Bra första hund/hundras?

Nelliz_Benni

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att jag är i tankarna och planerna att skaffa mig min första egna hund. I min familj har vi haft 2 hundar innan, en cairnterrier och nu har vi en papillon.
Jag går i 2:an på gymnasium och bor på internat där vi har möjlighet att ta med oss djur i speciella hus, så under skolterminerna kommer hunden ju ha sällskap av hundarna som bor i huset. På lovet och helgerna kommer hen följa med hem och då har den ju familjens papillon att ha sällskap med, vi har också 3 katter.
Jag har kanske inte jättemycket erfarenhet av hundägande i sig, dock har jag passat en kompis hund ibland, men jag har umgåtts med hundar i princip dygnet runt i hela mitt liv och jag har kompisar som är duktiga på hundar och en duktig instruktör på skolan som kan hjälpa mig, och självklart kommer jag läsa på mycket innan och försöka lära mig så mycket som möjligt.
Så jag känner mig faktiskt redo att bli hundägare :)
Men nu är mest frågan vad för sorts hund/hundras som skulle kunna passa mig? Mina favoritraser, de som jag allra helst skulle vilja ha, är Schäffer och Rottweiler men jag har ju förstått att det kanske inte är så bra som första hund när man inte har så mycket erfarenhet. Så de "drömmarna" har jag lagt på hyllan för tillfället.
Men det jag vill ha för typ av hund:
  • 50-70 cm hög ungefär
  • Inte alltför "svår" pälsvård
  • Promenader på kanske 2 timmar, max 3 timmar sammanlagt per "vanlig" dag
  • Annan aktivering- så som lydnad något var dag också
  • Kanske lite agility?
  • Gärna social och framåt hund
På ett ungefär.
Så har ni något förslag på en hund/hundras som ni tror skulle kunna vara passande?
Om det är något i min text som ni tycker låter helt galet får ni gärna säga det också. Som sagt, så vill jag försöka lära mig så mycket som möjligt! :)
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Vanliga raser är vanliga av en anledning, jag råder dig emot att vara som dem som inte vill ha en vanlig hund.. Golden, flat, (stor) pudel, spansk vattenhund, någon spaniel typ welsh springer och cavalier (visserligen kanske den inte uppfyller höjd kravet men det är den bästa första hunden jag kan tänka mig, klarar att träna och gå på hur långa promenader som du orkar, men blir du sjuk så klagar en cavve inte och de har inte sönder ditt hus! :D

lycka till..! :banana:
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Jag har inga jättebra tips på ras just nu, men jag skulle inte köpa hund under tiden i gymnasiet om det inte är en redan vuxen hund och då en som redan är van och trygg när den lämnas ensam.

Min ena hund var ung när jag gick gymnasiet. Den skulle få sitta i hundgård på dagarna när vi inte hade hundlektioner. Inte ens i början blev det mer timmar i hundgård än vad hon var van vid att vara hemma. MEN hon blev tokstressad av det.

Det slutade med att jag fick en hund som blev orolig även hemma så fort jag skulle gå på toa... Lämnades hon i hundgård så sket hon på sig och pissade inne pga stress. :crazy:

Tänk sedan på hur du gör efter gymnasiet. Har du någon aning om hur du kommer göra då och hur du löser det med hunden då?
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Jo, det har jag ju också tänkt på och funderat lite på om man ska köpa en äldre hund och inte en just 8-9 veckors valp.
Vi får ändå inte ha hundarna på skolan försen de är 6 månader gamla. Så OM jag ska köpa valp så hade jag tänkt göra det på våren/precis innan skolan slutar och då är jag sen hemma med hen hela sommaren.
Jag har pratat med mina föräldrar om det här och som "back up-plan" har jag ju alltid dem och att ha hunden hemma tills den blir lite äldre om det inte funkar när den är såpass ung som 6-7 månader.
Vi pratade också om efter skolan och även där kunde jag ha mina föräldrar som hjälp med vad som behövdes. Så där känner jag att jag har rätt mycket stöd, men det skulle såklart vara bäst om det kunde lösa sig på annat sätt :)

Så jag förstår vad du menar och ska såklart tänka på det, jag är tacksam för att du framförde din åsikt :)
Men om vi tänker bort det, har du kanske ändå nått tips på ras efter mina "önskemål"? Alltid kul att veta, inför framtiden om inte annars.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Tack för förslagen, jag ska kolla närmare på de:)
Golden är min kompis hund jag brukar passa ibland och träffar ungefär varje dag och även mina bästa barndomkompisar har haft Goldens under tiden jag känt dem, så jag vet att det är en jättetrevlig ras, iaf de 4-5 individerna jag träffat:)

*halvt kl*
Jag har tittat runt lite på internet och fastnat lite för korthårig collie och dalmatiner. Det är inga raser jag direkt har erfarenhet av sen innan. Mina kusiner hade en collie, dock långhårig, när jag var liten och jag träffade bara på en dalmatiner några gånger i somras. Men jag tycker de verkar som trevliga raser som passar rätt bra in på mina önskemål, iaf efter det jag läst om dem.

Någon som har någon åsikt eller erfarenhet av dessa raser? Tror ni jag är inne på rätt spår?
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Vad jag har hört ska dalmatiner vara svårmotiverade, men jag hör å andra sidan till dem som säger att allt är möjligt, även med mer självständiga hundar. Då är ju collie mycket mer arbetsglada.
Trots att jag hade en collieperiod när jag var i nioårsåldern, och läste bok efter bok om dem, känner jag att jag inte kan uttala mig så mycket mer om den rasen tyvärr. Men de jag har träffat har varit jättetrevliga och goa (:
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Nästan alla hundar vara bra första hundar beroende på hur du är som människa, jag valde finsk lapphund som min första då rasen verkade vara rätt för mig, och innan jag bestämde mig träffade jag flera individer.

Besök utställningar, där kan du samtidigt träffa hundar och prata med ägare. Det finns mängder av olika hundraser, man blir nästan snurrig.

Spontant kanske är shetland sheepdog eller mellanpudel kanske något?
 
Sv: Bra första hund/hundras?

KL
Om en mindre ras kan vara intressant så föreslår jag löwchen som är en frisk, sund och trevlig ras som passar bra som första hund. De är lättfostrade, intelligenta och väldigt behändiga. Lätta att ha med överallt. De vaktar men inte så det är ett problem.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

*kl*
Jag har kollat närmare på lite av de raserna ni har nämnt och utseendemässigt har ingen riktigt tilltalat mig:o
Det hörs kanske "fåfängt" eller så men jag vill gärna ha en hund som faller mig in i både i utseendet och som kan uppfylla de önskemålen jag har på personlighet. Fast en sådan ras finns kanske inte?
Hundar som faller mig in i utseendet är helst korthåriga, schäfer och golden pälsar är väl "i längsta laget", och även lite "tuffare" utseende.
Eller tuffare är kanske inte rätt ord men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det.
Som sagt är Schäfer och Rottweiler raser som tilltalar mig men även hundar i stuk med Dobberman, dalmatiner. Dessa raser känns dock lite "svåra" som första egna hund men det ger kanske lite mer tips på vilket "stuk" av hund som jag är intresserad av.

Men alla förslag är välkommna :)
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Tittat lite till och kommit en på en ras som jag helt förbisett innan, Labrador Retriver!
Det är ju en "vanlig ras" ,som jag fick tips på innan var bra att starta med och annars så tycker jag den verkar uppfylla mina önskemål både till utseende, mentalitet och användnings område hyffsat bra:)

Nån som har erfarenheter eller åsikter att dela med sig av?:)
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Tollare kanske?

Jag har mött en trevlig labrador av flera då de har en tendens att hamna hos ägare som ger dem för mycket mat och för lite uppfostran...
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Min systers man har en Dalmatiner. Trevlig ras i sig om den får rätt stimulans och uppfostran.

En Dalmatin är lite knepig att motivera. Lyckas man dock motivera den så gör den i princip vad som helst för dig. En Dalmatin är vaktig. Får den inte begränsningar på sitt vaktande kan det gå lååångt över styr. Det sägs att en dalmatiner är behov av måttlig motion och hjärnstimulans men jag håller inte med.

Jag har varit med min systers man på valp/kennelträffar och dom flesta har bekräftat att en Dalmatiner kräver sin man. Både tålamodsmässigt och diciplinmässigt då det är mycket påhittig ras. Min systers man har slitit sig gråhårig vissa dagar.

Nu är det en trevlig familjehund efter ca 2 år av träning, träning och åter träning. Hunden funkar kanon med barnen så länge man har koll på att barnen är försiktiga med hunden (främst ettåringen som inte har något förstånd att räkna med)

En Dalmatiner är otroligt flockberoeende. Den tycker inte om att bli lämnad ensam hos okännda människor eller ensam över huvud taget. En Dalmatiner avskyr när högsta flockledaren försvinner och kan lätt bli förvirrad och testa sin plats.

Annars är en Dalmatiner otroligt lekfull och full av bus. En fartfylld hund med glimten i ögat.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Labrador kan säkert passa jättebra! Jag tänkte det innan jag ens öppnade tråden o nu såg jag att du funderade på en sådan. Minimal pälsvård (men en del dammsugning hema, då den fäller), lagom stor, "rätt" utseende och trevligt tempeament.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Labbe tror jag också skulle passa jättebra, kanske en blandning av jaktvarianten och utställnings?
Utställningslinjerna har (av min erfarenhet) för mycket testosteron i hanhundarna. Feta och översexuella, inte så trevligt.

Springer spaniel?
 
Sv: Bra första hund/hundras?

*KL*
Jag förstår tanken med att man vill ha en lätt förstagångshund men samtidigt tycker jag att vill man ha en viss ras så skall man skaffa den (om man inte bara fallit för utseendet då förstås).
Jag har flera bekanta med schäfrar från "lättare brukslinjer" (dvs inte värsta IPO- eller tjänstehundslinjerna) och de är faktiskt relativt okomplicerade hundar förutsatt att de får aktivering och normal uppfostran.

MEN om man ändå är rädd att ta sig vatten över huvudet (lätt förståeligt) så tror jag nog att KH collie skulle kunna passa. Lättsamma hundar som man kan göra lite av varje med :). Man skall dock vara noga med mentaliteten, generellt är KH bättre mentalt än LH (de har turen att inte ha fallit i Lassie-fällan och är heller inte lika populära att ställa ut) men också lite livligare.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Tack för förslagen, jag ska kolla närmare på de:)
Golden är min kompis hund jag brukar passa ibland och träffar ungefär varje dag och även mina bästa barndomkompisar har haft Goldens under tiden jag känt dem, så jag vet att det är en jättetrevlig ras, iaf de 4-5 individerna jag träffat:)

*halvt kl*
Jag har tittat runt lite på internet och fastnat lite för korthårig collie och dalmatiner. Det är inga raser jag direkt har erfarenhet av sen innan. Mina kusiner hade en collie, dock långhårig, när jag var liten och jag träffade bara på en dalmatiner några gånger i somras. Men jag tycker de verkar som trevliga raser som passar rätt bra in på mina önskemål, iaf efter det jag läst om dem.

Någon som har någon åsikt eller erfarenhet av dessa raser? Tror ni jag är inne på rätt spår?

Hade en korthårig collie i 11 år, otroligt fin hund även om hon var väldigt känslig för ljud etc. Men hon var lättlärd och väldigt social. Annars är jag ju svag för golden retrievers (har det månne nåt att göra med att Oliver är en? :angel:) eller finsk lapphund. De kräver inte överdrivet med motion men är ändå pigga och glada och passar bra till det mesta.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

*halvt KL*
Tack alla för tipsen och att ni delat med er av era erfarenheter! :)
Just nu är vi mest inne på Labrador eller KH Collie. Egentligen lutar det mest åt en labbe men det som talar lite emot är, som jag förstått, har en tendens att lätt bli feta :o Jag har varit inne på en del uppfödares hemsidor (främst här i Skåne) och det ser ut som det är en väldig skillnad på hur hundarna ser ut. Då menar jag i "maffighet". De som tilltalar oss mer är de som är lite mindre "maffiga" och har jag förstått det rätt om det är de som är mest jaktavlade?
Är de mycket svårare att uppfostra och stimulera än utställningsvarianten?

KH Collie är jag rädd ska vara lite för "nervös och försiktig" eller det är bara en typisk fördom mot Collies? :)
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Alltså, nog för att labbar lätt lägger på sig (och är väldigt matglada) men det går att hålla även en showlabbe slank. Det är bara det att de feta går bättre i utställningsringen.
DP-linjer kanske vore något? Hundar som är lite av varje (utställning/arbete), fast vill man vare elak kan man säga att de är ingetdera...

Varför inte försöka hitta några KH collies och träffa för att se vad du tycker :)?
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Vanliga raser är vanliga av en anledning, jag råder dig emot att vara som dem som inte vill ha en vanlig hund.. Golden, flat, (stor) pudel, spansk vattenhund, någon spaniel typ welsh springer och cavalier (visserligen kanske den inte uppfyller höjd kravet men det är den bästa första hunden jag kan tänka mig, klarar att träna och gå på hur långa promenader som du orkar, men blir du sjuk så klagar en cavve inte och de har inte sönder ditt hus! :D

lycka till..! :banana:

Har precis delat hus med en Cavalier King Charles spaniel och skulle definitivt rekommendera dem som första hund. Blir superglad när det är träning på G men slappar lika gärna hela dagen. Att det för hunden räcker med promenader kan ju vara praktiskt vissa dagar när man har mycket i skolan. Jag avundas också deras brist på jaktintresse, det ska tydligen också vara rastypiskt. Just denna Cavaliers matte hade varit på promenad med hunden lös när rådjur hoppade upp framför nosen på hunden, som inte brydde sig nämnvärt.

Nu vet jag ju inte hur TS är som person, tycker att det är svårt att veta vilken hund som passar någon jag inte träffat. Men det verkar som att du har mycket kunnigt folk omkring dig, så bara du kan ordna allt det praktiska - så att det till exempel funkar med skolan - och är beredd att lägga ned en hel del tid tror jag att du i princip kan skaffa en Schäffer/Rottweiler om det nu är en sådan du vill ha. Men inte om du bara vill ha dem pga. deras utseende. Utan för rasernas egenskaper.

Du kommer ju oavsett ras behöva lägga ned mycket tid på hunden, speciellt när du inte bor hemma och har föräldrar som kan hjälpa till. Jag är inte jätte insatt i någon av de tre raserna jag har nämnt - man jag tror att du får vara beredd på en hel del mer träning (Både av dig och hunden) om du väljer Schäffer/Rottweiler framför en mer typisk "sällskapshund". Omöjligt tror jag dock inte att det är ;)
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Opsss... glömde en sak :o Prata med duktiga hundmänniskor du känner och litar på, de har nog några bra idéer, tips och råd :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 920
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 776
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp