Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Jag har inte pratat drag alls. Min poäng var mest en tankeställare. Hur många boxrar kan jogga raskt i fem km utan att flåsa/andas med munnen?

Poängen var att det är stor skillnad mellan raderna, och att man lätt blir van med vad ens egna ras klara och inte klarar.

Just att bara andas med munnen upplever jag nog är väldigt rasberoende men utan att det behöver ha med hässjning/problem att andas att göra. Schäfer är t ex en ras som jag ser mycket av och som jag också upplever ofta har munnen öppen oavsett vad den gör.

Jag har inte pratat drag alls. Min poäng var mest en tankeställare. Hur många boxrar kan jogga raskt i fem km utan att flåsa/andas med munnen?

Poängen var att det är stor skillnad mellan raderna, och att man lätt blir van med vad ens egna ras klara och inte klarar.
När man pratar kickbike pratar man normalt drag skulle jag säga. Det är ju sällan något som används för att jogga hundarna?
Boxer har absolut problem med sina korta nosar, men det är lite märkliga jämförelser och exempel som dras.

Ammo skulle med hässja/andas med öppen mun efter 5km rask jogg - så jag förstår inte hur det är relevant som exempel för vad en kortnosad inte klarar?

När man pratar kickbike pratar man normalt drag skulle jag säga. Det är ju sällan något som används för att jogga hundarna?
Boxer har absolut problem med sina korta nosar, men det är lite märkliga jämförelser och exempel som dras.

Ammo skulle med hässja/andas med öppen mun efter 5km rask jogg - så jag förstår inte hur det är relevant som exempel för vad en kortnosad inte klarar?
Meh, kom igen nu. Det var inte ett exempel för vad en kortnosad inte klarar. Jag pratade aldrig on drag, i såfall skulle jag ha nämnt det. Iofs tror jag inte hon brukar hässja nämnvärt efter det heller, men så kör vi bara sprint då vi drar så jag vet inte.

I min bekantskapskrets är det jättevanligr att jogga hundar med kb. De är hundar som inte är byggda för drag direkt. Jogging däremot är jättebra. Men jag säger ändå inte att MAN aldrig menar drag då att man nämner kb. DU menar drag. Inte MAN.

Just att bara andas med munnen upplever jag nog är väldigt rasberoende men utan att det behöver ha med hässjning/problem att andas att göra. Schäfer är t ex en ras som jag ser mycket av och som jag också upplever ofta har munnen öppen oavsett vad den gör.

Nu när du säger det så ja, tycker det i många fall sker ganska direkt efter att de kommer ut på en träningsplan. Har det inte ganska mycket att göra med aktivitetsnivå och förväntan hos hunden?

Meh, kom igen nu. Det var inte ett exempel för vad en kortnosad inte klarar. Jag pratade aldrig on drag, i såfall skulle jag ha nämnt det. Iofs tror jag inte hon brukar hässja nämnvärt efter det heller, men så kör vi bara sprint då vi drar så jag vet inte.

I min bekantskapskrets är det jättevanligr att jogga hundar med kb. De är hundar som inte är byggda för drag direkt. Jogging däremot är jättebra. Men jag säger ändå inte att MAN aldrig menar drag då att man nämner kb. DU menar drag. Inte MAN.

Googla kickbike hund så förstår du varför vi trodde att du menade drag.

Din bekantskapskrets är ju knappast normen.

Det gör inte min schäfer heller. Inte har hon problem med luftvägarna för det 🤷‍♀️

Jag förstår inte? Vi har en tråd om boxrar och deras andning och du skriver "Hur många boxrar kan jogga raskt i fem km utan att flåsa/andas med munnen?" men du menar inte det som exempel på vad en kortnosad inte klarar?
Vad menar du då? Varför drar du upp en massa saker som dina hundar kan göra utan att hässja om du inte använder det som exempel för vad en hund ska klara?

Med "man" menar jag folk i gemen. Jag vet ett gäng personer med kickbike men jag har aldrig hört någon använda dem för att jogga hundarna? Men det är kanske vanligt i vinthundskretsar?

Nu när du säger det så ja, tycker det i många fall sker ganska direkt efter att de kommer ut på en träningsplan. Har det inte ganska mycket att göra med aktivitetsnivå och förväntan hos hunden?

Schäfrar tycker jag verkar ha munnen öppen för jämnan...
På plan känns det som om många hundar oavsett ras har munnen öppen om de är uppe i aktivitetsnivå men stänger den om de fokuserar totalt på något, t ex en leksak eller om de väntar på ett kommando de vet ska komma.

Schäfrar tycker jag verkar ha munnen öppen för jämnan...
På plan känns det som om många hundar oavsett ras har munnen öppen om de är uppe i aktivitetsnivå men stänger den om de fokuserar totalt på något, t ex en leksak eller om de väntar på ett kommando de vet ska komma.

Jag ska absolut inte påstå att aktivitetsnivå/förväntan är det enda som får en boxer att ha munnen öppen, men de är ju inte precis kända för att vara lugna och sansade. ;)

Nej, det är inte helt korrekt utläst. Boxern finns med i SRD med en lista på problemområden. Dock var det bara en eller ett par domare som på de SRD rapporter som fylls i vid varje utställning som skrev att de uppmärksammat sådana problem på de utställda boxrarna. Det rasklubben gör ovan är argumenterar (helt korrekt) för att man vill ha kvar boxer på listan, trots att få anmärkningar kommit in.
Så här står det på boxerklubbens hemsida:
"Domare på utställning lämnar en rapport av observationer på det som lyfts i SRD. Rapporterna delges också rasklubben som information och för att möjliggöra samsyn mellan domare och rasexperter. Svenska Boxerklubbens slutsatser av domarnas SRD år 2017- 2019:

Vanligt förekommande är övertypiska boxer med runda, oädla huvuden och alltför korta nospartier, vilka påverkar hälsan negativt. Hundens förmåga att andas försämras, vilket påverkar såväl hundens vardag som möjlighet att prestera vid olika funktions- och arbetsprov. Vår slutsats av detta är att utvecklingen av boxern inte givit den positiva utveckling som behövs för att ta bort boxern från SRD-listan. Därmed önskar vi att boxern ska finnas kvar i Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar rörande överdrifter hos rashundar. Vår målsättning måste vara att skapa intresse och förståelse för en exteriör avel som gynnar sund exteriör med god funktion och förebygger förekomsten av icke önskvärda egenskaper hos avkomman som påverkar hälsan negativt."

Så rasklubben och du verkar inte ha riktigt samma syn på saken. Om det var 1 eller 2 hundar som påverkas negativt som du påstår skulle väl inte klubben skriva att det är vanligt förekommande med hundar vars hälsa påverkas negativt.

Så rasklubben och du verkar inte ha riktigt samma syn på saken. Om det var 1 eller 2 hundar som påverkas negativt som du påstår skulle väl inte klubben skriva att det är vanligt förekommande med hundar vars hälsa påverkas negativt.

Fast jag vet hur underlaget såg ut.

Måste säga att jag är förvånad över att du inte håller med din rasklubb om hälsoläget.
Generellt tycker jag att man brukar tycka att ens rasklubb gör för lite - men du tycker alltså att de överdriver problemet ?

Som utomstående är det svårt att inte hålla med rasklubben måste jag säga.

Jag håller med om att boxer ska stå på SRD listan och att vi måste ha koll på situationen. Jag har åsikter om en del av formuleringarna från rasklubben.

Hade tänkt redigera för att förtydliga men hann inte.

Det handlar alltså inte om antalet hundar utan om antalet tillfällen som domare noterat avvikelser. Detta varierar mycket mellan svenska, nordiska och utomnordiska domare. En hög procent av de svenska och nordiska domarna anser att boxern ska stå kvar på listan medan de utomnordiska inte håller med. Procenten som anmärkt på hundar är dock betydligt lägre även bland de svenska och de nordiska.

Ta 2017, t.ex. 735 bedömda hundar. 16 anmärkningar på korta nospartier.

Jag håller med om att boxer ska stå på SRD listan och att vi måste ha koll på situationen. Jag har åsikter om en del av formuleringarna från rasklubben.
Att de utomnordiska inte håller med är väl inte särskilt förvånande ? De har nog mer tolerans för andningsproblem än här. Generellt brukar det ju vara mer överdrifter på kontinenten än här uppe.
Det tycker jag man ser i alla raser nästan.

Det handlar alltså inte om antalet hundar utan om antalet tillfällen som domare noterat avvikelser. Detta varierar mycket mellan svenska, nordiska och utomnordiska domare. En hög procent av de svenska och nordiska domarna anser att boxern ska stå kvar på listan medan de utomnordiska inte håller med. Procenten som anmärkt på hundar är dock betydligt lägre även bland de svenska och de nordiska.

Att de utomnordiska inte håller med är väl inte särskilt förvånande ? Generellt brukar det ju vara mer överdrifter på kontinenten än här uppe.
Det tycker jag man ser i alla raser nästan.

Nej, inte alls förvånande. Jag redovisade bara vad som sades i rapporterna. Och även de svenska/nordiska som svarade att boxern ska stå kvar på listan hade ju långt ifrån alltid specifika anmärkningar på de hundar de dömde.

Jag gick in och läste lite hos boxerklubben efter att du svarat mig att dessa fel är inget man undviker utställning för och att antalet rapporterade hundar på utställning bör stämma överens med hur det ser ut inom rasen.

Jag hittade tre rapporter på hemsidan. 2017, 2018 och 2019. 2017 är ju bara en sida och en lista där det står som du skriver 735 bedömda hundar och 16 korta nospartier. Men rapporterna från 2018 och 2019 är ju långa med beskrivningar av hur många utställningar, hundar, domare osv. Och det var ju definitivt fler än ”en eller ett par domare” som hade rapporterat som du skrivit i det inlägget jag svarade på?

Jag hittade tre rapporter på hemsidan. 2017, 2018 och 2019. 2017 är ju bara en sida och en lista där det står som du skriver 735 bedömda hundar och 16 korta nospartier. Men rapporterna från 2018 och 2019 är ju långa med beskrivningar av hur många utställningar, hundar, domare osv. Och det var ju definitivt fler än ”en eller ett par domare” som hade rapporterat som du skrivit i det inlägget jag svarade på?

Ja, jag använde "ett par" lite slarvigt som "några" snarare än "två". Problemet med 2018 och 2019 års rapporter är att det inte går att utläsa om det är samma domare som rapporterar två saker och på en eller flera hundar.

Men ta nedanstående från 2018:

"Tre domare noterade punkter som fanns upptagna i SRD-listan för vår ras. En av våra nordiska domare som dömde 82 boxer noterade 18 hundar med ”korta nospartier” och tre med ”lång tunga”, men påpekade samtidigt ”inget problem med andningen trots varmt väder”. Tre domare noterade ”knipta näsborrar”. Vår svenska domare som dömde 89 boxer noterade att två av de utställda hundarna hade ”alltför knipta näsborrar”. Sju domare noterade hundar som var utmärkta inom riskområdena. Vår svenska domare noterade ”välutvecklade, stora näsborrar” på många av de utställda hundarna."

Från detta ser jag en situation som behöver arbetas med och uppmärksammas, men knappast en katastrof. Det finns i SRD-rapporterna inte heller något underlag för uttalandet om "runda, oädla huvuden".

Från detta ser jag en situation som behöver arbetas med och uppmärksammas, men knappast en katastrof. Det finns i SRD-rapporterna inte heller något underlag för uttalandet om "runda, oädla huvuden".
Ursäkta om jag tjatar om exteriörbeskrivningarna, men: kan inte detta med huvudena vara information från exteriörbeskrivningsprotokollen? Där finns ju fyra parametrar som beskriver skallens form, varav två alternativ är flat - rund. Nu står detta ju i relation till en diskussion om SRD, men som det formuleras på rasklubbens hemsida så tolkar jag det mer som information om exteriören och de stora problemen generellt, inte bara information hämtad från SRD-protokoll - det är ju från hälsoläget det tas ett beslut om SRD, inte om det syns något problem i SRD-protokollen... för det kan ju finnas många anledningar till varför faktiska problem inte nämns där.

Alltså jag har ingen aning, det verkar bara så märkligt för mig att en rasklubb inom SBK inte aktivt analyserar och drar nytta av all upptänklig information om rasens exteriöra och hälsomässiga utveckling, både via SRD, utställningskritiker, exteriörbeskrivningar och på andra sätt (exempelvis Agria Breed Profile). Jag skulle ju faktiskt utgå från att boxerklubben gör allt detta?

Ursäkta om jag tjatar om exteriörbeskrivningarna, men: kan inte detta med huvudena vara information från exteriörbeskrivningsprotokollen? Där finns ju fyra parametrar som beskriver skallens form, varav två alternativ är flat - rund. Nu står detta ju i relation till en diskussion om SRD, men som det formuleras på rasklubbens hemsida så tolkar jag det mer som information om exteriören och de stora problemen generellt, inte bara information hämtad från SRD-protokoll - det är ju från hälsoläget det tas ett beslut om SRD, inte om det syns något problem i SRD-protokollen... för det kan ju finnas många anledningar till varför faktiska problem inte nämns där.

Jag är 99% säker på att det inte kommer från exteriörbeskrivningarna. Det finns inte upptaget någonstans att dessa analyseras överhuvudtaget. Om det görs så har den informationen inte kommunicerats till vare sig medlemmar eller lokalområden.

Alltså jag har ingen aning, det verkar bara så märkligt för mig att en rasklubb inom SBK inte aktivt analyserar och drar nytta av all upptänklig information om rasens exteriöra och hälsomässiga utveckling, både via SRD, utställningskritiker, exteriörbeskrivningar och på andra sätt (exempelvis Agria Breed Profile). Jag skulle ju faktiskt utgå från att boxerklubben gör allt detta?

SRD, ja. Agria Breed Profile, ja. Sammanställningar av hälsostatistik för HD, ja. Sammanställningar av MH och MT, ha. Om något görs med utställningskritiker och exteriörbeskrivningar så finns det absolut noll information om detta så jag känner mig ganska säker på att det inte sker.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 156
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar