Boutolism - vaccinering

Sv: Boutolism - vaccinering

Kadaver i fodret innehåller oftast botulism typ C vilket man inte verifierat på häst i sverige. Typ B-sporer kommer oftast in i balen med jord, för att de skall sporulera o bilda toxin fordras en viss miljö bla nästan inget syre. Rätt miljö finns normalt sett inte i balar med en TS över 50%. Man har hittat toxin även i balar med högt TS men då har de varit uppenbart dåliga.
PL

Vill bara komplettera med upplysningen att botulinumbakterien som producerar toxin typ B, som du sagt, är en "jordbakterie", det innebär att också hästar som äter hö kan drabbas även om risken är mindre jämfört med ensilage. Hästar äter ute i hagen, både av det foder vi ger och av det gräs eller de rötter de hittar i hagen. Fuktiga hagar löper större risk att drabbas av botulinumbakterien är torra.

Saxat från arbetet jag länkade till ovan.
Undrar vad du har för underlag till ditt påstående?
PL

Jag har helt klart för mig att jag läst det i en studie, refererad i någon av våra större hästtidningar.

Dock kan jag nu inte hitta just det materialet jag tänker på. Genom en liten efterforskning har jag hittat material där man har flera hästar som drabbats av botulism och haft hö som grovfoder. I alla de fallen jag hittat har dock misstanken varit att höet har varit av dålig kvalitet.

Ett hösilage med hög ts har förmodligen exakt samma botulismrisk som ett hö. Det finns uppgifter om siffror i TS när botulismrisken anses likvärdig.

Bland annat:
http://animalscience.ag.utk.edu/horses/pdf/Botulism_1-21-03.pdf

Ja, talar man om mer eller mindre ruttet hö kan det bildas anaeroba partier. Men fortvarande gäller det jag citerade för svenska förhållanden.
PL

Ja, talar man om mer eller mindre ruttet hö kan det bildas anaeroba partier. Men fortvarande gäller det jag citerade för svenska förhållanden.
PL

Nja... alltså... jag menade då mer att de petar i sig bakterien i hagen... den anaeroba (=syrefattiga) miljön erbjuds sedan även i hästens tarmsystem där mycket små mängder bakterier kan producera en letal mängd toxin.

Inget som normalt förekommer på vuxna hästar men det förekommer på föl "shaker foals".
Iofs misstänks denna typa av toxikoinfektion av vissa vara orsaken till grässjuka men då med en annan typ än B o med helt andra symtom.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 674
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka