Märkbar = den mår dåligt av det. Du vet inte om 5% sämre syresättning faktiskt gör att hunden mår objektivt dåligt. En tax kan inte springa lika fort som en greyhound, men betyder det att den lider av det? En nakenhund måste ha kläder på sig när det är kallt, är det inte heller en okej anpassning till vad som är bäst för hunden likväl som att inte hårdträna en boxer i stark sommarvärme?
De flesta raser har tagits fram av en anledning. I vissa fall är anledningen rent estetisk. Det är inte fallet med boxer. De togs fram för storviltsjakt, specifikt för att hålla fast i storviltet. Då resonerande man som så att ett kort, brett nosparti med en uppnäsa innebar att hunden kunde gripa ett ordentligt tag i bytet utan att näsborrarna blockerades av bytet.
Rätt eller fel tänkt? Det har jag ingen aning om, vi jagar inte storvilt så ofta med boxer idag. Men det är rasens historia och jag anser att det är viktigt att bevara ur den synpunkten och för att det är en del av hela paketet boxer. Jag ser ingen konflikt mellan att bevara boxern som den ska se ut och att den ska vara en användbar brukshund som inte mår dåligt.