Bortglömda hingstar?

Mabuse

Trådstartare
Så här i betäckningstider så är det ju mycket hingstdiskussioner, men som många påpekat så är det också många hingstar som glöms bort. Man väljer ju mellan de hingstar man kommer att tänka på, och det är ju långt ifrån alla av dem som det egentligen finns att välja på.

Så jag tänkte föreslå att vi hjälps åt att komma på de hingstarna - vilka är det som (oförtjänt kanske) knappast aldrig nämns i avelsdiskussioner, som kanske står hos en mindre hingsthållare utan marknadsföringsresurser och kommit i skymundan? Svenskstationerade för enkelhetens skull, de flesta är kanske inte vill ha fryssperma i första hand?

En del kanske är bortglömda med rätta, men säkert inte alla!

Börjar lite med några jag tycker det varit tyst om:

Quin
Fetcher N
Roi du Ballet
Nostradamus

Men det finns säkert fler, fyll på! Gärna också om ni har info om de "bortglömda", de kanske inte är i avel, eller borde kanske inte vara det:angel:, dvs är bortglömda med rätta.

Sv: Bortglömda hingstar?

Nostradamus är väl inte i avel utan skall väl bara tävlas

Fetcher N var på Udden och tävlade för några veckor sedan

Kan ju beror på att det var lite prat om dålig kvalitet på hans spermier förra året. Plus att blodet ju finns i både brosan och farsan.

Aerline H är ju till "åldern" men still goin strong... Hade han inte vart skimmel så ;) (nej jag gillar inte skimlar och vill inte ta honom av osäkerhet att få en skimmel), men han har ju stammen och prestationer än (tävlas ju av junior vad jag vet)...

Jag fortsätter tjata på om San Brasil. Har ridit honom och hans ridbarhet är fantastisk!!:love:
Sen att hans första årgångar ser väldigt lovande ut gör ju inte saken sämre.

Aerline H är ju till "åldern" men still goin strong... Hade han inte vart skimmel så ;) (nej jag gillar inte skimlar och vill inte ta honom av osäkerhet att få en skimmel), men han har ju stammen och prestationer än (tävlas ju av junior vad jag vet)...

Junior o junior, Sofia är ivf runt 23 år tror jag...

Ja tiden flyger iväg men häftig är han! Som sagt, Sofia B har honom nu..

Senast ändrad av en moderator:

Donnerfly och Guido har det varit väldigt tyst om, trots att de höjts till A.

Donnerfly visste jag inte ens stod till avel längre - jag gissar att han blivit utkonkurrerad, så att säga, av andra Donnerhall-ättlingar. Nu finns det ju mycket fler än när han blev godkänd.

Bourbon pratas det inte heller särskilt mycket om, tycker jag.

Nostradamus har ju stått konvalecent en längre tid, därför ej synts på banorna heller. Han är dock på G tillbaka sägs det.

En annan bortglömd hingst för mig är faktiskt NIKLAS...

Vet du om Nostradamus kommer tillbaka till aveln?

Inte för att han passar mitt sto, men jag hade gärna sett honom i avel ändå;)

Jag tror knappt att han i nuläget kommer tillbaka till aveln, det är ingenting jag hört skulle vara aktuellt iallafall.

Allt ser bra ut, men det är klart - skulle det mot förmodan krångla med hans igångsättning så antar jag att han säkert kommer att stå till avelsförfogande i framtiden.

Niklas instämmer jag om!

Sen måste jag nog faktiskt lägga till Lancier, en av mina favoriter, 9 godk söner, varav en tagit individuellt OS- silver, egna meriter och dessutom en av de få (den ända?) hingsten i avel fortfarande e: Landgraf..
Hade väl typ 11 ston förra året, fast det är ju 11 mer än vad Niklas hade :cool:

Lancier 987?? Har en uppfödning efter honom som är tre nu i år.. Och ägaren till denne har också en efter Lancier och både är så super trevliga att ha att göra med så honom kan jag verkligen rekommendera.. Är ju en buke-medlem som har honom nu, står på öland..

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 286
Senast: Mabuse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 539
Senast: swe
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·
Avel Eller… Dags att avsluta min korta karriär som uppfödare? Jag har läst och begrundat ett flertal trådar och nu börjar jag känna mig...
2
Svar
31
· Visningar
2 853
Senast: Flower_Power
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar