Bra "rit"program?

S

Spider84

Bra \"rit\"program?

Jag håller just nu på och ska skriva/rita ändringar på en sadel eftersom Torsion ska göra en bomlös skolsadel.

Så nu undrar jag om det finns något bra program att använda till det eftersom jag är hopplös på att rita själv.

Det jag hade velat kunna göra är att ta ut konturerna på sadeln som den ser ut nu för att sedan rita konturerna m.m. som jag vill att sadeln ska se ut. Alltså att man har tre lager: ett med den gamla sadeln, ett med den "nya" och ett med båda så man kan se dem ovanpå varandra.


Självklart finns det säkert andra lösningar som fungerar bara att jag inte tänkt på det.


Någon som har ett bra tips?
 
Re: Bra \"rit\"program?

När jag ritar brukar jag använda Illustrator. Där kan man använda sig av lager. Finns lite olika lagerfunktioner, t.ex. är det praktiskt att låsa lager som man inte vill rita i.

Vet inte riktigt om det är vad du söker men det är i alla fall ett bra program. :)
 
Re: Bra \"rit\"program?

Heter det bara Illustrator?

Tror jag kan hitta det och ladda hem det. Får kolla.
 
Re: Bra \"rit\"program?

Jag tycker photoshop är så jäkla krångligt bara. :p

Just nu kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag ska göra det på datorn eller för hand...hur bra nu det blir. :angel:
 
Re: Bra \"rit\"program?

Jo, jag menar Adobe Illustrator, men det är kanske ingen bra idé om du tycker att Photoshop är krångligt eftersom de båda är typiska Adobeprogram och uppbyggda på ungefär samma sätt. :)

Hade du förresten tänkt dig vektorgrafik eller punktgrafik?
 
Re: Bra \"rit\"program?

Tycker man photoshop är krångligt, så bör man kanske undvika Illustrator, för det är ännu krångligare.

Det har en hög inlärningströskel, om man säger så. Men rackarns kul när man kan lite.
 
Re: Bra \"rit\"program?

När man använder sig av vektorgrafik ritar man objekt genom att sätta ut noder (punkter). Datorn beräknar sedan matematiskt ut vektorer mellan dessa punkter och skapar på så sätt en kurva som blir konturer och linjer i ett objekt.
Kurvan och noderna är den gula tunna konturen i denna bild:

vektor.gif


Fördelarna med vektorgrafik är att man enkelt kan ändra på objekten eftersom de i princip bara är ett antal punkter. Man kan t.ex. enkelt ändra storlek, färg eller tjocklek på linjerna. Det är sån grafik som man ritar i Illustrator.

För att beskriva foton är det bättre att använda punktgrafik. Bilden är då uppbyggd av punkter (pixlar) som har olika färg och ljus, ungefär som att man hade färgat rutorna på ett rutat papper för att skapa en bild. Pixlarna syns tydligt i denna bild:

punkt.jpg


Ett typiskt program för punktgrafik är Photoshop.

En något virrig och konstig förklaring, men förhoppningsvis förstår du principen... :)
 
Re: Bra \"rit\"program?

Intressant att du säger det. Jag tycker det verkar som att de flesta tycker så... Varför är Illustrator svårare än Photoshop?

Är bara nyfiken eftersom jag själv tycker precis tvärt om. Illustrator är underbart! :love:
 
Re: Bra \"rit\"program?

Då verkar det vara vektorgrafik som är det jag vill ha.

Detta projektet lär nog bli för hand då det ska vara klart snart, men jag får ta tag i att lära mig både photoshop (bättre) och illustrator. :p
 
Re: Bra \"rit\"program?

Gör det... Det är verkligen program som man kan ha nytta av. Blir ännu roligare när man inser hur mycket funktioner det finns att utnyttja för att göra roliga saker... :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 896
Senast: gulakatten
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 951
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp