Bortsprugna hundar på nyår

Taefill

Trådstartare
Det är lätt att vara efterklok och det är ännu lättare att döma andra, men jag sitter ändå här och tänker. Varje år är det flera hundar som sprungit bort, 31 december och 1 januari. Flera av dem är lite skygga och ängsliga. Det känns nära till hands att misstänka att de blivit skrämda av fyrverkerier och sprungit iväg. Det jag inte förstår är, hur är det möjligt? Är det okunskap hos ägarna? Slarv?
Jag har själv en hund som inte är rädd, han reagerar en aning men inte mer. Ser till att aktivera honom ordentligt under dagen, antingen kopplad eller långt ute i skogen där det garanterat är tyst. Går ut sista kvällskissen vid 11 innan det smäller så mycket, och sen igen innan vi går och lägger oss, när det blivit tyst igen. Även fast han inte är rädd, just för att vara säker på att inget ska hända.
De flesta hundmänniskor jag känner gör på liknande sätt, givetvis ännu mer försiktiga om hunden är rädd. De har liksom ingen chans att springa bort.

Men hundarna som försvinner runt nyår, hur går det egentligen till? Ger man sig ut med (den nervösa) hunden lös trots att det kan smälla i närheten? Den rymmer från tomten?

Sv: Bortsprugna hundar på nyår

Jag kan tänka mig ett vanligt senario är att man har gäster hemma och det är spring ut och in genom dörren och hunden smiter ut, alternativt någon "snäll" gäst kommer på att hunden nog oxå vill följa med ut. :crazy:

Annars så finns det ju en hel del i storstäderna som skjuter rakter från tidig kväll till tidig morgon, man kanske tror att det är lugnt och så blir hunden skrämd och man tappar den.

Jag förstod inte riktigt problemet med raketer förrens vi firade ett par år i Täby, där började de skjuta så fort det mörknade lite, sen var det raketer konstant tills klockan var framåt 3... Här ute på landet så kanske det är någon som skjuter vid tolvslaget och sen är det inget mer. ;)

Det är sant, tänkte inte på att det kan vara gäster som råkar släppa ut hunden.

Jag bor i ett villaområde i en hyfsat stor stad, så det skjuts ju en del men inte konstant från att det blir mörkt till 3. Det är mer att någon familj kanske skjuter vid 4-5, någon vid 9 och sen resten timmen runt 12 ungefär. Men det är klart, det blir ju mer i områden där väldigt många människor bor.

Inför varje nyår så tänker jag på alla hundar som blir rädda och springer bort. I år var inget undantag.

Om vi bortser sådant som att ta med hunden ut för att titta på fyrverkerier i kombination med att ägaren är onykter, så finns det många chanser för en rädd hund att springa bort sig en helg som nyår. Man har gäster och ytterdörrar öppnas och stängs (eller lämnas på glänt) och en hund kan slinka ut. En rädd hund kan krafsa på dörren i panik och en icke-hundvan gäst öppnar dörren i tron om att hunden vill ut för att kissa. En annan sak som kan inträffa är att en skotträdd hund överraskas av en smällare (behöver ju inte vara vid tolvslaget) och får panik och backar ur halsbandet.

Detta kan så klart undvikas om man är vaken och skärpt och använder sitt förnuft. Sedan tror jag inte att alla hundägare är vana vid att hantera hundar som blir panikslagna, särskilt om man inte är "hundmänniska" och hunden normalt sett är mycket lätthanterlig. Många är inte riktigt med på hur ohanterlig hunden helt plötsligt blir och tappar den. Och ibland så överraskas man helt enkelt, och det kan ju faktiskt även hända rutinerade hundmänniskor. Olyckan kan alltid vara framme.

Nu är inte mina rädda, men de var faktiskt ute och snabbkissade lösa. Dock inte just på tolvslaget.
Sen skjuts det ju i flera dagar, svårt att undvika.

Detta kan så klart undvikas om man är vaken och skärpt och använder sitt förnuft. Sedan tror jag inte att alla hundägare är vana vid att hantera hundar som blir panikslagna, särskilt om man inte är "hundmänniska" och hunden normalt sett är mycket lätthanterlig. Många är inte riktigt med på hur ohanterlig hunden helt plötsligt blir och tappar den. Och ibland så överraskas man helt enkelt, och det kan ju faktiskt även hända rutinerade hundmänniskor. Olyckan kan alltid vara framme.

tack och lov (peppar,peppar) är våra båda labbar skottränade så det är inte rädda på det sättet, men jag utsätter inte heller våra hundar för raketer i nära anslutning, och dels för jag vet inte hur jag hanterare en panikslagen hund.

Jag jobbade i natt och stog ute på en balkong strax för 12...har en bensinmack rätt nedanför och då kom en bil o skulle tanka....och "idioterna" tar ut en hund ur bilen ......hunden blev helt hysteriskt rädd och det var bara rena rama turen att dom fick in den i bilen igen :( ......
så jäkla klantigt

Ja, absolut att olycka kan hända vem som helst och när som helst. Jag förvånas bara (varje år) över det höga antalet hundar som försvinner.
Ren idioti får man väl ändå tro och hoppas är ett fåtal, det handlar nog då oftare om t.ex. som du säger att ägaren inte kanske har kunskap och förståelse för hur hunden kan reagera om den blir riktigt skrämd, och icke hundvana gäster som råkar släppa ut hunden. Hemskt är det i vilket fall som helst!

Sele är bra tycker jag, den kommer inte hunden ur lika lätt som ett halsband om den blir rädd. Å andra sidan är det inte så lätt att hålla en stor, stark hund med sele när den blir rädd...

Jag räddade en gång en hund vid vår sommarstuga (en ö). Det var slutet på säsongen, och det firas stort här med raketer och smällare (och sprit...).

Jag vaknade av att något gnydde, och hittade en frusen och rädd spaniel utanför dörren. Jag tog in och torkade, gav vatten och lät henne vila. Man såg att hon var gammal.

Nästa morgon letade vi reda på ägaren. Ön är verkligen inte stor, men ingen hade letat efter henne hos oss, trots att hon tydligen hade sprungit bort redan tidigare på kvällen. Hunden hade varit lös hela dagen och kvällen :grin:

Riktiga idioter till ägare.

Jag undrar också hur det kan hända. Såg en efterlysning på FB när jag skulle gå och lägga mig inatt, en hund som blivit rädd och försvunnit. Men såklart, olyckor kan hända vem som helst.
Tråkigt är det iallafall :(

Massor med inlägg på FB om hundar som försvunnit runt 12 slaget eller krupit ur halsbandet/selen:(

Varför i hela friden är man ute:

A: när det smäller som värst.

B: i utrustning som hunden kan krångla sig ur
eller ännu värre, har sin hund lös på nyårsafton?

Tror många försvinnanden hade kunnat undvikas om folk tänkte till lite bättre.

På min fb var det två länkar med bort sprungna hundar jag undrar hur hundarna lyckas rymma ur kopplet? För inte släpper man väl ut hunden i trädgården eller lös vid på nyårsafton? En hade rymt på nyårsnatten stod det.

KL

Vi har varit med om detta. Valp som absolut måste ut och kissa halv 12, det smäller till, valpen blir rädd och gör ett ryck, människan fumlar och tappar kopplet.

Kl 5 kom valpen hem igen.. Hade då varit ensam i villaområdet där det smälldes REJÄLT hela natten.

Massor med inlägg på FB om hundar som försvunnit runt 12 slaget eller krupit ur halsbandet/selen:(

När det gäller utrustningen så är nog inte alla så medvetna om hur lätt det kan vara för en hund som verkligen vill ur sitt halsband att faktiskt ta sig ur det. Mina, särskilt den ena, tar sig ur sina halsband på tre röda även om halsbandet är hårt åtdraget. Jag har därför rymningssäkra selar på mina hundar dagarna kring nyår, även om de inte är skotträdda och jag heller inte är ute när det smäller som värst.

Kan man inte föreställa sig hur lätt det är för en hund att ta sig lös om den verkligen vill fly (och hur snabb den kan vara) så är det svårt att "tänka till bättre".

Usch, vilken jobbig natt det måste ha varit! :(
Med en liten valp blir det förstås svårare, då kan man ju inte planera in rastningen på samma sätt som med en vuxen hund/äldre valp. men det verkar mest vara vuxna hundar som sprungit bort under natten.

Jag driver en grupp för försvunna hundar i Västra Götaland och undrar precis samma. Olyckor kan alltid hända såklart! Men lite här och var kryper det ibland fram att olyckan kanske kunde undvikas. Vad jag är mest fundersam över är alla dom som har skotträdda hundar och inte skottränar dom :o Självklart kan det ju finnas omöjliga fall men har träffat skrämmande många som aldrig ens påbörjat någon liknande träning med deras skotträdda hund. Dom har aldrig ens tänkt på det. Det är en tankegång jag bara inte kan förstå :confused:

Det är inte alls säkert att skotträning hjälper. Jag känner flera hundar, även skottorädda jakthundar, som är skiträdda för raketer. Skott visslat, tjuter, blinkar o lyser inte.

Min schäfer var med oss lös ute när det smällde som mest på tolvslaget, men sen är han inte skottberörd heller. Och sprang mest runt och försökte få gästerna att leka med honom och hans pinne :D

Lilla hunden som är berörd/rädd fick däremot vara inne, och givetvis ha koppel hela dagen så ingen risk för att han skulle försvinna finns. Och gästerna talade jag även om för att de INTE skulle släppa ut Viggo och hålla koll när de öppnade dörren så han inte skulle smita ut.

Nu börjar efterlysningarna trilla in på FB... En sak är säker, om jag skaffar hund igen kommer den att tillbringa en stor del av sin tid runt fyrverkerihelgerna iklädd reflexväst (typ Hurttas som är som en åtsittande tröja som knäpps med dragkedja i ryggen).

För om den mot alla säkerhetsåtgärder med koppel ändå skulle smita blir den så himla mycket lättare att hitta då.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 931
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 545
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 975
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar