Bortsprugna hundar på nyår

Sv: Bortsprugna hundar på nyår

KL
Nu har jag precis författat och skickat ett mejl till SKK:s pressavdelning och föreslagit att de inför kommande nyår skickar ut ett pressmeddelande till media med information om risken för bortsprungna hundar vid nyår. Jag tror att det vore bra om media - hur kortfattat det än må vara - tar upp detta i samband med nyårsfirandet.

Hundar har nog alltid rymt i samband med nyår, men det är nog först i samband med alla Facebookgrupper om försvunna hundar som man har fått upp ögonen för hur omfattande det är. Som någon nyss skrev på Bosses Hundhjälp för ett par dagar sedan (fritt återgett från minnet): För säkerhets skull kommer jag att rasta mina hundar i koppel på nyårsafton trots att de inte är rädda för fyrverkerier. Efter att ha läst här i en vecka så förstår jag även mina hundar kan försvinna.

*kl*
Här i bostadsområdet var mormor i familjen ute med lilla hunden i sele vid 22-tiden igår. Här har det smällt lite då och då ett par dagar, det small, hunden blev rädd och lilla mormor höll väl bara emot i kopplet så slank vovve ur selen :(
Den var borta fortfarande i förmiddags. Vi har varit ute men inte sett något, man är ju lite rädd att den ska ha blivit påkörd, finns mycket trafik här. Dessutom ligger Brunnsviken frusen precis bredvid, har den sprungit över isen kan den typ vara varsom... och frågan är om isen är hel eller om det finns vakar när det varit så varmt...

Vi är sjukt noga med var vi går och när kring nyår, även om vovve inte är särskilt berörd. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag förlorade min hund, särskilt under nyårsnatten.

Bra tänkt med pressinfo till SKK, kan vara något att tänka på att sprida till nästa nyår på FB också, tillsammans med alla "skjut inte raketer, tänk på djuren"-meddelanden. :idea:

Det är inte alls säkert att skotträning hjälper. Jag känner flera hundar, även skottorädda jakthundar, som är skiträdda för raketer. Skott visslat, tjuter, blinkar o lyser inte.

Du kanske råkade missa de sista raderna i mitt inlägg? :)

Självklart kan det ju finnas omöjliga fall men har träffat skrämmande många som aldrig ens påbörjat någon liknande träning med deras skotträdda hund. Dom har aldrig ens tänkt på det. Det är en tankegång jag bara inte kan förstå

Senast ändrad:

Finns många bra efterlysningssidor på FB där dom även uppmärksammar upphittade hundar! Vet dock inte om jag får skriva ut dom här då jag driver en av dom, men ett bra tips är att kika runt lite. Ring även och tjata hos polisen, det har hänt att dom omhändertagit hundar men sagt att dom inte haft hundar inne när ägaren ringt. Dåligt kommunikationssystem där :/

Det vore toppen om media kunde skriva lite om det! Som komplement till "skjut inte fyrverkerier". Vore nog jättebra om hundägare, och alla andra också, fick lite information om hundvett just kring nyår.

Sen om folk kunde lära sig vad som är ett säkert halsband och inte. jag ser dagligen stora mjuka, luddiga halsband där man får in en knuten näve under halsbandet om man vill. Klart hunden kommer ur det och livsfarligt som fan är det med tanke på trafik mm.
Kedja och dressyrlänk är fantastiskt om man befinner sig i lägen där hunden inte får knöla sig ur halsbandet. Jag har tom varit med om folk som dykt upp på räddningsträningar i fasta läderhalsband som legat som en rockring runt halsen på hundarna.:confused:
När min hund försökte hoppa mellan två hustak var jag jävligt glad att hon hade kedja och inget annat på sig, för då gick det att hala upp henne oskadd igen.

Jag har varit med om att en kedja har smällt av när någon trampade på ett koppel. Sen dess så har jag dog security halsband på mina hundar utom när vi är på träningsplan, då har de vanliga halvstryp. De bryr sig inte om hur mycket det tjuter och smäller, men just risken att de kryper ur på grund av något vill jag eliminera.

I Malmö börjar det skjutas raketer i början av december typ, när som helst på dygnet men oftast tidiga kvällar. Väl på nyårsafton sköts det regelbundet hela dagen, jag var ute med hunden kl 19 i hopp om att det inte skulle skjutas så mycket då men där hade jag fel. Som tur är så är hunden inte rädd för raketer längre, han var det dock som valp.

Så att undvika raketer är hopplöst i storstan. Men sen håller jag med alla som skriver här om att ha ett halsband/sele hunden inte kan ta sig ur och ifall man vet om att hunden är rädd (och kanske annars också) - ha en reflexsele på hela dagen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 931
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 545
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 975
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar