Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lanar min egen knapp, Sasse_ jag inser att jag laste in mer i ditt inlagg an vad du troligen menade, ber om ursakt for det och den lite frana tonen (inte helt klar i skallen har en tyvarr)
2 shower är det väl? och man får endast tävla openklasser.
Och 10 shower för Novice Amateur men då endast Novice klasser. Kan ha fel här men tror inte det (någon lär ju rätta mig då )
Och man måste betala alla kostnader för hästen både hemma och kring tävlingen själv (alltså ägaren får inte betala tex) och man får inte några AQHA poäng.
Ja nu vet jag faktiskt inte vad vi diskuterar längre.
Om du läser igenom mina inlägg en gång till så ser du kanske att jag försöker lyfta fram de tränare som inte tävlar på elitnivå eller har ett känt namn och att jag skulle vilja se att dom (som är duktiga) hade en chans att kunna komma fram med sin verksamhet. Däremot kan de inte tävla amateur/non pro om dom vill tävla på rastävlingar eller i klasser som amerkanska tävlingsorgansiationer anordnar.
Något annat har jag aldrig påstått. Däremot har jag försökt förklara varför AQHA inte kommer ta bort sin amateurregel, varför den absoluta merparten av medlemmarna vill ha det så, försökt föreslå andra vägar att jobba på och slutligen, om man inte kan släppa det -gå med i de aktuella organisationerna och försök påverka istället för att stå utanför och bara gnälla/sura/vägra acceptera regler i en förening man inte ens är medlem i.
Hur produktivt är det?
*kl*
För övrigt kan jag tala om att alla raser var tillåtna en period i NSBA Scandinavia. Ingen kom ändå med någon annan ras...
Sedan anslöts NSBA-S tävlingar till USA och följer därmed USAs regler. Anledningen - Jo det var MEDLEMMARNAS önskemål!
Det har gjort att vi har flera svenska ryttare i TOPP-placeringar på VÄRLDSrankingen, Alla är Non Pro eller Youth ryttare. Vi har även en tränare i topp.
Det är ett exempel på "framåt för sporten" som jag skulle vilja lyfta fram iallfall.
Att ta bort amateur regeln inom AQHA skulle aldrig ga bra har i USA da kulturen med/mellan tranare och elever ar helt annorlunda. Det skulle skapa fullstandigt kaos sa som det fungerar har!
Om man vill kritisera nagot sa ar det en stor fordel om man satter sig in i varfor saker ar som det ar. (Innebar inte att saker alltid kan forbattras om det gynnar medlemmarna.)
Att satta sig in i AQHA's historia och kultur ar valdigt intressant och det ar alltid nyttigt att vidga sina vyer och lara sig nagot nytt.
Och som jag förstod det av "henne" så hade som sagt Appaloosa föreningen kommit längre "i utvecklingen" som "hon" uttryckte det. Tydligen fick de poäng på alla tävlingar de ställde upp i (hopp, dressyr, fälttävlan, western och så vidare oberoende av vilken organisation som anordnar) och oavsett ryttarens "status" erfarenhet?!?! Kan det stämma?
Och som jag förstod det av "henne" så hade som sagt Appaloosa föreningen kommit längre "i utvecklingen" som "hon" uttryckte det. Tydligen fick de poäng på alla tävlingar de ställde upp i (hopp, dressyr, fälttävlan, western och så vidare oberoende av vilken organisation som anordnar) och oavsett ryttarens "status" erfarenhet?!?! Kan det stämma?
Som när NSBA-S erbjöd sina klasser för alla raser och inte en enda av dom ryttarna dök upp och red.
Instämmer HELT med att det borde finnas en westerntränarutbildning! Men är ändå lite skeptisk till att antalet som skulle vara sugna att gå denna, ändå skulle tveka pga. sina tävlingsambitioner inom just AQHA!?!?!
Så jag som har en palominomorgan kan regga henne och få tävla NSBA? Bara för att veta i framtiden, hur gör jag då?
Det är ju fortfarande så att många andra raser är registrerbara i de nämda amerikanska registraturerna, tex palominos, pintos, buckskins osv. Det kan vara vilken ras som helst bara de uppfyller kriterierna i någon av de förbunden och registreras där. Nu vet inte jag vad du har för häst men många verkar tro att det bara handlar om quarter, paint, appaloosa.
Nu hänger jag inte med?!?! Vidareutveckla? Vilka kriterier? Måste hästen inte vara av den ras som förbundet representerar? Njae... fattar inte? Jag har en Morgan/Fullblods korsning, som jag skrivit tidigare... därav frågetecknet när det tidigare stod "amerikanska raser och fullblod" på NSBA´s sida förut!
Faktum är att det har varit ett uppsving av intresset för att tävla NSBA i Sverige på senare tid vilket är jätteroligt. Detta delvis för att medlemmarna gjort sina röster hörda med sina önskemål och det var ju faktiskt därför alla raser inte är godkända längre. Så föreningen har helt enkelt agerat på bästa sätt för sig och sina medlemmar.
Tack så mycket
Men du som vet så mycket, du har inte koll på varför inte Morgan är en godkänd ras utan man i så fall måste gå in en "omväg"?