Bortkommet pass

B

betty1boop52

Nu vet jag inte om jag lägger detta rätt men antar att jag får hjälp att flytta det till rätt forum om det är fel.

Vi köpte en shettis valack i slutet av november. Fyllde i papper och skickade in pass och ägarbytespapper till SSS. Nu visar det sig att dom har kommit bort :( Jag som har skickat så otroligt mycket saker på posten och ALDRIG har något kommit bort tidigare!!! Men det är väl lagen om allts jävlighet förmodar jag. Jag borde ha skickat det rekommenderat men som sagt jag har aldrig varit med om att något kommit bort tidigare. Då har jag ändå sålt och köpt väldigt mycket på tradera osv.

Nå ja hur som helst nu har jag efterlyst brevet hos posten kontaktat Svenska shetlandssällskapet. Men nu då någon som vet vad som händer nu? Någon som har varit med om samma? Vad kommer slarvet kosta? Vad gör jag i nästa steg?

Åh jag gråter nästan så irriterad och ledsen blir jag!

Sv: Bortkommet pass

Det är det som krävs för SSS att man skickar in passet vilket faktiskt är emot reglerna för pass. Det är ju också helt klart en risk för att passet kommer bort som det har gjort i TS fall. Så jag har valt att inte göra ägarbyte på min shettis av den anledningen. Att om jag skickar in handlingarna kan jag sedan inte lagligt transportera den eller visa upp passet om det blir kontroll.
Vidare finns inget undantag för SSS så att det skulle vara godkänt att ha ponnyn utan pass, även om SSS hävdar detta.

Dessutom är jag tveksam till om min ponnys pass faktiskt uppfyller alla kraven på hästpass, fast nu är jag inne på en helt annan fråga.

Ja jo som sagt orginalhandlingar är ju vad som krävs så... Kopior hade ju inte gjort någon som helst skillnad. Men visst är det väl märkligt att just detta brev av alla tusentals försändelser jag har skickat skulle komma bort! Fy för den lede säger jag!
Sen kan man ju diskutera både hit och dit om SSS regler är rätt eller fel. Jag vet inte.
Men finns det ingen här inne som har varit med om samma sak?

Tänkte mer på att du skulle sparat kopiorna för egen del, ibland kan de ha överseende och kanske hade godkänt dem iaf.
Jag tar kopior på allt jag skickar iväg, för man kan aldrig lita på posten.

Nä det var i samband med ägarbytet som passet måste skickas in så både pappret med ägarbytet och passet har försvunnit på posten. Jag har efterlyst handlingarna men inte fått något svar än. Kopior hade inte hjälpt.
Tur i oturen köpte jag hästen av grannen så jag har god kontakt med den som står som registrerad ägare och har även kvitto på köpet.
Min fråga var väl egentligen mer om det verkligen inte fanns någon mer som varit med om liknande som vet vad "nästa steg" blir. Jag har som sagt efterlyst passet hos posten, meddelat SSS. Hur länge ska jag vänta och hoppas på att det kommer fram innan jag kontaktar någon som kan läsa av chippet och gå vidare för att få ett nytt pass?
Kostnaden för ett nytt finns här http://www.svehast.se/sh/doc/1140.asp men jag fattar lite dåligt och vet inte vilket det är som gäller... Trögtänkt ;)
Nå ja jag får väl ringa SSS i morgon så får vi se vad dom säger. Men sura pengar är det allt.

Fast det är inte på SH du ska leta priser för nytt pass, det är hos SSS. Det som du ska göra är att be den registrerade ägaren ansöka om ett B-pass (det kostar 500 kronor), sedan skriver ni på ett nytt ägarbyte och skickar in det nya passet tillsammans med den nya ägarbyteslappen (det kostar 200 kronor). Om ni pratar med Fredrik eller Linda så är det säkert inte omöjligt att ni kan skicka in en ägarbytesblankett utan att nya passet är klart, så kan dom sätta dig som ägare när dom tillverkar passet. Priser för pass av SSS hittas här: http://www.shetlandsponny.se/pdf/nya-priser-2012.pdf
Om det första passet kommer till rätta efter att ett nytt pass utfärdats bör det makuleras, då det blir ogiltigt. Det kommer en anteckning på webbstamboken om att hästen har B-pass och hästen kommer inte kunna gå till livsmedel (vilket jag tror kommer stå i passet).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 935
Senast: liiinnea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat