Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Min fundering är att om man tar 150 kr för en träning, är det vita pengar då verkligen???

Beror väl lite på hur många som deltar i träningen med :p Om det är fem ekipage som tränar samtidigt á 150 kr så kan det mycket väl vara vitt.
Men för en person, nej knappast vitt.

:bow:

Jag vet att det varit tal om, iaf i en WRAS-club om "mentorsystem", just for att hjalpa de nya vaga komma ut och ha -roligt-. Det ar val det som ar det viktigaste? Jag tycker den ideen ar helt superb! Vet inte om den nagonsin blev verklighet, men tanken var kalas och kanske ar nagot som borde tas upp?

Sa som WRAS systemet var, nu vet jag att det andrats lite men ar inte saker pa hur det funkar i verkligheten sa.. just for att forhindra att vara nykomlingar aker pa att tavla mot WRAS SM ryttare inom WRAS iaf..

Sen ar ju WRAS och AQHA totalt olika foreningar och eg inte jamforbart... AQHA ar en rasforening, deras tavlignar ger hasten poang (t.ex. en appendix som fatt tio aqha points far en andring i sina papper och blir en quarter). WRAS ar en ridforening med underklubbar.

Ridmassigt ar WRAS tavlingsregler mer eller mindre en direkt oversattning utav AQHAs om jag minns ratt. Utom just poangsystemet.

Att tranare, dar majoriteten av deras kundhastar, och egna, ar quarters valjer att i forsta hand tavla och rida inom AQHA handlar ju om poangen pa hastarna.

De tranare som inte har quarter/paint... tavlar givetvis inte AQHA/APHA. Daremot ar val NSBA, NRHA osv oppna for alla raser? (inte saker pa hur deras system funkar eftersom jag inte intresserat mig for dom klasserna/organisationerna)

Nar jag var liten hade jag formanen att under en manad praktisera hos en av westernsveriges gamla ravar. Da fick jag ocksa aka pa min forsta AQHAtavling, pa grevagarden. Det var den upplevelsen som fick mig att besluta att det verkligen var western och westernhastar jag ville syssla med. Visst sjutton var jag blyg, och nervos, och en "aning" starstruck! Men gud vilken haftig upplevelse att se alla duktiga ryttare och hastar... :love: jag ville bli som dom! :banana:

/Bewwan, som ar totalt superfebrig och kanske ar totalt osammanhangande.. >.<

Mentor system lät ju som en bra idé?!?! :idea:

WRAS har uppklassningssystem med poäng som sägs komma igång i år! Så återstår att se vad man får tävla inför säsongen och om det överhuvudtaget blir några tävlingar att åka på... :confused: Förra säsongen blev många B-klasser inställda pga. för få startande och då fick man byta klass ner till C-nivå. Har ingen aning om hur det där kommer fungera i år!?!?!

NSBA får man INTE starta med vilken ras som helst, jag har kollat upp det där! :( Har för mig att det stod amerikanska raser och fullblod, som en sammanfattning och då kan man ju lätt tro att en Morgan/Fullblodskorsning ska få starta, men ICKE! :cool:

Var det quarter, paint, appalosa och fullblod enbart om jag inte minns fel!?!? :angel:

Lustigt att denna pakt för inbördes beundran verkar tro att det är de enda raser som finns i Amerikatt!?!?! :p

Sen vill jag vända lite på frågan och höra om du tycker det ska krävas meriter som SM-guld för att ens kunna hävda sig i amateur på ras-showerna? Det är också rätt skevt i såna fall.

.

Ja, det är skevt, men det är uppfattningen jag fått! Har iofs. inte sett någon rasshow på några år, men sist så såg jag ingen skillnad (med få undantag) på klasserna överhuvudtaget! Och mycket duktiga "tränare" (svarta) och erfarna ryttare vill inte starta open, efter vad jag hört och då faller det ju sig naturligt att tänka vad f-sen ska jag göra det för?!?! När jag själv tränat för de amatör ryttarna, som har högre klass än jag själv! :angel:

NSBA får man INTE starta med vilken ras som helst, jag har kollat upp det där! :( Har för mig att det stod amerikanska raser och fullblod, som en sammanfattning och då kan man ju lätt tro att en Morgan/Fullblodskorsning ska få starta, men ICKE! :cool:

Var det quarter, paint, appalosa och fullblod enbart om jag inte minns fel!?!? :angel:

Lustigt att denna pakt för inbördes beundran verkar tro att det är de enda raser som finns i Amerikatt!?!?! :p

Nej nu får du väl ändå ge dig! Snacka om att jämföra äpplen och päron.

NSBA Scandinavia är en underförening till National Snaffle Bit Association som är en amerikansk organisation och kan alltså inte heller hitta på egna regler!

Det har nada och ingenting med att göra vad vi tycker eller vilka hästar man väljer att rida på. Ska jag sitta o gnälla för att jag inte får rida på Arab SM med mina quarterhästar?
Och inte hade jag börjat lobba för att quarter skulle bli godkända att rida på Arab SM (till exempel) det vore ju absurt.
Det är precis samma sak!

Godkända att tävla i NSBA är hästar registrerade i AQHA, APHA, ApHC, PtHA, IBHA, ABRA, PBHA, POA. I Hunter Under Saddle tillåts även fullblod registrerade i The Jockey Club.

Det står dig faktiskt helt fritt att skapa en egen tävlings/gångarts/western organisation som passar dig och din häst. Inte för att jag förstår vad det är för fel med att jobba i WRAS, dom behöver säkert eldsjälar lika mycket som alla andra organisationer och föreningar.

Senast ändrad:

Alltså, nu begriper jag ingenting?! :confused:

Om man inte har en rashäst som kan tävla i rasklasser, varför bryr man sig ens om rasklasserna? Spela roll vad det är för regler där!
Hos WRAS är alla välkomna och man verkar få bli tränare oavsett nivå. Det enda jag tycker är synd är att det inte finns någon westerntränarutbildning, som vanlig ridlärare fast bara western. Och sen är ju inte western en gren, men ja, ni förstår väl hur jag menar?

Nej jag tycker det är lite intressant hur man i en tråd där man menar att man vill föra westernsporten framåt enbart anmärker och hackar på flera ras och tävlingsorganisationer (varav ingen ens är en westernorgansiation) som man inte är och uppenbarligen inte vill bli medlem i, samt i princip lyckas anklaga alla som valt en quarter/paint/amerikansk ras som sin att vara rasister, snobbar, förening för inbördes beundran...

Det måste väl ändå vara mer produktivt och mycket roligare att jobba i den organisation som passar en och ens syften än att gnälla på de som inte ens är aktuella att vara med i???

Som medlem i en förening/organsiation kan man vara med och förändra, och det är majoriteten som styr. De flesta som faktiskt är medlemmar i dessa organisationer är nöjda och glada. Och det är ju ändå dom det berör!
Och även om man kan och ska jobba för förändring så kan man inte förändra det som är den respektive föreingen i grunden, tex anledningen till att den skapades och existerar. Då är man i fel förening.

Jo jag menar att OM de skulle ge sig ut på shower så skulle de antagligen ha velat rida amateur, och då skulle de ju heller inte kunna träna oss gräsryttare...

Jag tror att Sasse är en mycket bra tränare som skulle kunna bidra till att dra in fler ryttare i western, vilket på sikt skulle kunna generera FLER tävlande även i showerna.

PÅ något sätt binder AQHA ris åt sin egen rygg, visst ska professionella tränare rida OPEN, men som det är idag så kan inte ens en enstaka kom-igång-lektion ges utan att man automatiskt åker ur amateur.

Möjligheten är ju att dessa drar sig bort från AQHA-tävlingar (alternativt låter någon Open-ryttare rida hästen), och då minskar ju antalet tävlande i AQHA.

Det är svårt nog som det är idag att hitta någon att rida för. Vet fler här som gärna vill prova på, men som inte vill lägga fler tusen på det.

Jag menar, bara för att man vill prova på att hoppa så innebär ju inte det att man måste börja rida för de svenska toppryttarna?
Alla börjar ju på sin nivå och alla tränar INTE för att tävla...

Fast jag har verkligen aldrig påstått att alla tränar för att tävla :confused:

Om Sasse_ är en duktig tränare så hör h*n hemma i Open precis som alla andra.

AQHA hade bundit ett bra mycket större ris om dom ändrade amateur regeln, vet du hur stora amateur klasserna är i USA. Ni ser bara lilla Sverige, AQHA är en jätteorganisation som finns i hela världen men som naturligtvis har sin allra största medlemskrets i USA. AQHA måste göra det som är bäst för AQHA.

Blanda inte ihop westernridning i Sverige och AQHA. Då blir det jättefel.

Jobba för westernridningen i Sverige istället. Så många tävlingsryttare har vi inte i Sverige att det gör den minsta skillnad för AQHA. Och jag tror inte på att det inte finns några Westerntränare som inte själva har quarter och tävlar AQHA överhuvudtaget.

Jag förstår inte varför det är så svårt att skapa ridträffar, där man hjälper varandra och lånar ut sina hästar till de som vill prova på och inte har egen häst till exempel. Om man vill ha in fler folk. Har klimatet verkligen blivit så kallt och tråkigt ute i landet? Så var det verkligen inte när jag började... och jag har börjat inom WRAS som alla andra. Varit med och skapat en klubb och suttit i styrelsen i två andra.

Jag förstår fortfarande inte vad AQHA har att göra med att nybörjare inte vågar vara med. Jag tror att ni stångas i fel ände, jag tror att det skulle vara bättre att dels skapa ett bättre klimat för de som vill prova på och åka på träningar, clinics, träffar osv och att skapa ett bättre klimat för de "små" duktiga tränare som faktiskt FINNS men aldrig får någon plats eller tillräcklig ekonomi i sin verkamhet.

Och till er som har så mycket kritik mot AQHA och NSBA till exempel. Är ni eller har ni någonsin varit medlemmar i dessa föreningar? :confused:

Bra wrangler, stå på dig. Du svarar så bra så jag behöver inte göra några inlägg själv. Jag behöver bara hänvisa till dina.

Fast bara för att man är en bra TRÄNARE betyder det knappast per automatik att man själv rider på en hög nivå, eller hur?

Visst har det inte med AQHA s regler att göra, tror för övrigt att vissa openryttare INTE är särskilt pedagogiska, det får man inte per automatik för att man rider open....

Ja nu vet jag faktiskt inte vad vi diskuterar längre. :confused:

Om du läser igenom mina inlägg en gång till så ser du kanske att jag försöker lyfta fram de tränare som inte tävlar på elitnivå eller har ett känt namn och att jag skulle vilja se att dom (som är duktiga) hade en chans att kunna komma fram med sin verksamhet. Däremot kan de inte tävla amateur/non pro om dom vill tävla på rastävlingar eller i klasser som amerkanska tävlingsorgansiationer anordnar.

Något annat har jag aldrig påstått. Däremot har jag försökt förklara varför AQHA inte kommer ta bort sin amateurregel, varför den absoluta merparten av medlemmarna vill ha det så, försökt föreslå andra vägar att jobba på och slutligen, om man inte kan släppa det -gå med i de aktuella organisationerna och försök påverka istället för att stå utanför och bara gnälla/sura/vägra acceptera regler i en förening man inte ens är medlem i.
Hur produktivt är det?

*kl*
För övrigt kan jag tala om att alla raser var tillåtna en period i NSBA Scandinavia. Ingen kom ändå med någon annan ras... :grin:
Sedan anslöts NSBA-S tävlingar till USA och följer därmed USAs regler. Anledningen - Jo det var MEDLEMMARNAS önskemål!
Det har gjort att vi har flera svenska ryttare i TOPP-placeringar på VÄRLDSrankingen, Alla är Non Pro eller Youth ryttare. Vi har även en tränare i topp.

Det är ett exempel på "framåt för sporten" som jag skulle vilja lyfta fram iallfall.

Ja nu vet jag faktiskt inte vad vi diskuterar längre. :confused:

Om du läser igenom mina inlägg en gång till så ser du kanske att jag försöker lyfta fram de tränare som inte tävlar på elitnivå eller har ett känt namn och att jag skulle vilja se att dom (som är duktiga) hade en chans att kunna komma fram med sin verksamhet. Däremot kan de inte tävla amateur/non pro om dom vill tävla på rastävlingar eller i klasser som amerkanska tävlingsorgansiationer anordnar.

Något annat har jag aldrig påstått. Däremot har jag försökt förklara varför AQHA inte kommer ta bort sin amateurregel, varför den absoluta merparten av medlemmarna vill ha det så, försökt föreslå andra vägar att jobba på och slutligen, om man inte kan släppa det -gå med i de aktuella organisationerna och försök påverka istället för att stå utanför och bara gnälla/sura/vägra acceptera regler i en förening man inte ens är medlem i.
Hur produktivt är det?

*kl*
För övrigt kan jag tala om att alla raser var tillåtna en period i NSBA Scandinavia. Ingen kom ändå med någon annan ras... :grin:
Sedan anslöts NSBA-S tävlingar till USA och följer därmed USAs regler. Anledningen - Jo det var MEDLEMMARNAS önskemål!
Det har gjort att vi har flera svenska ryttare i TOPP-placeringar på VÄRLDSrankingen, Alla är Non Pro eller Youth ryttare. Vi har även en tränare i topp.

Det är ett exempel på "framåt för sporten" som jag skulle vilja lyfta fram iallfall.

:bow: :bow: :bow:

Jag skriver under på Kenneths svar, fattar inte heller varför ni inte förstår vad Wrangler skriver.

Mentor system lät ju som en bra idé?!?! :idea:

WRAS har uppklassningssystem med poäng som sägs komma igång i år! Så återstår att se vad man får tävla inför säsongen och om det överhuvudtaget blir några tävlingar att åka på... :confused: Förra säsongen blev många B-klasser inställda pga. för få startande och då fick man byta klass ner till C-nivå. Har ingen aning om hur det där kommer fungera i år!?!?!

Nu ere ju lite som sa att har WRAS problem, sa far ju WRAS arbeta for att losa det - dvs. locka ut de nyfikna och grona ryttarna! Gora -roliga- saker, langritter med foreningen, grillkvallar, lekkvallar, osv.

WRAS-styrelse kan inte gora det... utan det maste handa i "smaklubbarna", hos vara alskade grasrotter! EWR ar min hemmaklubb, vi sprang pa dom under en marknad nar de stod med ett informationsbas JATTETREVLIGA! Det sporrade ett redan existerande intresse. Lite senare fick vi chansen att prova pa westernridning pa grundskolade hastar, neckreining o tja.. det som ar basic liksom. I jattetrevlig miljo med superharliga manniskor!

Det ar huff... 15 ar sen? De eldsjalar som fick oss att borja ar tyvarr long gone nu. Men de har alltid en plats i mitt hjarta som otroligt bra forebilder, tank om fler manniskor gjorde vad de gjorde! De fick oss att kanna oss sa valkomna, grongolingar som vi var.. och kanske fortfarande ar pa satt och vis.

Jag tror, och det ar min hogst personliga asikt att det ar Mer sant som behovs for att locka gronisar och nyfikna manniskor till wras-klubbarna, tavlingarna och traningarna. Men det kraver tid och engagemang fran medlemmarna i klubbarna. En vilja att sta dar, pa marknader, pa tavlingar, med information och ett brett leende! (Kaffe och kanelbullar hjalper ju alltid till med... ;))

Jag kan FÖRSTÅ varför AQHA har den regeln, och den fungerar säkerligen mycket bra i USA.

Här i Sverige finns dock endast en handfull profesionella tränare, dvs de som lever på att träna och tävla. Just begreppet och effekterna av detsamma är vad jag tycker är tokigt....

Jag anser iaf att definitionen av det hela blir lite tokig, vi HAR helt enkelt inte så professionella ryttare här! Att då som ammatörryttare få lov att klassas som proffs bara för att man hjälper några nya ryttare någon gång ibland, känns helt absurt!

men det ar ju anda en skillnad pa att Hjalpa.. och halla lektioner mot betalning. Hjalp, i mina ogon, ar gratis.. och det ar det inget fel pa i nagon av organisationernas klubbar..

Staende fragan ar ju da: varfor ska folk ha betalt for att -hjalpa- gronisar som inte vagar rida for de storre tranarna? Ar inte det eg att utnyttja de blyga och osakra ryttarna for egen vinning?

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka