Border Collie - passande? Kullar?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare eelinsvensson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 6 807
Sv: Border Collie - passande? Kullar?

BCs kan bara ställas ut på internationella i Sverige, de avlas inte på utställnings BCs i Sverige, eftersom deras avkomma inte kan registreras utan VP.

Jag har Border collies och jag ställer ganska stora krav på dem när det kommer till allmänlydnaden. De arbetar varje dag med fåren och vid vallningen Kräver jag full lydnad vid kommendering men de måste ändå kunna tänka själva och lösa problem som uppstår, jag kan inte lösa det jag inte ser (dolt hämt, jag har ryggen mot flocken och hunden etc.)

En BC har allt det som du vill ha, JA. Men... lika mycket krav som jag har på mina hundar, lika mycket har de på mig. Att jag matar dem med arbete. Som MIGO skrev, 'BC KRÄVER HÅRT ARBETE'.

Förutom just vallningen så hade jag precis samma krav på min Labbe, Schäfer, Jack Russell m.fl.
De var med mig ute på gården och i stallet. Vid ridning så hängde de med när det var uteritter. De SKULLE gå framför hästen eller vid sidan av, jag var/är stenhård med detta.
Dessa hundarna tävlade jag även i lydnad och agility och de funkade kanon.

En BC som inte får alla sina behov tillgodosedda börjar 'lösa problem' vare sig de egentligen finns eller inte.
Man kan absolut ha en BC till enbart lydnad eller agility Men man måste då vara beredd på att det är en enormt aktiv arbetsnarkoman man har att göra med.

Jag skulle rekommendera dig att kolla efter en annan ras. BC är absolut ingen förstahund. Välj hellre en mindre speedad ras.
Aussien är supertrevlig, lättlärd, vacker, utställningsbar mm.

Åk till närmaste brukshundsklubb och prata med hundägare och be dem berätta om sina raser. Träffa hundarna och se hur de fungerar. Mycket bättre än att läsa på nätet eller i en bok.

Jag undrar om inte en korthårig collie skulle passa er bättre.

Väldigt lika BC utseendemässigt, fast inte lika grymma arbetsnarkomaner. Trevliga, lättlära, smidiga och hänger gärna med på ridturer.

Enda anledningen till att jag inte väljer en sådan är pälsen, jag vill ha en ras som inte fäller.

Shetland sheepdog skulle också passa som sagt, se till att hitta en uppfödare som har bra mentalitet på sina hundar, en del shelties kan bli lite ängsliga.

Jag undrar om inte en korthårig collie skulle passa er bättre.

Väldigt lika BC utseendemässigt, [...]

Det är de väl ändå inte? Men grymt vackra är de!

Jag tror också att en korthårig eller långhårig collie passar TS betydligt bättre.

MosterMia här på buke har en av arbetstyp. Hon kanske hittar in här och kan beskriva rasen bättre än vad jag kan :)

Här är jag :D! Tänkte ge mina fem cent gällande aussien.Ursäktar mig redan nu för ett låååångt inlägg :p!

Först vill jag bara säga emot vad katie nyss skrev (nu kommer det låta lite som jag hackar på dig katie, ber om ursäkt på förhand för detta!):

Jag skulle rekommendera dig att kolla efter en annan ras. BC är absolut ingen förstahund. Välj hellre en mindre speedad ras.
Aussien är supertrevlig, lättlärd, vacker, utställningsbar mm.

Att i ena andetaget säga "välj en mindre speedad ras" och i nästa andetag rekommendera en aussie, det får mig att bli lite :eek:! Visst, en aussie är inte en extrem vallhund på det sättet som en BC, men det är likväl en högtempererad vallhund och en brukshund som kräver massor av aktivering och mental stimulans för att må bra! Ingen aussie mår bra av att bara lalla runt på promenader och köra något litet träningspass i veckan, de behöver få jobba!

Det är en ras som ligger högt i stress (både positiv och negativ) och som kan bli en rejäl handfull om man inte är medveten om detta! En aussie kan vara en jättebra förstagångshund om man har många kunniga människor omkring sig, en bra tränare/ ett bra träningsgäng, STORT intresse för hundträning (helst vara hundnörd som lever och andas hund), är medveten om att man kan komma att få lägga ner massa timmar på träning, aktivering och passivitet.

Och sen (hur mycket jag än älskar aussien, kommer aldrig ha mindre än 1 hemma)så kan man INTE säga generellt att "aussien är supertrevlig". En BRA aussie är supertrevlig, det håller jag fullt och fast med om :laugh:! Tyvärr finns det väldigt mycket skräp därute i rasen, just pga att folk tror att alla aussies är supertrevliga och lättlärda (och så är de ju väldigt trevliga att titta på) som har gjort att folk har avlat på lite vad som helst. Smärtar ordentligt i hjärtat på en aussiefantast när man ser alla dessa "dåliga" aussies :(.

Kan ju berätta att jag flera gånger på kort tid har fått förvånade (men positiva) utlåtanden av t.ex veterinär och massör (som träffar många hundar av alla raser, och även många aussies) för att min hund är så otroligt trevlig, social och att hon går att hantera... :crazy:. Det säger ju lite om hur stressade/rädda hundar som finns därute, med ägare som inte tagit sig tid/haft kunskapen om hur man tränar hantering, passivitet etc.

I rasen finns mycket rädslor, hanhundsaggressivitet, stora stressproblem, koncentration/fokusproblem, skotträdslor m.m. Man måste vara väldigt noggrann när man letar aussie, gärna träffa flera av hundens släktingar, titta på MH, kolla tävlingsmeriter osv.

Man ska även vara medveten om att aussien är uppdelad som tusan, en work - och en showdel. Det tycker jag är förbannat synd, för jag vill ha en hund som både kan arbeta och som är snygg och ser ut som en aussie. Något som är rejält dåligt med denna uppdelning är att många uppfödare som har utställningsaussie säger till valpköpare " detta är sällskapsvarianten, den behöver inte så mycket aktivering" :crazy:. För det första tycker jag att det är att förstöra rasen, att avla bort de egenskaper som gör den till en vall - och brukshund. Sen så är det ju även lite falsk marknadsföring, då det lika väl kan komma en arbetsnarkoman även i utställningslinjer...

Men med detta negativa (men ärliga) sagt:

Hittar man en bra, stabil aussie så får man en fantastisk tränings - och tävlingskamrat :love:! Jag kommer som sagt alltid ha minst en aussie i flocken då jag älskar deras mångsidighet, intelligens, arbetsvilja! Så vill man träna järnet och aktivera sig och sin hund på många sätt, då kan en aussie vara ett suveränt val :laugh:! Men som sagt, det är inte en ras som mår bra av att bara gå promenader och kanske träna någon gång ibland...

Phew, ett mastodontinlägg blev det, och det känns som jag har glömt hälften... Men det var lite av min syn på aussien.

TS: Det känns som att du skulle behöva beskriva vad du vill ha hos din hund (storlek, aktivitetsnivå, pälsvård etc) lite mer ingående för att man ska kunna ge dig bättre tips? För av det jag kan utläsa från ditt första inlägg, så skulle jag personligen inte rekommendera vare sig BC eller aussie...

Först vill jag bara säga emot vad katie nyss skrev (nu kommer det låta lite som jag hackar på dig katie, ber om ursäkt på förhand för detta!):
Att i ena andetaget säga "välj en mindre speedad ras" och i nästa andetag rekommendera en aussie, det får mig att bli lite :eek:! Visst, en aussie är inte en extrem vallhund på det sättet som en BC, men det är likväl en högtempererad vallhund och en brukshund som kräver massor av aktivering och mental stimulans för att må bra! Ingen aussie mår bra av att bara lalla runt på promenader och köra något litet träningspass i veckan, de behöver få jobba!

Helt ok att rätta mig.:p

Jag har inte träffat Så många Aussies och de jag har träffat har mest varit inom vallning. Det blir lite 'för lätt' att jämföra dem där och där har det varit en stor skillnad.;)

Lärde mig massa nytt om en ras jag faktiskt slängt ett litet getöga på ute på tävlingarna.;) Funderingarna har ibland halkat mot Aussie men de har snabbt rättat in sig i ledet till att bara tänka och andas BC.:D

Hehe, ja i vallningen så ser de flesta aussies väldigt tama ut om man jämför dem med BC:s :D! Även om aussies oftast är rena racerbilar, jämför man dem i vallningen med BC:s så liknar de mest gamla volvo 240 ;). Sen finns det (ett fåtal, men de finns!) riktigt smaskiga vallhundar inom aussie också :d!

Jag hoppas att min (ärliga men lite halvtråkiga) beskrivning av aussien inte medverkar till din avskräckning från rasen, utan att du bara i själ och hjärta är en BC människa och därför väljer bort aussie ;). För som sagt, det FINNS underbara, suveräna, trevliga och arbetsvilliga aussies i mängder :love:! Tyvärr finns det många av den "andra sorten" också :p.

:D
Nä, jag är BC ända ut i det 'risiga burret på huvet'.:p
Jag har hittat min ras och jag tror inte det kommer bli någon annan ras i min ägo. Fast man ska aldrig säga aldrig.;) Aussien verkar vara en supertrevlig hund.

Det är de väl ändå inte? Men grymt vackra är de!

Jag tror också att en korthårig eller långhårig collie passar TS betydligt bättre.

Beror ju på, BC's avlas ju på prestation framför utseende. Varav det finns strävhåriga, korthåriga, långhåriga, krulliga. I alla färger man kan tänka sig. Stora BC's och riktigt små BC's.

Det kan kanske finnas en och annan BC som är lik en kh collie, men jag skulle verkligen inte skriva under på att raserna är "väldigt lika" utseendemässigt.

Själv älskar jag långa-, detaljerade-, halvnegativa inlägg när jag är intresserad av en ras. :bow:
Hoppas TS tänker likadant :)

Själv älskar jag långa-, detaljerade-, halvnegativa inlägg när jag är intresserad av en ras. :bow:
Hoppas TS tänker likadant :)

:rofl: Samma här. Vill inte ha en massa rosa sockervadd. Jag vill veta vad som kanske kan bli käppar i hjulet. Vill inte få en chock när hunden en vacker dag passerat det gulliga valpstadiet och i det dolda närt ett litet lurvigt monster.;)
Näpp, massa info och gärna det som man ser som negativt.:o Det söta, roliga och goa, det får man ta som plåster på såren efter att hunden drivit en halvt till vansinne.;)

En gammal träningskamrat till mig har haft ett större antal BC's men blev nyfiken på Aussie och köpte en liten tik. En riktigt härlig hund i mina ögon, men träningskamraten orkade inte med den utan omplacerade. Hunden var helt enkelt FÖR aktiv. Kan vara värt att tänka på när man rekommenderar Aussie framför BC ;).

TS: Fundera lite på vad det är för egenskaper i BC som du gillar. Är det inte deras skicklighet i fårhagen så lovar jag att det finns i flera andra raser. De flesta vallhundraser är t ex naturligt föriga och signalkänsliga, utan att vara särskilt extrema.

De flesta vallhundraser är t ex naturligt föriga och signalkänsliga, utan att vara särskilt extrema.

Håller med, plus att det även gäller spaniels och retrievers och då inte enbart jaktvarianterna utan även de "vanliga" som man även kan ställa ut.

Jag har cocker själv och mina har gjort allt som efterfrågas. Nu har jag inga hästar sedan några år, så därför blir det inga ridturer. Men inte var det några problem vare sig att ha med dem eller att få den lydnad som krävdes. Väldigt mycket fart och samarbetsvilja i den rasen - OM man tränar dem på rätt sätt. Gick agilitykurs och träffade då på några riktigt fartiga welshar. Jag har jobbat med golden och det är enligt mig en otroligt lättlärd ras, men mycket mjuk i temperamentet. Flat tycker jag är en väldigt kapabel ras, men mer krävande än de tidigare nämnda.

Bara för att ta några exempel från dem stötande och apporterande fågelhundarna.

Fast nu rekommenderade jag absolut inte aussie framför BC, jag tyckte att jag var rätt klar i min åsikt att bara för man köper aussie så är man inte garanterad en "lätt" hund utan däremot kan få en hyperaktiv, stressad och krävande hund? Fast du kanske bara valde fel svarsknapp :)?

Jag och min pojkvän har äntligen beslutat att köpa hund men vi kommer inte riktigt på vilken ras vi har och är i behov av lämpliga förslag.
Vad det är härligt att se när någon tänker till lite o skaffar info innan de väljer hund. Att välja rätt ras o rätt individ som passar det liv man har att erbjuda hunden kan göra att man slipper många framtida bekymmer. Det är sån skillnad på olika rasers behov. Lycka till. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 472
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 522
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
687
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka