Bra första hund/hundras?

Sv: Bra första hund/hundras?

Ah okej, jag förstår inte riktigt det här med DP-linjer?
Vad "menas" med det? Hur vet man att en hund är i den linjen?:)
Har försökt googla lite men förstår inte riktigt ändå, du, eller nån annan som vill kan gärna få förklara?:)

*Halvt kl*
Jag känner ingen som har varken Labbe eller KH Collie och har bara stött på raserna ute. Nästa hunduställning är i Mars här ner i Skåne, tror jag om jag förstått rätt? En stor i Malmö var det iaf. Är det lite sent då att bestämma sig och prata med uppfödare om man helst vill ha en valp nu till senvåren/ början av sommaren? Ska man höra av sig innan ändå och visa intresse eller inte försen man har bestämt sig?:)
 
Sv: Bra första hund/hundras?

När vi var 7 år fick vi äntligen hund efter att ha tjatat ett tag. mamma och pappa fundeade på 2, 3 raser men valet föll på flat då dom ville ha en trevlig, social, lättlärd hund som funkar bra med barn.
Han ver helt underbar, helt undebart psyke och var bara bäst :) När jag så äntligen skulle köpa en egen hund var valet mycket lätt och jag köpte en flat. Från samma kennel då vi vet att hon har bra hundar, och min är till och med släkt med våran förra hund.
Jag tycker flat är en väldigt revlig ras, social, lättlärd, gillar att göra saker. Man kan ju göra så mycket. Våran var en aktiv sällskapshund. Vi drog lite emd honom på vintern och det tyckte han var jättekul. Det är ju heller ingen direkt pälsvård, borsta igenom pälsen då och då.

När jag bokade valp så kollade jag först runt på olika kennlar. Hörde av mig till en kennel som troligtvis väntade valpar men det blev inget. sen höde jag av mig till kenneln där vi köpte första hunden som skulle ha valpar några veckor senare och sa att jag var intresserad av en valp. så jag tycker väl inte att det är sent, hellre tidigt. Men det beror ju också på om dom har en kö av folk som vill köpa en valp från dom. Sådet är bra att ringa och säga att du är intresserad tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra första hund/hundras?

Du är nog sent ute redan nu om du vill ha valp till våren. Är det inte bättre att du väntar ett år och i lugn och ro kan bestämma dig och ordna med allt?
Det tar tid att först bestämma ras, sen läsa in sig på rasen, träffa många hundar, besöka uppfödare, välja uppfödare osv. Sen kan det vara så att de bästa uppfödarna är populära och därför har långa väntelistor.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Jag tror inte det är för sent att hita en trevlig labradorvalp till våren. Det är ju en stor ras med många uppfödare, så det finns säkert någon valpkull till våren som passar TS önskemål.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Hej!
Men det jag vill ha för typ av hund:
  • 50-70 cm hög ungefär
  • Inte alltför "svår" pälsvård
  • Promenader på kanske 2 timmar, max 3 timmar sammanlagt per "vanlig" dag
  • Annan aktivering- så som lydnad något var dag också
  • Kanske lite agility?
  • Gärna social och framåt hund
På ett ungefär.
Så har ni något förslag på en hund/hundras som ni tror skulle kunna vara passande?
Om det är något i min text som ni tycker låter helt galet får ni gärna säga det också. Som sagt, så vill jag försöka lära mig så mycket som möjligt! :)

Vill bara tipsa om rasen Spinone. Har träffat några ur rasen och de har överlag ett fantastiskt psyke och en framåt ras utan att vara för mycket så att säga. En jaktras som passar lika bra till "soffpotatis" som jakthund, våran är både och :p Hon jagar endast från augusti fram till det är för mycket snö och fungerar som vilken annan icke hundras övriga tiden på året. Pälsen rycks i Sverige ner ganska rejält 2 gånger per år men jag var också helt nybörjare på pälsvård när vi skaffade våran och har inga problem med trimningen, lätt som en plätt! Hår på själva nosryggen trimmas ner med en liten trimkniv. I övriga länder är de mer håriga.

Spinonen ska vara väldigt social med människor, den beskrivs ofta mer social till människor än till andra hundar och en ras som sällan hamnar i bråk då den helt enkelt inte tar upp intensiv kontakt. Stämmer väldigt bra in på våran och hon är extremt social! Våran tik ligger på runt 30 kg och skulle mer än gärna vilja vara knähund! Agilty och lydnad fungerar de bra till, har testat båda med min och hon är positiv och lättlärd. Finns en svenskfödd hanhund i Norge som tydligen går riktigt bra i agility!

En ras som är billig i försäkring (betalar 140 kr/månaden med full vet. och rehabilitering) då det är en frisk och sund ras.

Kanske inte den snyggaste/tuffaste hundrasen, många säger ofta att "men vilken ful hund" men ja, hon imponerar istället med sitt otroliga lugn och kärvänliga beteende, hon älskar barn och är otroligt mild.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Jag tror inte det är för sent att hita en trevlig labradorvalp till våren. Det är ju en stor ras med många uppfödare, så det finns säkert någon valpkull till våren som passar TS önskemål.

Nej det går säkert att få tag på valp. Men om man är noga med vad för hund man ska köpa så tar det LÅNG tid att sätta sig in i rasen, olika linjer, uppfödare osv.

Och TS har ju inte ens bestämt ras ännu.

Jag ägnade själv flera månader åt att läsa på internet, på forum, prata med folk, träffa uppfödare osv innan jag bestämde ras. Sen ska man ägna åtskilliga timmar på Avelsdata för att komma fram till hur linjerna ser ut. Och sist hitta en uppfödare som man trivs med OCH har en lämplig kull just när jag vill ha valp.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Fast hon har ju tänkt igenom beslutet att skaffa hund vid en tidpunkt hon tycker är lämplig, och hon är ganska så på det klara med rasvalet. Jag tror inte det ska vara något bekymmer att hitta en lämplig (obs, just lämplig, inte vilken som helst ;)) valp av labradorras till den här våren. Så tror jag, men visst kan jag ha fel. Vi har ju oxå en ganska vanlig ras, cocker spaniel, och vi hittade ju henne på tre månader o då var det genomtänkt. Men jag kan haa fel förstås.
 
Sv: Bra första hund/hundras?

Hej! Jag går också i tvåan på gymnasiet, vi skaffade min hund för 3 år sedan. jag måste såklart skryta om rasen. Lagotto Romagnolo.

Lago betyder sjö och hunden kommer från Romania i Italien så man kan översätta det till vattenhund från Romania. Den används nu till tryffelsök men avlades fram för andjakt = samma som Golden Retriever. I min hund finns dock inte mycket Retriever - instinkt, han är högst självisk när han fått tag i något.
Hanen är mellan 40-49 cm stor. Tiken mindre. Min kille är för stor och väger hela 17.7 kilo. Någon tipsade om att välja vanliga raser därför att de är vanliga, Lagotton är ovanlig men blir vanligare och jag tycker att rasen är fantastisk. Den är lättlärd och kommer oftast överrens med andra hundar, människor och husdjur. Negativa saker kan vara en stooor förkärlek till vatten och hålgrävande. Rasen fäller inte vilket jag tycker är posetivt men det medför klippande, jag har haft tur med en ganska enkel päls, jag ägnar någon timme/månad åt klippning, annars klarar den sig själv. Det var inte alltför svårt att lära sig klippa själv.

Jag har lärt min alla möjliga tricks och han har testat allt ifrån rally - lydnad till spår och klarar allt även om vi inte tävlar. Hemma är han en soffpotatis och på promenader och träning är energin på 110 % Han lär sig med klickerträning nya trick på omkring 5 min, då menar jag beteendet, att få in ordet har varit svårare men det kan bero på mig.

Du nämnde schäfer och rottweiler, lagotton är inte alls lika tuff som dem och ingen bra vakthund i avskräckande syfte, skälla gör han för att tala om att det kommer någon. Den är dock mer ullig och söt än farlig i utseendet, men den är för det ingen sidenkudde hund. Han skulle kunna promenera hela dagarna om vi orkade men han nöjer sig med tre promenader à 45 – 60 min. Ibland blir det inte ens så mycket och det är hjärnstimulansen som är det viktiga, man kan inte springa en lagotto trött, han måste få tänka.

Gud vad långt det blev, hör av dig om du vill höra mer av mitt babbel. :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 920
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 776
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp