Börja med western

Sv: Börja med western

Har en liten fråga..
jag ska börja tävla lite i E och D-tävlingar snart för att sporra mej själv att blir bättre och omskola min dressyrhäst till western. Jag kommer andvända en dressyrsadel tills jag har råd med en ny westernsadel så till frågan.

Vad har man till dressyrsadeln på tävling?

Ryttaren:
Ska man rida i boots? För man kan väl inte ha ridstövlar. Hur funkar det med att rida med boots i vanliga dressyrstigbyglar? Och även ha westernsporrar då?
Jeans eller ridbyxor? Och självklart en skjorta då för en slinky skulle väl se dumt ut likaså som chaps i en dressyrsadel? Hur är det med längden på skjortarmen? måste den gå ner till handleden eller kan det vara en trekvartsärm?
+hatt då.

Hästen:
Westernträns med delade tyglar eller vanligt träns?
Vanligt schabrak?

De flesta D-tävlingar brukar gå efter regelboken vad gäller utrustning, vilket betyder westernsadel med bom, byxor av jeanssnitt, långärmad skjorta med krage, hatt eller hjälm, delade tyglar, godkänt bett. På E-tävling antar jag att du får välja själv hur du vill se ut? Fast det brukar väl stå i proppen, vad man har att rätta sig efter.

Precis som Ginne säger så är det westernutrustning som gäller fr o m D-klass, i E ska det fungera ändå, meningen är ju att locka nya ryttare!

Ta det som känns bra helt enkelt.

Är det så att man måste ha westernsadel i D-klass men att det är valfritt på E?

Måste man alltid ha sporrar som i dressyr eller är det valfritt på e- och d-nivå???

Varför måste man ha LÅNGÄRMAD shorta??? Kan man inte ha annan överdel?? :)

Kan man ha ridbyxor under chapsen på d-nivå och uppåt??? :)

Har en liten fråga..
jag ska börja tävla lite i E och D-tävlingar snart för att sporra mej själv att blir bättre och omskola min dressyrhäst till western. Jag kommer andvända en dressyrsadel tills jag har råd med en ny westernsadel så till frågan.

Vad har man till dressyrsadeln på tävling?

Ryttaren:
Ska man rida i boots? För man kan väl inte ha ridstövlar. Hur funkar det med att rida med boots i vanliga dressyrstigbyglar? Och även ha westernsporrar då?
Jeans eller ridbyxor? Och självklart en skjorta då för en slinky skulle väl se dumt ut likaså som chaps i en dressyrsadel? Hur är det med längden på skjortarmen? måste den gå ner till handleden eller kan det vara en trekvartsärm?
+hatt då.

Hästen:
Westernträns med delade tyglar eller vanligt träns?
Vanligt schabrak?

Va roligt!! Då kanske vi kan hålla koll på hur det går för varandra!! :D Ska omskola min dressyrhäst oxå..... eller försöka iallafall... ;):p:bump:

Måste man alltid ha sporrar som i dressyr eller är det valfritt på e- och d-nivå???

Varför måste man ha LÅNGÄRMAD shorta??? Kan man inte ha annan överdel?? :)

Kan man ha ridbyxor under chapsen på d-nivå och uppåt??? :)

Sporrar är valfritt, även på högre nivå. Du behöver inte ha skjorta, många har ju topp med eller utan väst. Långärmat är standard även inom andra ridgrenar...

Vad kul!Visst kan vi! Närmast är en tävlingskurs (E) i Fristad.
Jag har haft mitt sto sedan april och hon är enbart riden dressyr innan dess. Hon var dock otroligt stel och märrig när jag fick henne och har efter jag fick hem henne ridit mest i skogen 2-3g/vecka. Men nu i Juli så har jag börjat sätta igång henne för inskolning western av mej och henne.

Men visst måste man ha krage? Typ skjortkrage eller polo?

Vad kul!Visst kan vi! Närmast är en tävlingskurs (E) i Fristad.
Jag har haft mitt sto sedan april och hon är enbart riden dressyr innan dess. Hon var dock otroligt stel och märrig när jag fick henne och har efter jag fick hem henne ridit mest i skogen 2-3g/vecka. Men nu i Juli så har jag börjat sätta igång henne för inskolning western av mej och henne.

Jag ska oxå till Fristad!!!! :D:):bump::banana: Inte med häst för jag tänkte titta första gången... :) Vilka grenar ska du tävla??? Tänkte att jag ska dit och kolla in hur dom olika grenarna ser ut för jag känner igentligen bara till reining, pleasure och trail pyttelite. ;)

Vilka klasser tävlade du när du red dressyr på pållen??

Vilka grenar ska du tävla???

Vilka klasser tävlade du när du red dressyr på pållen??

Jag som just nu är helt uppless på min brunstande pissmärr ska åka bara för att få lite inspiration. Man måste ju börja någonstans för att vänja sej vid nerver och veta lite vad man ska träna hemma på sedan. Ska tävla i western riding, pleasure w&t, western horsemanship w&t och reining. Inga saker som vi kan något bra förutom som idag skena i skogen:crazy: Får nog hålla mej på banan i fortsättningen:p.
Jag har aldrig själv ridit dressyr på henne men hon var dressyrriden när jag köpte henne,utbildad LA dressyr ej tävlad.Så detta bli hennes första tävling.

Kom gärna fram och hällsa i Fristad.
Jag rödlätt med lite extra sommarkilon :angel: med en brun pissmärrarab med stjärn och snopp på mulen.

Jag som just nu är helt uppless på min brunstande pissmärr ska åka bara för att få lite inspiration. Man måste ju börja någonstans för att vänja sej vid nerver och veta lite vad man ska träna hemma på sedan. Ska tävla i western riding, pleasure w&t, western horsemanship w&t och reining. Inga saker som vi kan något bra förutom som idag skena i skogen:crazy: Får nog hålla mej på banan i fortsättningen:p.
Jag har aldrig själv ridit dressyr på henne men hon var dressyrriden när jag köpte henne,utbildad LA dressyr ej tävlad.Så detta bli hennes första tävling.

Kom gärna fram och hällsa i Fristad.
Jag rödlätt med lite extra sommarkilon :angel: med en brun pissmärrarab med stjärn och snopp på mulen.

Haha!! :D:p Jag ska leta efter er! :D Vi har en annan tävling samma dag men ska verkligen försöka hinna dit... reiningen är väl sist tror jag och den är ju roligast att titta på!! :D

Vilken gren gillar du bäst??

jag gillar mest att titta på reining och trail. Anmälde mej till reiningen bara för att vara själva inne på banan:idea: Kan inte slidestopp,spin eller så men någon slags runda ska det väl bli ändå;)

jag gillar mest att titta på reining och trail. Anmälde mej till reiningen bara för att vara själva inne på banan:idea: Kan inte slidestopp,spin eller så men någon slags runda ska det väl bli ändå;)

Slidestop... gör man det på e-nivå? Det är inte så ofta underlaget tillåter heller va??? Tänkte slippa det dom första gångerna. :D:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Senast: Otherside
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 789
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar