Sv: "Bonusförälder"/"riktig förälder"
Då jag för ett tag sen inledde ett förhållande med en man som har två barn, som fortfarande bor hemma, har jag en del funderingar....Det sägs ofta att man inte får klampa in och försöka vara en ny mamma, utan att man ska vara en "vanlig" vuxen. Vad menas egentligen med det?! Vad gör en mamma som inte en bonusförälder får göra?
Vad en biomamma gör som inte en bonusmamma gör. Tex tar viktiga beslut ang barnet eftersom denne oftast är vårdnadshavare, går på utvecklingsamtal och sådana saker.
Jag har en ny sambo och jag vet att min sons pappa har en ny flickvän. Nu har pappan och hon (vet inte vad hon heter och skall visst inte få veta att hon finns heller) bara sonen varanna helg så att så mycket ansvar läggs ju inte på henne. Det jag därmot som biomamma skulle kräva om någon frågade är att hon behandlar Hampus lika bra son sitt eget barn (hon har ett barn) under den tiden han är där och inte särskiljer på dem "Nä jag skall dra iväg med mitt barn du får ta hand om ditt"
Jag har en sambo som ju rent naturligt får mer ansvar över Hampus efterson han lever i vardagen med honom, vi gör nog ungefär lika mycket och självklart säger han till Hampus lika mycket som jag när han hittar på saker, vi turas om med allt, matlagning, gå ut i sandlådan,leka skjutsa till dagis mm
Vi diskuterar barnuppfostran och hur vi skall lösa ev problem (Hampus är 2,5 år= TROTSÅLDER MULTUM) Så där är det viktigt att vi båda bemöter honom likadant, just nu springer han gärna till den andre och "skvallrar" om han anser att en av oss är dum osv.
Givetvis måste det få ta tid och växa fram och mycket tror jag beror på barnen, en 16 åring som bor varannan vecka och har två fungerande föräldrar behöver kanske inte en "modersgestalt" på samma sätt som ett litet barn då en 16 åring nästan är vuxen.
Har sett förhållanden både där bonusmamman redan efter dag 1 tvingat sig på att hämta/lämna bonusarna på dagis,krävt sig med på möten och tvingat barnen 4 och 6 år att kalla dem mamma och särskiljt dem mycket från sitt eget barn (egna barnet fick ta leksaker från bonusarna och egna barnet fick vara med jämt medan bonusarna fick sitta i dotterns rum och bara komma ut till middag), samt att jag sett de bonusmammor om tycker att sambon får sköta sina ungar bäst han kan, är svartsjuk och knappast tål att de ens existerar osv.
Jag tror det mesta löser sig bara man tar det lugnt och låter det få växa fram naturligt, att både tvinga på barnen sin "mammaroll" eller att förneka att man har något ansvar alls är lika illa.
Här har det fått växa fram av sig självt,min sambo tyckte barn var läskiga till en början men då jag har ett minst sagt oblygt barn så fick han ta första steget och sambon hängde på, det liksom föll sig bra redan från början, vi pratade mycket och han frågade mycket hur jag brukade göra,sedan vågade han sig på att prova själv. Givetvis pratade vi mycket om ansvar och jag ville veta hur mycket han var beredd att umgås/ta ansvar över min son hade han han ansett att "det är ju ditt barn jag bara leker med honom om jag känner för det" hade han nog inte blivit långlivad tror jag.