börjat tömköra nu, * bilder*

rock_89

Trådstartare
Nu har selen kommit, frågade förut i en tråd här om tipps på¨vilket sele ja skulle köpa. Ja köpte den ni tippsade om.. jag har börjat tömköra, pappa går brevid som stöd fortfarande.. fast vi tömkör bara en liten liten bit då han fortfarande inte är van och blir ganska irriterad.. Ja, jag får hoppas att det blit en liten kör ponny av honom till slut.

24juni06004.jpg

Sv: börjat tömköra nu, * bilder*

Hej, ta inte illa upp. Måste bara få slänga in några kommentarer av vad jag ser utifrån denna bilden. Älskar färgen btw.

Din baksele är två nummer för stor ser jag på bilden. Den sitter väldigt tajt med, kanske hästen blir störd över det då den skaver mot rumpan. Jag hoppas du kan byta till en mindre modell av equilex? Om det finns mindre selmodeller skulle jag nog tagit en minishettis modell, du har mycket remmar över och bröstan är lite för lång. Eller ska han växa 1 dm överallt :)

Hej! Din baksele sitter alldeles förlångt fram i ryggen. Remmen rakt över ska sitta mitt över länden ungefär. Sedan ska bakselen runt rumpan inte sitta längre ner än där hästen är bredast (där baklåret går ut mest alltså). Hästen kan ej ta ut steget som den ska när det hänger därnere. Du får ta fram håltång eller byta storlek på selen. Själv får jag alltid göra nya hål,ta av remmar mm även om man köper i "rätt" storlek.
Lycka till!

Om jag tar en mindre blir den han har över manken för liten. kan inte namnen på alla delar ännu. Ja, jag vet att bakselen är för stor men skomakarn ska fixa den innan vi börjar använda den. Den behövs ju inte nu när jag bara tömkör.. fast ja kan ju höra av mej och fråga om det går skicka tillbaka vissa delar och få i annan storlek :o

Senast ändrad:

om vi ringer och får byta bakselen, ska vi byta den där fram då oxå? som draglinorna ska sitta i?

Senast ändrad:

komigen nu, ni har hjälpt mej med vagnen. Jag vet att jag värkar som en snorunge som inte kan ett skit men varken mamma eller pappa är hästintreserad. De har lovat att fixa ett bra sele och en bra vagn bara jag säger vad/ hur det ska vara. senare när selen och vagnen är fixad ska jag få hjälp att köra in honom av en riktig proffstränare. Dock så har jag tömkört hästar förut så de vet jag hur jag ska göra. Ge mej tipps så det blir bra trotts alla sne steg ja gjort nu i början.. :crazy:

110 cm, alla sa han skulle ha ponny storlek på grejerna.. Vi frågade oxå equilex, dom sa oxå han skulle ha ponny:(

Då har Equilex fel (jaaaa Miamiamia :devil: ) Såhär är det:
Minishettis: Upp till 90 cm.
Shettis: Upp till 120 cm.

jahopp.. då får vi prata me dom.. hoppas dom går med på att skicka om vissa delar.

Lättare att byta hela selen till en i stolek shetland.

Man kunde inte byta vissa delar. och den han har "runt manken" blir för liten om man tar en storlek mindre så det får bli skomakarn som frå sy in bakselen..

Är det du eller Equilex som säger att den kommer att bli mindre?

Jag försår inte din fråga riktigt.

Jag och minfarfar säger att grejen runt magen blir för liten om jag tar en storlek mindre. Min farfar har kört travhästar förut.. han va proffstränare men han tittade bara på grejen som sitter runt magen.. minns fortfarande icke namnet :mad: :crazy:

Senast ändrad:

Däckel heter det.

Jag har svårt att tro att den blir mycket mindre om du väljer en storlek mindre. Jag har en i storlek minishettis och den ser större ut än din :crazy: så jag har svårt att tro att den kan bli mycket mindre. Ring till Equilex och be om måttet på däckeln istället, innan du förstör selen!

tack.

Haha, ja ja ska be mamma ringa igen. :o Men.. huhu.. jag har gjort massa hål i svanskappan.. :angel: så ja tror inte dom vill ha detta sele nu :o men skomakarn brukar göra, laga sadlar å sånnt så de blir nog bra om ja lämnar det till honom också skulle jag tro.. ;) Man är efterklok :crazy: :(

Du vet inga bra vagnar i bra pris? vi vill ha nått liknande som dom på bilderna.. för det är väl bra vagnar?
startsida02.jpg

1248.JPG

Du kan ju alltid sälja selen och skaffa en ny.

Det är bra vagnar, och vagnar av den sorten kostar runt 10-15.000:-

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 590
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?