Borelia & Ehrlichia

Bansan

Trådstartare
Hur snabbt efter ett fästingbett märker man av symptomen?
Vilka symptom är mest typiska för de olika sjukdomarna?
Hur vanligt är det att hundar blir riktigt illa sjuka?

Misstänker Borelia på min voffla & sitter just & håller på att ringa veterinären... Har läst en hel del om båda sjukdomarna men det är alltid lättare & trevligare att få höra andras personliga erfarenheter.

Sv: Borelia & Ehrlichia

Letade lite på internet och hittade om symtom för Erlichia och Borelia här:

Symtom för Erlichia: Feber, trötthet och hälta. Den kan också få kräkningar och diarré samt kraftigt nedsatt tillstånd, smärtor.

Behandling/ Vad kan jag göra? Ta den tilll veterinär om du misstänker att din hund drabbats av en fästingsjukdom . Vid eventuell fästingburen sjukdom får hunden gå på antibiotika å evetuell smärtlindring.

Vid Borrelios: feber, trötthet, håglöshet och ledsmärtor.

Misstänker du att din hund har fått en fästingburen infektion, ska du omedelbart kontakta veterinären. Genom ett blodprov kan sjukdomen konstateras och en antibiotikabehandling snarast sättas in.

Brun fästing:
Den kan behandlas med antiparasitära medel som:
Tiguspray
Exspot vet.spot.on (receptbelagt

Ska till vet 13.20 & själv misstänker jag som sagt Borelia... Men förhoppningsvis är det bara en släng av någon influensa. Dock är den förhoppningen ganska liten eftersom jag tagit sju fästingar redan på henne & efter två av dem blev hon ganska rejält infekterad på betten.

Scalibor eller Frontline ska inhandlas så snart lönen kommer & både jag & Ally ska vaccineras mot färstingburna sjukdomar då skogen där vi tränar kryllar av de små äckliga krypen :crazy:

Hoppas det går bra för er!

Zita fick boreliasymtomer en gång i höstas, med först hälta och sedan vart hon helt stel, fast det visade sig vara nån form av inflammation i lederna. Så det kan ju vara något annat, som du skrev om influensa, också.

Hej!!

Har sett en hund med borellia en gång o han blev ganska snabbt dålig och fick hög feber och ostadig på benen.. vi åkte in akut med honom..

Ehrlichian är lurigare, jag har haft en hund som hade detta men visade inga av de vanliga symtomen.. hon blev dock mer ljudkänslig. hon hade ingen hälta eller feber..
Hon har idag behandlats ca 5 ggr och är friskförklarad men har fått stora men av sjukdomen.. hon har definitivt en hjärnskada som gör att hon inte fungerar som hon gjorde innan. hon klarar inte av när det blir för mycket stoj och ljud omkring henne utan kräver lugn o ro.. jag fick omplacera henne till slut eftersom vi har 4 barn hemma och det aldrig är tyst så mådde hon bättre av att komma till någon utan barn.. men vi saknar henne varje dag..

Jaha... då var man tillbaka från veterinären... & både klokare & inte ... 300 fattigare & då är medicinen mot "tonsillsinflammation" inte ens uthämtad än... & med tanke på att hon ska ha 2 tabletter om dagen i 16 (!!!) dagar så lär den knappast vara billig.

... & det är inte ens alldeles säkert att det ÄR det som är problemet.. Det KAN fortfarande vara Borelia eller Erlichia:crazy:

Exempel på symtom

Anorexia (ingen aptit).
Viktminskning.

Feber.

Trötthet.

Rinnande ögon & nos (hos valpar, nosningar eller klar vätska från nosen).

Diarré (kan innehålla blod eller hallonliknande "gelé").

Hosta, djup eller rethosta

Neurologiska tecken, t.ex. avsvimning, ständiga tvångsbeteenden som tuggande på pälsen, slickande på tassarna, dåligt koordinationsförmåga eller depression.

Spyr galla (gul vätska).

Hemorrojder.

Blek nos.

Näsblod.

Blödarsjuka (blodet levrar sig inte som det ska, trots normala blodvärden).

Svällande könsdelar.

Muskelstelhet.

Kroniska öron & hudinfektioner som inte svarar på normal behandling.- Ont om blodplättar (thrombocytopenia).

Förändrade ögon, t.ex. blodsprängda eller glasartade ögon, blödande ögon, utvidgade pupiller, svårt för starkt ljus

Blodsbrist.

Artrit, oförklarlig lamhet i ett eller alla benen.

Svaghet.

Blekt tandkött eller tunga.

Inkontinens.

Förstorad lever eller mjälte.

Njurproblem.

Förhöjt antal enzymer i levern eller njurarna.

Ökad törst och kissande.

Smärta i nacke och rygg.

Blödande under skinnet (blåmärken) eller lila utslag.

Svullna lymfkörtlar.

Benmärgssvaghet.

Protein i urinen.

Prostatainfektioner och/eller förstorad prostata hos unga hundar.

Ibland är symptomen få och svåra att se i de senare stadierna av fästingburna sjukdomar, de sk subclinical eller kroniska stadierna. Det är inte troligt att en och samma hund har alla dessa symptom eftersom listan på symptom är ganska lång.

Men fy... nu blev jag orolig & nästan lite irriterad över att veterinären inte tyckte det var nödvändigt att ta prover idag :crazy:

Hon har ju visat många av de symptomen under de senaste månaderna & jag har ringt & rådfrågat honom angående några av dem...

Jag visste inte att hostningar & harklingar kunde vara ett symptom :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 780
Senast: Lillefrun
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 952
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar