Håller tummarna att det löser sig för dig!! Önskar att jag hade lika mkt "balls" som du
kl
Sitter i en liknande sits, är nyinflyttad i en liten by där vi inte känner någon. Bonden som har haft arrendet på vår mark ringde upp oss när han fick reda på att vi köpt gården, och frågade om vi kunde göra ett byte, eftersom han hade lite ont om mark att slå ensilage på. Bytet skulle innebära att jag fick första skörden, balad o klar, mot att han tog 2-skörden + att han fick behålla extra stödet han får för att ta ekologiskt.
Mitt naiva skrälle trodde att det skulle bli så lätt o enkelt som han fick det till att låta
Efter att 2.a skörden var tagen, fick jag en räkning... På 19.000kr...
Jag ringde upp honom och frågade varför, ochpåminde han om vad han sagt i våras, men det hade han inget minne av...
Men han var ändå ganska samarbetsvillig, och vi löste det genom att han drog bort några av punkterna i fakturan, men ändå
Sen hade vi diskuterat (tidigare) att han skulle plöja upp åkern och så ny vall nästa år, och att han då sår in havre/ärtor/gräs blandning till sig själv, mot att jag skulle få de balar jag behövde från en av hans åkrar.
När jag då nu hade han på tråden, frågade jag lite försiktigt hur han hade menat att vi skulle göra nästa år (eftersom han inte kom ihåg det samtalet var jag rädd att det med hade ändrats). Han svarade att jo, han plöjer, gödslar och sår in ny vall, och skickar faktura till oss på det, och sen kan ju jag få KÖPA balar av honom
Får han göra så? Eler har jag helt fel? Ska det gå till så här?