Bra tips hur man stärker hästens galopp?

Sv: Bra tips hur man stärker hästens galopp?

Lollan skrev:
haha lägg av, jag kan sätta mitt liv på att den här personen (som rider svår hoppning...) kan mer om den saken än du som inte ens sett mig rida eller min häst.
Men men, alla tycker, tänker och tror som de vill.

Today is a good day to die....:devil:

Elisha skrev:
Hon går inte på dubbla spår? ENL tränare

Jag vet , det är tragiskt att det är så få som egentligen ser det.

wert skrev:
Jag vet , det är tragiskt att det är så få som egentligen ser det.

Så du påstår att min tränare inte ser om hästen går på dubbla spår? Du tror att mitt sto gör det va bara för hon inte är så utbildad? :rofl: Fan vilken fördom!:bump: :eek: :mad:

Elisha skrev:
Mitt sto går bra i skritt och trav men i galoppen orkar hon inte riktigt än. Vill ha bra tips hur man stärker galoppen på ett bra, enkelt sätt. Alla SERIÖSA förslag välkomna.:)
Det gör inte min ena häst heller än,hon är fortfarande svag i höger varv.... träna galoppen på volt, men bara ett varv i taget, jätte bra med lite styrketräning på volt, att lägga in lite skänkelvikning både i skritten och i traven,stärker muskelaturen, men träna inte för länge i början...
När hon sen klara detta ska du se att allt ordna sig.....(bra att longera en stund innan man rider, bara ett tips!!!) Lycka till...;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag litar ändå mer på honom än på nån okänd person på internet.

Elisha skrev:
Så du påstår att min tränare inte ser om hästen går på dubbla spår? Du tror att mitt sto gör det va bara för hon inte är så utbildad? :rofl: Fan vilken fördom!:bump: :eek: :mad:

Nej hon gör det för att hon inte är tillräckligt stark, det är ingen fördom utan handlar om styrkan hos hästen. Om hon inte går på dubbla spår som du säger varför kan du då inte rida i förvänd galopp? Då vore det inget problem att göra så nämligen...

Trådskaparen:

Om du nu har en tränare som du litar på så förstår jag inte varför du inte tillsammans med henne/honom lägger upp en bra träningsplan för dig och din häst för att hästen ska bli starkare. Även om man kan få jättebra allmänna tips här på internet så har ju din tränare betydligt myclet bättre förutsättningar att veta precis vilka övningar som är bra för din häst eftersom han/hon vet vilken nivå ni ligger på, vilka övningar ni klarar av mm. Om du använder dig utav en bra tränare så tror jag att du kommer få effektivare hjälp än om du ska testa alla möjliga knep utan ngt ordentligt upplägg.

Elisha skrev:
Dina tips var klart dom bästa och mest seriösa hittils! Då tror jag att jag också ska börja använda graman nån gång i veckan endast i galoppen! :banana:

Har läst igenom tråden som hastigast ...Jag tycker du fått en mängd seriösa och jättebra tips ....Men det du verkar ta som seriösast och nappar direkt på är att ta till inspänning av olika slag...om det var dit du ville komma ....
Då skulle du ha frågat annorlunda istället. till exempel....
Ska jag använd inspänning för att stärka hästens galopp.....;)
Inget ont menat....Men så tyder jag svaret och resonemanget....Jag använder själv inspänning ibland...så det handlar inte om det....

Hej!
Jag tycker att longering med en lätt inspänning kan vara bra om hästen har dålig galopp och lätt stressar upp sig. Vid longeringen kan den då få "rulla på" i galopp och börja känna sig trygg i gångarten utan någon belastning på ryggen. Det gäller dock att man som longör är konsekvent och vet vad man pysslar med. Detsamma skulle jag vilja säga om gramantyglar, dessa är ett utmärkt hjälpmedel om man själv är rutinerad och man sitter på en häst som inte riktigt vill släppa till i ryggen. Ska dock användas med försiktighet.
Jag känner inte till dig och din häst eller vilka kunskaper ni har. Men ett seriöst tips för att förbättra galoppen under ryttare: övergångar galopp - skritt/trav är OUTSTANDING!

Lycka till!!! Ha tålamod.

Jo det är ju detta med tålamodet....för mig i alla fall ;)

Tänk bara på att gramanen är där för att visa formen, framåt nedåt, inte för att skapa den! gramanen är ett bra hjälpmedel, tycker jag, då man som ryttare kan korrigera den själv, men det man måste komma ihåg är att man ska rida på tygeln, inte på gramanen som man ser många göra.

Sen som sagt, börja med fattningar och avsaktningar och försök hitta balansen och bärigheten i dessa. MÅNGA MÅNGA MÅNGA på ett ridpass, gör dem HELA tiden. Håller dessutom både dig och din häst aktiverad :)

Sen tar det tid att få dem starka, det handlar ju trots allt om att "bygga upp" en kropp, inte ngt. som direkt händer på en månad, även om du kanske kan märka stor skillnad. Sen gäller det att träna,träna, träna och träna. Därmed inte sagt att hästen inte borde få vila, men ni hajar väl?! En gång varannan vecka lär knappast stärka hästen.

Lycka till!

jag att övergångar är ett bra tips!:D
Då lär sig hästen att lyssna på dig, och inte bara springa rakt fram.

jjeg skrev:
Jag tycker du fått en mängd seriösa och jättebra tips ....Men det du verkar ta som seriösast och nappar direkt på är att ta till inspänning av olika slag...om det var dit du ville komma ....

Nej och de inlägg som närmar sig det egentliga problemet och därför kommer för nära sanningen - de smäller man i huvudet.......
Vi dödar sanningssägaren:devil:
Så behöver vi inte tänka på vår egen prestation utan kan skylla allt på hästen.

Själv - När jag vill stärka hästens galopp ser jag först till att få den i balans.
genom rakriktning
I mitt fall får jag tänka lite sluta i Vänster galopp
Och i höger galopp lite öppna.

Även om en häst spårar (om den nu gör det) behöver den inte vara rakriktad:angel:

Det är ingen som hellst vits att stärka hästen - få den starkare om den jobbar med fel muskler..... Du binder bara ris åt din egen rygg.
Men det är olika - en del rider för att i nuet böja hästhalsen, och en del rider för att någon gång i framtiden kunna rida galopppiruetter.:o :o :o

Målet är inte vägen.....

Det som faktiskt är UNIKT med BUke där ingen kan se den andra rida, och som faktiskt är RIKTIGT UNDERHÅLLANDE...
är att för den som är lite vaken ses tydligt den som inte kan traggla sig igenom en LÄtt klass smäller ryttare i huvudet - som rider som rider på en mycket mer avancerad nivå :o :o :o ochkallar dem dumma - gärna på ett förklenande sätt.

Det ÄR kul:rofl: :rofl: :rofl:

Det är det enda sättet att förhålla sig till det här

Ingen söker kunskap - bara medhåll:cool:

Senast ändrad:

Ja, vad är skillnaden på seriös och seriös.

Ibland måste man förklara in i petdetalj, och det går inte att ta för givet att dem som frågar ens vet vad de frågar om.

På så sätt att buke underhållande, kan inte annat än att hålla med
:bow:

*hoppar in*

Susan skrev:
Även om en häst spårar (om den nu gör det) behöver den inte vara rakriktad:angel:

Hur menar du nu?
*nyfiken för jag förstår inte hur du menar, jag har alltid kopplat mellan rakriktad och spårning* :o

Susan skrev:

Och det håller jag ju givetvis inte riktigt med om. :devil:
Eftersom jag dök upp på buke när jag ville veta mer, ville ha fler tankar och fakta på samma ställe.

Men jag förstår hur du menar. :D
Jag tycker det är väldigt vanligt på buke att tråadr med frågor uppkommer mer för att skaparen inte vill ha "sitt beslut på sitt eget samvete". :o
"De" vill ha enkla, snabba lösningar (alt. någon som håller med om det de själva tycker är en bra idé så att det inte ska kännas som att det kaaanske är fel) på problemen som uppstått, inte höra att de måste jobba hårt med sig själva OCKSÅ för att kunna rida, att det kommer ta lång tid och att det kommer vara jobbigt. :eek:

Muhaha, hobbypsykologi. :devil:

Susan skrev:
Själv - När jag vill stärka hästens galopp ser jag först till att få den i balans.
genom rakriktning
I mitt fall får jag tänka lite sluta i Vänster galopp
Och i höger galopp lite öppna.

Så hur gör man då när man har en häst som är så svag i sin galopp så öppna och sluta inte är ett alternativ? För mig så gäller helt enkelt klättring, ut i skogen över stock och sten, samt möjlighet för hästen att rulla på i sin galopp som den förmår just nu ute i skogen/på vägarna så det blir längre sträckor och stärker den på så vis, gärna galopp i långa inte alltrör branta uppförsbackar. Så har jag fått göra. SNART, kan vi börja tänka skolor i galopp.... kanske :angel:

Susan skrev:

DET kan jag skriva under på att det gäller många, dock inte alla.

malinsky skrev:
Så hur gör man då när man har en häst som är så svag i sin galopp så öppna och sluta inte är ett alternativ?

*hoppar lite till* :bump:

Märk att Susan skriver "TÄNKA lite sluta/öppna".
Mao, hon är själv sned/belastar snett, och för att hjälpa sig själv (och då hästen) att bli rak/välbalanserad så tänker hon på en öppna eller en sluta, för då kommer hennes kropp att bli rakare :) (hästen blir rak).

(Kanske enklare formulerat: Genom att tänka öppn/sluta blir hennes kropp rak och då blir hästen rak (rak = välbalanserad i detta fall)).

Men hon får inte tänker för mkt öppna/sluta, då kommer det att BLI en öppna/sluta. :idea:

Det handlar alltså inte om att GÖRA en öppna eller sluta i galopp utan att det för Susan med hennes ryp av snedheter och andra kroppsproblem blir lättare att rakställa sig själv och hästen om hon tänker att hon ska rida lite sluta eller öppna.

(Det vi upplever som rakt är ju inte alltid rakt. :angel: )

Nu är jag rätt rutten på att förklara men jag hoppas att du hajar! :)

Åhå.. Susans sekreterare?? ;)

Ok, själv får jag mest tänka "hoppas jag inte rider på någon och att jag får stopp" när jag galopperar i ridhuset :angel:

Men det har blivit bättre, och det är numer nästan styrbart! :bow:

Haha, njä men jag har ju själv fått luska ut vad hon menar med en massa saker så.. :angel: ;)

När jag ska få det att funka i galopp så måste jag tänka att jag hänger som cowboy på högra sidan av hästens mage, då sitter jag mitt över. :angel:
Fast just nu går det ändå inte för min rygg är utbytt mot en cementplanka. :cry:

Så nu håller jag på att gräva fram min rygg (= min rörlighet igen). :love:
SEDAN kanske ngt funkar.

Lord Owen skrev:
När jag ska få det att funka i galopp så måste jag tänka att jag hänger som cowboy på högra sidan av hästens mage, då sitter jag mitt över. :angel:

:rofl: Vikken syn om du faktiskt skulle hänga där!!!!
Lord Owen skrev:
Fast just nu går det ändå inte för min rygg är utbytt mot en cementplanka. :cry:

Men hur gick DET till?? :eek: Det går inte att åtgärda med operation månne??

;)

Vet hur det kan kännas.. efter senaste barnet har jag tappat bort magen.. eller snarare musklerna..det är en massa "flubber" där i stället!??! fattar nada :angel:

Så min rygg som är tokstark efter all barnabärande bär upp mig.. och blir stel, jag lutar mig framåt och med allt vad det innebär.. jag som en gång hade en helt ok grundsits.. :cry:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 347
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
537
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar