Börjar bli rädd för hatet som finns

Alla kan googla, alla kan läsa tidningar. Fortfarande gör man precis samma utredning oavsett vem det är och nationalitet. Att folk från olika krigszooner får uppehållstillstånd är inte ett dugg konstigt, Syrien var inte första landet, Irak var före under Saddams härjningar, Libyska flyktingar har haft detsamma under många år på Malta, detta regleras enligt mänskliga rättigheter och Dublin och utgår från FN. Inte särskilt konstigt alls. Det innebär inte att en utredning inte görs.
Suck, är Sverige det enda landet inom EU som ger permanenta uppehållstillstånd till dem som kan bevisa att de kommer från Syrien, ja eller nej?
Att folk med flyktingstatus erhåller uppehållstillstånd är inte ifrågasatt, vad du verkade ifrågasätta var mitt påstående gällande Syrier.
Jag hävdar Ja, du med din erfarenhet hävdar det motsatta.
Jag hänvisar min ståndpunkt till vad migrationsverket säger, vad, förutom din erfarenhet backar du upp din med? ;)

Suck, är Sverige det enda landet inom EU som ger permanenta uppehållstillstånd till dem som kan bevisa att de kommer från Syrien, ja eller nej?
Att folk med flyktingstatus erhåller uppehållstillstånd är inte ifrågasatt, vad du verkade ifrågasätta var mitt påstående gällande Syrier.
Jag hävdar Ja, du med din erfarenhet hävdar det motsatta.
Jag hänvisar min ståndpunkt till vad migrationsverket säger, vad, förutom din erfarenhet backar du upp din med? ;)
Jag hänvisar till mitt jobb och verkligheten.
Det där är fortfarande en sanning med modifikation. Om du kommer direkt från Syrien till Sverige så kan du ansöka om det. Det krävs dock fortfarande en utredning, bevisbördan ligger fortfarande på den asylsökande. Och handen på hjärtat, hur många tror du tar sig upp hela vägen från Syrien utan att behöva lämna fingeravtryck någonstans? Det är inte många. Handlar det om ett Dublinärende är du inte garanterad Put. Även om du är från Syrien.

Du är som vanligt, du kan verkligen inte bli emotsagd för då måste du vrida och vända på allt så du har rätt. Själv sitter du bara ute och fiser bland dina kossor och har ingen aning om hur det fungerar i praktiken. Blir du emotsagd hjälper inte det heller. Vi kommer helt enkelt inte längre och jag ska gå och sova nu. Har just en familj på mitt bord från Syrien imorgon på jobbet som troligen kommer att få resa tillbaka till Italien för de har sin utredning där, konstigt va?

rädd för att politiker inte vågar ta tag i detta. Med att "ta tag i" menar jag att SE problemen... För problem finns på olika nivåer, våld, arbete, bostäder etc. Ingen blir hjälpt av att politiker stoppar huvudet i sanden.
Omformulering: Vad får dig att tro att de inte ser eller agerar? Det är nämligen inte sant. De är alla väl medvetna om vad som behöver göras - och gör det.

Här kan du tex höra vad vår Statsminister har att säga: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-haller-sommartal

Här kan du se vad Regeringen gör: http://www.regeringen.se/

Här kan du se vad som händer i Riksdagen: http://www.riksdagen.se/

Det där är fortfarande en sanning med modifikation. Om du kommer direkt från Syrien till Sverige så kan du ansöka om det. Det krävs dock fortfarande en utredning, bevisbördan ligger fortfarande på den asylsökande. Och handen på hjärtat, hur många tror du tar sig upp hela vägen från Syrien utan att behöva lämna fingeravtryck någonstans? Det är inte många. Handlar det om ett Dublinärende är du inte garanterad Put. Även om du är från Syrien.

Du är som vanligt, du kan verkligen inte bli emotsagd för då måste du vrida och vända på allt så du har rätt. Själv sitter du bara ute och fiser bland dina kossor och har ingen aning om hur det fungerar i praktiken. Blir du emotsagd hjälper inte det heller. Vi kommer helt enkelt inte längre och jag ska gå och sova nu. Har just en familj på mitt bord från Syrien imorgon på jobbet som troligen kommer att få resa tillbaka till Italien för de har sin utredning där, konstigt va?
Självklart krävs en utredning. Men vad jag säger är, att om du kan bevisa att du är från Syrien så är du garanterad ett permanent uppehållstillstånd. Ett faktum som Sverige är ensamma om. Alla andra EU-länder har tidsbegränsade tillstånd. Som, vilket jag även det beskrivit oftast förlängs i stort sett automatiskt så länge situationen i hemlandet inte förbättrats. Detta är ingen sanning med modifikation, detta är en realitet.

Att du nu börjar tala om Dublin, tja då handlar det ju inte om skyddssökande från Syrien, då handlar det ju om folk som söker bättre levnadsvillkor.
Man väljer att försöka byta upp sig, från Italien, Grekland, Malta till Sverige. Vilket är ngt helt annat.

Familjen du ska möta i morgon är just ett sådant fall. De är inte direkt inkommande flyktingar från Syrien.
De kom först till Italien och hade oturen att registreras där. Ska alltså processas där oberoende om jag eller djuren fiser. Det har ingenting med saken att göra och lukten av fisen är väl lika bestående som din sk. erfarenhet. För du verkar ju inte vilja inse vad regelverket säger, vad verket har sagt i frågan ;)

Tja om du förstår vad " betyder så förstår du vad jag menar med det.

Fast att använda "alla" när man avser en liten del av befolkningen är väldigt verklighetsfrånvänt.

Men det ingår i den Konspiration som ungefär samma "alla" tror existerar.

Man försöker normalisera sin egen ståndpunkt. Det kan säkert bero på att det långt inne gnager i samvete och hjärta, men det är bara min spekulation.

Vad jag befarar är att flyktingarna börjar slå tillbaka.... Kommer man från krig och våld och bemöts av mer våld kan man mycket väl reagera med att ta striden (har inga belägg för det, mer en tanke...)
Har funderat över vad som skulle hända om flyktingar bemöttes med värme och vänlighet istället för hat och förakt. Ja troligen skulle de snabbare ta sig in i vårt samhälle och bli väl fungerande individer som verkligen skulle berika Sverige!
I många fall hänvisas till att integrationspolitiken är sned. Men HUR integrerar man människor som möts av hat???
Vilket ansvar har "staten" och vilket har vi enskilda medborgare (som ju faktiskt ÄR en del av staten)?
Kan man kräva att enbart myndigheterna ska ha det ansvaret?
Det jag har sett är att orter som bemöter flyktingar med respekt och bjuder in dem i samhället har betydligt mycket mindre problem än de som inte gör det.
Kan det vara så att vi svenska medborgare faktiskt är en stor del av problemet?

Vad jag befarar är att flyktingarna börjar slå tillbaka.... Kommer man från krig och våld och bemöts av mer våld kan man mycket väl reagera med att ta striden (har inga belägg för det, mer en tanke...)
Har funderat över vad som skulle hända om flyktingar bemöttes med värme och vänlighet istället för hat och förakt. Ja troligen skulle de snabbare ta sig in i vårt samhälle och bli väl fungerande individer som verkligen skulle berika Sverige!
I många fall hänvisas till att integrationspolitiken är sned. Men HUR integrerar man människor som möts av hat???
Vilket ansvar har "staten" och vilket har vi enskilda medborgare (som ju faktiskt ÄR en del av staten)?
Kan man kräva att enbart myndigheterna ska ha det ansvaret?
Det jag har sett är att orter som bemöter flyktingar med respekt och bjuder in dem i samhället har betydligt mycket mindre problem än de som inte gör det.
Kan det vara så att vi svenska medborgare faktiskt är en stor del av problemet?

Jag vet inte, men om jag skulle mötas av mat bostad o vård skulle jag inte kalla det för hat.

Men du har rätt i en sak, om människor pressas för mycket så, ur rädslan springer våld o hat.

Men det gäller alla.

När folk ser att deras barn inte får jobb, inte hittar en bostad så söker man orsaken.
Rätt eller fel, så beror ju bostadsbrist o arbetslöshet på att det finns fler sökande än utbudet. Och någon kanske kan få för sig att hundratusentals nya människor i ett land påverkar balansen.

Det är därför SD får allt fler anhängare. Det är därför orden o handlingarna blir allt hårdare i konfrontationen.

Antingen öppnar vi ögonen, försöker agera med vett o sans eller så låter vi bara det hela rulla på som nu tills eskalationen är ett faktum.

Det måste vara en balans mellan antalet som kommer in och antalet som vårt samhälle förmår integrera, skaffa bostäder åt, jobb åt.

Jag vet inte, men om jag skulle mötas av mat bostad o vård skulle jag inte kalla det för hat.
Som du mkt väl vet, så är det inte heller mat, bostad och vård som åsyftas när vi i den tråden diskuterar det främlingshat som såna som du försöker piska fram. Men naturligtvis kunde du inte låta bli att snabbt försöka vända på det och framställa de nyanlända som otacksamma. Så genomskinligt - och så gräsligt.
Men du har rätt i en sak, om människor pressas för mycket så, ur rädslan springer våld o hat.
Vilket du försöker utnyttja till fullo.
När folk ser att deras barn inte får jobb, inte hittar en bostad så söker man orsaken.
Och då utnyttjas de oförstående människorna av såna som dig med att peka ut syndabockar.

Fy fan.

Som du mkt väl vet, så är det inte heller mat, bostad och vård som åsyftas när vi i den tråden diskuterar det främlingshat som såna som du försöker piska fram. Men naturligtvis kunde du inte låta bli att snabbt försöka vända på det och framställa de nyanlända som otacksamma. Så genomskinligt - och så gräsligt.
Vilket du försöker utnyttja till fullo.
Och då utnyttjas de oförstående människorna av såna som dig med att peka ut syndabockar.

Fy fan.
Så bra att du inte säger att jag far med osanning då ;)

Det är en extremt liten grupp som verkligen "hatar" och agerar utefter detta hat.

Däremot är det en stor grupp (och den blir hela tiden större)som inser omöjliga i att fylla på köerna till bostadsförmedling o arbetsförmedling oavbrutet.
Som jag sagt ett otal ggr, jag är för invandring, vi ska hjälpa. Men vi måste ha klart för oss vad som begränsar.
Integration, arbete o bostad sätter begränsningar
Sedan får du svära bäst du vill
Ekonomi tvingar fram antingen prioriteringar eller skattehöjningar, vilket du naturligtvis kan svära över.

Lyfter du bara ögonen lite över mattkanten så ser du vad som triggar främlingshat.
Det är rädsla, rädsla för förändring, att bli av med jobbet, att ens barn varken kan skaffa bostad eller jobb.
Det är den rädslan och orsaken till den rädslan som måste bearbetas.
Förklara för Svensson att bostadsbristen inte påverkas av det kommer 70 000 nya människor till Sverige varje år
Eller att bristen på arbetsplatser inte beror på samma inflöde av folk.
Då minskar rädslan och då minskar hatet.
Fy bubblan vad enkelt ;)

Det gjorde jag. T ex skrev jag att jag undrar hur man känner sig när man sitter och hatar på internet.
Jag vet inte hur man känner sig när man hatar.
På motsvarande vis undrar jag hur man känner sig när man skriver saker som Hade den svenske jäveln dött på operationsbordet så hade inte jag tyckt det varit sååå förskräckligt, och För mig är det ingen större förlust om denne försvann från jorden. Om Breivik blir mördad i fängelset är inte det något jag gråter över heller. Alltså sådant som du just skrev. Hur tänker du när du skriver sådant, varför behöver du säga det,
Jag känner ett enormt medlidande med alla de oskyldiga människor som råkade ut för dessa vidrigheter oavsett om de lever eller dog. Det är möjligt att du tycker det är förfärligt att kallblodiga mördare och våldtäktsmän får smaka sin egna medicin. (det svaret får jag nog inte av dig, det är enklare att rapa upp och kasta anklagelser).
Om du läser om mitt svar till tanten så antydde hon att jag tyckte att mördarens ursprung gjorde mordet extra vidrigt och tragiskt. Då beskrev jag som ovan.....att nä jag för mig spela nationalitet eller ursprung nada. (som svar på din fråga på "hur jag tänkte när jag skriver sådant och varför jag behöver säga det)
Mitt grannhus är fullt av människor jag inte känner, då och då dör någon av dem men jag gråter inte. Jag har dock en stark känsla av att det inte är samma sak.
Förstår inte riktigt din poäng här....
gulan

Lika med Koranen. Varför ska jag inte få tolka den, eller du? Det är ju bara att läsa vad som står. Samtliga ord har inte nyansskillnader eller översättningsglidningar. Vem har mest rätt i sin tolkning av Koranen? Vem äger sanningen? Antingen står där att kvinnor och män ska täcka sig av det ena lr andra skälet, eller att inga skäl ges. Vad är det i det jag inte får förstå?

Bara att läsa vad som står? Men jisses, det var väl en flat tolkning. Det finns väl INGA religiösa skrifter inom någon religion som inte har mängder av uttolkare. Som står för olika tolkningar. Det gäller ju Bibeln också. Det där kan du inte ha menat på allvar?

Tack du, jag vet. En finanskris svepte över Europa och så fick ni luft. Det är snart slut på det, så kan ni krypa in i era hålor igen. Och stanna där.
Hoppsan, svepte säger du? Den har inte slutat. Allt pekar ju på att det blir betydligt värre innan det vänder.
Men i o m att du så öppet hoppas på att konjunkturerna vänder så inser du ju att det är ekonomin som styr vår förmåga.
Så då sitter du ju i en håla, på samma nivå som jag.

De närmaste 50 åren kommer flyktingproblem med all sannolikhet att öka istället. Till de krigshärdar vi ser idag kommer de miljöorsakade folkförflyttningarna
Länderna söder o norr om Sahara ser att öknen hela tiden äter jordbruksmark pga torkan.
Därifrån kommer miljoner att söka sig upp mot Europa.
Oavsett om du svär eller ej.

Den som idag är 20 kommer att få uppleva en extremt turbulent livstid.

Det är möjligt att du tycker det är förfärligt att kallblodiga mördare och våldtäktsmän får smaka sin egna medicin. (det svaret får jag nog inte av dig, det är enklare att rapa upp och kasta anklagelser).

Vi kan väl bespara oss halmgubbarna, det är så tråkigt att lägga energi på sådana.

Jag undrade helt enkelt varför det var viktigt att uttrycka att du inte skulle sörja om vissa mördare dog. Men visst, vi kan släppa det.

Jag läser med intresse denna tråd, men jag betackar mig för personliga påhopp, såsom att någon sitter och.... Diskutera frågeställningarna i sak och inte personangrepp, så vi övriga får behållning av läsningen.

Men det gäller alla.

Rätt eller fel, så beror ju bostadsbrist o arbetslöshet på att det finns fler sökande än utbudet. Och någon kanske kan få för sig att hundratusentals nya människor i ett land påverkar balansen.

Det är därför SD får allt fler anhängare. Det är därför orden o handlingarna blir allt hårdare i konfrontationen.

Antingen öppnar vi ögonen, försöker agera med vett o sans eller så låter vi bara det hela rulla på som nu tills eskalationen är ett faktum.

Det måste vara en balans mellan antalet som kommer in och antalet som vårt samhälle förmår integrera, skaffa bostäder åt, jobb åt.
Att det inte finns bostäder är knappast en sanning! Däremot finns inte alltid bostäder på just den platsen man VILL bo på! Här står hela hyreshus tomma, och några bostadsköer finns inte att tala om (förutom i de attraktivaste områdena)
De lägenheter asylsökande får är knappast de attraktiva.
Om det underlättades för högutbildade flyktingar att kunna utöva sitt yrke skulle det säkerligen finnas fler taxiförarjobb åt de svenska ungdomarna :up:
Att det är brist på jobb håller jag bara delvis med om, deltidsjobb finns i överflöd, och borde räcka som inkomst till ungdomar om de kan välja bort krog, senaste telefonen, märkeskläder etc....

Tack. Blir så trött på folk som bara går ut med saker som inte är sanna. Jag är den första att erkänna att just islam har mycket problem att ta tag i, jag och min man har otroliga diskussioner om det men till syende och sist handlar det om hur man tolkar koranen. Min man tar till exempel helst inte andra kvinnor i hand - många här i Sverige tolkar det som en kränkande handling gentemot kvinnan han inte tar i hand. Min man ser det inte så - han anser att han är gift och därför inte ska röra en annan kvinna än mig. Vilket jag som har haft svårt att lita på män innan då exet behandlade mig jävligt illa tycker är bra :laugh: (fast nu har han vant sig att det är så man hälsar här) detsamma tycker han självklart ska gälla mig, men eftersom vi bor i Sverige är det givetvis inte aktuellt för min del och hade vi bott i hans hemland skulle jag aldrig försättas i situationen att behöva ta en annan man i hand eftersom de inte gör det. Sedan får vi här i Sverige tycka det är löjligt - det är inte vår sak att döma helt enkelt (det här var ett exempel).

Lika med slöjan - hemskt tycker vi - medan de av mina vänner som bär sjal (känner faktiskt ingen med heltäckande slöja så det kan jag inte uttala mig om) gör det enligt den tro och kultur de är uppfostrade till och de skulle aldrig få för sig att ta av den. I de fallen blir det ju heller ingen diskussion om det är på grund av mannen eller gud för de väljer att ha den på sig. Man är inte förtyckt för att man väljer att använda sig av slöja, jag har kompisar som blivit spottade på i Stockholm för de går med slöja och blivit kallade för "förtryckta jävlar". Liksom - hallå??? Vad???

I flera fall kanske det är männen också - men återigen, en skitstövel är väl en skitstövel oavsett vilken religion han har? Jag har också blivit förtryckt, den mannen var svensk. Sekulär. Faktiskt SD röstare. (om det har något med saken att göra, människor verkar ju vilja placera in saker i fack?)

Jag håller med till 100%. missförstå mig rätt nu!
Men det finns problem, tyvärr får vi i vår kvinnorjour mer och mer samtalfrån oroade invandrartjejer och kvinnor.
det MÅSTE vi kunna prata om att religionen i vissa fall utnyttjas till fördel för männen.
Vi lever INTE i ett jämnställt samhälle.

Så frågan är i de fall där religionen blivit tvång eller kvinnor och ffa minderåriga tjejer som känner sig mer kontrollerade när de kommit hit till Sverige än i sina ursprungsländer.
och de muslimer som står upp för jämnställdhet måste tyvärr visa sin avståndstagane när tex slöjan blivit tvång. och att lagen om tex aborträtt preventivmedel, skiljsmässa, homosexuellas rättigheter osv går före tron. även om de inte själva i sin tro tycker det är rätt.
Precis som att alla män som inte slår och våldtar ibland får visa sitt avståndsstagande mot våld mot kvinnor.
Det ÄR ett manligt problem så det är de som måste sluta.

SD, fobier och rasister ska inte ha något med detta att göra!

Jag önskar det vore mindre religionsmakt i världen! Det är dags att alla tar avstånd mot de maktgalna inom all religion!

@landsbygdsbo Sprattla på du. Och försök måla upp så mkt skräckscenario du kan, gör det bara.
Jag undrar vem det är som sprattlar.
Öppna ögonen. Den Kinesiska valutan skrivs ner, deras aktiemarknad sjunker, Den ryska valutan sjunker. Arbetslösheten ligger kvar på en hög nivå. Allt talar för att lågkonjunkturen i Europa fortsätter ett bra tag till ;)

Men du kanske har rosaröda glasögon på dig, kan du inte beskriva vad du tror ska hända de närmaste åren ?

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 198
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 467
Senast: Skjøldur
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 145
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 207
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar