Boutolism - vaccinering

Sv: Boutolism - vaccinering

Får man ställa en fråga vad ni betalar för era sprutor???
Dom är inte billiga precis.
Nu slår jag visserligen ihop vanligt vaccin + botu.
Min veterinär åker ut i fält bara på fredagar men han borde vara billigare än distriktet.
Jag har betalat 1500 för två hästar nu detta o förra året (räkna in vanligt vacc oxå). Den ena är en stor häst o den andra en shettis.

350 kr/sprutan tar våran. oavsett storlek på häst. då hon bara ha 1 dos vaccin. Vet inte om dom tagit bort dom med fler doser? Hur som helst så får man betala 350 kr/häst.

Varför matar ni era hästar med hösilage för då? Gör ni inte det så slipper ni ju vaccinera mot boutolism och därmed slipper ni fundera på att era hästar kan bli sjuka. :)

Jag gör det av den enkla anledningen att det är vad som erbjuds i mitt stall.

Har precis grundvaccinerat om hästen. Han var vacinerad när han va mindre. men sen sa våran veterinär att det va onödigt dp vai olockade höt i påsar. vet. menade på att man då såg om det fanns något dött djur i balen. Nu har jag vaccinerat om honom och kommer vaccinera varje år

Men det är väl lite fel att resonera så också, visst ser du om det finns ett dött djur i balen. Men det döda djuret kanske inte ligger i den delen av balen som du precis har öppnat, vilket leder till att föruttnelsen redan har startat av djuret för länge sedan och spridit sina bakterier i hela balen...det gör att hästen kan bli sjuk iallafall...

Men kan man inte prata med stallägaren och de som hyr stallplats? Komma överens om att byta hö istället för att ge en helt onödig spruta till sin häst? Det är ju billigare i längden med vanligt hö...

Jo det tycker jag med nu. men när jag inte visste så mycket om botulism så är det väl klart att jag lyssnar på en veterinär?

Botulism kan dom få genom så mycket annat än bara hösilage så att byta ut hösilaget mot hö är ingen garanti.

Tillräckligt torrt hösilage är åxå ett "säkert" foder. Det måste vara ganska blött för att bakterierna ska kunna växa. Överlåter förklaringen till någon annan=)

De är egna bönder och slår sitt silage själv, så för dem tror jag att det kvittar pengamässigt.
Här i norrland ger de flesta silage och väldigt få ger hö, därifrån jag kommer är det precis tvärtom.

vi fodrar from i år med hösilga då vi har fått en bronkit häst.
sen så fungerar det mkt bättre till föl, då det ibland (vad jag fått lära mig) en högre protein halt samt att det är mer attraktivt för dem, så det ska min nykommling få när hon kommer hem...
men sen så har vi ju shettis oxå, o det vore nog itne det ulitmata för henne, men,...a så får det bli...

men att vaccinera tar bort chansen för det dödliga botulismen så jag tycker att det är värt att betala det, anser att det e samma sak som försäkring, man betalar även fast man inte vet om man kommer att behöva det...

*kl*
Mina hästar är grundvaccinerade, sen slutade jag. På skolan lärde jag mig att det vaccin som finns i sverige tar endast en av typ tjugo sorters botulism. Visst, det är den vanligaste sorten men enligt mig är det inte värt pengarna när man väger upp hösilaget i påsar. Jag tycker att man känner lukten redan när man öppnar balen om den är dålig.
Hade jag däremot en lösdrift och de hästarna åt från storbal (odelad) så skulle jag nog vaccinera.

Men det är väl lite fel att resonera så också, visst ser du om det finns ett dött djur i balen.

Vore ju bra om du tog reda på lite fakta också... :crazy:

Det räcker med ett enda kontaminerat strå i en hösilagebal för att döda en häst.
Leta rätt på det strået om du kan.:smirk:

Kostnaden för vaccinering mot botulism måste vara en piss i havet för massor med hästägare, som lägger pengar på allt från 48 olika burkar foder till fina täcken med guldkant och snygga ridbrallor...

AM

Senast ändrad:

Nu vart de väl lite fel?
Hon tyckte ju INTE att man skulle ge hösilage utan vaccination. Hon svarade på vad min veterinär hade sagt bara

Du har så rätt så Nafayette.
Nu när jag vaccinerade sist så kostade det 1500:- och då vaccinerade jag två hästar mot botulism, A2 och stelkramp. Den minsta kostnaden var själva vaccinet. Resten var annat som tex milersättning.
Så att rationalisera bort något som kostar så otroligt lite men kan rädda hästens liv är för mig ofattbart.

Visst är chansen väldigt liten att ens häst får det men det finns folk som vinner på lotto också.

Mvh

Tora

Vore ju bra om du tog reda på lite fakta också... :crazy:

Det räcker med ett enda kontaminerat strå i en hösilagebal för att döda en häst.
Leta rätt på det strået om du kan.:smirk:

Kostnaden för vaccinering mot botulism måste vara en piss i havet för massor med hästägare, som lägger pengar på allt från 48 olika burkar foder till fina täcken med guldkant och snygga ridbrallor...

AM
Kadaver i fodret innehåller oftast botulism typ C vilket man inte verifierat på häst i sverige. Typ B-sporer kommer oftast in i balen med jord, för att de skall sporulera o bilda toxin fordras en viss miljö bla nästan inget syre. Rätt miljö finns normalt sett inte i balar med en TS över 50%. Man har hittat toxin även i balar med högt TS men då har de varit uppenbart dåliga.
PL

Skulle du som veterinär (?) rekomendera att man botulism vaccinerar en häst som har fått grundvaccin osv men inte kommer äta hösilage nånsin mer (inte i min ägo iaf) om inte höet blir så dåligt något år att det inte går att använda?

Eller kan de få botulism av något mer än hösilaget?

Det är lika vanligt med botulism av hö som av hösilage enligt de studier som finns. Dock är det då inte inräknat i vilken grad respektive foderslag totalt används.

vi ger botulism till våra hästar varje år :) men tror också jag hört något om det där med varannat år.

Stackars hästar. Överlever de verkligen VARJE år :devil:

Jag tycker definitivt att du åtminstone ska begränsa dig till vartannat år så att hästarna kan återhämta sig däremellan. :smirk:

Det är lika vanligt med botulism av hö som av hösilage enligt de studier som finns. Dock är det då inte inräknat i vilken grad respektive foderslag totalt används.

Hos samtliga patienter inkomna till djursjukhus där grovfoder finns
angivet i journalen är det hösilage som uppgivits som grovfoderkälla
vilket talar för att det finns en koppling mellan hösilage och en ökad
risk för den kliniska misstanken om botulismintoxikation.

Saxat från arbetet jag länkade till ovan.
Undrar vad du har för underlag till ditt påstående?
PL

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 673
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka