Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag skulle faktiskt hellre se motsatsen, att fler nybörjare fick rätt och erfaren hjälp från första början. Att ha ett par rutinerade och "livsvana" ögon som rättade till felen tidigt och lärde ut "rätt" från början. Så skulle många slippa sitta och korrigera inlärda fel och missuppfattningar i flera år efteråt.

:bow:

TS - har du kollat träningar med WRAS-föreningarna runt om? När jag bodde i dalarna anordnades vanliga träningar/lektioner ganska regelbundet runt om i hela Dalarna. Sen är det ju så också rent krasst, att det inte anordnas så många AQHA-tävlingar i din närhet varje år, så amatör/pro-statusen gör kanske inte så stor skillnad..? Jag tänker på att det blir ganska långa avstånd och dyra tävlingar för att hålla igång en hel säsong på bara ras-shower, och då är en "dyrare" clinic ganska liten summa att betala i jämförelse - speciellt om den hålls på hemmaplan.

Jag själv (och hästen, en paint) har i dagsläget bara lices i ridsportförbundet och kommer att tävla där i lika stor utsträckning som i WRAS, om inte mer pga utbudet, och precis som mumbalumb säger så får jag rätta mig efter deras regler oavsett vad jag tycker.

Sen måste jag bara slå ett slag för att skaffa quarter ändå om du har möjlighet, oavsett hur du tävlar. Ju mer jag träffar andra raser desto mer blir jag förälskad i mina paintar och min quarter för varje år som går :love:

Clinics finns det och jag är nog nästan den som flitigast hoppar runt på dem alla!

Men nybörjarna törs INTE!!! ;)

Om man skulle satsa på att åka på AQHA tävlingar framöver, så är det ju än viktigare att det finns tillräckligt med klasser att starta när man blir tvungen att åka långt! :angel:

fast 300 kr för en timmes lektion är väl inte dyrt? Snarare normalpris skulle jag säga... Här uppe hos mig kostar det ca 500 kr för ett pass för dressyrtränare på mellan-nivå. Westernträning, ett pass, för rätt duktig kille (SM-guld för något år sedan) 400 kr/ekipage.

SQHA följer ju AQHAs regelbok så det går hand i hand och kommer som sagt inte ändras.. hästens poäng osv registreras ju i USA.

Jag tycker iofs det kan vara lite trist att jag, om jag t.e.x håller dressytrträning mot betalning, inte skulle få tävla som amatör i APHA - men då jag varken håller träningar längre eller har möjlighet att åka neråt ooch tävla ras-shower så är det ett icke-problem just för min del.

Jag tycker Wrangler har rätt i vad hon säger... man får helt enkelt välja om man vill tävla som amatör eller hålla träningar mot betalning. Att hjälpa till utan ersättning kan man ju alltid göra! Dessutom finns det många duktiga människor utan egna tävlingsambitioner, eller som inte har något amot at tävla i Openklasserna, trots det höga motståndet - eller WRASryttare. SÅ stort hinder är det inte för westernridningen ändå.

Jag skrev EN enda, som håller priset 300:-... De andra är dyrare...

Och 400:- med SM-guld som merit?!?! :eek: Jaja... och här erbjuder jag min hjälp gratis med samma meriter :angel: Hur rimmar det?!?! :confused:

Ja tyvärr är det nog du själv som rimmar illa man ska hård-dra det.. 300 som sagt ganska normalpris, och då finns jag som sagt långt upp i norrland. Tar vi hit de större namnen kostar det givetvis mer då det är långa resor.

Fast om du har SM-guld på meritlistan så tycker jag nog inte du ska vara rädd för att tävla open-klasserna!... det är nog snarare så att det faktiskt är där du ska hålla till.

Sen en rent generell tanke..
Man får också tänka på att alla inte är pedagoger, bara för att de har fina resultat i bagaget. En ryttare kan lyckas jättebra med unghästar, tävling osv men inte kunna lära ut för fem öre. Alla som tävlar och sälv klättrar är inte lämpade för att hålla träningar och clinics. Att ha ögat för varje enskilt ekipage att kunna hjälpa dem på den nivå de befinner sig till att komma så långt just de har förutsättningar för är inte helt enkelt. Många gånger tycker jag att det blir en "generell" träning i största allmänhet bara. Det kan vara bra det också ibland, om det är vad jag är ute efter.

Men om jag söker en tränare för regelbundna pass så vill jag ha en som verkligen ser potentialen i mig och min häst tillsammans och hjälper oss att utvecklas på bästa sätt. Då tränar jag hellre för någon som kanske inte är lika känd, eller har lika fina placeringar - men som verkligen ser mig och min häst där vi är just då och som kan hjälpa och motivera oss framåt på ett naturligt och lättförståeligt sätt. Jag betalar mycket hellre en sådan tränare 4-500 per gång än 200 per gång till en tränare som kanske bara kör igenom ett par övningar i största allmänhet.

Nej men ärligt talat. Om nybörjare inte törs åka på träningar som arrangeras i närheten så ligger inte problemet hos AQHAs amateur regel!!!

Det är väl ändå väldigt långsökt att påstå?!

Någonstans har ju westernklubbarna misslyckats med sitt uppdrag att dra in nya i sporten och att skapa en trygg och vänlig atmosfär. Det har noll och intet med att göra att man måste bli openryttare i AQHA om man vill hålla lektioner!

Starta träffar där ni bjuder in alla dessa rädda nybörjare och rider och har roligt tillsammans då. Alla hjälper alla och visar och har trevligt. Utan ersättning om det är folk som vill behålla amateurstatus.

Svårare än så är det inte! När jag började för många år sedan hade vi många sådana träffar och vi hade jättekul. En perfekt inkörsport.
Själv hade jag en olastbar vild korsningsponny som jag red kors och tvärs över halva skåne för att ta mig till träffar och clinics, folk lånade ut sina hästar så att de som inga hade skulle få prova på och ingen gjorde ett stort problem av allting.

Jag var också livrädd att ge mig ut i westernvärlden när jag var ny. Alla verkade ju så duktiga och hade såna ambitioner! Och tävlingarna lät som om de var på hög nivå, de hade ju så flashiga namn!
Men när jag väl kom ut och var med på små träningar och clinics insåg jag att alla som var där var mer eller mindre lika mycket nybörjare som jag!

Det enda jag har svårt för nu (jag kallar mig fortfarande ny även om jag varit med i snart tio år) är att alla känner alla men ingen känner mig :p
Men som med så mycket annat ligger det "problemet" hos mig och ingen annan. Jag är en blyg liten skit :D

Jag var också supernervös när jag skulle deltaga i min första clinic. På den tiden kunde vi inte ens göra en korrekt galoppfattning:o Jag var så nervös pga av det. Men vi åkte ändå och fick massor med hjälp att utvecklas. Sen debuterade jag i walk and trot klasser och fick mersmak. Anledningen att vi hade problem med galoppen visade sig bero på en för trång sadel. Vi bytte sadel och sen löste sig galopproblemet.

Jag letade runt på youtube efter filmer på andra och kunde där se att man faktiskt måste börja någonstans och att man kan tävla trots att hästen inte galopperar. Det stärkte i alla fall mitt självförtroende att se att andra nybörjare hade vågat tävla. Tycker att vi ska vara generösa och bjussa på oss själva. Majoriteten på detta forum har ju ridningen som en rolig hobby, inte som yrke och vi har inte samma förutsättningar som proffsen.

Fast om du har SM-guld på meritlistan så tycker jag nog inte du ska vara rädd för att tävla open-klasserna!... det är nog snarare så att det faktiskt är där du ska hålla till.

Håller med!

Själv var jag också sjukt nervös första gången vi åkte på clinic hade inte ens en egen sadel utan skulle få låna en på plats. Men allt gick bra, alla var snälla glada och trevliga, och det var ingen som var elak eller hånade mig fast jag hade en tussig liten fjoring :D

Om man inte vågar vara med på en westernclinic så är det ju inte systemet det är fel på,,,

Menar ni att Western Sverige (WRAS)- SM och AQHA Open håller samma nivå!?!? :crazy:

Det hade ju naturligtvis varit bra (och något verkligen eftersträvansvärt) om det varit så...

Men hade jag tyckt det så hade jag ju uppenbarligen aldrig startat denna tråd! :angel:

Håller till viss del med, men det är ju samtidigt så att vill man rida showerna så ja, då får man hålla sig till deras regler (AQHA)!!

Det finns ju fortfarande möjlighet att tävla om man väljer bort dessa, fler tillfällen än dyra shower.

Finns en del tränare som faktiskt INTE rider quarter, och som man kan rida för, fast de brukar inte ha lika hög status av någon anledning:p

Har själv två jätteduktiga personer i min närhet som inte rider shower, tack och lov!!!:laugh:

Finns en del tränare som faktiskt INTE rider quarter, och som man kan rida för, fast de brukar inte ha lika hög status av någon anledning:p

Har själv två jätteduktiga personer i min närhet som inte rider shower, tack och lov!!!:laugh:

Fast nu fattar jag inte... varför är det "tack och lov" att dom inte rider "shower" (förmodar att du menar AQHA/APHA/NSBA osv).

En tränare är ju inte bättre eller sämre per automatik beroende på vilka tävlingar dom väljer att rida på.

Jag förstår inte riktigt inlägget. Förklaring pliiis.

Fast nu fattar jag inte... varför är det "tack och lov" att dom inte rider "shower" (förmodar att du menar AQHA/APHA/NSBA osv).

En tränare är ju inte bättre eller sämre per automatik beroende på vilka tävlingar dom väljer att rida på.

Jag förstår inte riktigt inlägget. Förklaring pliiis.

Jag förstår precis! ;) Kan det hända att vi pratar ett annat språk?!?! "Dalmål" kanske?!?! :p

Däremot är jag supernyfiken på vilka dessa "två" är?!?!

*börjar gissa* i mitt stilla sinne! ;)

Ja men förklara då?

Om det handlar om att man inte gillar AQHA/APHA shower så är det ju ett ickeproblem, då är det ju bara att man struntar i dom och tränar på och håller så mycket/lite lektioner man vill!

Man behöver inte ens vara medlem i AQHA/APHA för att äga en quarter eller paint.

Om nybörjarna inte törs kanske vi som varit med ett tag borde peppa dem att våga vara med.

Som nybörjare fick jag mina bästa lektioner av mycket duktiga tränare för att jag "tog tjuren vid hornen" och faktiskt vågade anmäla mig trots att jag inte var "proffs". Jag tänkte att jag har väl lika stor rätt att anmäla mig som alla andra, och är jag för dålig så får dom väl kasta ut mig då!

De bästa tränarna är enligt min erfarenhet också väldigt ödmjuka och vill gärna hjälpa en nybörjare att komma igång. Dessutom så har de också stor erfarenhet av olika typer av ryttare och hästar samt en god blick för hur de kan hjälpa en som är ny, vilket kanske ibland kan saknas hos den som just börjat ge lektioner.

Menar ni att Western Sverige (WRAS)- SM och AQHA Open håller samma nivå!?!? :crazy:

Det hade ju naturligtvis varit bra (och något verkligen eftersträvansvärt) om det varit så...

Men hade jag tyckt det så hade jag ju uppenbarligen aldrig startat denna tråd! :angel:

Kan man rida sm så kan man manöverera sin häst hoppas jag iallafall tillräckligt för att tävla, man kanske inte vinner de första klasserna men det är väl inte huvudsaken?

Själv har jag inte äns kvalat till sm, men tävlat open har jag gjort en gång i en gren jag aldrig tidigare tävlat och det gick bra! Jag fick ingen rosett men var mer än nöjd ändå!

Nej kanske inte direkt samma nivå, men det är väl till viss del samma människor som rider?

Jag förstår inte riktigt ditt argument, förutsatt att jag uppfattat dig rätt. Du vill inte tävla mot de du tränar för, men samtidigt tycker du inte att det är konstigt att de som börjar tävla amateur ska vara tvungna att tävla mot SM-vinnare :confused:

Om nybörjarna inte törs kanske vi som varit med ett tag borde peppa dem att våga vara med.

:bow:

Jag vet att det varit tal om, iaf i en WRAS-club om "mentorsystem", just for att hjalpa de nya vaga komma ut och ha -roligt-. Det ar val det som ar det viktigaste? Jag tycker den ideen ar helt superb! Vet inte om den nagonsin blev verklighet, men tanken var kalas och kanske ar nagot som borde tas upp?

Sa som WRAS systemet var, nu vet jag att det andrats lite men ar inte saker pa hur det funkar i verkligheten sa.. just for att forhindra att vara nykomlingar aker pa att tavla mot WRAS SM ryttare inom WRAS iaf..

Sen ar ju WRAS och AQHA totalt olika foreningar och eg inte jamforbart... AQHA ar en rasforening, deras tavlignar ger hasten poang (t.ex. en appendix som fatt tio aqha points far en andring i sina papper och blir en quarter). WRAS ar en ridforening med underklubbar.

Ridmassigt ar WRAS tavlingsregler mer eller mindre en direkt oversattning utav AQHAs om jag minns ratt. Utom just poangsystemet.

Att tranare, dar majoriteten av deras kundhastar, och egna, ar quarters valjer att i forsta hand tavla och rida inom AQHA handlar ju om poangen pa hastarna.

De tranare som inte har quarter/paint... tavlar givetvis inte AQHA/APHA. Daremot ar val NSBA, NRHA osv oppna for alla raser? (inte saker pa hur deras system funkar eftersom jag inte intresserat mig for dom klasserna/organisationerna)

Nar jag var liten hade jag formanen att under en manad praktisera hos en av westernsveriges gamla ravar. Da fick jag ocksa aka pa min forsta AQHAtavling, pa grevagarden. Det var den upplevelsen som fick mig att besluta att det verkligen var western och westernhastar jag ville syssla med. Visst sjutton var jag blyg, och nervos, och en "aning" starstruck! Men gud vilken haftig upplevelse att se alla duktiga ryttare och hastar... :love: jag ville bli som dom! :banana:

/Bewwan, som ar totalt superfebrig och kanske ar totalt osammanhangande.. >.<

Jag antar att du menar att kvaliteten på WRAS-Sm är låg nivå och under kritik, och det kan jag väl till viss del hålla med om... även om det är några år sedan jag såg ett SM. Dock är det väl ändå regelboksförfattarnas/domarnas/etc ansvar ute på kval-tävlingar att se till att de tävlande håller måttet? En tävling blir inte bättre i klass och kvalitet på ritterna än de som är med och rider, så enkelt är det ju. Tydligen är inte de bästa tävlingsryttarna inom WRAS bättre än så då? Det är ju knappast AQHAs problem utan snarare WRAS-ryttarna och organisationen i sig som borde sätta sig ner och göra en ordentlig satsning för att föra sporten framåt.

Sen vill jag vända lite på frågan och höra om du tycker det ska krävas meriter som SM-guld för att ens kunna hävda sig i amateur på ras-showerna? Det är också rätt skevt i såna fall.

Den enda westerntävling jag har varit med på är en WRAS walk & trot på lånad häst. Om jag hade haft ras-shower här i min närhet hade jag gladeligen tävlat inom APHA med min häst, trots att jag varit tvungen att ha open-licens pga av att jag haft lektioner mot betalning för några år sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka