Border Collie - passande? Kullar?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare eelinsvensson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 6 807
E

eelinsvensson

Jag och min pojkvän har äntligen beslutat att köpa hund men vi kommer inte riktigt på vilken ras vi har och är i behov av lämpliga förslag.

Just nu är vi väldigt inne på Border Collie eftersom jag tror att jag kommer att klara av att sätta den i arbete. Jag har häst och vill ha hunden med mig när jag rider och vill därför ha en hund med "rätt kapacitet" för lydnadsträning, alltså jag vill ha en hund som är otroligt lättlärd så att den ska kunna lyssna bra på mig från hästryggen och vill slippa koppel i så stor mån som möjligt.
Jag vill dessutom träna något annat med hunden också, såsom agility eller liknande, och dessutom ställa ut den. Jag och min pojkvän har nog inga problem med att sysselsätta en collie.

Men jag undrar om det finns någon som kan ge något annat förslag på hundras som kan passa vår/min livsstil eller har några kommentarer om just collien.

Och får dessutom gärna tipsa om kullar som är lev. klara runt v. 28 i år.

Super tacksam för svar!! :)

Sv: Border Collie - passande? Kullar?

Av det lilla du skriver så tänker jag att det borde finnas många raser som passar bättre än BC.
Ska ni hålla på med vallning eller varför har ni kommit fram till just den rasen?

Om inte, se er om efter något annat istället.

Jag tror att finsk lapphund passar otroligt mycket bättre än bc.

Anledningen till att vi kom fram till den raser är bara för att collien är den vi tycker hittills har bäst potential till att bli vår hund, om jag säger så.
Varför den verkar ha bäst potential är för att den verkar ha det rätta psyket och den rätta inställningen till att lära sig nya saker och för att den ligger i topp fem som passande agility ras och att den dessutom är i lämplig storlek och har ett trevligt utseende, då vi båda tycker även att utseendet hos hunden är viktigt, precis som egenskaperna.

först lite pet... skilj på collie och border collie, två helt olika raser :)

jag skulle nog inte heller rekommendera en bordercollie, om det inte är så att ni har vallningsmöjligheter... tex pudel är nog ett mycket "enklare" alternativ.

Allt går inte på räls bara för att man skaffar sig en BC. Om du inte sysslat med agility innan hade jag inte rekommenderat en BC som första hund. Visst ligger den i topp på agilityn i large, men det gör de som tränat dem också. Sen finns det väldigt många typer av BCs både till temperament och utseende så det gäller att ha forskat ordentligt i vad kennlarna avlar på och värdesätter för att hitta rätt.

Om du vill ställa ut är inte heller BC ett bra alternativ eftersom de bara avlas på vallegenskaper och inte på utseende. Så de går inte att ställa ut på nationella utställningar.

Jag tror att finsk lapphund passar otroligt mycket bättre än bc.

Precis vad jag tänkte.

Trådskaparen: Eftersom du nämner "topp 5" så antar jag att ni ska köra ganska seriöst? Eventuellt tävla?

Kan aussien (australien shepherd) vara något? Vissa är väldigt lika border collien (både fysiskt och psykiskt) och finns i lite olika varianter. Utställningstypen har lite mer päls och kräver inte fullt så mycket som typen som är avlad på lite mera arbetsmeriter. MosterMia här på buke har en av arbetstyp. Hon kanske hittar in här och kan beskriva rasen bättre än vad jag kan :)

För några år sedan blev en BC best in show på en stor officiell utställning i Danmark. Det ifrågasattes eftersom rasstandarden inte var klar då. Men ställas får dom tydligen ändå.

Tycker också att det kanske finns mer passande - både att följa med på ridturer och att träna agility är ju "röjigt", en bc behöver mer arbete också där fokus ligger på huvudet och inte på kroppen.

Dessutom är den som sagt lättlärd, vilket innebär att den lär sig "fel" saker minst lika snabbt; det KAN bli trassligt att få vettig lydnad på den (t ex att INTE valla hästarna när du rider) - framförallt om den faktiskt aldrig vallar någonting som den får lov att valla.

Det som ni vill göra med er hund passar ju de flesta hundar till, själv hade jag nog valt något lite piggt och utan för mycket jakt eller vall.

Utställningar funkar som sagt inte heller, eller, inte nationella iallafall, där ställer man inte Border collies. Som någon annan sa kan det dessutom vara svårt att få tag på en BRA border collie om man inte kan erbjuda den "riktigt" jobb det vill säga vallning.

Vad är det med border collien ni tycker så mycket om?

För några år sedan blev en BC best in show på en stor officiell utställning i Danmark. Det ifrågasattes eftersom rasstandarden inte var klar då. Men ställas får dom tydligen ändå.

Då var det nog en internationell utställning, eller så var det kanske en dansk hund? Tror inte att det fungerar likadant i alla länder - men i Sverige ställs inte Border collies på nationella.

(Eller ja, var utställningen internationell kan ju hunden ha varit från vilket land som helst, såklart!)

Ja man får ställa dem internationellt, men som jag skrev får man inte ställa dem på nationella utställningar.

Ah, tack för det! Jag var inte helt säker på hur det fungerade, men jag vet att vissa ställs ut och har sk utställningslinjer.

TS: En Berger des pyrenees kanske? En bekant till mig föder upp och ställer ut, tränar/tävlar agility, lydnad och freestyle.

berger_des_pyrenees_a_face_rase_01.jpg

berger-pyrennees-face-rase-.jpg

dsc-0414-2.jpg

4xface.jpg

Finns i flera färger och pälsvarianter (om det nu är viktigt)

My bad! Jag är inte så insatt i utställningssvängarna längre :)

Funderat på shetland sheepdog? Eller är de för små?

Jag står fortfarande fast vid att ni bör kolla efter annan ras, BC låter inte alls optimalt.

Du skriver ju också att utseendet är viktigt - BC kan se ut lite hur som, de avlas på arbetsmeriter.

Vi ville också ha en aktiv hund som kan hänga med på ridturer, som inte har stark jaktinstinkt och som är social och lugn inomhus. Vi har nu en finsk lapphundsvalp hemma, och tror att vi valt helt rätt ras för oss.

Jag tror inte att ni vill ha en BC. ATt följa med på ridturer och träna lite agility klarar de flesta hundar, men en BC KRÄVER HÅRT ARBETE, ffa vallning, för att öht må bra.

De bra uppfödarna säljer inte hundar till folk som inte ska valla.

/Migo
Med två arbetande BCs

Det finns många raser som är lättlärda, inte har så mycket jakt i sig och som hänger med på en ridtur. Och som dessutom kan ställas ut och träna agility.

Jag vill dessutom träna något annat med hunden också, såsom agility eller liknande, och dessutom ställa ut den. Jag och min pojkvän har nog inga problem med att sysselsätta en collie.

En BC ska inte sysselsättas, den ska arbeta. Visst, många av topphundarna inom agility, lydnad och bruks är BC, men har du en aning om hur många timmar per dag deras förare lägger ner på träning? Ja, per dag, inte vecka. och träning, inte motion.

Och får dessutom gärna tipsa om kullar som är lev. klara runt v. 28 i år.

Bl*cket?:devil: Allvarligt talat, bestäm först ras. Titta inte bara i hundböcker och nätet, försök träffa individer av de raser ni är intresserade av. Sedan kan ni börja leta uppfödare, och valpkullar. Är det en lite ovanligare ras får man ofta stå på väntelista.

Varför ska människor alltid tro att deras livstil är så mycket mer krävande än andras? Det du skriver passar iallafall minst 15 andra raser för, som inte är arbetsnarkomaner.

Många hundar är såpass lättlärda att det inte är problem med vardagslydnad. Handlar mer om vilket arbete man själv lägger ner (för givetvis behöver alla raser uppfostras till att klara det) och hunden bör väl inte ha för stor jaktinstinkt.

Om ni vill ha en valp v. 28 är ni ute i senaste laget. Då är de ju redan födda eller precis på gång. Lägg ner tid på att hitta rätt ras, kombination och uppfödare istället för att välja den som råkar ha osålda valpar. De flesta har alla valpar tingade i princip direkt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 472
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 522
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
687
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka