Börja träna..

TheRedLightning

Trådstartare
På sistone har jag mer och mer börjat inse att jag nog har motivationen att göra min dröm till verklighet.
Jag vill börja träna, så jag kommer få lite magrutor, starkare armar och ben osv.

Det enda jag funderar är på hur jag ska börja, jag vet med mig att jag inte kommer gå till gym. Hade tänkt göra lite situps och armhävningar, kanske även några andra övningar också. Har inte riktigt bestämt mig än.
Förutom övningar i sig, så ska kosten klaffa och det är väl där som min svaga sida ligger.

Finns det kanske några bra kosttillskott så musklerna får den näring/energi de behöver, så jag inte behöver tänka på vad jag äter så mycket?

Jag inbillar mig om jag är vältränad kommer jag även hålla längre för mitt jobb som jag utför, så det finns fler anledningar att jag vill börja träna och få till den där drömmen jag haft. :)

Att börja träna är en livsstilsförändring. Och sådana är svåra. När du skriver om "lite armhävningar" och kosttillskott som gör att du inte ska behöva tänka på vad du äter så mycket - då låter det som de som skriver att de vill gå ner i vikt men kommer att äta godis och skräpmat som vanligt på helgerna. Om man redan innan man börjar inte är beredd att göra ansträngningar, i både träning och bantning, då tror jag inte att man är tillräckligt motiverad att hålla ut.

Det plus kosttillskott så att du ska slippa göra jobbet? ;) Det är inte träning. Jag tycker att du ska vänta tills du är ordentligt motiverad istället - och då gå på gym.

:eek: Varför säger du så? Det är väl en jättebra start att göra situps och armhävningar och det räknas definitivt som träning. Särskilt om man startar från noll. Vill man ha en supertonad magrutekropp behöver man en mer mångsidig träning och tillgång till gym. Men nånstans måste man ju börja och motivationen att gå på gym kanske kommer när man är mer igång med sin träning och har byggt självförtroende.

För att uppnå det du vill uppnå, så behövs inga kosttillskott. Det som behövs är rätt mat och hyfsat hård gymträning.

Att göra sit ups, armhävningar + ev något annat lite hemma, äta totalt onödigt kosttillskott och inte ändra på något annat kommer inte leda till magrutor, starkare armar och ben.

Att börja lite smått hemma bara för att komma igång lite, fine men förvänta dig inte nå dit du vill med det.

Jag tror att du behöver ett mål när du börjar träna! Ett tydligt mål, omän litet. Delmål är också bra, mot ett större slutmål. Jag ville t.ex. testa Triathlon, bl.a. eftersom människorna där är så otroligt trevliga och ingen dömer ut en fastän man kämpar och är illröd och kommer sist. Alla hejar och är underbara. Av den allsidiga träningen gick jag ner i vikt fastän jag åt rätt mycket.

Ett tag hade jag som mål att kunna ha ett par jeans med bälte, och en tshirt nedstoppad, utan att muffinsmagen dolde bältet..... Det är kanske ett fåfängt och stört mål, vad vet jag, men jag hade målbilden i huvudet och det inspirerade mig.

Att träna helt utan mål tror jag kan vara svårt. Vilket mål man sen väljer är oväsentligt så länge det inspirerar och man mår bra!

En vettig kost ÄR viktigt, tillskott är väl lite överkurs om man inte har en konstaterad brist.

(Och nu ser jag, slarvmajan, att du ju har ett mål... Bra!!)

:eek: Varför säger du så? Det är väl en jättebra start att göra situps och armhävningar och det räknas definitivt som träning. Särskilt om man startar från noll. Vill man ha en supertonad magrutekropp behöver man en mer mångsidig träning och tillgång till gym. Men nånstans måste man ju börja och motivationen att gå på gym kanske kommer när man är mer igång med sin träning och har byggt självförtroende.
Jag säger inte att situps och armhävningar inte är träning, jag ser till helheten i inlägget jag svarade på. Och jag har förklarat varför i nästa inlägg.

På sistone har jag mer och mer börjat inse att jag nog har motivationen att göra min dröm till verklighet.
Jag vill börja träna, så jag kommer få lite magrutor, starkare armar och ben osv.

Det enda jag funderar är på hur jag ska börja, jag vet med mig att jag inte kommer gå till gym. Hade tänkt göra lite situps och armhävningar, kanske även några andra övningar också. Har inte riktigt bestämt mig än.
Förutom övningar i sig, så ska kosten klaffa och det är väl där som min svaga sida ligger.

Finns det kanske några bra kosttillskott så musklerna får den näring/energi de behöver, så jag inte behöver tänka på vad jag äter så mycket?

Jag inbillar mig om jag är vältränad kommer jag även hålla längre för mitt jobb som jag utför, så det finns fler anledningar att jag vill börja träna och få till den där drömmen jag haft. :)
Fundera på vilken nivå du vill lägga det. För att må lite bättre och hålla tror jag att du klarar dig bra på henmaträning, promenader etc. Henmaträning kan också vara intensiv etc
Men vill du bli vältränad, ha magrutor så krävs det en rätt stor insats. Och då tror jag det är bra att ta hjälp av någon att se över kost etc.

Ja, magrutor är rätt avancerat, men självklart inte orimligt! Vad jag förstått krävs en väldigt låg procent kroppsfett hos en kvinna innan man kan se dessa eftertraktade magrutor, och då kan man ju fundera kring om man vill/kan/bör satsa på en så låg vikt? Man kan se fantastiskt stark och vältränad ut utan att ha så (ofta ohälsosamt...) lite kroppsfett.

Håller med det mesta men man behöver inte tillgång till gym. Man kan bli vältränad hemma också genom att använda egna kroppen för övningar etc

Kosttillskott kan möjligtvis göra lite skillnad om du tänkte börja kroppsbygga eller elitidrotta, annars är det bara vaskade pengar du hade kunnat lägga på ett par hantlar eller joggingskor istället. Min personliga erfarenhet är att bra kost ofta kommer med träning. I perioder när jag tränar mer märker jag att jag också blir mer intresserad av att äta bättre (och mer! :d ).

Om jag var du hade jag börjat med att sätta upp rimliga mål. Inte utseendemässigt som magrutor för det tar alldeles för lång tid för att kunna ge motivation vecka efter vecka. Ett förslag är att t ex säga att du ska träna 30 minuter per dag. Sen sätter du ihop ett pass med varierade övningar som passar dig och täcker in alla muskelgrupper. Glöm inte uppvärmning och stretch och byt ut några styrkepass mot konditionsträning.
Kom ihåg att det alltid är bättre att träna 30 minuter tre gånger i veckan än att ha ett mål på en timme varje dag och aldrig göra något för att det känns för stort och svårt!

Använd teknik också! Det finns mängder av träningsappar och youtubeklipp med bra träningsprogram.

Folk som tar sina första steg ska man inte fälla krokben för, man ska ta dem i handen och följa dem en bit på vägen.

Fast tror man att situps och armhävningar i kombination med kosttillskott kommer leda till magrutor kommer man fälla krokben för sig själv angående insatsen som krävs för att uppnå målet. Risken blir ju då att man ger upp för att förändringarna inte leder till det förväntade resultatet.

@RedHyuuga Skippa kosttillskotten! Det är pengar i sjön för en fritidsmotionär.

Finns jättemycket bra träning på nätet! Under sommaren följde jag en tjej på youtube, Adriene, som håller yoga-videos. Tycker hon är väldigt bra och det är bra träning tycker jag! :)

Precis, tanken är att börja någonstans och jag klarar inte av att gå till ett gym av personliga skäl, men mycket av det man kan göra på gymmet kan man göra hemma också, men tänker att det tar jag när jag kommit lite längre med min träning.

Det sägs att den bästa träningen är den som blir av. :)

Jag säger inte att situps och armhävningar inte är träning, jag ser till helheten i inlägget jag svarade på. Och jag har förklarat varför i nästa inlägg.

Okej, jag tolkade TS inlägg som att hon hade svårt att komma igång med träning med lite hög motivationströskel, och kanske svårt att få i sig tillräckligt med protein och energi i sin vanliga kost. Vi har helt enkelt svarat utifrån olika tolkningar! :)

@RedHyuuga Skippa kosttillskotten! Det är pengar i sjön för en fritidsmotionär.
Är det?
Jag är orolig att jag inte får i mig rätt kost för att bygga kondis/muskler, därav min tanke med kosttilskott. Jag har problem att äta som det är, men man kanske märker om man behöver kosttilskott eller? Jag har ingen erfarenhet av det, så spånar lite nu.

För att uppnå det du vill uppnå, så behövs inga kosttillskott. Det som behövs är rätt mat och hyfsat hård gymträning.

Att göra sit ups, armhävningar + ev något annat lite hemma, äta totalt onödigt kosttillskott och inte ändra på något annat kommer inte leda till magrutor, starkare armar och ben.

Att börja lite smått hemma bara för att komma igång lite, fine men förvänta dig inte nå dit du vill med det.
Jag vet att jag inte kommer nå målet av att bara börja hemma, men någonstans måste man börja.
Mitt mål är att simma, gå med stavar, pilates och kanske någon form av styrketräning (som man kan göra hemma), samt ridningen, målet är även att bygga upp bålstabiliteten. Det är min plan. :)

Nackdelen för mig är att jag äter inte "rätt" och kan inte äta "rätt". Jag har jättesvårt att få i mig mat som det är och behålla min vikt. Därför jag funderade på kosttillskott, så jag inte kommer gå ner i vikt sedan när jag börjar träna. Jag får inte gå ner i vikt för då kommer jag inte må bra.

Fundera på vilken nivå du vill lägga det. För att må lite bättre och hålla tror jag att du klarar dig bra på henmaträning, promenader etc. Henmaträning kan också vara intensiv etc
Men vill du bli vältränad, ha magrutor så krävs det en rätt stor insats. Och då tror jag det är bra att ta hjälp av någon att se över kost etc.

Ja, magrutor är rätt avancerat, men självklart inte orimligt! Vad jag förstått krävs en väldigt låg procent kroppsfett hos en kvinna innan man kan se dessa eftertraktade magrutor, och då kan man ju fundera kring om man vill/kan/bör satsa på en så låg vikt? Man kan se fantastiskt stark och vältränad ut utan att ha så (ofta ohälsosamt...) lite kroppsfett.

Svarar både stjärnhimmel och Lena:
Jag har nog redan som det är lite kroppsfett, så den biten är jag inte oroad över och målet är magrutor, sen om det tar tid, ja då får det väl göra det, bara jag lyckas någongång typ, men blir inte besviken om jag inte lyckas, för har jag tränat har jag ändå gjort något bra. :p
Vill i första hand hålla så länge som möjligt för mitt fysiskt krävande jobb, som jag älskar.

Det är kosten som är min käpp i hjulet och den biten som oroar mig mest, men vi får se.

Kosttillskott kan möjligtvis göra lite skillnad om du tänkte börja kroppsbygga eller elitidrotta, annars är det bara vaskade pengar du hade kunnat lägga på ett par hantlar eller joggingskor istället. Min personliga erfarenhet är att bra kost ofta kommer med träning. I perioder när jag tränar mer märker jag att jag också blir mer intresserad av att äta bättre (och mer! :d ).

Om jag var du hade jag börjat med att sätta upp rimliga mål. Inte utseendemässigt som magrutor för det tar alldeles för lång tid för att kunna ge motivation vecka efter vecka. Ett förslag är att t ex säga att du ska träna 30 minuter per dag. Sen sätter du ihop ett pass med varierade övningar som passar dig och täcker in alla muskelgrupper. Glöm inte uppvärmning och stretch och byt ut några styrkepass mot konditionsträning.
Kom ihåg att det alltid är bättre att träna 30 minuter tre gånger i veckan än att ha ett mål på en timme varje dag och aldrig göra något för att det känns för stort och svårt!

Använd teknik också! Det finns mängder av träningsappar och youtubeklipp med bra träningsprogram.
Slutmålet är magrutorna, men det finns många andra delmål på vägen dit. Jag måste ha ett slutmål för att ha något att kämpa för, sedan kommer såklart delmål.
Första delmålet är t ex att bättra på kondisen och styrkan, sen får vi se vart det bät hän.

Nackdelen för mig är att jag äter inte "rätt" och kan inte äta "rätt". Jag har jättesvårt att få i mig mat som det är och behålla min vikt. Därför jag funderade på kosttillskott, så jag inte kommer gå ner i vikt sedan när jag börjar träna. Jag får inte gå ner i vikt för då kommer jag inte må bra.

Du har svårt för att få i dig mycket mat, ok, men varför kan du inte äta "rätt" av det du ändå äter? Eller handlar hela problematiken om mängden?

Jag håller för övrigt med övriga om att de flesta kosttillskott nog varken gör till eller från i förhållande till vad de kostar, men ett tillskott som kan vara bra i kombination med muskelbyggande träning är ju proteinpulver. Det ersätter inte en balanserad kost, men har man svårt att få i sig tillräckligt med protein av det man äter, är det ett enkelt sätt att tillföra lite extra. Men som sagt; det är inget quick fix.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar