Bra familjehund

C

CassyJo

Jag letar efter en hundras som fungerar att ha som familjehund. Det ska vara en ras som är känd för att vara snäll mot barn, inte kräva allt för mycket motion men ändå kunna klara lite längre promenader. Hunden ska enbart fungera som sällskap och framför allt kunna hanteras av barn. Det ska vara en liten ras.

Vi har varit inne lite på Tibetansk Spaniel då jag läste på SKKs hemsida om att de skulle fungera utmärkt i barnfamiljer och inte är så krävande motionsmässigt.

Men jag vill ha fler förslag.

Sv: Bra familjehund

Det mesta i grupp nio?

Nja. I grupp nio tillhör tex chihauhau som är en svår ras. Alla i grupp 9 är ju sällskapshundar men de finns raser där som också är svårare än andra. Därav vill jag ha förslag på vilka raser jag ska titta mest på när det gäller att ha rena sällskapshundar som är lätta att ha att göra med.

Fransk bulldog? :) Kan tyvärr inte dela med mig om någon ingående fakta, men en vän till mig har en och hon verkar stämma in bra på din beskrivning.
Googla :)

Nja. I grupp nio tillhör tex chihauhau som är en svår ras. QUOTE]

Alltså, svår och svår... Vad jämför man då med?

Shih ztu, tibbe, mops, affenpinscher.

Vad jag vet om rasen så är den ganska skällig mot andra hundar och människor, föredrar sin egen ras och har ganska mycket vakt i sig dvs att den skyddar sin flock och sitt revir till varje pris.

Hade gärna velat ha en chihauhau som familjehund men de jag träffat och när jag läst om rasen har bara "skrämt" mig då jag blivit utskälld och naffsad i bena av de flesta jag mött och texter jag läst har alla tagit upp skällighet och vakt.

Låter snarare som dåliga exempel på individer inom rasen och sådana finns det alltid gott om när en ras exploderat i popularitet så som chihuahuan gjort och dragit till sig många oseriösa uppfödare.

Cavalier king charles spaniel.

Håller med! :)

De jag har träffat har varit synnerligen lättuppfostrade, snälla och "barnvänliga". Inte det minsta intresserade av att springa i väg och jaga saker, utan de har hållit sig nära sin ägare, och samtliga har varit väldigt intresserade av att utföra små trick i utbyte mot godis ;)

Jag skulle i alla fall rekommendera att du tittar närmare på rasen :)

Senast ändrad:

Tänk på att tibetansk spaniel haft som uppgift att larma när det kommer folk så de är rätt skälliga!

Någon hund ur Bichon-familjen kanske? Jag tycker att Bolognese och Havanais verkar riktigt trevlig. Bolognese är inte särskilt skällig och ska vara lätta att ha att göra med (jag gillar i och för sig Tibetansk spaniel väldigt mycket, men de kan vara väldigt envisa och är som Brandgul påpekade larmande hundar).

Cavalier King Charles Spaniel som flera har tipsat om är ett jättetrevlig hundras! Min första hund var en sådan. Tyvärr är dock rasen behäftad med flera allvarliga sjukdomar och det finns även en del rädslor hos Cavalieren. Är ni intresserade av en Cavalier så bör ni noga undersöka hälsan och den mentala statusen hos föräldradjuren (och tidigare generationer).

delvis kl
Angående fransk bulldog kanske detta är något att tänka på? :)
"Den franska bulldoggen är aldrig någon ”mittemellanhund”. Odrägligt lat eller sprakande livlig, ättiksur eller uppspelt, oberörd av allt eller vaksam mot den minsta vindpust. Den är en livlig, mycket älskvärd och intelligent hundras. Charmig, orädd och lekfull, den kallas ibland för rashundarnas clown. Stadig, lugn, humoristisk, livlig och synnerligen välvillig. Den är känd för sin vighet och passion för jonglering med t ex bollar. Den kallas för hundrasernas clown."

Skulle tro att en tibbe passar ganska bra, om du orkar lägga ner lite extra energi om den skulle vara skällig.
Annars skulle jag nog hålla med lady_vip! :)

Bichon havanais?

Lugna trevliga hundar, och om man verkligen inte vill hålla på med pälsvården går det bra att klippa ner de.

Min trivs ypperligt som familjehundar men bangar inte timslånga promenader (om det inte är för varmt) en timslång ridtur funkar ypperligt det med.

Fransk Bulldog har jag träffat många och vartenda har varit så lugn och tillgiven till sin ägare och inte brytt sig det minsta om annat. Absolut en ras värd att titta närmare på. Cavalier King Charles Spaniel har vi nosat på lite också och ska nog titta närmare på den.

Någon hund ur Bichon-familjen kanske? Jag tycker att Bolognese och Havanais verkar riktigt trevlig.

+ 1 på bichonraserna, ej att förglömma, löwchen, den största av bichonerna! En underbar positiv och mångsidig sällskapshund som dessutom är otroligt söt och väldigt lättlärd. Man behöver inte ha rasklippningen, vi hade vår pojke nedklippt i alla år, vilket gav en päls som knappt behövde kammas och som inte fällde.

Att det skulle fungera med barn var ett av våra krav då vi skaffade vår löwchen, och barnen blev så småningom vuxna under hundens livstid. I 14 år hängde han med på allt, och i våras fick han somna in.

Hunden ska enbart fungera som sällskap och framför allt kunna hanteras av barn.

Tillägg: Även om det är en ras som är känd för att vara barnvänlig måste det finnas intresserade och engagerade vuxna runt barnet. Så det hänger också på hur gammalt barnet är och vad du menar med "barnvänlig". Att hunden accepterar vad som helst? Bichoner är väldigt snälla men de är livliga hundar. Vår löwchen var en underbar barnhund och i det låg också att han gick undan eller sade ifrån om det blev för mycket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 564
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka