När är ston tillräckligt bra för att duga till avel?

Sv: När är ston tillräckligt bra för att duga till avel?

Om galopp ingår i bedömningskalan blir högsta totalpoäng 60. I 50-skalan ingår; typ, huvud-hals-bål, extremiteter, skritt och trav.

Tack för svar!

Kul att lära sig nåt nytt :)

HeJe skrev:
Om galopp ingår i bedömningskalan blir högsta totalpoäng 60. I 50-skalan ingår; typ, huvud-hals-bål, extremiteter, skritt och trav.

Ja duger inte den på bilden så är det många som inte skall avla på sina ston. Om du avlar på henne så saknar du inte självkritik

Jag kontaktade min lokala avelsförening men de sa att de inte brukar hjälpa till med hingstval och såna saker(eftersom detta är ganska nytt för mig vet jag inte men det kändes som att dom inte var intresserade av att diskutera avel alls???)Dom ville mest att jag skulle bli medlem...(vilket jag inte är eftersom detta är första fölet för mig).
Sen var jag ju i kontakt med flyinge, och jag har även hört mig för lite överallt men inte fått alls så mycket information som jag skulle vilja.

Om jag ex. väljer etrusco (som nu är mitt förstahandsval)till stoet så får fölet Gotthard i 4:e led på mammans sida och 2*gotthard i 4:e led på hingstens sida.
Gotthard sägs ju vara en hoppförvärvare av världsklass och flyinge tyckte att detta val rent avelsmässigt var bra, men jag vill veta vad ni ute i stugorna tycker om detta.

Det som jag kan tyckas saknas är inslaget av xx-blod som i bådas fall kommer först i 4:e led, men samtidigt är varken stoet el etrusco nån "biff" i min mening.

Jag tar tacksamt emot kritik, förslag mm, verkar inte ha någon som kan hjälpa mig annars. /Syd

Tack för att du kikat på bilderna!

Jag skulle vara jättetacksam om du (eller någon annan) ville tala om VAD som är bra resp dåligt på henne!

Jag tycker hon ser helt ok ut, bra bogvinkel, lång hals och bra kors, ok benvinklar, utvecklad manke. Det jag skulle försöka förbättra är typen, att den blir lite mer ädel, får mer välvd hals, djupare bog och längre ben. Men det är ju högst personligt vad man vill ha. Vackra hästar är alltid kul, och lättare att sälja, skulle jag tro. Jag skulle satsa på en riktigt elegant hingst för hoppning;) men jag är inte så bra på hopphingstar, som dressyrryttare. Contendro är jättefin och rör sig riktigt, riktigt bra dessutom. Men jag vet inte om han är tillgänglig 2006.

Tack för ditt svar!

Ok, jag ska rikta in mig på en ädel, kort o högbent hingst med mera välvd hals alltså!

Är det något i hennes exteriör som gör henne mer lämpad för avel med hoppinriktning? (Eftersom du föreslog Contender?) Hon har själv startat Msv dressyr och har två syskon som går svår dressyr. Hoppförmågan har jag inte funderat över, jag är mer intresserad av dressyr.

Mitt mål är att få fram en trevlig dressyrhäst, så jag är jättetacksam om du skulle kunna föreslå lämpliga dressyrhingstar. (Såg att du hade lämnat förslag med motivering till ett sto Gaspadin-Hertigen i en annan tråd).

Mitt sto har stammen: Gauguin De Lully-Presto xx-Celsius.

Sorry! Trodde du var ute efter att producera en hopphäst i första hand. Vet inte var jag fick det ifrån;), måste ha blandat ihop ditt inlägg med någon annans. Det gör saken lättare. Finns en mängd lätta, snygga dressyrhingstar, Metall tex ger väldigt fina nackar.
Dionysos likaså, och bra gångarter, även om han inte har så märkvärdig gång själv.

Alla i stort sett med Lauries Crusador xx ger ädla, högställda hästar - speciellt Laurentio - och även Hohenstein (trak) är en favorit.

Twiligt har gett väldigt fina hästar också, om du vill ta en svensk hingst. (har flemmingh bakom sig som också ger snygga linjer).

Välvd hals är kanske inte det första man avlar på, men det ger bättre ridbarhet faktiskt, hästen får lättare att gå i rätt form (säger min ridguru i alla fall). Du behöver kanske inte rikta in dig på en kort hingst om du hellre vill ha lång rygg, men det är nog inget problem om han är kortare. Jag skulle avla en häst som är "väl sammanhållen" om du förstår hur jag tänker, "well framed" som det heter på engelska.

Men interiören är nog ändå viktigast. Då spelar små exteriöra avvikelser mindre roll, det avgörande är att hästarna är träningsbara och roliga att jobba med! Jag propagerar alltid för fullblodskorsningar om du vill ha god ridbarhet, det är oslagbart. Dessutom får de motor och framåtanda - passar i alla fall mig suveränt som hatar att driva med skänklarna hela tiden.

That's my thoughts... du får berätta vad du bestämmer dig för i slutändan!
lycka till!

Tack för ditt svar!

Jätteintressant! En del av dem du nämner har jag redan kikat på!

Jag ska åka ner till Flyinge och kolla torsdag-söndag innan jag bestämmer mig;) .

HeJe

Gör det! Jättefin stam på din häst, förresten. Låter som en toppenindivid - man kan faktiskt se Presto-inslaget. Det är säkert gångbart och jag tror att du kan få ett riktigt fint föl.

Får man fråga vad "Rosa" är betäckt med?

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 534
Senast: Unafraid
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 681
Senast: Blyger
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 021
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar