Börja med western

H

headstrong_

Har kollat runt lite, och hittar lite trådar på sisådär fem inlägg på vart man hittar klubbar m.m. Men jag saknar den ultimata "börja-med-western"-tråden. Kan hända att jag kollat slarvigt, och jag hoppas att vår kära moderator förlåter mig isåfall.

Så: jag funderar starkt på att börja med western. Jag har en egen häst (arab). Ingen av oss har hållit på med western förut. Det jag undrar är lite om utrustning
- vad är det absolut första man bör införskaffa? både till hästen och till mej..
- vilket träns rekomenderar ni? (tycker de enöras är så snygga):D
- ska man ha långa chaps? och i såfall: vad ska man ha under? vanliga ridbyxor, jeans.?
- benskydd m.m. används sådant?
- och så det här med sadel. Finns det olika modeller beroende på gren? Vad ska man börja med isåfall?

och så lite med sporten i sig:
- vilken gren är störst utbredd?
- vad tävlar ni och varför är det roligt?

och sedan om ni har några fler tips så klart..

Sv: Börja med western

- Jag tycker först och främst att du ska prova på western innan du köper en massa utrustning.
- Till en början kan du allt ha ditt gamla träns och din gamla sadel, medans du provar på alltså. Mestadels hade jag ett vanligt tränsbett när jag tränade, för att sedan ha stångbett på tävling.
- jag hade vanliga jeans och boots när jag red.
- jag tävlade pleasure, trail, horsemanship. eftersom att det var det som passade min häst bäst. hon var inge vidare på stop/spin och därför var reining inget för oss.

Slå inte på för stort i början utan använd den utrustning du har och börja rid för en instruktör. Det finns en uppsjö av böcker och videos som är vägledande till vad man vill uppnå med ridningen. När du är säker på att det är det här du vill hålla på med kan du börja titta på utrustning.

När det gäller tävlandet så har jag min absoluta favoritgren och det är Versatile Horse sen Reining och Western Riding. För rutinens skull tävlar jag även andra grenar. Jag gillar att tävla för att man stämmer av sin egen träning. Det som inte funkar tränar man vidare på. Stämningen och folket på tävlingarna är en annan del som jag tycker om och jag är ofta även funktionär när hästarna inte är tävlingsklara.

Ska du börja tävla är det viktigaste inköpet en Regelbok. Där står allt från utrustning, vad klassen går ut på samt otillåtna fel (från straffpoäng till diskvalificerande). Även poängräkningen finns med där.

Lycka till!

Hola,
Säger som alla de andra, vänta med utrustningen och känn lite på det först. Om en tid vet du om detta verkligen är något för dig och då har du hunnit se litet och vet vad du tycker är snyggt osv.

Det första du kan börja med när du börjar handla utrustning är ett par tyglar. De kan du handla ganska snart efter att du börjat träna. (De flesta köper sina första tyglar ganska tidigt då det blir lite av en annan grej då.)
Det tar ett tag att lära sig hantera dem och de känns jättekonstigt i början.
Personligen vill jag ha ett par långa tyglar, de bör vara minst 2,40 och jag vill ha 5/8 i tjocklek.

Välkommen till western!

mvh Eva

Enöras är snygga, men de passar bäst till stångbett. Det kan hända det kan trilla av om du använder det till tränsbett, speciellt om du har en häst som ibland snurrar med huvudet (vissa araber liksom travare gör det då och då...).

Jag vet att det finns många har enöras till tränsbett och att de tycker det fungerar bra, men jag har själv råkat ut för att det ramlade av, som tur var så var hästen snäll och väluppfostrad och allt gick bra!

Det viktigaste är väl inte utrustningen, i alla fall inte i början. Men är det något du ska satsa på i början, så håller jag med Eva - delade tyglar! Var ett helvete att hantera dom i början, men nu kan jag inte rida med "hel" tygel längre.. :p

Det viktigaste i början är tekniken, att du använder neck-reining och vikten, vilket också kan va lite trixigt i början, men kommer väldigt naturligt sen.

Välkommen! :banana:

Enöras är snygga, men de passar bäst till stångbett. Det kan hända det kan trilla av om du använder det till tränsbett, speciellt om du har en häst som ibland snurrar med huvudet (vissa araber liksom travare gör det då och då...).

Jag vet att det finns många har enöras till tränsbett och att de tycker det fungerar bra, men jag har själv råkat ut för att det ramlade av, som tur var så var hästen snäll och väluppfostrad och allt gick bra!

Oj då.. Jo, han kan slänga lite med huvudet när han blir pigg och glad, så jag gör nog som du säger och börjar med mitt vanliga;) tack för tipset:D

Okej.. Så har jag fattat det hela rätt kan man börja i dressyrsadel och vanligt träns? (Den utrustningen jag har nu)

Det verkar vara många av er som har ridit engelsk ridning först.. Är det svårt att ställa om sig? Vad ska man försöka "glömma"?

Tänkte höra lite mer med olika grenar och så också. Min arab är en stjärna på gymkhana.. Är det barrel race (visst heter det så?) som ligger närmast? Eller Pole bending? Trail låter också väldigt roligt.

Nu kom jag på en fråga till:p Det här med Join Up och NH o.s.v. Jag har tränat det en hel del på egen hand (med böcker till hjälp), men skulle gärna lära mig "på riktigt". Brukar westerninstruktörer kunna sådant också? Eller finns det någon slags NH-expert man kan vända sig till?

Tack så jättemycket för alla tips! Fortsätt gärna berätta om western :D Ser verkligen fram emot att prova..

Jag har faktiskt aldrig hört någon av de större tränarna referera till sin hanteringsmetod som NH.. de flesta verkar snarare hantera sina hästar logiskt :)

Oavsett vad man kallar det så handlar ju hantering om kommunikation och det är lika viktigt att den funkar på backen som från ryggen, de flesta tränare kan hjälpa till där med!

Det som var svårast för mig (och fortfarande är även om problemet i Sig är mindre nu) var att gå från knäslut/rak rygg till att sitta mer avslappnat i sadeln och inte "dressyra" fram varje millimeter av steget. Är nog en av få ryttare som fått träna på att sitta som en hösäck med kutig rygg för att släppa mina låsningar jag fått från den klassiska ridningen..

Något jag vet att klassiska ryttare gärna går vilse i är vikthjälperna och att de inte kommer undan med att ha tyglarna som en balanshjälp/ryttarstöd. Men det är inget som inte kan rådas bot på!

nu kommer det där klassiska tipset man brukar få här inne... införskaffa en Bra bok med westernridningens grunder och historia.. och i samma veva bör du ringa en tränare i närheten ;)

Lycka till!

Okej.. Jo, men det är precis det jag menar. Just det här att få en bra kontakt med hästen och förtroendet. Uttrycket Nh är ju ganska laddat.. Kanske var fel sätt att uttrycka det ;)
Undrade just för att jag reagerat på att det ofta är där det brister i klassisk ridning. De blir så inriktat på att gå i form eller hoppa banan att man glömmer arbetet från marken. Känns som att det inte är ett särskilt stort problem inom western. Fast det kanske bara är en av mina fördomar/romantiska föreställningar om westernridning..

Då är det bara ladda på med böcker då.. Här ska läsas! :D

Jag ser att du bor i Falun, då ligger ju Dala Western Riders nära till hands, de har många duktiga människor som säkert gärna hjälper dig!

Åk och titta på tävlingar, du har en i Krylbo 3 augusti och i Stora Skedvi 13-14 september, där ser du ju lite mer olika grenar!

Kolla gärna på www.wras.se för mer information om westernridning.
Jag hjälper dig gärna med att svara på frågor, är tävlingsansvarig i distriktet och vill gärna ha fler utövare!!!:banana:

"1;" Men är det något du ska satsa på i början, så håller jag med Eva - delade tyglar!

"2;" Det viktigaste i början är tekniken, att du använder neck-reining och vikten, vilket också kan va lite trixigt i början, men kommer väldigt naturligt sen.

1; Jag kan också bara hålla med Eva, skaffa ett par splitreins, men se till att de är av bra kvalité, det lönar sig i längden

2; Använd aldrig neckreining på tränsbett, effekten blir bara den motsatta, däremot ska du lära dig att använda "vikterna"

"1;" Okej.. Så har jag fattat det hela rätt kan man börja i dressyrsadel och vanligt träns?

"2;" Det verkar vara många av er som har ridit engelsk ridning först.. Är det svårt att ställa om sig? Vad ska man försöka "glömma"?

"3;" Min arab är en stjärna på gymkhana.. Är det barrel race som ligger närmast? Eller Pole bending? Trail låter också väldigt roligt.

"4;" Nu kom jag på en fråga till:p Det här med Join Up och NH o.s.v.
Jag har tränat det en hel del på egen hand (med böcker till hjälp), men skulle gärna lära mig "på riktigt". Brukar westerninstruktörer kunna sådant också? Eller finns det någon slags NH-expert man kan vända sig till?

1; En dressyrsadel gör det lite rättvisare eftersom stiglädrena måste vara längre, dessutom är det lättare att sitta ner i traven i en dressyrsadel än i en hoppsadel
Ang träns tycker jag att du ska byta till tränsbett om du inte redan rider på det, ta av nosgrimman och skaffa en curbstrap eller ta en aachenrem, se bara till att sätta dit den rätt, det finns flera trådar om curbstraps här på westernforumet

2; Jag red engelskt i ca 8½ år innan jag började rida western (jag ridit western i ca 3½ år nu)
Jag hade inga problem med omställningen, min sits var naturlig från början och hästen bestämde sig för att gilla det
Inbitna engelska ryttare har oftast fördomen att man bara rider på långa tyglar och att hästarna inte går i form
(En dressyrryttare i stallet provade markträning i corall med sin dressyrhäst för en westerntränare några gånger, hennes dressyrtränare fick väl mer eller mindre ryckningar...)
Så den fördomen är bara att kasta, rider man på långa tyglar på träning lär man aldrig hästen att bära upp sig rätt

3; Jag tycker att du ska börja ordentligt från botten och skaffa en bra tränare och sedan börja tävla lite lätt i tex horsemanship, pleasure eller riding
Om du sedan känner att du vill fortsätta kan du inrikta dig på mer "avancerade" grenar

4; Jag tycker personligen inte att NH har någonting med själva westernridningen att göra

Rider på tredelat nu, med små ringar.. Funkar det?
Är det helt idiotiskt av mig att börja med western på en häst som gått (dressyr och hoppning i relativt höga klasser) hela sitt liv? Hade tänkt börja på ngn ridskola på "färdiga" westernhästar först, men då måste jag åka 5 mil enkel väg vad jag har fattat det som.. Däremot finns det massor av tränare här omkring.

Tack, tack och åter tack för alla tips :)

2; Använd aldrig neckreining på tränsbett, effekten blir bara den motsatta, däremot ska du lära dig att använda "vikterna"

4; Jag tycker personligen inte att NH har någonting med själva westernridningen att göra

Varför inte neckreing? Jag har fått lära mig att använda yttertygeln trängande även på tränsbett för att göra övergången till stång lättare.

Det var väl en av de stora westerntränarna i Sverige som sa "naturalhorsemanskit". Lite trist inställning men den finns kanske hos alla? Har inte haft någon tränare som har varit öppet NH-inriktad. NH eller ej, god hantering på hästens vis.

Nu känner jag mig jättekorkad, men jag måste fråga.. Man kan alltså ha curbstrap till vanligt tränsbett?

Hola,
Curbstrap till tränsbett går ju att ha men tanken är inte att den skall sitta där för att göra någon inverkan.
Curbstapen eller en vanlig achenrem (eller vad det heter) sätter du mellan ringarna som en säkerhetsåtgärd. Har du vanligt träns med nosremmar och sånt så hålls ju hästens mun stängd och då kan inte bettet åka snett om du är tvungen att göra en nödmanöver.
Eftersom man inte använder nosremmar inom westernridningen så sätter man vanligen en rem mellan bettringarna som en säkerhetsåtgärd ifall att man skulle hamna i en akutsituation och måste få kontroll på sin häst.
Remmen skall inte sitta åt så att den på något sätt kan inverka på hästen, den är endast till som en säkerhetsgrej.
mvh Eva

Jag ser att du bor i Falun, då ligger ju Dala Western Riders nära till hands, de har många duktiga människor som säkert gärna hjälper dig!

Åk och titta på tävlingar, du har en i Krylbo 3 augusti och i Stora Skedvi 13-14 september, där ser du ju lite mer olika grenar!

Kolla gärna på www.wras.se för mer information om westernridning.
Jag hjälper dig gärna med att svara på frågor, är tävlingsansvarig i distriktet och vill gärna ha fler utövare!!!:banana:

Jo, jag har varit inne på deras hemsida några gånger. Verkar vara en jättebra klubb :)

Det där med kolla på tävlingar var en jättebra idé! Det ska jag dra med mig mamma på :D Du kanske vet om det stämmer att Långshyttan är närmsta westernridskolan? Har nämligen hästen utlånad på foder nu (går allt enligt planerna får jag hem honom ganska snart), och kom på att det kan vara kul att prova innan han kommer hem..

Hola,
Curbstrap till tränsbett går ju att ha men tanken är inte att den skall sitta där för att göra någon inverkan.
Curbstapen eller en vanlig achenrem (eller vad det heter) sätter du mellan ringarna som en säkerhetsåtgärd. Har du vanligt träns med nosremmar och sånt så hålls ju hästens mun stängd och då kan inte bettet åka snett om du är tvungen att göra en nödmanöver.
Eftersom man inte använder nosremmar inom westernridningen så sätter man vanligen en rem mellan bettringarna som en säkerhetsåtgärd ifall att man skulle hamna i en akutsituation och måste få kontroll på sin häst.
Remmen skall inte sitta åt så att den på något sätt kan inverka på hästen, den är endast till som en säkerhetsgrej.
mvh Eva

Aha, nu fattar jag :D Tack!

Jo, jag har varit inne på deras hemsida några gånger. Verkar vara en jättebra klubb :)

Det där med kolla på tävlingar var en jättebra idé! Det ska jag dra med mig mamma på :D Du kanske vet om det stämmer att Långshyttan är närmsta westernridskolan? Har nämligen hästen utlånad på foder nu (går allt enligt planerna får jag hem honom ganska snart), och kom på att det kan vara kul att prova innan han kommer hem..

Ja det är det nog, alternativt Rättvik, vet dock inte så mycket om deras verksamhet...
Du är så välkommen till westerngänget förresten!!!:bow:

Hoppas det är okej för Trådskaparen att jag dyker in och ställer en fråga:

Om man vill börja med trail, och gärna vill läsa lite om tävlingsförfarandet... var letar man då? Jag har lusläst wras.nu men inte hittat några tävlingsregler eller dylikt, bara en basic beskrivning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Senast: Otherside
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 789
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar