Börja med western

Sv: Börja med western

Ja, det är det...
Det folk tänker på här när de säger "Inte neckrening på tränsbett" är nog att de antar att du fortfarande rider med stödet på yttertygeln/kortare tyglar. Gör man då en för tydlig neckrening påverkar du yttersidan på bettet Dvs att du lär inte hästen neckrening utan ändrar om betthjälperna. Jag har ridit en häst som tränats så av sin ryttare och det slutar med att man får tänka tvärt om vilket är Sjukt irriterande.. men P.L. lär se till att du inte gör det misstaget.

Så länge tygeln är så pass lång att det inte finns någon egentlig kontakt mellan ytterhand och ytter bettring så går neckreningen korrekt till - så fort det finns stöd på yttertygeln däremot så rör det ihop det hela.

..eller jag Tror det är därför de reagerar.

Men lita på det P.L. säger till dig när du är där, på ett forum blir det så lätt missförstånd. Och fråga honom MASSOR! P.L. kan ibland glömma bort att förklara Varför man gör Si eller Så.. så då får man fråga när man undrar, jag lovar att han tar för givet att du säger till om det är något du inte förstår..

Då förstår jag lite bättre ;) Ska dit i veckan igen så jag får väl samla på mig lite frågor :D

JAPP!
Samma rörelser men litet lättare mönster.

Shit! Då gäller det ju att man kan göra byten och spin med än gång. Tänkte att jag kunde börja lite försiktigt att tävla ;)

Känns ändå lite konstigt att en "nybörjare" på e-nivå skall kunna samma som en på b-nivå. Jag förstår ju att man kanske inte har riktigt samma krav på ekipagen på de olika nivåerna men åndå ;)

Hehe, gör så! Både P.L. och A. är väl värda att fråga och prata med! Dom kan båda väldigt mkt, men ibland är A's förklaringar lite lättare att förstå..

Men Lycka till! nu lämnar jag den här tråden för den här gången och svarar om det komemr fler frågor jag känner att jag kan tillföra något till.. :bow:

Shit! Då gäller det ju att man kan göra byten och spin med än gång. Tänkte att jag kunde börja lite försiktigt att tävla ;)

Känns ändå lite konstigt att en "nybörjare" på e-nivå skall kunna samma som en på b-nivå. Jag förstår ju att man kanske inte har riktigt samma krav på ekipagen på de olika nivåerna men åndå ;)

Nä, nä, du behöver inte alls kunna det på samma sätt på E och B-nivå. I de lättaste reiningmönstret är det bara ett spin åt varje håll (i det allra lättaste inget alls), i de svåra är det typ 4 varv i spin. Det ingår galoppombyte på alla nivåer, men du kan göra enkla byten (med travsteg emellan). Du gör alltså samma rörelser, det är sant, men inte alls med samma svårighetsgrad.

Gå in på www.highridge.se och kika lite på western utrustning både till häst och ryttare.
Där finns en hel del olika träns, benskydd, m.m att välja mellan.

När man rider western så rider man ofta i jeans och boots och en del även med sporrar.

Ja i western så använder man benskydd och även bell boots för dom hästar som behöver det.

Ja det finns olika sadlar beroende på vilken gren man tävlar och tränar i. Tävlar du reining så rider du oftast i en reining sadel o likadant med cutting.

Det finns väldigt många grenar inom western ridningen. Lite info om en del grenar:
Western Riding

Western Riding är en gren där kvaliteten på hästens gångarter, galoppombyten, lydnad, uppförande och temprament bedöms. Hästens skall ridas i normalt tempo, vara känslig, lydig och ha lätta och fria rörelser. Premieras skall och betoning läggas på mjukhet, taktmässighet ( genomföra mönstret med bibehållen takt ) och hästens förmåga att byta galopp, exakt och lätt, rena byten ( med bak- och framben samtidigt ), mitt emellan två markeringar.

Trail

I trail skall hästens förmåga att ta sig över och igenom hinder bedömas, med tonvikten på uppträdande, svar på ryttarens hjälper och samarbetsvilja. Trail bygger på de olika typer av hinder man kan träffa på vid ridning ute i naturen, ex grindar, broar och stockar.
Olika typer av obligatoriska hinder som ingår är: Grind, bommar och ryggningshinder. Andra hinder som ofta förekommer är träbro, vändning i fyrkant bestående av bommar etc. Vid passage genom grind kan ryttaren passera endera med hästens framdel först, eller rygga genom hindret. Ryttaren får inte vid något tillfälle tappa kontrollen över grinden utan att få poängavdrag.
Vid ridning över minst fyra bommar kan dessa ligga på ett rakt spår, på ett böjt spår, i sick sack eller upplyfta. Det skall vara samma avstånd mellan bommarna och detta mäts från den punkt där hästen skall passera.
Ryggning genom hinder sker vanligtvis genom att bommar läggs ut på marken i L-mönster, V mönster eller liknande. Hästen får inte slå i bommarna vid något tillfälle.
Hästen skall passera hindren i kontrollerad form och hastighet. Den skall dessutom titta på det hinder den passerar, se var den sätter ned hovarna och utföra samtliga momenten med lätthet och grace. I Trail betyder hästens förtroende för ryttaren mycket. Minsta olydnad kan lätt leda till straffpoäng.

Western Pleasure

Hästens gångarter och form I Western Pleasure rider alla deltagare inne på banan samtidigt. Man rider längs fyrkantsspåret i de olika gångarterna. Domaren bedömer hästens form, mjukhet och gångart. C:a 80% av bedömningen ligger på hästen i denna diciplin, resterande på ryttarens sits, hållning och förmåga att kommunicera med sin häst.
Hästen skall gå i en form där halsen är nära nog rak och med huvudet framför lodplanet. Går hästen med öronen under manken i fler än fem steg i följd skall ekipaget diskvaliceras.
Hästens huvud skall hållas still och med endast lätt eller ingen kontakt med hästens mun. Det är vanligt i Pleasure att ryttaren rider med löst hängande tyglar. Man skall få intrycket att hästen är ett nöje (a pleasure) att rida.
I Western Pleasure klasser med upp till trettiotalet ryttare är det naturligtvis oerhört svårt för domaren att rangordna ekipagen, framförallt de i mellanskiktet. Domaren har ofta bestämt vinnaren på ett tidigt stadium i klassen och ägnar resterande del av tiden till att separera de övriga.

Cutting
Hästen ska visa upp sin vallinstinkt sk. cowsense genom att hålla en kalv i taget åtskild från hjorden. Ryttaren får minuspoäng om han märkbart hjälper hästen.

Herd Work
Herd Work är en träningsgren för ryttare som senare vill tävla i Cutting. Tidigare nämnda paragrafer rörande Cutting gäller, med undantag.

Working Cowhorse
Först rids ett mönster utan kalv, därefter ska ryttaren fösa en kalv efter ett förbestämt mönster.

Reining

Westernridningens kanske mest spektakulära gren. Deltagarna skall rida ett angivet mönster, och kunna ha full kontroll över hästens alla rörelser. Hästen skall villigt låta sig ridas, med mycket litet eller inget synbart motstånd och skall helt kontrolleras av ryttaren. Varje egen rörelse från hästens sida, skall betraktas som brist på, eller tillfälligt förlust av kontroll och därför ges poängavdrag i förhållande till graden av avvikelse. Premieras skall mjukhet, finess, snabbhet och bestämdhet i utförandet av de olika rörelserna, med bibehållande av kontrollerad fart.

MVH Mikaela

Har läst lite om det här med e-klasser osv.. Tänkte lite på utrustning där.. Okej, jag har visserligen inte ens ridit min första westernlektion än, men kul att veta :D Är det showträns och grejer som gäller då, eller kan man rida i vanliga utrustningen? Vad är regler och vad är "normer"? :)

Vilken givande tråd det blev förresten :bump:

Tack Mikaela! Bra beskrivet. Personligen är jag mest intresserad av Trail, tycker det verkar superkul.. men kanske inte så lätt att hitta några träningar i.

Har läst lite om det här med e-klasser osv.. Tänkte lite på utrustning där.. Okej, jag har visserligen inte ens ridit min första westernlektion än, men kul att veta :D Är det showträns och grejer som gäller då, eller kan man rida i vanliga utrustningen? Vad är regler och vad är "normer"? :)

Vilken givande tråd det blev förresten :bump:

Du kan rida i din vanliga utrustning! Är rätt blandat vilken utrustning som används, blir kanske något vanligare nu med westernutrustning när E-klasserna öppnats upp mer...

Okej :) Ryttaren då? Hatt/hjälm? Chaps? Har man större chans att vinna om man är "rätt klädd"? (som det faktiskt kan vara i dressyr)

Hjälm upp till 16 år sen är det valfritt med hjälm eller hatt.
Jeans och skjort är väl vanligast, chaps har en del...
Klädseln ska inte avgöra!

Okej :) Ryttaren då? Hatt/hjälm? Chaps? Har man större chans att vinna om man är "rätt klädd"? (som det faktiskt kan vara i dressyr)

hur kan klädseln vara så avgörande i dressyr? jag tror inte att någon domare ger dig minuspoäng om din kavaj råkar vara lite kort i ärmarna.
om inte något har ändrats sedan jag red dressyr så fanns det ingen koeff om ryttaren/hästen/utrustningens snygghet..

visst kan det "allmänna intrycket" försämras, men antingen rider man en fyra eller 6a, rider du en 4och är jättesnygg får du ju inte extrapoäng för det...

i tex pleasure (poänglöst) så kan det vara ett uns avgörande, om du är på riktigt hög nivå...

Själv rider jag oftast i hjälm, ibland hatt, men det känns lite farligt, för jag tror jag har något att skydda iallafall...
de flesta rider i någon form av skjorta, och i princip alla har jeans.
jag har inte upplevt det så vanligt med chaps på E/D nivå.
när man kommer upp på C-nivå brukar kläderna "uppdateras" till Slinky, horsemanshipjacka, chaps osv, men är man händig kan man sy dessa själv.

Senast ändrad:

Nej, jag menade inte att det är avgörande i den benämningen, men det spelar in en del. Annars hade man inte varit så noga med att knoppa o.s.v. Tänkte mest eftersom det är ganska strikt hur man ska se ut i dressyr, men verkar vara lite mer variation i western, och jag tror att vi båda kan vara överrens om att en en runda ser bättre ut i kavaj och knoppad häst, än mörka ridbyxor och ovårdad man. Inte för att det är någon som rider så, men jag menar själva principen..

Men nu ska vi inte diskutera dressyr:p

Har lyckats fjäska med mamma så vi ska åka och kolla på en westerntävling härikring nästa vecka :)

*kl*
Några kompletterande frågor...

Vari ligger den stora skillnaden mellan att rida med delade tyglar eller "vanliga" - särskilt mot bakgrund av att många verkar rida med tyglarna i en hand?

Kommentarer kring neckreining med hackamore?

Tips om film eller läsning (bok, FAQ...) om just träning av neckreining?
(Jag försöker öva neckreining invävt i all ridning, helt enkelt genom att kombinera tydlig yttertygel mot halsen (utan att dra i bettet) med lätt drag i innertygeln som förtydligande när det behövs, med målet att det så småningom räcker med enbart yttertygel mot halsen. Det känns som ett rimligt sätt, men finns det mer effektiva varianter vill man ju veta det.:) )

Hejsan:)
det börjar finnas en hel del böcker och dvd-film men många är på engelska så är man inte en fena på språk och facktermer kan det bli jobbigt att ta till sig.
men
Rolf Carlsson böcker. WESTERNRIDNING från början(en bok som har några år på nacken men är fullt användbar idagsläge också samma sak med Bobs dvd )
Bob Mayhews dvd-film The basic principles of WESTERNRIDING why and how är lättförtåliga och förklarar bra, man får många aha-grejer att tänka på och som förklarar varför och hur,tänket bakom olika moment,och som gör att man lättare kan förstå vad tränare menar när man är ute på clinics bla.;)
(tar inte upp neckreinig specifikt men är väl värt att läsa och kolla på)

Senast ändrad:

Nä, nä, du behöver inte alls kunna det på samma sätt på E och B-nivå. I de lättaste reiningmönstret är det bara ett spin åt varje håll (i det allra lättaste inget alls), i de svåra är det typ 4 varv i spin. Det ingår galoppombyte på alla nivåer, men du kan göra enkla byten (med travsteg emellan). Du gör alltså samma rörelser, det är sant, men inte alls med samma svårighetsgrad.

Gud, va skönt!! :) Blev lite skärrad där ett tag! ;):rofl:

Hur är det med enhandsfattning på e-tävling. Min häst är 6 år, måste jag rida med en hand då eller??? :grin:

Gud, va skönt!! :) Blev lite skärrad där ett tag! ;):rofl:

Hur är det med enhandsfattning på e-tävling. Min häst är 6 år, måste jag rida med en hand då eller??? :grin:

Bara om du rider på stång...i den klassen är det valfri bettsling. Gäller upp till C-nivå.

*kl*
Några kompletterande frågor...

Vari ligger den stora skillnaden mellan att rida med delade tyglar eller "vanliga" - särskilt mot bakgrund av att många verkar rida med tyglarna i en hand?

[/I]

Dom delade tyglarna är mycket längre, du vill kunna korta och länga dom för tex, en bra eftergift

Mina första tyglar var ett par graman tyglar som jag klippte i sär :D

kl*

Grejen är den att tränbett och stångbett har helt olika verkan på hästen, om du kör neckreining på tränsbett ger du hästen dubbla, och fel, hjälper
Man ska skilja på kuddar & morötter :p

För att kunna rida på stång ska hästen redan kunna neckreining, den tränar du från första dagen du sitter upp men du rider inte på en hand utan jobbar med yttertygeln mot halsen och leder med innertygeln.

Kom upp till C med förra hästen sen blev han dålig och fick tas bort. Nu ska jag debutera i tävlingssammanhang med unghästen i höst. Börjar på D som träning, tränar för duktiga tränare så ofta det bara går och förhoppningsvis är vi i C nästa höst...kanske högre;). Ställer inte målet så högt så vi blir överraskade istället om det går bra:idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Senast: Otherside
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 789
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar