Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!
sicket elände...
Jag hade nog provat att göra upp med bonden först. Kanske har han någon mark där du kan ta ditt foder, eller så tar han redan foder som du kan få i inbyte för det du förlorar?
I annat fall hade jag försökt få kompensation i pengar. I tredje hand hade jag polisanmält.
Att rådfråga LRF konsult eller liknande är i vilket fall bra oavsett.
Sedan får du nog vara lite mer tålmodig i att försöka få kontakt- vänta ut honom eller kanske komma på cykel eller gåendes så han inte hinner gömma sig så att säga, eller mer burdus, dvs någongång är han väl ute på åkrarna med traktorn, eller behöver göra andra liknande sysslor hemma på gården, kliv in och ta kontakt då.
Annars får det bli rek brev...
Givetvis vill jag göra upp i godo - men hur ska jag kunna göra det när han helt sonika skiter i att höra av sig/svara?
Jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna vara mer tålmodig? Jag har försökt att på både egen hand och via kontakter på kontakt med honom hela sommaren. Nu närmar sig hösten här och det är alldeles för sent att ta något hö...
Du har rätt- då ska man ta kontakt med ngn som känner honom och via kontakt gå dit med bullar och komma överrens. Det måste vara jobbigt för hela byn och det kan faktiskt vara en fördel om en man tar hela diskussionen om det är en man som gjort bort sig...
Så har du en kille eller bror du kan blanda in gör det. Speiellt om du nu frågat alla du kommit åt i byn om detta och ingen har hjälp dig än...
`
Hade det funnits några kontakter som faktiskt VILL hjälpa mig att få tag på honom så hade det varit en enkel sak att göra. Men jag fick tjata hemskt länge innan jag ens fick ett namn på bonden - DET satt långt inne...
Och vad gör det för skillnad om jag blandar in min sambo eller inte?
Ska man leja arbetet blir den kostnaden ganska stor så på 1,5 ha får man knappast foder för netto 20 000 kr.
Jag skulle erbjuda bonden att betala för 1 skörd med hö samt att så in vallfrö till våren- det borde du bett honom göra direkt- någon gång är han såklart hemma där han bor- åk dit.
Det står ingenstans att jag inte har egna maskiner? Eller haft en annan lösning på arbetet?
Och givetvis "borde jag gjort det direkt" men hur ska jag kunna göra det - när jag inte kommer i kontakt med honom? Det är ju det som är det centrala i hela problemet...
Föreslå bonden som använt marken - när du får tag i honom - att du får ta lika stor areal av hans vall att få hö och använda som höstbete. Och informera om att det han gjort är olagligt och att du helst gör upp i godo på det här sättet i stället för att bråka.
Hade jag fått tag på honom för ett par månader sedan hade det varit ett alternativ, nu är det inte det då det är för sent att skörda. Dessutom är jag inte alls intresserad av att köra iväg mina hästar någon annanstan för bete, när jag köpt mark för att kunna ha dem hemma..
Jag tycker du ska ta kontaktmed bonden där och förklara hur det ligger till. Man kan inte göra så där och bara ta för givet att man får slå annans mark.
Kanske ni kan göra upp om att du får balar av honom, om han får skörda det han sått. Det blir ju byteshandel då detta år. Motsätter han sig byte eller inte har balar att kunna byta, skicka en faktura då till honom. För du ska ju inte behöva få en merkostna för hans "misstag".
Det går inte att ta kontakt, som sagt - det är det centrala i hela problemet..
Jag hade gärna tagit emot fodret direkt av honom, dock är jag inte det minsta intresserad av silage på storbal - vilket verkar vara det som de flesta häromkring tar.
Själv hade jag pressat småbalar med torrhö.
*Kl
Alla ni som tycker att jag "ska ta kontakt med honom" - snälla, läs igenom första inlägget igen.
Det jag vill ha är följande:
För det första vill jag ha ersättning för det gräs som helt enkelt inte hamnat i magen på mina hästar, varken som bete eller som hö. Här vill jag ha ekonomisk kompensation - hö har jag nu ordnat på annat håll, så det tåget har gått för hans del.
Jag vill också att han sår in ny vall i höst, så att jag - med en jäkligt stor gnutta tur - kan ta en skörd nästa år, eller kanske släppa på höstbete då.
Allra helst skulle jag vilja att han pressar halmen från min åker till mig nu efter skörden, som plåster på såren. Men det kan jag väl se mig i stjärnorna efter antar jag.
Jag är inte ute efter att bråka, men jag kommer inte att bara låta det vara heller. Jag anser att han fått gott om tid på sig att reparera skadan och komma till en överenskommelse - han har bara struntat i det. Hur upptagen han än är som bonde, så finns det några minuter över att ta kontakt med mig.
Nu på morgonen har jag skickat ett sms till honom, i trevlig - men affärsmässig ton - där jag förklarar att jag nu gör ett sista försök att få kontakt med honom, han kan nå mig på det numret det skickats ifrån eller är välkommen hit så vi kan reda ut saken. Men att jag i annat fall kommer att göra en polisanmälan.
Vi får väl se hur det utvecklar sig...