Kanske. Jag ser det inte som ett jätteproblem. Värst är väl att jag "munandas" vilket gör att jag snabbt får plack framtill på tänderna.
Jag tycker det låter rätt besvärligt, jag ogillar själv starkt att tvingas att munandas. Jag upplevde min livskvalité nedsatt när jag nyligen hade bihåleinflammation. Men jag är ju inte van vid att behöva munandas när jag är frisk.
Det är så klart inte okej om påverkan är sådan att de inte leka och träna. Men om de kan träna 10% mindre än en schäfer i 25 grader och tar 10% längre tid att återhämta sig, det är det som jag inte ser som ett problem. Alla hundar kan ju bli överhettade beroende på situation och träning. Någonstans går så klart gränsen, men om 100% är normalfallet så går inte gränsen vid 99%. Inte för mig i alla fall.
Vi har ju som vi kan konstatera inga mått på hur stor försämring det handlar om huruvida det påverkar hunden negativt eller ej får vetenskapen visa när en sådan studie görs. Jag såg nyss en film på en boxer som efter ett MH vid normaltemp (människorna hade jacka eller långärmat på sig) inte visade minsta tendens att återhämta sig under de flertal minutrar som genomgången var. Hunden var helt klart besvärad hela tiden pga. sitt kraftiga flåsande. Då var det ingen jätteansträngning på ett MH, lite lek bara.
Fast det tycker jag understryker att det finns fler saker som gör att hundar blir överhettade. Att inte ha underull gör också att man värms upp snabbare. När min numera bortgångne Breeze gick direkt till skuggan när vi gick ut hörde man ingen andning och munnen var stängd, men han hatade känslan av sol på kroppen då hans extremt tunna päls värmdes upp väldigt snabbt.
Min hund har definitivt underull, massor förra sommaren fick jag ta bort det mesta då det blev jobbigt för honom så de hjälper knappast mot värme. Han har tyvärr lite mer motor än förstånd vid träning. Han lugnar inte ner sig ett dugg i träning pga. värme och jag begränsade honom inte tillräckligt när han var yngre. Min första hund var lite "slöare" så jag var inte van vid det. Nu vet jag vart gränsen går. Han kan jogga en mil vid + 25 grader utan problem men inte träna explosiva saker som agility mer än korta sekvenser och gärna nedblött. Men hans förmåga att överhetta hade absolut varit något att ta i beaktande om han hade gått i avel. Det är ändå en brukshund och den bör fungera i arbete även på sommaren.
Hundägare 1 är inte alltid opartisk då det förekommer en hel del aktivism i frågan och extrema positioner. Som att 1% sämre skulle vara oacceptabelt.
Jag skulle inte påstå att hundägare i skulle göra bedömningen men den har iaf inget som helst egenintresse i bevarande av rasens utseende utan kan nog lättare se frågan ur hundens perspektiv. Självklart ska kunniga veterinärer med tillgång till utrustning att undersöka fysiska och psykiska besvär vara de som undersöker vart gränsen går för att hunden ska påverkas negativt på något sätt.
Hur definierar du förresten "biljud"? För mig är det t.ex det typiska mopsljudet, när det finns ett "skrapande" ljud. Däremot att själva andningsljuden hörs mer om munnen är öppen och tungan ute anser inte jag vara ett biljud.
Forcerad andning (man hör att luften pressas genom ett mindre utrymme) är för mig ett biljud. Hunden ska inte behöva ta i för att andas ens om den flåsar.
Alla former av snarkningar, snorklingar, skrapande ljud mm. där det låter som hunden har något som stör luftflödet. Både tillfälliga och ihållande.
Eg. allt som låter "jobbigt" eller "störande" för hunden.
Det låter väldigt lite när mina hundar flåsar, man hör mer av rörelsen av bröstkorgen mot golvet än själva andningsljuden. Har jag örat mot munnen på dem när de flåsar på dem hör jag såklart att luften rör sig men inte på längre håll.