Jag vet att det varit tal om, iaf i en WRAS-club om "mentorsystem", just for att hjalpa de nya vaga komma ut och ha -roligt-. Det ar val det som ar det viktigaste? Jag tycker den ideen ar helt superb! Vet inte om den nagonsin blev verklighet, men tanken var kalas och kanske ar nagot som borde tas upp?
Sa som WRAS systemet var, nu vet jag att det andrats lite men ar inte saker pa hur det funkar i verkligheten sa.. just for att forhindra att vara nykomlingar aker pa att tavla mot WRAS SM ryttare inom WRAS iaf..
Sen ar ju WRAS och AQHA totalt olika foreningar och eg inte jamforbart... AQHA ar en rasforening, deras tavlignar ger hasten poang (t.ex. en appendix som fatt tio aqha points far en andring i sina papper och blir en quarter). WRAS ar en ridforening med underklubbar.
Ridmassigt ar WRAS tavlingsregler mer eller mindre en direkt oversattning utav AQHAs om jag minns ratt. Utom just poangsystemet.
Att tranare, dar majoriteten av deras kundhastar, och egna, ar quarters valjer att i forsta hand tavla och rida inom AQHA handlar ju om poangen pa hastarna.
De tranare som inte har quarter/paint... tavlar givetvis inte AQHA/APHA. Daremot ar val NSBA, NRHA osv oppna for alla raser? (inte saker pa hur deras system funkar eftersom jag inte intresserat mig for dom klasserna/organisationerna)
Nar jag var liten hade jag formanen att under en manad praktisera hos en av westernsveriges gamla ravar. Da fick jag ocksa aka pa min forsta AQHAtavling, pa grevagarden. Det var den upplevelsen som fick mig att besluta att det verkligen var western och westernhastar jag ville syssla med. Visst sjutton var jag blyg, och nervos, och en "aning" starstruck! Men gud vilken haftig upplevelse att se alla duktiga ryttare och hastar...
jag ville bli som dom!
/Bewwan, som ar totalt superfebrig och kanske ar totalt osammanhangande.. >.<