattningar....

Men om man vet att man är sned hur ska man tänka...som jag...När jag står upp så känns alltid hö. ben längre,känns ibland extra mycket och ibland inget.... ibland haltar jag..... hela höger sida bäcken och axel är dessutom skevt lite mer fram än vänster...När det är som värst så känner jag höger sittben mycket tydligare och får trampa ner i höger stigbygel då och då.Jag har problem att dra tillbaka höger axel och höft...Känns mycket då jag rider på böjda spår...och jag är supersvag i vänster ....från bäcken och ner i benet..Går ju på behandling och äter mediciner...

velcome to the club.

man får lära sig hantera det.

Du måste alltid i höger böjning hålla tillbaka din högra axel
vilket flytta över din vikt på ditt vä sittben.
Du måste också böja din länd åt rätt håll.

jag *den skojiga :o pedagogiska:o tränaren* skriker åt mina bångstyriga elever att det skall tänka; "torka sig i baken med höger hand" Det brukar få stil på de små liven :D

Du måste alltid i vänsterböjning hålla fram ditt inre sittben och inte låta ditt yttre sittben glida för långt utåt.

Rakt fram så måste du göra lite av båda :D

Elin har sina egna instruktioner för hon är sned på ett annat sätt.
Samt cementerad i länden - så hon kan inte ens "jucka" i traven

Men hon är söt ändå :D

Nackdelen med "att torka sig i baken" är väl att man skrattar så mkt att man nästan torkar ridbanan med ansiktet istället. :rofl:

Och vaddå inte ens? :cool: Bara för att jag inte trodde jag var stel som en planka.
Men det SKA jag få stil på, sedan så ska du få se på juckande! :bump: :p

Appropå skratta så hade det nog sett ganska kul ut om man fångat första traven på volt i din sadel på kort.. Jag skrattade så att jag fick ont i magen :D för att du lät så rolig när du sa "OOOOWE" och Owe glodde misstänksamt på dig och undrade om du var riktigt klok och, som sagt, du stod i mitten och ropade "OOOOOOWE! DUKTIG OOOOOWE!" :love: :rofl:

Vi hade kunnat döpa bilden till "Såhär undervisar Susan".
Det var den roligaste ridlektionen i hela mitt liv. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 347
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
537
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar