Börja med western

Sv: Börja med western

Hoppas det är okej för Trådskaparen att jag dyker in och ställer en fråga:

Om man vill börja med trail, och gärna vill läsa lite om tävlingsförfarandet... var letar man då? Jag har lusläst wras.nu men inte hittat några tävlingsregler eller dylikt, bara en basic beskrivning.

Det är regelboken som gäller, där finns alla regler och bestämmelser!!

Det är regelboken som gäller, där finns alla regler och bestämmelser!!
Då var det som jag trodde, att man var tvungen att köpa regelboken för att få veta mer. Tråkigt att den inte finns på nätet... får väl beställa hem, då :)

Hej!!! Jag hoppar oxå in här om det är ok?? :-) Har oxå blivit sugen på att prova på att tävla western....

En liten fråga.. Vad menas med neck-reining?? :-)

Såg att en westernklubb nära oss (Borås) skall ha en E-tävling om en månad. Hur mycket behöver man kunna för att tex tävla reining på den nivån??
:-D

Ja det är det nog, alternativt Rättvik, vet dock inte så mycket om deras verksamhet...
Du är så välkommen till westerngänget förresten!!!:bow:

Okej.. Ska kolla upp det :) :idea:
Haha, tackar! Ser fram emot att bli cowboy :D Ni verkar vara hur sköna människor som helst :p

Hoppas det är okej för Trådskaparen att jag dyker in och ställer en fråga:

Om man vill börja med trail, och gärna vill läsa lite om tävlingsförfarandet... var letar man då? Jag har lusläst wras.nu men inte hittat några tävlingsregler eller dylikt, bara en basic beskrivning.

Självklart :) Det var därför jag skapade tråden.. Alla får fråga och svara :bump:

kl*
Varför inte neckreing? Jag har fått lära mig att använda yttertygeln trängande även på tränsbett för att göra övergången till stång lättare.

Grejen är den att tränbett och stångbett har helt olika verkan på hästen, om du kör neckreining på tränsbett ger du hästen dubbla, och fel, hjälper
Man ska skilja på kuddar & morötter :p

Såg att en westernklubb nära oss (Borås) skall ha en E-tävling om en månad. Hur mycket behöver man kunna för att tex tävla reining på den nivån??

Neckreining betyder att man lägger tygeln mot halsen på hästen, lägger man emot högertygeln ska hästen svänga åt vänster.
Ska endast användas när man rider på stång.

E är den lägsta nivån man kan tävla i men du bör, enligt mig, träna för en bra tränare innan du kastar dig in på tävlingar

Tänkte nu när pratet är inne på tävlingar och så.. Är det uppdelat i ponny/häst när man tävlar western? Har hittat massa fakta om olika grenar, men den biten hittar jag inget om..

Nope, alla ponnysar å storhästar tävlar tillsammans!
Man kan också tävla ponny fast man är över 18 ..

Det är inte uppdelat i ponny och storhäst-klasser inom westernridningen, utan det som sägs är att "ekipaget ska se harmoniskt ut". Du kan alltså rida din ponny så länge du tycker att du vill. När det gäller neckreiningen så är min uppfattning att det visst går att tillämpa med tränsbett! Man ska ju inte påverka hästen i munnen med den tygeln man lägger mot halsen, utan endast "stänga den dörren" tillsammans med skänkel och sittben! Den andra tygeln (åt det håll du ska) skall vara ledande och "visa hästen vägen" tillsammans med samma sidas skänkel som du slappnar av i och "pekar utåt med tån". Blicken är jätteviktig! När du tittar åt det håll du ska följer sittbenen automatiskt med.
Jag tror du kommer stanna inom westernridningen! Det brukar bli så när man väl har kommit in i det!
Lycka till!

Vad bra! Min mäter 147,5 nämligen.. Vad glad jag blir:bump::D

Hej!!! Jag hoppar oxå in här om det är ok?? :-) Har oxå blivit sugen på att prova på att tävla western....

Neckreiningen har du redan fått svar om så den lämnar jag därhän.

För att starta i reining bör du och din häst kunna galoppera på små och stora volter i kort och ökad galopp. Ni bör kunna göra galoppombyten, om så bara enkla.
Sedan göra spin (typ vända på bakdelen fast flera varv) det viktigaste är att det är så korrekt som möjligt, snabbhet kommer sen.
Svårast är nog rollbacks där du skall stoppa, vända på en femöring och byta riktning till den motsatta. Slidestop är förmodligen inte ens att tänka på eftersom de flesta underlag inte tillåter det. Hästen skall även rygga lätt och villigt, typ 5-6 steg eller så mycket som krävs.
Mönstren går i galopp och skall ridas med så litet hjälper som möjligt, man premierar en lydig häst.

Sägas skall att alla är barn i början. Har du tidigare startat tex LA i dressyr och din häst är välriden så torde det inte vara några konstigheter att starta en reining på E-nivå.
Klokast är dock att ÅKA och TITTA på någon/några tävlingar så man får lit ehum om hur det funkar.

mvh Eva

Neckreining betyder att man lägger tygeln mot halsen på hästen, lägger man emot högertygeln ska hästen svänga åt vänster.
Ska endast användas när man rider på stång.

E är den lägsta nivån man kan tävla i men du bör, enligt mig, träna för en bra tränare innan du kastar dig in på tävlingar

Jag har börjat träna för Peter Ljungberg :idea:

Neckreiningen har du redan fått svar om så den lämnar jag därhän.

För att starta i reining bör du och din häst kunna galoppera på små och stora volter i kort och ökad galopp. Ni bör kunna göra galoppombyten, om så bara enkla.
Sedan göra spin (typ vända på bakdelen fast flera varv) det viktigaste är att det är så korrekt som möjligt, snabbhet kommer sen.
Svårast är nog rollbacks där du skall stoppa, vända på en femöring och byta riktning till den motsatta. Slidestop är förmodligen inte ens att tänka på eftersom de flesta underlag inte tillåter det. Hästen skall även rygga lätt och villigt, typ 5-6 steg eller så mycket so
m krävs.
Mönstren går i galopp och skall ridas med så litet hjälper som möjligt, man premierar en lydig häst.

Sägas skall att alla är barn i början. Har du tidigare startat tex LA i dressyr och din häst är välriden så torde det inte vara några konstigheter att starta en reining på E-nivå.
Klokast är dock att ÅKA och TITTA på någon/några tävlingar så man får lit ehum om hur det funkar.

mvh Eva

Rider man samma rörelser i alla tävlingsnivåer (e,d,c,b,a) i reining ?????
Trodde att det kanske var lite lättre på e-nivå??:confused:

Ska åka och kolla på e-tävlingen i frista i aug. tänkte jag. Har verkligen ingen koll på dom andra grenarna:)

Jag hänger inte riktigt med.... :) Varför blir det dubbla budskap vid neck-reining på tränsbett?????

Det är en mkt bra början! :) :bow:

Ja det känns bra när vi är där och tränar!!:) Man lär sig mycket!!:D Men vi jobbade förra gången med att han skulle gå undan för tryck från både tygeln och skänkeln när han skulle vända/svänga. Då är det väl det som är neck-reining eller!!:confused:

Ja, det är det...
Det folk tänker på här när de säger "Inte neckrening på tränsbett" är nog att de antar att du fortfarande rider med stödet på yttertygeln/kortare tyglar. Gör man då en för tydlig neckrening påverkar du yttersidan på bettet Dvs att du lär inte hästen neckrening utan ändrar om betthjälperna. Jag har ridit en häst som tränats så av sin ryttare och det slutar med att man får tänka tvärt om vilket är Sjukt irriterande.. men P.L. lär se till att du inte gör det misstaget.

Så länge tygeln är så pass lång att det inte finns någon egentlig kontakt mellan ytterhand och ytter bettring så går neckreningen korrekt till - så fort det finns stöd på yttertygeln däremot så rör det ihop det hela.

..eller jag Tror det är därför de reagerar.

Men lita på det P.L. säger till dig när du är där, på ett forum blir det så lätt missförstånd. Och fråga honom MASSOR! P.L. kan ibland glömma bort att förklara Varför man gör Si eller Så.. så då får man fråga när man undrar, jag lovar att han tar för givet att du säger till om det är något du inte förstår..

Rider man samma rörelser i alla tävlingsnivåer (e,d,c,b,a) i reining ?????
Trodde att det kanske var lite lättre på e-nivå??:confused:

Ska åka och kolla på e-tävlingen i frista i aug. tänkte jag. Har verkligen ingen koll på dom andra grenarna:)

JAPP!
Samma rörelser men litet lättare mönster.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Senast: Otherside
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 789
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar