Visa bifogad fil 107478
Kryss nr. 3 för mig,
En med en HBTQ-person. Jag har läst
Hell Followed With US av Andrew Joseph White. Vi följer Benji, en "queer" transpojke som växt upp i ett slutet samhälle som styrs av en kristen fundamentalist-sekt. För cirka tio år sedan översköljdes världen av ett virus kallat The Flood vars syfte var att rena världen. Benji har valts ut och har genom en injektion upphöjts till Seraf, en förändring som innebär en obotlig fysisk förvandling. Benji flyr undan den sekt som aldrig accepterat honom som pojke och träffar en grupp HBTQ+ ungdomar som tillsammans har bildat ett samhälle där de försöker överleva. Deras ledare, Nick, vet om Benji's hemlighet, att The Flood håller på att bryta ned en kropp Benji alltid haft en komplicerad relation till, men Nick väljer ändå att välkomna Benji som en av dem. Men Nick döljer egna hemligheter, och har en dold orsak att välkomna Benji, och det förflutna vägrar att stanna där det hör hemma.
Det här är en YA (Young Adult) bok som behandlar en del rejält tunga ämnen och som väljer att använda sci-fi/fantasy som en slags brygga till ett större narrativ, en dold mening som i högsta grad angår dig och mig, här och nu. Det är den mörkaste YA jag någonsin läst, den kommer med content warnings på grund av detta, men jag tyckte den var väldigt bra och väldigt fin emellanåt.