Tack. Blir så trött på folk som bara går ut med saker som inte är sanna. Jag är den första att erkänna att just islam har mycket problem att ta tag i, jag och min man har otroliga diskussioner om det men till syende och sist handlar det om hur man tolkar koranen. Min man tar till exempel helst inte andra kvinnor i hand - många här i Sverige tolkar det som en kränkande handling gentemot kvinnan han inte tar i hand. Min man ser det inte så - han anser att han är gift och därför inte ska röra en annan kvinna än mig. Vilket jag som har haft svårt att lita på män innan då exet behandlade mig jävligt illa tycker är bra
(fast nu har han vant sig att det är så man hälsar här) detsamma tycker han självklart ska gälla mig, men eftersom vi bor i Sverige är det givetvis inte aktuellt för min del och hade vi bott i hans hemland skulle jag aldrig försättas i situationen att behöva ta en annan man i hand eftersom de inte gör det. Sedan får vi här i Sverige tycka det är löjligt - det är inte vår sak att döma helt enkelt (det här var ett exempel).
Lika med slöjan - hemskt tycker vi - medan de av mina vänner som bär sjal (känner faktiskt ingen med heltäckande slöja så det kan jag inte uttala mig om) gör det enligt den tro och kultur de är uppfostrade till och de skulle aldrig få för sig att ta av den. I de fallen blir det ju heller ingen diskussion om det är på grund av mannen eller gud för de väljer att ha den på sig. Man är inte förtyckt för att man väljer att använda sig av slöja, jag har kompisar som blivit spottade på i Stockholm för de går med slöja och blivit kallade för "förtryckta jävlar". Liksom - hallå??? Vad???
I flera fall kanske det är männen också - men återigen, en skitstövel är väl en skitstövel oavsett vilken religion han har? Jag har också blivit förtryckt, den mannen var svensk. Sekulär. Faktiskt SD röstare. (om det har något med saken att göra, människor verkar ju vilja placera in saker i fack?)
Jag håller med till 100%. missförstå mig rätt nu!
Men det finns problem, tyvärr får vi i vår kvinnorjour mer och mer samtalfrån oroade invandrartjejer och kvinnor. det MÅSTE vi kunna prata om att religionen i vissa fall utnyttjas till fördel för männen.
Vi lever INTE i ett jämnställt samhälle.
Så frågan är i de fall där religionen blivit tvång eller kvinnor och ffa minderåriga tjejer som känner sig mer kontrollerade när de kommit hit till Sverige än i sina ursprungsländer.
och de muslimer som står upp för jämnställdhet måste tyvärr visa sin avståndstagane när tex slöjan blivit tvång. och att lagen om tex aborträtt preventivmedel, skiljsmässa, homosexuellas rättigheter osv går före tron. även om de inte själva i sin tro tycker det är rätt.
Precis som att alla män som inte slår och våldtar ibland får visa sitt avståndsstagande mot våld mot kvinnor.
Det ÄR ett manligt problem så det är de som måste sluta.
SD, fobier och rasister ska inte ha något med detta att göra!
Jag önskar det vore mindre religionsmakt i världen! Det är dags att alla tar avstånd mot de maktgalna inom all religion!