Boutolism - vaccinering

Sv: Boutolism - vaccinering

Var hästen korrekt diagnostiserad o i så fall med vilken variant?
PL

Ja, hästen var korrekt diagnosticerad, vet inte med vilken variant. Tyvärr så bortsåg veterinärerna länge från att det kunde vara botulism, just pga att hästen var så ordentligt vaccinerad, så när de väl ställde rätt diagnos så var hästen väldigt dålig.

Eftersom hästen överlevde undrar jag då hur diagnosen ställdes, det finns två sätt antingen hittar man toxin i fodret eller också i mag/tarminnehållet det senare vanligen vid obduktion.
Måste skilja på en sannolik o en bekräftad diagnos.
PL

Har precis grundvaccinerat om hästen. Han var vacinerad när han va mindre. men sen sa våran veterinär att det va onödigt dp vai olockade höt i påsar. vet. menade på att man då såg om det fanns något dött djur i balen. Nu har jag vaccinerat om honom och kommer vaccinera varje år

Hästen överlevde inte, antar att du blandar ihop "mitt" fall med det Vettig skriver om.

Tack för den länken.
JB måste ju uppenbarligen ha missat att det dör fullt vaccinerade hästar :angel:

Immer

Du som har erfarenhet i det veterinära yrket, hur vanligt är det med boutulism?

Jag tar tillbaka, klickade på länken, läste och kom fram till svaret alldeles själv :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Har själv sett papprena (inkl. obduktion) på hästen jag nämnde, så hörsägen...nej.
Antingen har undersökande vet. eller den som gjorde examensarbetet missat något. Vem låter jag vara osagt (då jag inte är mer insatt)

vi ger botulism till våra hästar varje år :) men tror också jag hört något om det där med varannat år.

Ett förslag: skicka ett PM till PL och berätta fakta i målet: hästens namn, behandlande veterinär/klinik, datum. Sen kan kanske PL upplysa den som gjorde avhandlingen om att fel begåtts. Det finns kanske massor av vaccinerade hästar som har dött runt om i Sverige! :eek:

Immer

Visst kan den som har gjort arbetet missat ngt fall, att hon missat ett verifierat fall är dock mindre troligt eftersom det bara är SVA som testar för toxinet!
Om man har ett vaccinerat fall med en ej verifierad diagnos kan diagnosen vara fel, hästen ha botulism av annan typ än B eller så kan det vara fråga om ett faktiskt fall där vaccinationen ej fungerat.
Kan förstås även vara ett fall som är färskare än undersökningen.
PL

Senast ändrad:

Skulle du som veterinär (?) rekomendera att man botulism vaccinerar en häst som har fått grundvaccin osv men inte kommer äta hösilage nånsin mer (inte i min ägo iaf) om inte höet blir så dåligt något år att det inte går att använda?

Eller kan de få botulism av något mer än hösilaget?

Får man ställa en fråga vad ni betalar för era sprutor???
Dom är inte billiga precis.
Nu slår jag visserligen ihop vanligt vaccin + botu.
Min veterinär åker ut i fält bara på fredagar men han borde vara billigare än distriktet.
Jag har betalat 1500 för två hästar nu detta o förra året (räkna in vanligt vacc oxå). Den ena är en stor häst o den andra en shettis.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 674
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka