Sv: När är ston tillräckligt bra för att duga till avel?
Sorry! Trodde du var ute efter att producera en hopphäst i första hand. Vet inte var jag fick det ifrån
, måste ha blandat ihop ditt inlägg med någon annans. Det gör saken lättare. Finns en mängd lätta, snygga dressyrhingstar, Metall tex ger väldigt fina nackar.
Dionysos likaså, och bra gångarter, även om han inte har så märkvärdig gång själv.
Alla i stort sett med Lauries Crusador xx ger ädla, högställda hästar - speciellt Laurentio - och även Hohenstein (trak) är en favorit.
Twiligt har gett väldigt fina hästar också, om du vill ta en svensk hingst. (har flemmingh bakom sig som också ger snygga linjer).
Välvd hals är kanske inte det första man avlar på, men det ger bättre ridbarhet faktiskt, hästen får lättare att gå i rätt form (säger min ridguru i alla fall). Du behöver kanske inte rikta in dig på en kort hingst om du hellre vill ha lång rygg, men det är nog inget problem om han är kortare. Jag skulle avla en häst som är "väl sammanhållen" om du förstår hur jag tänker, "well framed" som det heter på engelska.
Men interiören är nog ändå viktigast. Då spelar små exteriöra avvikelser mindre roll, det avgörande är att hästarna är träningsbara och roliga att jobba med! Jag propagerar alltid för fullblodskorsningar om du vill ha god ridbarhet, det är oslagbart. Dessutom får de motor och framåtanda - passar i alla fall mig suveränt som hatar att driva med skänklarna hela tiden.
That's my thoughts... du får berätta vad du bestämmer dig för i slutändan!
lycka till!