Börja med western

Sv: Börja med western

Vad roligt :D

Är det stora steg mellan klasserna? Alltså att ta sig från ex d till c..

Okej :) Ryttaren då? Hatt/hjälm? Chaps? Har man större chans att vinna om man är "rätt klädd"? (som det faktiskt kan vara i dressyr)

På den nivån, NEJ. Ofta är de som tävlar i D och E ganska ojämna så det är lätt att sålla ut ekipagen.

Kommer man högre upp och givetvis beroende på vilka klasser man tävlar så har utrustning, finish och helhetsintryck såklart betydelse. Då är det oxå så att ryttarna är jämnare. Hur det nu än är så är de flesta grenar inom western bedömningsklasser.

Numera finns ett nytt regelsystem vilket innebär att du inte får rida D utan måste flytta upp till C när du fått ihop ett visst antal poäng. Mera om det tror jag står på Wras hemsida. www.wras.se

mvh Eva

Gud, va skönt!! :) Blev lite skärrad där ett tag! ;):rofl:

Hur är det med enhandsfattning på e-tävling. Min häst är 6 år, måste jag rida med en hand då eller??? :grin:

Nej, du behöver inte rida på en hand på sin seniorhäst (sex och äldre) på D och E.

mvh Eva

Gå in på www.highridge.se och kika lite på western utrustning både till häst och ryttare.
Där finns en hel del olika träns, benskydd, m.m att välja mellan.

När man rider western så rider man ofta i jeans och boots och en del även med sporrar.

Ja i western så använder man benskydd och även bell boots för dom hästar som behöver det.

MVH Mikaela

Lite osnyggt att sitta och göra reklam för mammas internetbutik i tid och otid, dessutom att puffa för benskydd och påstå att de används.

Jag vill poängtera att det INTE ÄR TILLÅTET med skydd i alla klasser på tävling.
Men man kan naturligtvis använda skydd vid fri ridning och träning.

mvh Eva

*kl*
Några kompletterande frågor...

Vari ligger den stora skillnaden mellan att rida med delade tyglar eller "vanliga" - särskilt mot bakgrund av att många verkar rida med tyglarna i en hand?

Kommentarer kring neckreining med hackamore?

Tips om film eller läsning (bok, FAQ...) om just träning av neckreining?
(Jag försöker öva neckreining invävt i all ridning, helt enkelt genom att kombinera tydlig yttertygel mot halsen (utan att dra i bettet) med lätt drag i innertygeln som förtydligande när det behövs, med målet att det så småningom räcker med enbart yttertygel mot halsen. Det känns som ett rimligt sätt, men finns det mer effektiva varianter vill man ju veta det.:) )

Vanliga tyglar är ju så förbannat korta... man kan ju bli tokig över att bara kunna hålla lite längst ut i kanten, om de ens räcker.
Delade tyglar är outstanding när man väl vant sig.
Oavsett jag rider på en eller två händer. De är lätta att korta, länga och göra ett ledande tygeltag med och ändå ha tygel över.

Även om min häst går utmärkt att rida på en hand så rider jag under samma tur på olika händer, ibland på två och lite då och då får man skola, då behövs den extra tygellängden.

Sen är de oslagbara när man rider ut på trailen. Man kan sätta sig och skita utan att ha hästen PÅ sig för tygeln är så förbenat kort. Man behöver inte ha hästen PÅ sig när man skall korsa något där man är tvungen att kliva av.

Vad roligt :D

Är det stora steg mellan klasserna? Alltså att ta sig från ex d till c..

Nej...som Eva säger. Har man fått ihop 30 poäng på D är man automatiskt uppklassad till C i den klassen. Man kan möta samma mönster i D och C, skillnaden är då att konkurrensen är hårdare och bedömningen är hårdare...i D är ofta domarna lite snällare och friar ofta hellre än fäller...det gäller dock inte alla domare;).

En bra sak som är viktig när man vill börja tävla är att köpa en regelbok och lusläsa den. Jag har min alltid med mig vid träning på ridbanan och så jobbar jag på vissa saker och olika mönster.

[En bra sak som är viktig när man vill börja tävla är att köpa en regelbok och lusläsa den. Jag har min alltid med mig vid träning på ridbanan och så jobbar jag på vissa saker och olika mönster.[/QUOTE]

:bow::bow:
för mig är regelboken nästan som en bibel i kyrkan,men ibland upplever jag att en del tycker det är onödigt att köpa:crazy:
har hört ryttare på tom b-nivå men jag har ju ingen regelbok???
det är ju inte stora kostnaden att köpa och oftast så brukar klubbarna ta hem när det kommer ut en ny. om man nu ska ut och tävla kosta på anmälningsavg,resa mm och inte veta hur de allmänna reglerna och vad det är för regler för varje klass, att riskera en diskning för att man tex har benskydd i fel klass tycker jag är lite konstigt,om man är nybörjare och ska vara med på en E-tävling eller träningstävling är det väl inte hela värden men på B:confused: de är väl bra om man har lite humm om vad som gäller eller:angel:

Du får ha benskydd/boots/benlindor i;
Reining, Workin cowhorse, Teampenning, Cutting, Dummy roping, Dummy stopping, Dummy Tying, Barrel race, Polebending, Western Horsemanship och Versitale horse.

alla andra klasser får du INTE ha benskydd i :)

Du får ha benskydd/boots/benlindor i;
Reining, Workin cowhorse, Teampenning, Cutting, Dummy roping, Dummy stopping, Dummy Tying, Barrel race, Polebending, Western Horsemanship och Versitale horse.

alla andra klasser får du INTE ha benskydd i :)

Shit!! :eek: Hur många klasser finns det igentligen??!! ;):laugh:

Shit!! :eek: Hur många klasser finns det igentligen??!! ;):laugh:

i WRAS finns det;

Cutting
Herd Work
Working cowhorse
Team penning
Team sorting
Dummy roping
Dummy Tying
Dummy stopping
Barrel Race
Pole Bending
Showmanship at halter
Trail at hand
Reining
Freestyle reining
Western Riding
Trail
Western pleasure
Western Horsemanship
Versitale Horse
Ranch Trail
Ranch Cutting

innom NSBA/AQHA/APHA mfl finns det bland annat;
Stake Race
"massvis av ko-grenar"
Pleasure Driving (Körklass)
Hunter under saddle
Hunt Seat Equitation
Hunt seat equitation over fences (hoppnnig)
Hunter hack (Hoppning)
Jumping (hoppning)
Halter
Longerline
Mounted shooting
och många fler....

förstår du nu varför man behöver en regelbok då det är så många olika klasser med olika regler? ;)

Den går att beställa från WRAS hemsida, klicka på Medlem och sen Medlemsbutik!!

om man är medlem i en klubb så brukar de finnas att köpa via dem, och på tävlingar etc, man kan maila i förväg och fråga om de kan ta med något ex om man vill vara på den säkra sidan.
så har jag gjort iallafall.

i WRAS finns det;

...förstår du nu varför man behöver en regelbok då det är så många olika klasser med olika regler? ;)

Ja, det kan man ju förstå! ;):D Det borde ju iallafall finnas någon klass som kan passa mig bra!!!

Vad gör man i "hopp-klasserna" (förutom att hoppa)?? ;)

Vad tävlar du för klasser??? :D

Ja, det kan man ju förstå! ;):D Det borde ju iallafall finnas någon klass som kan passa mig bra!!!

Vad gör man i "hopp-klasserna" (förutom att hoppa)?? ;)

Vad tävlar du för klasser??? :D

Hunt Seat Equtation over fences är "stilhoppning"
Jumping är vanlig hoppning på tid/fel.
Hunter hack är 2hinder, sedan är det en pleasure efter.

:)

Jag har tävlat i.. ja du... om jag kommer ihåg alla :angel:
Reining,
Trail
Ranch trail
Pleasure
horsemanship
hunter under saddle
showmanship at halter
trail at hand
halter
hunt seat equitation
western riding
Versitale horse

fast jag tävlar mest i Trail, Pleasure, horsemanship, Showmanship at halter och western riding :)

Fast "hoppklasserna" finns bara för quarter och paint va???

Det hoppas jag inte... :) Blev så glad när jag hörde hoppning:D:p

Använder man engelsk utrusning när man hoppar eller? Känns inte som att westernsadeln är riktigt gjord för hoppning.... :grin:

Det är engelsk utrustning och klasserna finns INTE på WRAS tävlingar, vilka är de enda som är öppna för alla raser.....

*kl*

Nu är jag ju inte helt nybörjare på western, men ganska så. Jag undrar om alla klubbar finns listade nånstans?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Senast: Otherside
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 789
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar